PRK Hulu Selangor : Polis rampas kain rentang provokatif

Posted by RAKYAT MARHAEN





Polis telah merampas kain rentang yang agak provokasi serta alat pembesar suara dan akan menyiasatnya di bawah seksyen Sekseyen 268 Kanun Keseksaan.



Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar berkata, polis juga mengesan pihak tertentu yang memakai baju yang bertulisan provokatif yang boleh menghasut.



Beliau berkata, pihaknya sedang meneliti tindakan terhadap mereka yang terbabit.



Sehubungan itu, Khalid mengharapkan calon-calon yang bertanding tidak membangkitkan isu yang sensitif dan boleh menghasut orang ramai, dan mengambil tindakan tegas sekiranya engkar.



Bercakap dalam satu sidang akhbar hari ini, beliau mengesahkan tiada tangkapan yang dibuat sepanjang penamaan calon yang berlangusung pagi ini.



Khalid juga menasihatkan calon dan penyokong parti yang bertanding agar memohon permit sebelum mengadakan ceramah.



Beliau berkata, pihaknya akan memproses pengeluaran permit ceramah itu mengikut prosedur yang ditetapkan.



Untuk itu, Khalid berkata, pihaknya menyediakan tiga tempat untuk semua pihak yang bertanding memohon permit tiga tempat, iaitu di ibu pejabat polis daerah (IPD) Kuala Kubu Bharu, balai polis Sentosa dan balai polis Hulu Bernam.



Menurutnya, 1,000 anggota polis akan dikerahkan bertugas sepanjang pilihan raya kecil parlimen Hulu Selangor dan jumlahnya akan ditambah mengikut keperluan.



Pihaknya juga telah mengenal pasti lapan kawasan panas tetapi tidak mahu menyatakan lokasi kawasan terbabit.



“Nanti kalau beritahu, tempat tak panas jadi panas, dan berjangkit kepada (tempat) lain pulak,” katanya.



Read More

PRK Hulu Selangor : Zaid sudah berubah, kata pemimpin Pakatan

Posted by RAKYAT MARHAEN



HULU SELANGOR, 17 April — Pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat mempertahankan Datuk Zaid Ibrahim, yang didakwa kaki sosial, dengan menegaskan calon mereka itu bagi kawasan Hulu Selangor ini sudah berubah.

Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata Zaid, bekas menteri persekutuan sudah memperlihatkan perubahan sejak beliau balik dari Mekah.

“Saya tidak baca blog, jadi saya tidak tahu, tetapi sebagai orang Islam, kita perlu bertanya dengan tuan badan sendiri... bukannya mempercayai blogger,” katanya.

Hadi, Ahli Parlimen Marang, ditemui di Pusat Penamaan Calon pilihan raya kecil kerusi Parlimen Hulu Selangor di Kuala Kubu Baru di sini hari ini.

Zaid, 59, bekas Ahli Parlimen Kota Baru, diturunkan oleh Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Pengundian diadakan pada 25 April ini.

Hadi diminta mengulas dakwaan banyak blogger yang mengatakan Zaid seorang yang kuat bersosial dan kaki minum serta tidak sesuai langsung dijadikan calon PR untuk pilihan raya kecil Parlimen Hulu Selangor.

Sebaliknya Hadi yakin pihaknya mampu memenangi pilihan raya ini kerana sokongan penduduk yang amat tinggi kepada calon yang dikemukakan.

“Kita boleh membuat kejutan di sini,” katanya.

Berhubung soalan mengenai tindakan Zaid yang pernah menyaman kerajaan negeri Kelantan dan Terengganu kerana mahu mewujudkan hukum hudud, Hadi berkata, perkara itu sudah diselesaikan.

“Zaid sudah tarik balik saman tersebut, jadi sekarang perkara tersebut bukan lagi menjadi isu,” katanya.

Dalam pada itu, Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim juga berkata, Zaid sudah banyak berubah dan tidak wajar menimbulkan perkara berkenaan.

“Ya, saya kisah Zaid telah berubah daripada tatacara, tatatertib ini.

“Kalau nak tengok karektor seseorang, kita kena tengok orang itu dari kecil sampai jadi datuk.

“Umno tidak boleh guna isu ini sebagai bahan kempen, ramai yang tahu bahawa orang Umno pun ramai tergolong dalam hal ini (minum arak),” kata Khalid, yang merupakan pengarah jentera pilihan raya kecil bagi PKR.







Pengerusi PKR Selangor ini berkata, jika isu Zaid menjadi satu masalah adakah umat Islam akan menolak saudara baru yang pernah makan khinzir dan minum arak apabila mereka masuk Islam.

Malah kata Khalid, jika pengundi kawasan Kota Baru yang konservatif boleh menerima beliau wakil rakyat enam tahun lalu, tiada sebab beliau tidak akan diterima di kawasan Hulu Selangor.



Read More

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.