Rabu, 10 November 2010
Strategi guna pelanggan misteri
KUALA LUMPUR – Bank Negara Malaysia (BNM) kini mengamalkan kaedah menghantar para pegawai mereka untuk menyamar sebagai pelanggan misteri bagi mengesan dan bertindak ke atas salah laku kakitangan bank terhadap pelanggan mereka.
Jika wujud unsur yang meragukan, pihak pengurusan bank itu akan dipanggil untuk memberi penjelasan.
Pengarah Jabatan Komunikasi Korporat BNM, Abu Hassan Alshari Yahaya berkata, tindakan seumpama itu terpaksa dilakukan kerana pihaknya masih belum berpuas hati dengan prestasi keseluruhan institusi perbankan di negara ini.
“Selain menghantar ‘pelanggan misteri’, kami juga akan memantau prestasi unit aduan sesebuah bank.
“Jika aduan terhadap bank terbabit terlalu banyak, kita akan panggil mereka untuk beri penjelasan,’’ katanya kepada Kosmo!.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan