Sabtu, 2 Oktober 2010
Subra: Gaji minimum tetap dilaksana meskipun MEF bantah
October 01, 2010
GENTING HIGHLANDS, 1 Okt — Kerajaan akan tetap melaksanakan cadangan gaji minimum walaupun dibantah Persekutuan Majikan-majikan Malaysia (MEF), kata Menteri Sumber Manusia Datuk Dr S. Subramaniam.Bagaimanapun, beliau berkata kerajaan akan berusaha meyakinkan MEF mengenai kepentingan pelaksanaan gaji minimum menerusi perbincangan antara kementerian dan persekutuan itu kelak.
“Kementerian berharap agar MEF akan setuju apabila kerajaan membuat keputusan muktamad mengenai pelaksanaan gaji minimum tersebut, kerana dasar yang diperkenalkan kerajaan ini adalah untuk jangka masa panjang,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan persidangan peniaga kertas ke-49 di Pusat Konvensyen Genting Highlands di sini hari ini.
Beliau berkata kementerian memahami tindakan MEF membantah cadangan itu kerana mereka mempunyai pandangan berbeza.
Katanya, ia akan meliputi semua sektor termasuk perusahaan kecil serta sederhana, dan apabila diperkenalkan kelak, semua majikan perlu mematuhi dasar tersebut kerana kerajaan akan bertindak sebagai agensi pemantau.
Mengenai isu pembekuan penghantaran pembantu rumah Indonesia ke Malaysia, Subramaniam berkata ia masih di peringkat perbincangan, dan kedua-dua pihak sedang mencari jalan penyelesaian terbaik.
Selain itu, kata putus berhubung isu lain seperti gaji minimum dan cuti rehat pembantu rumah juga belum dicapai.
Menteri Tenaga Kerja dan Transmigrasi Indonesia, Muhaimin Iskandar sebelum ini telah mengarahkan penghantaran pembantu rumah republik itu ke negara ini dibekukan ekoran kejadian dera oleh majikan terhadap golongan itu di Malaysia.
Sebelum itu, dalam ucapannya, Subramaniam berkata usaha sama serta penubuhan perkongsian serta pejabat di Malaysia dan India oleh anggota FPTA serta Persatuan Saudagar Kertas Malaysia, bakal membawa kepada penembusan kompetitif dalam pasaran global.
Bagaimanapun, beliau menggesa peserta industri berkenaan agar sentiasa mengutamakan teknologi hijau dalam setiap aspek operasi mereka yang membabitkan tanah dan penjimatan tenaga, pengurusan sisa pepejal, udara dan penulenan air serta kitar semula.
Subramaniam berkata peserta industri perlu mencontohi inovasi yang digunakan industri kertas Eropah iaitu menggunakan bahan boleh dibaharui, sebahagiannya daripada pengurusan lestari hutan, dengan penanaman pokok yang cepat tumbuh seperti kayu putih and akasia.
Pendekatan hijau ini telah membantu meningkatkan kawasan hutan daripada 25 peratus pada abad lepas kepada 29 peratus pada ketika ini, katanya. — Bernama
Khamis, 30 September 2010
Kontroversi: Kes Edaran Dadah Terbesar Hampir Terlepas Gara-Gara Pegawai Polis Khianat Curi 40 Kg Dadah Yang Di Rampas Daripada Penjenayah !
[Soalnya sekarang, kenapa pegawai polis terbabit hanya dikenakan dalam bentuk kenaikan pangkat dan gaji mereka dibekukan. Sepatutnya, seseorang yang melakukan kesalahan itu perlu didakwa dan dihukum penjara. Pegawai penyiasat kes itu juga seolah-olah "memandang sebelah mata" dan tidak mahu menambah beban tugasnya biarpun mengetahui kesalahan dilakukan beberapa anggota polis terbabit. Bukankah ini satu bukti "double standard" yang diamalkan oleh pihak polis sebenarnya. Bayangkan, jika berlaku kepada orang awam maka sudah pastilah mereka akan ke tali gantung. Tambahan pula jumlah adalah besar dan wajar pegawai terbabit didakwa sebenarnya. bahkan, akibat kecuaian itu menyebabkan penjenayah terbabit hampir berjaya melepaskan diri daripada pertuduhan berkenaan. Maknanya yang terlibat pastinya berpangkat tinggi dan ini harus didedahkan kepada umum, jika tidak rakyat akan hilang kepercayaan kepada pihak polis sebenarnya].
Eksklusif: Trend Gunakan Gelaran 'Datuk' Untuk Kegiatan Jenayah Menjadi-Jadi, Pihak Polis Perlu Memantau Dan Siasat Perkara Ini Dengan Serius!
Gelaran "Datuk" Di Jual Beli Oleh Pihak Tertentu
Soalnya sekarang, bagaimana mereka yang mendapat gelaran terbabit sanggup bertindak sedemikian. Mereka menggunakan title "Datuk" untuk melakukan aktiviti jenayah yang jelas bertentangan dengan kedudukan terpuji mereka itu. Ramai pihak yang mengatakan bahawa semua ini berlaku akibat ada sesetengah "pihak istana" yang gemar "menjual gelaran" tersebut kepada pihak-pihak tertentu untuk mendapat keuntungan. Bayangkan jika gelaran itu dijual dengan raga tertentu sekitar RM150 ribu hingga RM250 ribu satu, maka ramailah yang boleh membelinya termasuk penjenayah. Perkara ini sukar untuk dibendung kerana nama-nama mereka yang akan menjadi penerima gelaran tersebut dihantar oleh pihak Kerajaan Negeri sendiri melalui pejabat Setiausaha Kerajaan (SUK). Ada pegawai berkenaan yang gemar "mencari makan" dengan memperdagangkan gekaran terbabit untuk mencari kemewahan. Bayangkan, satu gelaran terkadang akan dibayar "komisyen" sehingga mencecah RM50 ribu. Bukankah ia satu angka yang cukup membanggakan bagi mereka yang terlibat. Hasilnya, mereka gagal untuk mengenalpasti latar belakang penerima. Hingga "si pulan bin si pulan" yang sepatutnya tidak layak sekali pun akan menerima gelaran tersebut seandainya mereka cukup wang untuk membayar harga sebuah pingan "gelaran Datuk" itu sebenarnya. Senario ini berlaku dimana-mana dan amat sukar untuk dibendung kerana mereka yang membuat kerja terkutuk ini pandai "makan dan pandai simpan". Perkerjaan mereka ini licik dan sukar untuk dikesan oleh pihak berkuasa, tambahan pula bila mereka menjaja nama "istana" untuk menakut-nakutkan pihak yang cuba menyiasat aktiviti mereka. Akhirnya penyakit ini menjadi bertambah parah dan merupakan barah yang sukar untuk dibendung.
Rasuah Berleluasa Kerana Ajaran Golongan Itu
Akibat kegagalan untuk menyiasat dan memantau dengan serius kegiatan ini, maka akhirnya aktiviti golongan ini berleluasa. Mereka bebas memohon projek sana sini dan menggertak pihak-pihak tertentu di jabatan-jabatan kerajaan untuk mempercepatkan permohonan projek mereka. Baik permohonan pembalakan, kontrak, perlombongan, tanah dan sebagainya. Oleh kerana takut dikenakan tindakan oleh pihak atasan makan pegawai kerajaan terpaksa mempercepatkan proses permohonan dan kelulusan yang dibuat oleh pihak terbabit. "Datuk-Datuk" ini pula sebenarnya bukan ada langsung jasa kepada rakyat, tetapi mereka membeli gelaran "Datuk" hanya untuk tujuan "mencari makan". Akhirnya kegiatan jenayah terus berleluasa, aktiviti rasuah merasuah juga akan berlaku. Daripada pegawai besar hinggalah yang sekecil-kecilnya semua mendapat habuan duniawi itu. Duit rasuah tersebut seolah-olah menjadi "halal untuk dimakan" oleh pihak berkenaan. Rasuah atau duit "under table" kini menjadi sebahagian daripada "rezeki" pihak terbabit. Mereka sudah tidak nampak lagi "halal haram" dek kerana "mata dan telinga" diikat oleh golongan "Datuk" terbabit. Tanyalah mana-mana jabatan kerajaan terutamanya Jabatan Kerja Raya (JKR), Pejabat Pengarah Tanah Dan Galian (PTG), Pejabat Jabatan Perhutanan, Pejabat Tanah Dan Daerah (PTD) serta lain-lain jabatan teknikal yang mempunyai kuasa pemutus untuk meluluskan sesuatu projek itu sebenarnya. Inilah realiti yang berlaku dalam jabatan kerajaan di Malaysia. Apakah ia harus dibiarkan untuk ditonton oleh kita semua? Sedangkan kegiatan itu jelas didalangi oleh golongan "Datuk" yang menggunakan gelaran itu hanya untuk kepentingan peribadi?. Apakah kakitangan kerajaan boleh dipersalahkan sedangkan mereka ditekan dan dipaksa oleh pihak atasan?
Jenayah Libatkan Golongan "Datuk" Berleluasa
Mungkin dek kerana kealpaan pihak berkuasa memantau dan mengambil tindakan perkara ini, maka jenayah yang melibatkan golongan itu berleluasa di negara kita. Terbaru, kita digemparkan dengan berita seorang Peguam bergelar "Datuk" yang terlibat dengan pembunuhan kejam jutawan kosmetik Sosilawati Lawiya dan tiga yang lain baru-baru ini. Biarpun gelaran itu kemudian dipertikaikan kononnya "palsu", namun hakikatnya kita amat yakin yang gelaran itu memang "dibeli" sebenarnya. Ia dikatakan palsu, supaya pihak polis tidak menyiasat "broker" yang menguruskan urusan terbabit. Malah, ia juga bagi menjaga nama baik pihak "istana" yang menganugerahkan gelaran itu. Semua ini sudah boleh dibaca oleh rakyat yang bijaksana. Akhirnya perkara gelaran "Datuk" itu ditutup rapat-rapat. Kononnya peguam terbabit menggunakan gelaran palsu. Jika palsu kenapa dia berana menggunakan gelaran tersebut dalam majlis-majlis tertentu yang disertainya sebelum ini?. Makanya bukankah menjadi satu keganjilan apabila kes "Datuk" ini ditutup. Atau mungkin juga ada pihak istana yang tidak mahu ia dibongkarkan demi menjaga maruah dan nama baik istana. Jika ini berlaku pasti selepas ini ada yang akan lakukan lagi kerana mereka akan fikir kegiatan mereka itu selamat.
[Terbaru, semalam satu lagi kes membabitkan "Datuk" dilaporkan. Ia berkaitan kes rampasan dadah terbesar negara bernilai RM254 juta. Dalam kejadian itu polis dipercayai telah menahan tiga lelaki dan merampas sebuah kontena berisi 10 tong ketulan kristal disyaki dadah jenis syabu yang dianggarkan seberat lebih 900 kilogram di sebuah kawasan di Rompin Pahang pada 2 Mei 2009. Paling menggemparkan polis juga dilaporkan menahan seorang ahli perniagaan bergelar "Datuk" yang berusia dalam 30an. Jika benar dakwaan ini, maka ternyata kegiatan jenayah tersebut didalangi oleh golongan terbabit. Bukankah ini bukti jelas bahawa gelaran dan pingat itu telah dijadikan "lesen besar" untuk mereka bebas daripada undang-undang. Kejadian ini membuktikan kepada kita bahawa memang jenayah besar yang berlaku di negara kita ini didalangi oleh golongan "Datuk Palsu" terbabit. Berita selanjutnya klik sini].
DUN Galas: Tarikh pilihan raya kecil diumum 6 Okt
TERKINI @ 04:40:13 PM 30-09-2010
Oleh G. Manimaran
September 30, 2010
KUALA LUMPUR, 30 Sept – Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan mengumumkan tarikh pilihan raya kecil kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas yang kosong sejak Isnin lalu pada 6 Oktober ini.“SPR sudah putuskan, kami akan adakan mesyuarat khas pada 6 Oktober, Rabu depan,” kata Timbalan Pengerusi SPR Datuk Wira Wan Ahmad Wan Omar ketika dihubungi The Malaysian Insider hari ini.
“Pegawai pengurus pilihan raya yang dilantik juga akan diperkenalkan pada hari tersebut, dan juga makluman mengenai writ pilihan raya, saya akan umumkan selepas mesyuarat khas pukul 11 pagi (Rabu depan),” kata beliau lagi.
SPR dimaklumkan mengenai kekosongan kerusi DUN Galas, Kelantan kelmarin.
Suruhanjaya itu ada masa sehingga 7 Oktober untuk menetapkan tarikh pilihan raya kecil kerusi itu yang kosong ekoran kematian penyandang Che Hashim Sulaima Isnin lalu.
Semalam beliau berkata bahawa penetapan tarikh pilihan raya kecil ini, yang kali ke-12 akan mengambil kira semua aktiviti parti termasuk Perhimpunan Agung Tahunan Umno bulan depan.
Selain itu kata beliau, SPR juga akan mengambil kira hari-hari kebesaran seperti sambutan Deepavali dan Aidiladha, jatuh sebelum pertengahan November, dalam menentukan tarikh pilihan raya.
Kerusi itu dimenangi Che Hashim pada pilihan raya umum 2008 setelah menewaskan calon Umno, Saufi Deraman dengan majoriti 646 undi.
BN janka isu royalty minyak dibangkitkan di galas: Mukhriz
September 30, 2010
NILAI, 30 Sept – Umno dan Barisan Nasional (BN) akan berusaha untuk menjelaskan sebaik mungkin isu royalti minyak yang mungkin ditimbulkan oleh PAS dalam kempen pilihan raya kecil kerusi Dewan Undangan Negeri Kelantan kawasan Galas nanti, kata Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Mukhriz Tun Dr Mahathir.“Kita yakin pada pilihan raya kecil Galas ini kita akan dapat terus menjelaskan sebaik mungkin apa keadaan sebenarnya kerana yang kita lihat kerajaan negeri PAS di Kelantan khususnya kerap kali memutarbelitkan fakta dan mengelirukan rakyat yang akhirnya ianya sebenarnya menjadi isu politik semata-mata,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan pembukaan kilang Astra Manufacturing Sdn Bhd di Mantin dekat sini hari ini.
Kerusi Galas kosong berikutan kematian penyandangnya Chek Hashim Sulaima, 46, daripada PAS kerana barah usus pada Ahad lepas.
Mengenai pelantikan Anggota Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah sebagai pengarah pilihan raya BN bagi pilihan raya kecil itu, Mukhriz berkata pelantikan itu sangat tepat memandangkan kerusi Galas terletak di kawasan Parlimen yang diwakili Tengku Razaleigh.
“Tengku Razaleigh mempunyai pengaruh yang besar di kawasan tersebut dan saya kira dengan pengaruh itu ianya akan dapat memberi kelebihan kepada kita,” katanya. – Bernama
Bagaimana Transaksi Wang Haram? Bantuan Wang Haram?
Oleh Ustaz Nasrudin Hasan At-Tantawi
Hukum menerima bantuan dari wang yang haram.
Muqaddimah
Isu ini bukanlah perkara baru di dalam Islam. Ini kerana hal ini juga pernah berlaku pada zaman Nabi saw apabila Saidina Abu Bakar ra merujuk kepada Baginda saw mengenai wang haram yang diperolehinya.
ولما نزل قوله تعالي: {ألم * غُلِبَتِ الرُّومُ * فِي أَدْنَى الْأَرْضِ وَهُمْ مِنْ بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَيَغْلِبُونَ} [الروم:1-3]، كذبه المشركون وقالوا للصحابة: ألا ترون ما يقول صاحبكم، يزعم أن الروم ستَغلب. فخاطرهم أبو بكر رضي الله عنه، بإذن رسول الله صلي الله عليه وسلم، فلما حقَّق الله صدقه، وجاء أبو بكر رضي الله عنه، بما قامرهم به، قال عليه الصلاة والسلام: "هذا سحت، فتصدَّق به". وفرح المؤمنون بنصر الله، وكان قد نزل تحريم القمار بعد إذن رسول الله صلي الله عليه وسلم له في المخاطرة مع الكفار
Pendapat pertama
Dibolehkan untuk menginfaq harta yang diperoleh dari hasil yang haram. Pendapat ini adalah pendapat jumhur.
Sheikh Dr Yusof al-Qardhawi [1]
“Kebenarannya adalah bahawa harta tersebut adalah kotor [ haram ] dengan dinisbahkan kepada orang yang memperolehinya dengan cara yang tidak halal akan tetapi ianya baik [ halal ] dengan dinisbahkan kepada faqir miskin untuk tujuan kebaikan
Haram ke atas orang yang memperolehinya dengan cara yang tidak halal tetapi dibolehkan kerana tujuan kebaikan tadi seperti menyedekahkannya. Ini kerana, harta tersebut tidak haram bagi zatnya akan tetapi ianya haram hanya kerana individu tertentu kerana sebab yang tertentu.
Transaksi harta haram biasanya berlaku dalam 4 keadaan ;
Al-Imam al-Ghazali rhm
Sekiranya ada yang bertanyakan apakah dalil yang membolehkan untuk disedekahkan dengan sesuatu yang haram?, dan bagaimana pula bersedekah dengan sesuatu yang bukan miliknya[2] ?. Sedangkan di sana terdapat sekumpulan [ulamak] yang tidak membenarkan perkara tersebut kerana ia adalah haram. Sememangnya di sana terdapat satu riwayat yang menyatakan al-Fudhail tidak menerima sedekah yang diterima dari hasil yang haram.
Sheikh Atiyyah Saqor [3]
"Wajib melupuskan harta yang haram ketika bertaubat, ia boleh dilakukan dengan memulangkan kembali harta itu kepada tuannya (jika diketahui) atau kepada warisnya, dan jika tidak mampu diketahui, hendaklah diserahkan kepada faqir miskin bagi memisahkan diri darinya [harta yang haram] dan bukannya bagi meraih pahala (dari serahan itu).
Imam Ibnu Qayyim[4]
Jika sesuatu harta yang didapati dari sumber haram itu diketahui pemiliknya (seperti harta haram hasil curi dan diketahui pemiliknya), cara melupuskannya adalah dengan memulangkan kembali wang curi itu kepada tuannya serta meminta maaf dan kemudian melakukan taubat kepada Allah swt. Sekiranya dia gagal memulangkan kepada tuannya maka hendaklah dia memulangkan kepada warisnya. Sekiranya dia gagal juga, barulah harta itu disalurkan kepada sedeqah
Dalil yang membenarkan
فأمر رسول الله صلي الله عليه وسلم، بالتصدُّق بالشاة المصلية التي قدِّمت إليه فكلَّمته بأنها حرام، إذ قال صلي الله عليه
وسلم: "أطعموها الأساري"
Hadith ini menceritakan bahawasanya pernah dihidangkan kepada Nabi saw daging kambing. Lalu daging tersebut menyatakan kepada Nabi Muhammad saw bahawa ia adalah haram. Lalu Nabi saw menyuruh sahabat untuk memberikan ia kepada orang lain untuk dimakan [menyedekahkannya].
Perbuatan Nabi saw yang menyedekahkan daging kambing [yang haram] untuk disedekahkan.
al-Athar Saidina Hasan ra
وسئل الحسن رضي الله عنه، عن توبة الغال (مَن يأخذ من مال الغنيمة قبل أن يقسم، وما يؤخذ منه بعد تفرُّق الجيش)،
فقال: يتصدَّق به.
Athar ini menceritakan mengenai taubat bagi orang yang mengambil ghanimah sebelum ianya dibahagikan. Saidina Hasan ra mengatakan bersedekah dengan apa yang diambilnya tadi membuktikan taubat bagi perbuatannya yang mengambil harta dengan cara yang haram.
Rasional athar
Walaupun athar ini menceritakan mengenai ghanimah yang pada asalnya halal, tetapi sekiranya ia diambil dengan cara yang tidak betul maka hukumnya tetap haram kerana harta ghanimah bukanlah pemilikan dia seorang. Ianya perlu dibahagikan mengikut apa yang diajarkan oleh Allah swt. Tuntasnya, apabila ia tidak diambil dengan kaedah yang telah digariskan oleh Allah swt maka ianya tetap haram. Justeru, bagi mereka yang melakukan dosa besar [melakukan sesuatu yang haram] wajib bertaubat dan Saidina Hasan ra menyatakan salah satu cara membuktikan dia bertaubat adalah dengan menyedekahkan apa yang telah diambilnya dengan cara yang salah.
Persamaan hal ini dengan kes di atas adalah kedua-kedua harta tersebut adalah diperolehi melalui hasil yang haram. Hukum haramnya tetap ke atas orang yang melakukan iaitu dia tidak
boleh membelanjakan wang tersebut demi dirinya atau kepentingan keluarganya. Penyelesaiannya adalah wang tersebut perlu diberikan kepada orang lain [faqir miskin] kerana wang tersebut tidak haram pada zatnya untuk orang lain.
Qiyas
Sheikh Dr Yusuf al-Qardhawi menyatakan bahawasanya harta sebegini berada dalam timbangan samada untuk dimusnahkan atau digunakan untuk jalan kebaikan. Ini kerana harta tersebut telah menjadi rosak di sisi pemiliknya. Secara dharuri melalui pengetahuan kita, menggunakan harta tersebut kearah kebajikan adalah lebih baik dari membuangnya ke dasar lautan [memusnahkannya]. Ini kerana, sekiranya kita membuang ia ke dasar lautan maka sesungguhnya benda tersebut hilang dari sisi kita tanpa kita memperoleh faedah daripada perbuatan kita tadi.
Akan tetapi, sekiranya kita menginfaqkan ia kepada faqir miskin nescaya mereka akan mendoakan pemiliknya keberkatan daripada Allah swt. Selain itu, mereka yang faqir tadi boleh memenuhi tuntutan keperluan mereka di samping tuan [harta haram] yang menyedekahkannya tadi memperolehi ganjaran di sisi Allah swt.
Di dalam masalah yang berkaitan penerimaan bantuan dari hasil judi dan situasinya adalah penerima mengetahui wang bantuan tersebut adalah datang dari hasil judi maka wang tersebut perlulah dikembalikan kepada orang yang memberikan atau wakil kepada yang memberikan kerana wang yang diperolehi dari hasil yang haram perlu [wajib] dilupuskan [6]. Ini kerana hukum asal menggunakan wang yang diperolehi dari hasil yang haram hukumnya juga adalah haram. Hal ini dikuatkan dengan kaedah “ bahawa menolong dan menyebarkan yang haram itu juga adalah haram “[7].
Pendapat kedua
Segala bentuk wang yang haram perlu disimpan [dibekukan]. Ini kerana ditakuti harta tersebut jatuh ke tangan mereka yang zalim bukan kepada mereka yang adil. Justeru, dengan menyimpan [membekukan] wang tersebut, ia dapat memelihara harta tersebut daripada jatuh ke tangan orang yang zalim. Antara yang menggunakan pendapat ini adalah Sheikh al-Islam Ibn Taimiah[8]
Dalil bagi pendapat kedua adalah
Wahai orang-orang Yang beriman! belanjakanlah (pada jalan Allah) sebahagian dari hasil usaha kamu Yang baik-baik, dan sebahagian dari apa Yang Kami keluarkan dari bumi untuk kamu. dan janganlah kamu sengaja memilih Yang buruk daripadanya (lalu kamu dermakan atau kamu jadikan pemberian zakat), padahal kamu sendiri tidak sekali-kali akan mengambil Yang buruk itu (kalau diberikan kepada kamu), kecuali Dengan memejamkan mata padanya. dan ketahuilah, Sesungguhnya Allah Maha Kaya, lagi sentiasa Terpuji “
ما رواه ابن مسعود – رضي الله عنه – أن رسول الله - صلى الله عليه وسلم - قال: "والذي نفسي بيده لا يكسب عبد مالاً من حرام فينفق منه فيبارك له فيه، ولا يتصدق فيقبل منه ولا يتركه خلف ظهره إلا كان زاده إلى النار"
Rasional dalil
Secara umumnya, dalil di atas menunjukkan bahawasanya Allah tidak akan menerima sedekah melainkan hal keadaan pemberian itu adalah baik. Jadi sedekah dengan harta ini tidak akan diterima melainkan dengan harta yang halal dan diperolehi melalui cara yang mengikut syarak. Syarat untuk amalan yang baik itu diterima [sedekah] adalah melalui infaq harta yang halal.
Jawapan al-Imam al-Ghazali[10]
Adapun kata-kata : kita tidak bersedekah dengan harta melainkan dari harta yang baik [halal] adalah apabila kita mengharapkan pahala dari pemberian sedekah tersebut untuk diri kita. Perbincangan kita sekarang adalah pelupusan harta yang haram dari sisi kita bukan untuk kita mendapatkan pahala buat diri kita. Di antara melupuskan harta tersebut dengan dimusnahkan dan diinfaqkan maka kami cenderung pada pandangan untuk harta tersebut diinfaqkan.
Pendapat ketiga
Hasil dari harta haram perlu dimusnahkan. Sebahagian kecil daripada ulamak-ulamak salaf seperti Qadhi Fudhail al-‘Iyyadh
Walaupun sebahagian besar ulamak yang menerima pandangan bahawasanya duit haram yang diperolehi boleh disedekahkan, akan tetapi masih ada ulamak yang menolak menggunakan duit haram yang disalurkan sebagai sedekah / bantuan.
Cara untuk tassorruf [ transaksi ] dengan harta dari hasil yang haram
Pendapat pertama
Digunakan untuk maslahah[11] umum orang Islam dan ini adalah pendapat Sheikh al-Islam Ibnu Taimiah rhm
Pendapat kedua
Digunakan dengan memberi sedekah secara umum[12] dan ini adalah pandangan Hanafiah, Malikiah, Imam Ahmad dan ulamak-ulamak mazhabnya serta Imam Ghazali daripada mazhab Syafi’e
Pendapat ketiga
Digunakan untuk maslahah umat Islam yang faqir (dll) bukan untuk membina masjid. Pendapat ini adalah dari Suruhanjaya Fatwa Penerbitan di Arab Saudi[13] dan Penasihat Gedung Kewangan Kuwait
Pendapat keempat
Digunakan untuk jihad di jalan Allah swt dan ini adalah salah satu pandangan Sheikh al-Islam Ibn Taimiah
Apa yang dimaksudkan dengan harta itu haram
Harta yang haram sudah tentu bukan dari hasil dan pemberian yang baik. Malah ia bukan dari milik kita. Bagaimana untuk kita memberi sedekah pada suatu benda yang bukan dari pemilikan kita?.
Secara mudahnya, memberi sedekah dari harta haram ini merupakan kewajipan untuk memisahkan diri pemilik dari harta yang haram. Perkataan sedekah itu diterjemah sebagai memberi bantuan kepada golongan faqir dan miskin. Orang yang menginfaqkan hartanya dari hasil yang haram tidak akan mendapat pahala kerana bersedekah tetapi dia akan mendapat pahala dari sudut yang lain[14] antaranya ;
Membincangkan isu transaksi wang haram yang dibolehkan pada keadaan tertentu bukan bermakna ia menjadi satu keharusan untuk sebuah kerajaan mengekalkan atau menggalakkan sesuatu amalan [ muamalah ] yang diharamkan oleh Allah swt. Sebaliknya persoalan ini , fokus kepada penerima seperti faqir miskin atau rakyat .
Sementara pihak kerajaan [ pemberi ] mempunyai sudut perbahasan yang berbeza dengan perbahasan mengenai penerima [ rakyat ] .
Ringkasnya , bagi sebuah kerajaan sayugia berikhtiar agar membebaskan diri dari sistem muamalah yang diharamkan oleh Allah swt sebagaimana menjadi kewajipan jua bagi sebuah kerajaan tidak menjalankan kegiatan - kegiatan yang diharamkan seperti industri perjudian . Ini bagi memastikan kerajaan tersebut diredhai oleh Allah swt pentadbiran dan pembendaharaannya .
Kerajaan yang terpaksa berurusan dengan sumber haram seperti melibatkan wang cukai dari industri arak [ yang diharamkan kepada orang Islam tetapi tidak kepada non muslim - berbeza isu judi ] maka .....
saya berpendapat , biarpun ada pandangan ulama' yang mengharuskan wang itu di hulurkan kepada rakyat sebagai bantuan faqir miskin dan seumpamanya [ sebagaimana perbahasan panjang di atas ] dan rakyat harus menerimanya pula rakyat tidak wajib mengusul periksa sumber kewangan tersebut , namun adalah terlebih afdhal dan wara' [ bagi pihak kerajaan - terutama kerajaan Islam ] mengasingkan tabung atau pembendaharaan yang di perolehi dari sumber yang tidak halal . Kemudiannya memastikan hanya wang yang jelas halal disalurkan [ disuap ] kepada rakyat . Ianya terlebih afdhal jika kerajaan boleh bertindak demikian .
Wallahualam bissowab .
________________________________________________________
Hukum menerima bantuan dari wang yang haram.
Muqaddimah
Isu ini bukanlah perkara baru di dalam Islam. Ini kerana hal ini juga pernah berlaku pada zaman Nabi saw apabila Saidina Abu Bakar ra merujuk kepada Baginda saw mengenai wang haram yang diperolehinya.
ولما نزل قوله تعالي: {ألم * غُلِبَتِ الرُّومُ * فِي أَدْنَى الْأَرْضِ وَهُمْ مِنْ بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَيَغْلِبُونَ} [الروم:1-3]، كذبه المشركون وقالوا للصحابة: ألا ترون ما يقول صاحبكم، يزعم أن الروم ستَغلب. فخاطرهم أبو بكر رضي الله عنه، بإذن رسول الله صلي الله عليه وسلم، فلما حقَّق الله صدقه، وجاء أبو بكر رضي الله عنه، بما قامرهم به، قال عليه الصلاة والسلام: "هذا سحت، فتصدَّق به". وفرح المؤمنون بنصر الله، وكان قد نزل تحريم القمار بعد إذن رسول الله صلي الله عليه وسلم له في المخاطرة مع الكفار
Mafhum daripada hadith ini adalah Saidina Abu Bakar al-Siddiq r.a pernah bertaruh [di awal Islam sewaktu perjudian belum diharamkan secara menyeluruh] dengan seorang Musyrik [yang mencabar ketepatan Al-Quran dari surah al-Rum ayat 1 dan 2 yang mengisyaratkan kejatuhan Rom] bahawa Kerajaan Rom akan tewas. Kemudian apabila Rom benar-benar jatuh maka Saidina Abu Bakar ra telah memperolehi harta pertaruhan itu [ianya haram kerana judi dan tujuan Saidina Abu Bakar ra hanyalah untuk membuktikan kebenaran al-Quran], apabila Abu Bakar datang kepada Rasulullah SAW menceritakan perihal harta haram yang diperolehi melalui hasil taruhan [judi] itu,
Rasulullah bersabda : "Ini kotor, sedekahkanlah ia". Selepas peristiwa ini, barulah turun perintah pengharaman judi secara sepenuhnya sekalipun dengan orang kafir.
Menginfaqkan harta yang diperolehi dari cara yang haram
Pendapat pertama
Dibolehkan untuk menginfaq harta yang diperoleh dari hasil yang haram. Pendapat ini adalah pendapat jumhur.
Sheikh Dr Yusof al-Qardhawi [1]
“Kebenarannya adalah bahawa harta tersebut adalah kotor [ haram ] dengan dinisbahkan kepada orang yang memperolehinya dengan cara yang tidak halal akan tetapi ianya baik [ halal ] dengan dinisbahkan kepada faqir miskin untuk tujuan kebaikan
Haram ke atas orang yang memperolehinya dengan cara yang tidak halal tetapi dibolehkan kerana tujuan kebaikan tadi seperti menyedekahkannya. Ini kerana, harta tersebut tidak haram bagi zatnya akan tetapi ianya haram hanya kerana individu tertentu kerana sebab yang tertentu.
Transaksi harta haram biasanya berlaku dalam 4 keadaan ;
I. Individu tersebut mengambil harta haram itu untuk kegunaan dirinya dan keluarganya. Keadaan ini telah jelas pengharamannya
II. Harta haram [Harta riba’ yang diperolehi melalui system perbankan] dibiarkan kekal dalam bank yang berurus niaga secara riba’. Perbuatan ini juga adalah haram
III. Harta yang diterima atau diperolehi melalui hasil yang haram ini dimusnahkan [dibakar dll]. Hal ini ada di dalam riwayat yang menceritakan hal keadaan salafus-soleh yang wara’. Akan tetapi perkara ini telah ditolak oleh al-Imam al-Ghazali rhm di dalam kitab al-Ihya’.
IV. Harta tersebut digunakan dalam transaksi yang bertujuan kepada kebaikan seperti untuk disedekahkan kepada orang-orang faqir miskin, anak-anak yatim, ibnu al-Sabil ataupun mana-mana pertubuhan kebajikan, dakwah dan kemasyarakatan Islam. Perkara sebegini adalah dibenarkan.
Al-Imam al-Ghazali rhm
Sekiranya ada yang bertanyakan apakah dalil yang membolehkan untuk disedekahkan dengan sesuatu yang haram?, dan bagaimana pula bersedekah dengan sesuatu yang bukan miliknya[2] ?. Sedangkan di sana terdapat sekumpulan [ulamak] yang tidak membenarkan perkara tersebut kerana ia adalah haram. Sememangnya di sana terdapat satu riwayat yang menyatakan al-Fudhail tidak menerima sedekah yang diterima dari hasil yang haram.
Sheikh Atiyyah Saqor [3]
"Wajib melupuskan harta yang haram ketika bertaubat, ia boleh dilakukan dengan memulangkan kembali harta itu kepada tuannya (jika diketahui) atau kepada warisnya, dan jika tidak mampu diketahui, hendaklah diserahkan kepada faqir miskin bagi memisahkan diri darinya [harta yang haram] dan bukannya bagi meraih pahala (dari serahan itu).
Imam Ibnu Qayyim[4]
Jika sesuatu harta yang didapati dari sumber haram itu diketahui pemiliknya (seperti harta haram hasil curi dan diketahui pemiliknya), cara melupuskannya adalah dengan memulangkan kembali wang curi itu kepada tuannya serta meminta maaf dan kemudian melakukan taubat kepada Allah swt. Sekiranya dia gagal memulangkan kepada tuannya maka hendaklah dia memulangkan kepada warisnya. Sekiranya dia gagal juga, barulah harta itu disalurkan kepada sedeqah
Dalil yang membenarkan
فأمر رسول الله صلي الله عليه وسلم، بالتصدُّق بالشاة المصلية التي قدِّمت إليه فكلَّمته بأنها حرام، إذ قال صلي الله عليه
وسلم: "أطعموها الأساري"
Mafhum hadith
Hadith ini menceritakan bahawasanya pernah dihidangkan kepada Nabi saw daging kambing. Lalu daging tersebut menyatakan kepada Nabi Muhammad saw bahawa ia adalah haram. Lalu Nabi saw menyuruh sahabat untuk memberikan ia kepada orang lain untuk dimakan [menyedekahkannya].
Rasional hadith
Perbuatan Nabi saw yang menyedekahkan daging kambing [yang haram] untuk disedekahkan.
al-Athar Saidina Hasan ra
وسئل الحسن رضي الله عنه، عن توبة الغال (مَن يأخذ من مال الغنيمة قبل أن يقسم، وما يؤخذ منه بعد تفرُّق الجيش)،
فقال: يتصدَّق به.
Mafhum athar
Athar ini menceritakan mengenai taubat bagi orang yang mengambil ghanimah sebelum ianya dibahagikan. Saidina Hasan ra mengatakan bersedekah dengan apa yang diambilnya tadi membuktikan taubat bagi perbuatannya yang mengambil harta dengan cara yang haram.
Rasional athar
Walaupun athar ini menceritakan mengenai ghanimah yang pada asalnya halal, tetapi sekiranya ia diambil dengan cara yang tidak betul maka hukumnya tetap haram kerana harta ghanimah bukanlah pemilikan dia seorang. Ianya perlu dibahagikan mengikut apa yang diajarkan oleh Allah swt. Tuntasnya, apabila ia tidak diambil dengan kaedah yang telah digariskan oleh Allah swt maka ianya tetap haram. Justeru, bagi mereka yang melakukan dosa besar [melakukan sesuatu yang haram] wajib bertaubat dan Saidina Hasan ra menyatakan salah satu cara membuktikan dia bertaubat adalah dengan menyedekahkan apa yang telah diambilnya dengan cara yang salah.
Persamaan hal ini dengan kes di atas adalah kedua-kedua harta tersebut adalah diperolehi melalui hasil yang haram. Hukum haramnya tetap ke atas orang yang melakukan iaitu dia tidak
boleh membelanjakan wang tersebut demi dirinya atau kepentingan keluarganya. Penyelesaiannya adalah wang tersebut perlu diberikan kepada orang lain [faqir miskin] kerana wang tersebut tidak haram pada zatnya untuk orang lain.
Qiyas
Sheikh Dr Yusuf al-Qardhawi menyatakan bahawasanya harta sebegini berada dalam timbangan samada untuk dimusnahkan atau digunakan untuk jalan kebaikan. Ini kerana harta tersebut telah menjadi rosak di sisi pemiliknya. Secara dharuri melalui pengetahuan kita, menggunakan harta tersebut kearah kebajikan adalah lebih baik dari membuangnya ke dasar lautan [memusnahkannya]. Ini kerana, sekiranya kita membuang ia ke dasar lautan maka sesungguhnya benda tersebut hilang dari sisi kita tanpa kita memperoleh faedah daripada perbuatan kita tadi.
Akan tetapi, sekiranya kita menginfaqkan ia kepada faqir miskin nescaya mereka akan mendoakan pemiliknya keberkatan daripada Allah swt. Selain itu, mereka yang faqir tadi boleh memenuhi tuntutan keperluan mereka di samping tuan [harta haram] yang menyedekahkannya tadi memperolehi ganjaran di sisi Allah swt.
Di dalam masalah yang berkaitan penerimaan bantuan dari hasil judi dan situasinya adalah penerima mengetahui wang bantuan tersebut adalah datang dari hasil judi maka wang tersebut perlulah dikembalikan kepada orang yang memberikan atau wakil kepada yang memberikan kerana wang yang diperolehi dari hasil yang haram perlu [wajib] dilupuskan [6]. Ini kerana hukum asal menggunakan wang yang diperolehi dari hasil yang haram hukumnya juga adalah haram. Hal ini dikuatkan dengan kaedah “ bahawa menolong dan menyebarkan yang haram itu juga adalah haram “[7].
Pendapat kedua
Segala bentuk wang yang haram perlu disimpan [dibekukan]. Ini kerana ditakuti harta tersebut jatuh ke tangan mereka yang zalim bukan kepada mereka yang adil. Justeru, dengan menyimpan [membekukan] wang tersebut, ia dapat memelihara harta tersebut daripada jatuh ke tangan orang yang zalim. Antara yang menggunakan pendapat ini adalah Sheikh al-Islam Ibn Taimiah[8]
Dalil bagi pendapat kedua adalah
1.
Firman Allah swt di dalam Surah al-Baqarah
Firman Allah swt di dalam Surah al-Baqarah
Wahai orang-orang Yang beriman! belanjakanlah (pada jalan Allah) sebahagian dari hasil usaha kamu Yang baik-baik, dan sebahagian dari apa Yang Kami keluarkan dari bumi untuk kamu. dan janganlah kamu sengaja memilih Yang buruk daripadanya (lalu kamu dermakan atau kamu jadikan pemberian zakat), padahal kamu sendiri tidak sekali-kali akan mengambil Yang buruk itu (kalau diberikan kepada kamu), kecuali Dengan memejamkan mata padanya. dan ketahuilah, Sesungguhnya Allah Maha Kaya, lagi sentiasa Terpuji “
2.
Daripada al-Hadith yang diriwayatkan oleh Ibn Mas’ud ra[9]
Daripada al-Hadith yang diriwayatkan oleh Ibn Mas’ud ra[9]
ما رواه ابن مسعود – رضي الله عنه – أن رسول الله - صلى الله عليه وسلم - قال: "والذي نفسي بيده لا يكسب عبد مالاً من حرام فينفق منه فيبارك له فيه، ولا يتصدق فيقبل منه ولا يتركه خلف ظهره إلا كان زاده إلى النار"
Rasional dalil
Secara umumnya, dalil di atas menunjukkan bahawasanya Allah tidak akan menerima sedekah melainkan hal keadaan pemberian itu adalah baik. Jadi sedekah dengan harta ini tidak akan diterima melainkan dengan harta yang halal dan diperolehi melalui cara yang mengikut syarak. Syarat untuk amalan yang baik itu diterima [sedekah] adalah melalui infaq harta yang halal.
Jawapan al-Imam al-Ghazali[10]
Adapun kata-kata : kita tidak bersedekah dengan harta melainkan dari harta yang baik [halal] adalah apabila kita mengharapkan pahala dari pemberian sedekah tersebut untuk diri kita. Perbincangan kita sekarang adalah pelupusan harta yang haram dari sisi kita bukan untuk kita mendapatkan pahala buat diri kita. Di antara melupuskan harta tersebut dengan dimusnahkan dan diinfaqkan maka kami cenderung pada pandangan untuk harta tersebut diinfaqkan.
Pendapat ketiga
Hasil dari harta haram perlu dimusnahkan. Sebahagian kecil daripada ulamak-ulamak salaf seperti Qadhi Fudhail al-‘Iyyadh
Walaupun sebahagian besar ulamak yang menerima pandangan bahawasanya duit haram yang diperolehi boleh disedekahkan, akan tetapi masih ada ulamak yang menolak menggunakan duit haram yang disalurkan sebagai sedekah / bantuan.
وحُكي عن الفضيل أنه وقع في يده درهمان، فلما علم أنهما من غير وجههما، رماهما بين الحجارة، وقال: لا أتصدق إلا بالطيِّب، ولا أرضي لغيري ما لا أرضاه لنفسي!
Cara untuk tassorruf [ transaksi ] dengan harta dari hasil yang haram
Pendapat pertama
Digunakan untuk maslahah[11] umum orang Islam dan ini adalah pendapat Sheikh al-Islam Ibnu Taimiah rhm
Pendapat kedua
Digunakan dengan memberi sedekah secara umum[12] dan ini adalah pandangan Hanafiah, Malikiah, Imam Ahmad dan ulamak-ulamak mazhabnya serta Imam Ghazali daripada mazhab Syafi’e
Pendapat ketiga
Digunakan untuk maslahah umat Islam yang faqir (dll) bukan untuk membina masjid. Pendapat ini adalah dari Suruhanjaya Fatwa Penerbitan di Arab Saudi[13] dan Penasihat Gedung Kewangan Kuwait
Pendapat keempat
Digunakan untuk jihad di jalan Allah swt dan ini adalah salah satu pandangan Sheikh al-Islam Ibn Taimiah
_______________________________________________________
Pencerahan [ Nota Tambahan ]
Pencerahan [ Nota Tambahan ]
Apa yang dimaksudkan dengan harta itu haram
Harta yang haram adalah harta yang haram digunakan dan untuk dimanfaatkan oleh pemiliknya. Contohnya Abu terlibat dengan perniagaan yang berunsurkan riba’ dan dia mendapat keuntungan melalui riba’. Maka haram bagi Abu untuk menggunakan keuntungannya tadi demi kepentingan dan manfaat bagi dirinya dan keluarganya. Akan tetapi, sekiranya duit riba’ tersebut disedekahkan kepada faqir miskin untuk manfaat mereka maka itu adalah halal kerana pengharamannya adalah dengan sebab riba’ bukan kerana duit tersebut haram.
Allah tidak menerima sedekah melainkan dengan harta [pemberian] yang baik
Harta yang haram sudah tentu bukan dari hasil dan pemberian yang baik. Malah ia bukan dari milik kita. Bagaimana untuk kita memberi sedekah pada suatu benda yang bukan dari pemilikan kita?.
Secara mudahnya, memberi sedekah dari harta haram ini merupakan kewajipan untuk memisahkan diri pemilik dari harta yang haram. Perkataan sedekah itu diterjemah sebagai memberi bantuan kepada golongan faqir dan miskin. Orang yang menginfaqkan hartanya dari hasil yang haram tidak akan mendapat pahala kerana bersedekah tetapi dia akan mendapat pahala dari sudut yang lain[14] antaranya ;
1.
Menahan dirinya daripada harta tersebut dan mengambil manfaat daripadanya dalam apa jua keadaan.
Menahan dirinya daripada harta tersebut dan mengambil manfaat daripadanya dalam apa jua keadaan.
2. Meletakkan harta tersebut pada tempatnya iaitu ke jalan kebajikan.
3. Melaksanakan kewajipan iaitu melupuskan harta haram disisinya dll.
__________________________________________________________________
Mulaahazah [ Perhatian ]
Mulaahazah [ Perhatian ]
Membincangkan isu transaksi wang haram yang dibolehkan pada keadaan tertentu bukan bermakna ia menjadi satu keharusan untuk sebuah kerajaan mengekalkan atau menggalakkan sesuatu amalan [ muamalah ] yang diharamkan oleh Allah swt. Sebaliknya persoalan ini , fokus kepada penerima seperti faqir miskin atau rakyat .
Sementara pihak kerajaan [ pemberi ] mempunyai sudut perbahasan yang berbeza dengan perbahasan mengenai penerima [ rakyat ] .
Ringkasnya , bagi sebuah kerajaan sayugia berikhtiar agar membebaskan diri dari sistem muamalah yang diharamkan oleh Allah swt sebagaimana menjadi kewajipan jua bagi sebuah kerajaan tidak menjalankan kegiatan - kegiatan yang diharamkan seperti industri perjudian . Ini bagi memastikan kerajaan tersebut diredhai oleh Allah swt pentadbiran dan pembendaharaannya .
Kerajaan yang terpaksa berurusan dengan sumber haram seperti melibatkan wang cukai dari industri arak [ yang diharamkan kepada orang Islam tetapi tidak kepada non muslim - berbeza isu judi ] maka .....
saya berpendapat , biarpun ada pandangan ulama' yang mengharuskan wang itu di hulurkan kepada rakyat sebagai bantuan faqir miskin dan seumpamanya [ sebagaimana perbahasan panjang di atas ] dan rakyat harus menerimanya pula rakyat tidak wajib mengusul periksa sumber kewangan tersebut , namun adalah terlebih afdhal dan wara' [ bagi pihak kerajaan - terutama kerajaan Islam ] mengasingkan tabung atau pembendaharaan yang di perolehi dari sumber yang tidak halal . Kemudiannya memastikan hanya wang yang jelas halal disalurkan [ disuap ] kepada rakyat . Ianya terlebih afdhal jika kerajaan boleh bertindak demikian .
Wallahualam bissowab .
________________________________________________________
[1] Laman web Sheikh Dr Yusuf al-Qardhawi (www.qaradawi.net) di dalam : فتاوى و أحكام
إنفاق المال المكتسب من حرام
[2] Ini kerana setiap barang yang diperolehi dari sumber yang haram bukanlah menjadi milik bagi orang yang memperolehinya
[3] Min Ahsani al-Kalam fi al-Fatawa (2/65)
[4] Zad al-Ma'ad, Ibn Qayyim, 4/251
[6] Sheikh ‘Athiyyah Saqar ; Min Ahsani al-Kalam fi al-Fatawa
[7] Sheikh Dr Yusof al-Qardhawi ; Bab 1 Halal dan Haram
[8] Kitab لفتاوى الكبرى (4/210-213)
[9] Imam Ahmad di dalam Kitab المسند (1/387)
[10] Kitab إحياء علوم الدين (5/83)
[11] Maslahah umum di sini bermaksud adalah digunakan untuk kegunaan ramai bukan seorang individu
[12] Keadaan yang kedua ini adalah lebih menyeluruh kerana termasuk kepadanya diberikan kepada faqir miskin
[13] Lihat : مجموع فتاوى اللجنة الدائمة (13/354)
[14] Sheikh Dr Yusuf al-Qardhawi
Rabu, 29 September 2010
Edisi Pahang: Blogger Cucumatkilau Menawarkan Diri Sebagai Calon Exco Angkatan Muda Keadilan Dalam Pemilihan Parti Keadilan Rakyat 2010 Ini !!
[Pahang Daily Online menyokong penuh tawaran yang dibuat oleh beliau itu. Tambahan pula sudah lebih 10 tahun beliau berkecimpung dalam dunia siber sebagai blogger. Pengalaman dan kepakaran itulah yang akan memberi advantage untuk parti menggerakan "misi tawan Putrajaya PRU-13" dengan memperkasakan "Perang Siber" bagi menarik seberapa ramai golongan muda untuk bersama Pakatan Rakyat. Justeru itu, kepada semua perwakilan PKR di seluruh negara diharap dapat memberi kepercayaan kepada beliau untuk duduk sebaris dengan saf kepimpinan anak muda dalam meneruskan agenda perubahan buat rakyat. Kami amat berbangga atas kesanggupan beliau untuk menyumbangkan tenaga kepada parti, biar pun selama ini lebih banyak berada di belakang tabir perjuangan itu sebenarnya. Selamat mengundi!].
Keluar Kenyataan Berbaur Perkauman, Kabinet Arahkan Ketua Setiausaha Negara Agar Menyiasat Timbalan Ketua Pengarah Biro Tata Negara (BTN)
PUTRAJAYA 29 Sept [5.00 pm] - Kabinet hari ini mengarahkan Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd. Sidek Hassan untuk menyiasat berhubung kenyataan yang didakwa berbaur perkauman oleh pegawai kanan Biro Tata Negara (BTN), dua hari lepas. Menteri Sumber Manusia Datuk Dr.S.Subramaniam berkata, jemaah menteri melahirkan rasa kecewa berhubung kenyataan itu yang dibuat oleh Timbalan Pengarah BTN, Hamim Husin semasa sesi tertutup dengan Puteri UMNO. "Apa yang kami mahu sekarang ialah satu laporan mengenai satu portal online mendakwa timbalan pengarah membuat kenyataan berbaur perkauman. "Kabinet telah meminta KSN untuk menyiasat mengenai perkara ini sebelum sebarang tindakan diambil," katanya. Hamim dilaporkan oleh sebuah portal berita sebagai berkata, adalah menjadi hak Melayu untuk memerintah negara dan menggesa mereka untuk bersatu mempertahankan hak.
[Sebenarnya isu Biro Tata Negara (BTN) ini pastinya tidak akan selesai selagi program tersebut tidak dibatalkan. Sememangnya program itu menjurus ke arah perkauman dan sebagainya. Kononnya Melayu perlu bersatu untuk mempertahankan negara ini dari dijajah semula oleh orang asing. Maka mereka menggambarkan kaum-kaum lain sebagai orang asing. Akhirnya lagu "anak kecil main api" dilagukan untuk memberi semangat kepada peserta. Akhirnya mereka yang menyertainya mempunyai perasaan yang meluap-luap terhadap kaum lain di negara ini. Walhal mereka lupa bahawa konsep 1Malaysia itu sendiri jelas mahu supaya rakyat bersatu padu dalam apa jua keadaan sekali pun. Tambah parah sekarang modulnya diubah pula kepada membenci parti pembangkang termasuk PAS dan PKR yang kononnya mahu menjual agama, bangsa dan negara kepada orang asing. Momokan inilah yang menyebabkan mana-mana peserta yang sudah melaluinya pasti akan terbawa-bawa di alam realiti seperti yang berlaku ini. Bubarkan BTN!].
Tangani Isu Perpaduan Melayu, Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat Pelawa Ahli UMNO Sertai Parti PAS!
KOTA BHARU 29 Sept [3.11 pm] - Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Aziz Nik Mat (foto) hari ini mengajak anggota UMNO sertai PAS sebagai cara menangani isu perpaduan orang Melayu. Mursyidul Am PAS itu berkata, ini kerana parti berkenaan mewakili semua yang beragama Islam dan sewajarnya orang Melayu yang juga orang Islam berada di dalam parti tersebut. "UMNO tak payah bertanding selama-lama dan duduk dalam sebuah parti, iaitu PAS. Kalau boleh, tak perlu ada parti orang Melayu lain selain dari PAS," katanya di sini hari ini. Beliau diminta mengulas kenyataan Timbalan Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan agar UMNO tidak menandingi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas pada pilihan raya kecil yang akan diadakan tidak lama lagi. Takiyuddin sebaliknya mencadangkan kerusi itu diserahkan kepada PAS demi perpaduan orang Melayu selain elakkan pergeseran berpanjangan antara dua parti utama orang Melayu.
[Apapun, sudah pasti puak-puak UMNO akan melenting dengan cadangan Tok Guru Nik Aziz ini. Mereka seboleh-bolehnya mahu ahli PAS yang masuk UMNO, kononnya untuk peyatuan Melayu. Persoalannya, apakah semua ini akan menjadi realiti sedangkan dalam masa yang sama masih banyak lagi perkara yang perlu diperbetulkan dalam UMNO itu sendiri. Tambahan pula perjuangan mereka hanya berlandaskan kepada bangsa semata-mata. Sedangkan PAS berjuang atas nama Islam. Makanya, tidak mungkin PAS perlu bersama UMNO melainkan UMNO yang bersama PAS kerana Islam itu yang lebih utama daripada untuk bangsa sebenarnya].
Mahkamah: Kes Penipuan Soal Bayaran Tanaman Semula, Peneroka Menang Lagi Isu Saman Felda !!
KUANTAN, 29 Sept [1.43 pm] - Mahkamah Tinggi Kuantan hari ini memutuskan peneroka Felda berhak mendapatkan bayaran tanam semula sebanyak RM1,700 seekar dari Felda walaupun mereka tidak menanam semula ladang mereka melalui badan berkanun itu. Keputusan itu dibuat oleh Hakim Datuk Mariana Yahya ekoran saman yang dikemukakan oleh 10 peneroka Felda Sungai Koyan 2 dan 3 terhadap Felda kerana enggan membuat bayaran itu kepada mereka. Namun, Hakim itu memutuskan, bayaran itu hendaklah dibuat oleh Felda dengan syarat peneroka memenuhi garis panduan yang telah ditetapkan. Hakim menolak hujjah pembelaan Felda yang menyatakan peneroka tidak berhak mendapatkan jumlah itu kerana jumlah caruman mereka tidak sampai. Namun, hakim memutuskan Felda perlu membayar jumlah itu kerana ia telah ditetapkan oleh Felda sendiri. Peneroka terbabit diwakili oleh peguam Mohamed Hanipa Maidin manakala Felda diwakili oleh Tetuan Abdullah Zainudian yang diwakili oleh Puan Doshi.
[Inilah takdirnya, apa cara sekali pun yang mahu dibuat oleh Felda kini sudah tidak dapat ditutup lagi. Ternyata Felda menekan para peneroka atas wang tanam semula yang dipotong setiap bulan daripada keringat mereka sendiri. Terbukti Felda tergamak mencekik leher peneroka dengan wang RM17,000 kononnya duit tanam semula. Tapi bila diminta oleh peneroka yang tanam sendiri, mereka memberi berbagai alasan yang tidak munasabah dan masuk dek akal. Kini mereka tidak dapat lari lagi dari tanggungjawab tersebut. Penat lelah peneroka perlu dibayar, Felda bukan "Ah Long" yang memeras ugut peneroka supaya terus tunduk kepada mereka. Kini peneroka sudah bijak untuk menilai sesuatu isu tersebut. Tiada sebab untuk memaksa peneroka menyaman Felda jika tidak ada dokumen yang sah. Menteri Ahmad Maslan ternyata "meracau" kononnya ada orang memujuk peneroka menyaman Felda, walhal peneroka sendiri yang terpanggil untuk mempertahankan hak mereka].
[Inilah takdirnya, apa cara sekali pun yang mahu dibuat oleh Felda kini sudah tidak dapat ditutup lagi. Ternyata Felda menekan para peneroka atas wang tanam semula yang dipotong setiap bulan daripada keringat mereka sendiri. Terbukti Felda tergamak mencekik leher peneroka dengan wang RM17,000 kononnya duit tanam semula. Tapi bila diminta oleh peneroka yang tanam sendiri, mereka memberi berbagai alasan yang tidak munasabah dan masuk dek akal. Kini mereka tidak dapat lari lagi dari tanggungjawab tersebut. Penat lelah peneroka perlu dibayar, Felda bukan "Ah Long" yang memeras ugut peneroka supaya terus tunduk kepada mereka. Kini peneroka sudah bijak untuk menilai sesuatu isu tersebut. Tiada sebab untuk memaksa peneroka menyaman Felda jika tidak ada dokumen yang sah. Menteri Ahmad Maslan ternyata "meracau" kononnya ada orang memujuk peneroka menyaman Felda, walhal peneroka sendiri yang terpanggil untuk mempertahankan hak mereka].
Speaker Dewan Undangan Negeri Kelantan Sudah Lapor Kekosongan Kerusi DUN Galas Kepada SPR
RANTAU PANJANG 29 Sept [1.03 pm] – Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan, Datuk Mohd. Nassuruddin Daud mengesahkan telah menghantar surat makluman mengisytiharkan kekosongan kerusi DUN Galas kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk tindakan lanjut. Katanya, surat pemakluman itu telah dihantar 12.45 tengah hari semalam sejurus selepas pihaknya menerima surat pengesahan kematian penyandang kerusi itu, Chek Hashim Sulaima. "Kita telah terima sijil kematian pagi semalam dan sudah menghantar surat makluman kekosongan kerusi selepas itu kepada pihak SPR, melalui pos dan faks,” katanya di sini hari ini. Chek Hashim, 46, meninggal dunia di Hospital Pakar Al-Islam, Kampung Baru di Kuala Lumpur pada Ahad lalu akibat barah usus.
[Apa yang pasti sekarang, tentu berita ahli PAS keluar parti akan mewarnai media arus perdana. Malah, paling menarik rakyat di kawasan terbabit kini sudah pasti akan mendapat durian runtuh dan limpahan kemewahan yang berlipat kali ganda. Projek mee segera serta janji-janji pembangunan pasti akan dicanangkan untuk mengaburi mata rakyat seperti kebiasaannya. Namun, apa yang penting menang atau kalah tetap tidak akan mengubah apa-apa di Kelantan. Cuma harapan kita agar PAS akan menang dengan majoriti yang lebih besar kali ini, memandangkan Ku Li selaku Ahli Parlimen Gua Musang juga kecewa dengan tindakan kerajaan pusat dan Petronas melanggar perjanjian minyak terhadap negeri itu. Apakah angin perubahan akan ditiup oleh Ku Li kepada pengundi di DUN Galas agaknya].
Penganjur Program 'Kutu Ekspress' Di Hadapkan Ke Mahkamah Majistret Dekat Shah Alam Hari Ini
SHAH ALAM 28 Sept [12.51 pm] - Sepasang suami isteri dihadapkan ke Mahkamah Majistret Shah Alam hari ini bagi kesalahan menggunakan syarikat milik mereka untuk menganjurkan pelaburan wang kutu yang dikenali sebagai Program Ekspres sejak dua tahun lalu. Sabbri Yusof, 49, dan Rahimah Rahim, 39, mengaku tidak bersalah selepas tuduhan tersebut dibacakan di hadapan Majistret Hafizah Abdul Rajak. Mereka sebagai pemilik perniagaan World Heritage Resources didakwa menggunakan syarikat itu untuk menganjurkan pelaburan wang kutu Program Ekspres yang dilarang di bawah Akta Kumpulan Wang Kutu 1971 antara 1 Disember 2008 dan 29 April lalu. Pasangan itu disaman mengikut Seksyen 3 akta tersebut yang memperuntukkan hukuman denda tidak melebihi RM5,000 atau penjara maksimum tiga tahun atau kedua-duanya jika disabitkan kesalahan. Kes itu akan disebut semula 2 November ini.
[Semoga pihak berkuasa dapat mendedahkan siapakah dalang disebalik kes pelaburan kutu rakyat ini. Ia telah lama berlaku dan menjadi kegilaan rakyat Malaysia terutamanya mereka yang mahu mencari rezeki dengan mudah. Malah, lebih panas lagi ramai juga penyokong Pakatan Rakyat yang terlibat sebenarnya. Tambah parah, ada juga pemimpin yang turut sama terjebak dengan projek ini. Memang kita tahu dulu ia mungkin menjadi kenyataan, tetapi hari ini yang kaya raya ialah penganjur terbabit. Kerana setiap bayaran yang dibuat oleh ahli akan dikenakan caj tertentu. Tambah malang, ada pula yang mengatakan projek ini mendapat kelulusan Bank Negara dan sebagainya. Termasuk juga program Ekpress anjuran World Heritage Resources ini. Soalnya kenapa mereka boleh beroperasi sekian lama sebelum siasatan dibuat oleh pihak-pihak yang berkenaan ?].
Pilihanraya Kecil DUN Galas: SPR Bakal Mulakan Mesyuarat Khas Bagi Umumkan Tarikh Penamaan Calon Dan Pengundiaan Selewat-Lewatnya 6 Okt !!
PETALING JAYA, 28 Sept [11.12 am] - Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan mengadakan mesyuarat khas bagi mengumumkan tarikh penamaan calon dan pengundian bagi pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas, Kelantan selewat-lewatnya 6 Oktober depan. Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar (foto) berkata, pilihan raya kecil DUN berkenaan akan diadakan berikutan kematian penyandangnya, Che Hashim Sulaima, 47, pada Isnin. "Pilihan raya kecil bagi DUN berkenaan perlu diadakan kerana tempoh 'edah' sebelum berakhirnya penggal pilihan raya belum sampai. "Memandangkan sekarang berlakunya kekosongan bagi kerusi berkenaan, maka pilihan raya kecil mesti diadakan. "Pilihan raya kecil tidak perlu diadakan hanya jika sesuatu kekosongan itu berlaku selepas Mei 2011," katanya. Bagaimanapun menurut Wan Ahmad, SPR perlu menunggu notis kekosongan daripada Speaker DUN Kelantan, Datuk Nasiruddin Daud. Sementara itu Polis Kelantan suda bersiap-sedia bagi menjaga keselamatan dan ketenteraman awam dalam menghadapi pilihan raya kecil sekiranya SPR menetapkan kekosongan kerusi DUN Galas perlu diadakan dalam masa terdekat. Ketua Polis Kelantan, Datuk Abdul Rahim Hanafi berkata, terserah kepada SPR bagi menentukan tarikh yang sesuai untuk mengadakannya dan anggota polis mencukupi bagi memastikan ia berjalan lancar. "Semua kekuatan logistik dan tenaga anggota mencukupi, kontinjen Kelantan sentiasa bersiap sedia menghadapi pilihan raya bagi memastikan suasana aman dan selamat," katanya.
[Pilihanraya kecil DUN Galas dijangka akan menjadi antara yang terbaik, kerana Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) sendiri faham akan situasi di situ. Tambahan pula, jika BN menang sekali pun di kerusi itu mereka tidak akan mengubah keputusan di peringkat negeri. Apapun, kita amatlah berharap agar Pakatan Rakyat dapat menggandakan usaha agar dapat mempertahankan kerusi DUN itu dengan undi majoriti yang lebih besar daripada pilihanraya umum lalu. Tambahan pula DUN Galas berada dalam kawasan parlimen Gua Musang yang secara tradisinya menjadi kubu kuat UMNO BN sejak sekian lama. Apakah Ku Li akan berjuang untuk membantu PAS kali ini memandangkan beliau juga kecewa dengan keputusan Petronas engkar terhadap perjanjian minyaknya dengan Kerajaan Negeri Kelantan sebelum ini].
Selasa, 28 September 2010
Gadis mangsa pakar motivasi
Oleh JUNHAIRI ALYASA
junhairi.alyasa@kosmo.com.my
IMA yang mendakwa dirogol oleh pakar motivasi menunjukkan laporan polis yang dibuatnya di Kuala Lumpur semalam.
--------------------------------------------------------------------------------
KUALA LUMPUR – Seorang pakar motivasi bergelar doktor didakwa memperdaya seorang wanita muda yang merupakan pekerjanya menggunakan ilmu pukau.
Mangsa yang dikenali sebagai Ima dan berusia awal 20-an itu juga mendakwa dia dirogol oleh majikannya itu sebelum dilarikan ke Thailand untuk dikahwinkan melalui sindiket nikah.
Menurut Ima, segalanya bermula kira-kira dua tahun lalu ketika dia mula bekerja dengan sebuah syarikat motivasi di Bukit Bintang di sini.
“Saya ditawarkan untuk bekerja sebagai pembantu koordinasi program tetapi peliknya dalam pejabat yang begitu besar, hanya saya seorang pekerja,” katanya ketika ditemui pemberita di sini semalam.
Menurut Ima, dia mengesyaki majikannya itu menggunakan pukau kerana dia sering memintanya memandang tepat ke matanya setiap kali memujuk dan bertanya sama ada dia menyayanginya.
Selain itu, pakar motivasi itu juga sering memberinya minum air yang dicampur madu.
Selepas itu, menurut Ima, dia telah dirogol oleh majikannya sebelum dibawa ke Kedah dan kemudian ke Danok, Thailand untuk dikahwinkan secara sindiket di sebuah kedai.
junhairi.alyasa@kosmo.com.my
IMA yang mendakwa dirogol oleh pakar motivasi menunjukkan laporan polis yang dibuatnya di Kuala Lumpur semalam.
--------------------------------------------------------------------------------
KUALA LUMPUR – Seorang pakar motivasi bergelar doktor didakwa memperdaya seorang wanita muda yang merupakan pekerjanya menggunakan ilmu pukau.
Mangsa yang dikenali sebagai Ima dan berusia awal 20-an itu juga mendakwa dia dirogol oleh majikannya itu sebelum dilarikan ke Thailand untuk dikahwinkan melalui sindiket nikah.
Menurut Ima, segalanya bermula kira-kira dua tahun lalu ketika dia mula bekerja dengan sebuah syarikat motivasi di Bukit Bintang di sini.
“Saya ditawarkan untuk bekerja sebagai pembantu koordinasi program tetapi peliknya dalam pejabat yang begitu besar, hanya saya seorang pekerja,” katanya ketika ditemui pemberita di sini semalam.
Menurut Ima, dia mengesyaki majikannya itu menggunakan pukau kerana dia sering memintanya memandang tepat ke matanya setiap kali memujuk dan bertanya sama ada dia menyayanginya.
Selain itu, pakar motivasi itu juga sering memberinya minum air yang dicampur madu.
Selepas itu, menurut Ima, dia telah dirogol oleh majikannya sebelum dibawa ke Kedah dan kemudian ke Danok, Thailand untuk dikahwinkan secara sindiket di sebuah kedai.
Rasuah: SPRM tahan 27 penjawat awam
28/09/2010 6:11pm
GEORGETOWN - Sebanyak 27 penjawat awam adalah antara 57 individu yang ditahan bagi membantu siasatan membabitkan kes rasuah di negeri ini dalam tempoh lapan bulan tahun ini.
Pengarah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) negeri, Datuk Latifah Md. Yatim berkata, selebihnya individu yang ditahan itu adalah golongan profesional, pekerja swasta dan orang awam.
"Daripada jumlah mereka yang ditahan itu, 27 individu telah didakwa ke mahkamah," katanya kepada pemberita pada majlis rumah terbuka sempena Hari raya Aidilfitri anjuran SPRM di sini hari ini.
Beliau berkata, kejayaan SPRM meningkatkan kes tangkapan itu adalah hasil kerjasama orang ramai yang memberi maklumat kepada suruhanjaya itu.
SPRM sentiasa menyambut baik sebarang maklumat yang diberikan dan berharap untuk mendapat kerjasama orang awam bagi membanteras kegiatan rasuah di negara ini, katanya.- Bernama
GEORGETOWN - Sebanyak 27 penjawat awam adalah antara 57 individu yang ditahan bagi membantu siasatan membabitkan kes rasuah di negeri ini dalam tempoh lapan bulan tahun ini.
Pengarah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) negeri, Datuk Latifah Md. Yatim berkata, selebihnya individu yang ditahan itu adalah golongan profesional, pekerja swasta dan orang awam.
"Daripada jumlah mereka yang ditahan itu, 27 individu telah didakwa ke mahkamah," katanya kepada pemberita pada majlis rumah terbuka sempena Hari raya Aidilfitri anjuran SPRM di sini hari ini.
Beliau berkata, kejayaan SPRM meningkatkan kes tangkapan itu adalah hasil kerjasama orang ramai yang memberi maklumat kepada suruhanjaya itu.
SPRM sentiasa menyambut baik sebarang maklumat yang diberikan dan berharap untuk mendapat kerjasama orang awam bagi membanteras kegiatan rasuah di negara ini, katanya.- Bernama
Arwah ADUN Galas Beri Laluan...
Oleh: edyesdotcom
"
ADUN Galas, Che Hashim Sulaima, 48, yang menghidap barah usus meninggal dunia di Hospital Al-Islam Kampung Baru di Kuala Lumpur pada 4.30 petang tadi. Perkara itu disahkan oleh naib presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar menerusi twitternya sebentar tadi.
Pada 26 Julai lalu, beliau dirawat di Unit Rawatan Rapi Hospital Pakar Perdana di Kota Bharu, tetapi kemudiannya dibenarkan pulang.
Che Hashim dimasukkan Hospital Pakar Perdana itu, selepas tiga hari pulang daripada membuat rawatan kemoterapi di China selama 10 hari.
Beliau disahkan menghidap penyakit tersebut sejak Mei tahun lalu selepas batuk mengeluarkan darah.
Al-Fatihah
Seorang Ahli Dewan Undangan Negeri parti PAS telah memberi laluan kepada pilihanraya setelah meninggal dunia hari ini. Pemergian arwah ADUN Galas telah memberikan seribu rahmat ke bumi Galas yang berada di dalam kawasan parlimen Gua Musang.
Seperti yang kita sedia maklum, apabila berlaku pilihanraya di suatu-suatu tempat, ia pasti akan meransang insfrastruktur dan ekonomi di DUN tersebut, malah ia berkemungkinan diangkat menjadi DUN anak emas kerajaan Barisan Nasional.
Warga Galas diminta bersedia untuk menyambut gula-gula UMNO yang berbentuk projek mee segera mengetar jalan-jalan kampung, malah jalan yang ditar itu mungkin sampai ke perkarangan rumah anda sekiranya anda mengaku menyokong BN sekeluarga.
Pasti banyak jambatan atau jamban usang bakal ditawarkan pembaharuan atau dinaik-taraf dalam menifesto segera kerajaan pemerintah, tetapi hanya akan berlaku sekiranya BN menang. Jangan dihairankan sekiranya wang benar-benar jatuh dari langit hasil ehsan kerajaan Barisan Nasional. Wang ini halal untuk diambil sekiranya tidak mengundi mengikut yang ditelunjukkan dan menjadi haram sekiranya mengundi bagi pihak yang memberi, itu rasuah namanya.
Penduduk Felda Sungai Buaya yang sehingga hari ini masih menunggu baki Ringgit Malaysia 49 ribu boleh mengambil kesempatan untuk sama-sama berkempen sambil memohon bakinya yang belum Najib bayar segera dilunaskan. Sekiranya kerajaan Najib buat tak tahu atau bahasa kampungnya 'buat bodoh', maka anda wajar menceritakan kebohohan anda ketika pilihanraya Hulu Selangor kepada warga DUN Galas.
Seluruh jentera kerajaan pusat termasuklah pejabat Perdana Menteri pasti hadir untuk cubaan memenangkan pihak kerajaan. Najib juga pasti akan sekali lagi mengungkapkan tawaran sepertimana yang dia lakukan di Sibu, tetapi ungkapan kali ini mungkin bukan 'You help me, I help you', tetapi berbunyi 'demo tolong kawe, kawe tulong demo, buleh dok?'. Perlu diingat, rasuah juga ada yang halal (sekiranya dari pihak kerajaan).
Untuk jentera pilihanraya PAS, jadikanlah kekecewaan di Manik Urai sebagai pedoman yang paling berharga untuk menghadapi pilihanraya Galas. PAS sebagai parti abang yang punya banyak pengalaman pasti akan memberikan yang terbaik dalam pilihanraya yang bakal dipukul dan dipalu oleh Barisan Nasional sebagai titik kebangkitan setelah dimalukan di Sibu.
Untuk PKR pula, ini adalah satu medan ujian yang penting kerana pilihanraya akan berlaku sejurus sebelum pengundian pemilihan dijalankan. Oleh itu, calon-calon yang bertanding, baik dari jawatan timbalan presiden, atau naibnya dan paling penting para calon pemudanya dapat menunjukkan warna sebenar dalam menghadapi realiti pilihanraya - yang berliku-likang.
Ini terutamanya bagi calon-calon ketua AMK, dapat kita melihat sejauh mana peranan yang dijalankan oleh setiap calon samada mencapai apa yang disasar atau tidak langsung berdaya saing. Jadikanlah medan pilihanraya ini medan sebenar untuk berperang dengan kebejatan BN, maka pukul lah habis-habis tanpa belas kasihan, tidak seperti pertandingan pemilihan yang bersifat kekeluargaan. Di sinilah para ahli Keadilan melihat kesungguhan pemimpin AMK mereka dalam menjalankan tugas, dan juga kepimpinan tertinggi juga wajar bijak melayani asakan wartawan.
Semua jentera pilihanraya harus dihidupkan enjinnya malam ini juga. Ini adalah pilihanraya ke-12 pada pasca 8 Mac. Justeru, pengalaman berdepan dengan jentera UMNO dan Barisan Nasional harus dijadikan pedoman terbaik, demi mempertahankan kerusi DUN Galas!
Pengundi negeri Kelantan yang selalu mengaku mereka bijak politik, harus membuktikan kebijaksanaan mereka itu tidak boleh dijual beli dengan uwang ringgit. Terjemahkanlah kebijakkan itu melalui satu kemenangan yang menjadi signal bagi jalan keluar kerajaan BN pada jasad Putrajaya.
Ayuh, tunjukkan mereka jalan keluar ! Buktikan kuasa rakyat itu kuasa keramat !!
EDYES @ edyesdotcom
"
ADUN Galas, Che Hashim Sulaima, 48, yang menghidap barah usus meninggal dunia di Hospital Al-Islam Kampung Baru di Kuala Lumpur pada 4.30 petang tadi. Perkara itu disahkan oleh naib presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar menerusi twitternya sebentar tadi.
Pada 26 Julai lalu, beliau dirawat di Unit Rawatan Rapi Hospital Pakar Perdana di Kota Bharu, tetapi kemudiannya dibenarkan pulang.
Che Hashim dimasukkan Hospital Pakar Perdana itu, selepas tiga hari pulang daripada membuat rawatan kemoterapi di China selama 10 hari.
Beliau disahkan menghidap penyakit tersebut sejak Mei tahun lalu selepas batuk mengeluarkan darah.
Al-Fatihah
Seorang Ahli Dewan Undangan Negeri parti PAS telah memberi laluan kepada pilihanraya setelah meninggal dunia hari ini. Pemergian arwah ADUN Galas telah memberikan seribu rahmat ke bumi Galas yang berada di dalam kawasan parlimen Gua Musang.
Seperti yang kita sedia maklum, apabila berlaku pilihanraya di suatu-suatu tempat, ia pasti akan meransang insfrastruktur dan ekonomi di DUN tersebut, malah ia berkemungkinan diangkat menjadi DUN anak emas kerajaan Barisan Nasional.
Warga Galas diminta bersedia untuk menyambut gula-gula UMNO yang berbentuk projek mee segera mengetar jalan-jalan kampung, malah jalan yang ditar itu mungkin sampai ke perkarangan rumah anda sekiranya anda mengaku menyokong BN sekeluarga.
Pasti banyak jambatan atau jamban usang bakal ditawarkan pembaharuan atau dinaik-taraf dalam menifesto segera kerajaan pemerintah, tetapi hanya akan berlaku sekiranya BN menang. Jangan dihairankan sekiranya wang benar-benar jatuh dari langit hasil ehsan kerajaan Barisan Nasional. Wang ini halal untuk diambil sekiranya tidak mengundi mengikut yang ditelunjukkan dan menjadi haram sekiranya mengundi bagi pihak yang memberi, itu rasuah namanya.
Penduduk Felda Sungai Buaya yang sehingga hari ini masih menunggu baki Ringgit Malaysia 49 ribu boleh mengambil kesempatan untuk sama-sama berkempen sambil memohon bakinya yang belum Najib bayar segera dilunaskan. Sekiranya kerajaan Najib buat tak tahu atau bahasa kampungnya 'buat bodoh', maka anda wajar menceritakan kebohohan anda ketika pilihanraya Hulu Selangor kepada warga DUN Galas.
Seluruh jentera kerajaan pusat termasuklah pejabat Perdana Menteri pasti hadir untuk cubaan memenangkan pihak kerajaan. Najib juga pasti akan sekali lagi mengungkapkan tawaran sepertimana yang dia lakukan di Sibu, tetapi ungkapan kali ini mungkin bukan 'You help me, I help you', tetapi berbunyi 'demo tolong kawe, kawe tulong demo, buleh dok?'. Perlu diingat, rasuah juga ada yang halal (sekiranya dari pihak kerajaan).
Untuk jentera pilihanraya PAS, jadikanlah kekecewaan di Manik Urai sebagai pedoman yang paling berharga untuk menghadapi pilihanraya Galas. PAS sebagai parti abang yang punya banyak pengalaman pasti akan memberikan yang terbaik dalam pilihanraya yang bakal dipukul dan dipalu oleh Barisan Nasional sebagai titik kebangkitan setelah dimalukan di Sibu.
Untuk PKR pula, ini adalah satu medan ujian yang penting kerana pilihanraya akan berlaku sejurus sebelum pengundian pemilihan dijalankan. Oleh itu, calon-calon yang bertanding, baik dari jawatan timbalan presiden, atau naibnya dan paling penting para calon pemudanya dapat menunjukkan warna sebenar dalam menghadapi realiti pilihanraya - yang berliku-likang.
Ini terutamanya bagi calon-calon ketua AMK, dapat kita melihat sejauh mana peranan yang dijalankan oleh setiap calon samada mencapai apa yang disasar atau tidak langsung berdaya saing. Jadikanlah medan pilihanraya ini medan sebenar untuk berperang dengan kebejatan BN, maka pukul lah habis-habis tanpa belas kasihan, tidak seperti pertandingan pemilihan yang bersifat kekeluargaan. Di sinilah para ahli Keadilan melihat kesungguhan pemimpin AMK mereka dalam menjalankan tugas, dan juga kepimpinan tertinggi juga wajar bijak melayani asakan wartawan.
Semua jentera pilihanraya harus dihidupkan enjinnya malam ini juga. Ini adalah pilihanraya ke-12 pada pasca 8 Mac. Justeru, pengalaman berdepan dengan jentera UMNO dan Barisan Nasional harus dijadikan pedoman terbaik, demi mempertahankan kerusi DUN Galas!
Pengundi negeri Kelantan yang selalu mengaku mereka bijak politik, harus membuktikan kebijaksanaan mereka itu tidak boleh dijual beli dengan uwang ringgit. Terjemahkanlah kebijakkan itu melalui satu kemenangan yang menjadi signal bagi jalan keluar kerajaan BN pada jasad Putrajaya.
Ayuh, tunjukkan mereka jalan keluar ! Buktikan kuasa rakyat itu kuasa keramat !!
EDYES @ edyesdotcom
Isnin, 27 September 2010
Ijtima' Tarbawi : Dah Nak Sampai!
1. Setelah sekian lama menanti , kini saat dan detik yang ditunggu - tunggu semakin hampir tiba. Hanya 8 hari sahaja lagi . Para pencinta Amal Tarbawi tentunya tidak sabar menanti saat tersebut [ Ijtimak Tarbawi ] yang telah dijadualkan berlangsung pada 1, 2 dan 3 Oktober 2010 di Perkarangan Masjid Rusila.
2. Insyaallah , seluruh EXCO DPP Pusat , Negeri dan Kawasan termasuk Jawatan Kuasa Pemuda Cawangan telah bersedia untuk hadhir memberikan komitmen yang tinggi . Bukan sahaja untuk menjayakan Ijtimak tersebut tetapi untuk menimba segala khazanah Amal Tarbawi yang akan disediakan sepanjang Ijtimak Tarbawi ini.
3. Tidak perlu saya ulangi objektif ijtimak dan apakah keperluan mendesak [ kerana asasnya telah saya nyatakan dalam posting yang terdahulu - posted 1 dan posted 2 ] yang mewajarkan seluruh anggota atau organ Dewan Pemuda PAS hadhir kerana saya sangat yakin , semua telah menyedari dan menginsafi keperluan Amal tarbawi dalam perjuangan kita yang semakin mencabar mendepani halangan dan rintangan semasa.
4. Saya mengharapkan Ijtimak Tarbawi ini akan melonjakkan tahap keupayaan dalaman atau spiritual dan mental setiap anggota Pemuda\i PAS sebelum kita mengerahkan semaksima mungkin kekuatan fizikal guna memacu perjuangan sukar ini mencapai kemenangan yang berkualiti dan hakiki .
5. Ada sedikit persoalan yang timbul berikutan jadual Ijtimak ini sama tarikh dengan Jamuan Hari Raya PAS Pusat iaitu pada 3 hb Oktober 2010 . Apa boleh buat , kita tidak punya banyak ruang untuk mengelakkan pertindanan jadual kerja dan program dengan agensi - agensi lain dalam parti biarpun sedaya mungkin telah dibuat penyelarasan . Namun jadual Ijtimak pada 1, 2 dan 3 oktober kelak telah pun didokumenkan sejak julai lalu .
6. Saya telah berbincang perkara ini dengan Setiausaha Agong PAS dan secara asasnya DPP diberi kelonggaran untuk tidak menghadhiri Majlis Jamuan PAS Pusat kecuali beberapa DPP Kawasan yang terpaksa ditugaskan untuk penyelenggaraan majlis jamuan tersebut sementara yang lain memberi keutamaan kepada Ijtimak Tarbawi yang telah dirancang awal.
7. Saya juga mengharapkan kepada semua peserta agar hadhir dengan segala pengorbanan nescaya kita akan merasai kemanisannya lantaran menuai hasil dari keringat dan penat lelah sendiri . Susah sukar ditempoh dengan semangat untuk menjayakan Ijtimak ini sekaligus memantapkan Amal Tarbawi kita.2. Insyaallah , seluruh EXCO DPP Pusat , Negeri dan Kawasan termasuk Jawatan Kuasa Pemuda Cawangan telah bersedia untuk hadhir memberikan komitmen yang tinggi . Bukan sahaja untuk menjayakan Ijtimak tersebut tetapi untuk menimba segala khazanah Amal Tarbawi yang akan disediakan sepanjang Ijtimak Tarbawi ini.
3. Tidak perlu saya ulangi objektif ijtimak dan apakah keperluan mendesak [ kerana asasnya telah saya nyatakan dalam posting yang terdahulu - posted 1 dan posted 2 ] yang mewajarkan seluruh anggota atau organ Dewan Pemuda PAS hadhir kerana saya sangat yakin , semua telah menyedari dan menginsafi keperluan Amal tarbawi dalam perjuangan kita yang semakin mencabar mendepani halangan dan rintangan semasa.
4. Saya mengharapkan Ijtimak Tarbawi ini akan melonjakkan tahap keupayaan dalaman atau spiritual dan mental setiap anggota Pemuda\i PAS sebelum kita mengerahkan semaksima mungkin kekuatan fizikal guna memacu perjuangan sukar ini mencapai kemenangan yang berkualiti dan hakiki .
5. Ada sedikit persoalan yang timbul berikutan jadual Ijtimak ini sama tarikh dengan Jamuan Hari Raya PAS Pusat iaitu pada 3 hb Oktober 2010 . Apa boleh buat , kita tidak punya banyak ruang untuk mengelakkan pertindanan jadual kerja dan program dengan agensi - agensi lain dalam parti biarpun sedaya mungkin telah dibuat penyelarasan . Namun jadual Ijtimak pada 1, 2 dan 3 oktober kelak telah pun didokumenkan sejak julai lalu .
6. Saya telah berbincang perkara ini dengan Setiausaha Agong PAS dan secara asasnya DPP diberi kelonggaran untuk tidak menghadhiri Majlis Jamuan PAS Pusat kecuali beberapa DPP Kawasan yang terpaksa ditugaskan untuk penyelenggaraan majlis jamuan tersebut sementara yang lain memberi keutamaan kepada Ijtimak Tarbawi yang telah dirancang awal.
8. Menariknya , peserta atau DPP Kawasan sangat digalakkan membawa khemah masing - masing sementara pihak penganjur akan menyediakan buluh untuk memasang khemah . Insyaallah , penginapan kita di Ijtimak Tarbawi ini dalam bentuk perkhemahan [ mukhayyam ] di sepanjang pantai Rusila. Sementara masjid dan perkarangannya dijadikan tempat pengisian program dan mereka yang mahu beriktikaf sepanjang malam .
9. Semoga Allah memudahkan urusan kita semua untuk menjayakan Ijtimak bersejarah ini . Abadikan hidup kita bersama perjuangan bersejarah ini . Mudah - mudahan kita termasuk dari kalangan pejuang yang istiqamah dan hebat .
10. Antara rahsia kenapa saya maklumkan sejak Julai lalu mengenai Ijtimak yang akan dilangsungkan pada bulan oktober ini ialah supaya semua peserta dapat membuat persiapan awal . Persiapan kewangan , mohon cuti dan sebagainya sehingga meminimakan ruang alasan untuk tidak hadhir kecuali hanya alasan yang benar - benar syarie . Semoga kita bertemu di Ijtimak Tarbawi di Rusila kelak insyaallah .
Polis dipercayai tidak jumpa mayat
Polis dipercayai tidak menemui mayat di ladang milik suspek utama kes pembunuhan jutawan kosmetik Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga yang lain dalam operasi mencari bahan bukti di Ladang Gadong, Tanjung Sepat, di Banting hari ini.
Pihak media yang menunggu di lokasi berkenaan sejak pagi hingga jam 6.55 petang tadi melihat lebih 10 kenderaan polis termasuk van yang membawa empat suspek dan sebuah jengkaut meninggalkan ladang tenakan itu.
Bagaimanapun, seorang sumber yang tidak mahu dikenali, berkata polis tidak menemui mayat di dalam kawasan itu tetapi menemui 'sesuatu' yang dipercayai boleh memberi pertunjuk kepada kehilangan seorang ahli perniagaan, Mohd Shafik Abdullah dari Sungai Petani, Kedah.
Jabatan Bomba dan Penyelamat dari Banting turut dipanggil bagi membekalkan air ke lokasi itu yang menhadapi maslah bekalan air semasa operasi dijalankan.
Kakitangan Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd juga kelihatan memasuki kawasan itu dan menurut sumber berkenaan mereka dipanggil bagi membaiki paip pecah di kawasan itu.
Ladang itu menjadi tumpuan pasukan polis bagi menyiasat kes pembunuhan Sosilawati, 47, pemandu peribadinya, Kamaruddin Shansuddin, 44, pegawai bank CIMB cawangan Kampung Baru, Kuala Lumpur, Noorhisham Mohammad, 38,dan peguam peribadi, Ahmad Kamil Abd Karim, 32, yang dilaporkan hilang sejak 30 Ogos lalu.
Kesemua empat mangsa itu dikatakan ke Banting untuk urusan pembelian tanah.
Pada 13 September lepas, polis mengesahkan keempat-empat mereka telah dipukul sampai mati sebelum mayat mereka dibakar dan abunya dibuang ke dalam sungai berdekatan ladang tersebut.
Selain itu, suspek utama kes Sosilawati itu turut disiasat dalam kes kehilangan jutawan lelaki warga India Allal Kanthan Muthuraja sejak 18 Januari lepas dan Mohd Shafik, 37, sejak April lepas.
Menurut laporan berita semalam, dua lokasi berasingan dipercayai tempat dua mayat ditanam di sekitar kawasan Ladang Gadong itu dikesan.
Sementara itu, isteri Allal, S.Usharani, 27, dilihat memasuki Ibu Pejabat Polis Daerah Kuala Langat di Banting pada jam 10 pagi tadi dan meninggalkan bangunan itu 45 minit kemudian.
- Bernama
Pihak media yang menunggu di lokasi berkenaan sejak pagi hingga jam 6.55 petang tadi melihat lebih 10 kenderaan polis termasuk van yang membawa empat suspek dan sebuah jengkaut meninggalkan ladang tenakan itu.
Bagaimanapun, seorang sumber yang tidak mahu dikenali, berkata polis tidak menemui mayat di dalam kawasan itu tetapi menemui 'sesuatu' yang dipercayai boleh memberi pertunjuk kepada kehilangan seorang ahli perniagaan, Mohd Shafik Abdullah dari Sungai Petani, Kedah.
Jabatan Bomba dan Penyelamat dari Banting turut dipanggil bagi membekalkan air ke lokasi itu yang menhadapi maslah bekalan air semasa operasi dijalankan.
Kakitangan Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd juga kelihatan memasuki kawasan itu dan menurut sumber berkenaan mereka dipanggil bagi membaiki paip pecah di kawasan itu.
Ladang itu menjadi tumpuan pasukan polis bagi menyiasat kes pembunuhan Sosilawati, 47, pemandu peribadinya, Kamaruddin Shansuddin, 44, pegawai bank CIMB cawangan Kampung Baru, Kuala Lumpur, Noorhisham Mohammad, 38,dan peguam peribadi, Ahmad Kamil Abd Karim, 32, yang dilaporkan hilang sejak 30 Ogos lalu.
Kesemua empat mangsa itu dikatakan ke Banting untuk urusan pembelian tanah.
Pada 13 September lepas, polis mengesahkan keempat-empat mereka telah dipukul sampai mati sebelum mayat mereka dibakar dan abunya dibuang ke dalam sungai berdekatan ladang tersebut.
Selain itu, suspek utama kes Sosilawati itu turut disiasat dalam kes kehilangan jutawan lelaki warga India Allal Kanthan Muthuraja sejak 18 Januari lepas dan Mohd Shafik, 37, sejak April lepas.
Menurut laporan berita semalam, dua lokasi berasingan dipercayai tempat dua mayat ditanam di sekitar kawasan Ladang Gadong itu dikesan.
Sementara itu, isteri Allal, S.Usharani, 27, dilihat memasuki Ibu Pejabat Polis Daerah Kuala Langat di Banting pada jam 10 pagi tadi dan meninggalkan bangunan itu 45 minit kemudian.
- Bernama