Oleh Ustaz Nasrudin Hasan At-Tantawi
 Hukum menerima bantuan dari wang yang haram.
Hukum menerima bantuan dari wang yang haram.
Muqaddimah
Isu  ini bukanlah perkara baru di dalam Islam. Ini kerana hal ini juga  pernah berlaku pada zaman Nabi saw apabila Saidina Abu Bakar ra merujuk  kepada Baginda saw mengenai wang haram yang diperolehinya.
ولما  نزل قوله تعالي: {ألم * غُلِبَتِ الرُّومُ * فِي أَدْنَى الْأَرْضِ وَهُمْ  مِنْ بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَيَغْلِبُونَ} [الروم:1-3]، كذبه المشركون وقالوا  للصحابة: ألا ترون ما يقول صاحبكم، يزعم أن الروم ستَغلب. فخاطرهم أبو بكر  رضي الله عنه، بإذن رسول الله صلي الله عليه وسلم، فلما حقَّق الله صدقه،  وجاء أبو بكر رضي الله عنه، بما قامرهم به، قال عليه الصلاة والسلام: "هذا  سحت، فتصدَّق به". وفرح المؤمنون بنصر الله، وكان قد نزل تحريم القمار بعد  إذن رسول الله صلي الله عليه وسلم له في المخاطرة مع الكفار
Mafhum daripada hadith ini adalah Saidina Abu Bakar al-Siddiq r.a pernah bertaruh [di awal Islam sewaktu perjudian belum diharamkan secara menyeluruh]  dengan seorang Musyrik [yang mencabar ketepatan Al-Quran dari surah  al-Rum ayat 1 dan 2 yang mengisyaratkan kejatuhan Rom] bahawa Kerajaan  Rom akan tewas. Kemudian apabila Rom benar-benar jatuh maka Saidina Abu  Bakar ra telah memperolehi harta pertaruhan itu [ianya haram kerana judi dan tujuan Saidina Abu Bakar ra hanyalah untuk membuktikan kebenaran al-Quran],  apabila Abu Bakar datang kepada Rasulullah SAW menceritakan perihal  harta haram yang diperolehi melalui hasil taruhan [judi] itu,
Rasulullah bersabda : "Ini kotor, sedekahkanlah ia". Selepas peristiwa ini, barulah turun perintah pengharaman judi secara sepenuhnya sekalipun dengan orang kafir.
Menginfaqkan harta yang diperolehi dari cara yang haram
Pendapat pertama
Dibolehkan untuk menginfaq harta yang diperoleh dari hasil yang haram. Pendapat ini adalah pendapat jumhur.
Sheikh Dr Yusof al-Qardhawi [1]
“Kebenarannya adalah bahawa harta tersebut adalah kotor [ haram ]   dengan dinisbahkan kepada orang yang memperolehinya dengan cara yang  tidak halal akan tetapi ianya baik [ halal ] dengan dinisbahkan kepada  faqir miskin untuk tujuan kebaikan 
Haram ke atas orang yang memperolehinya dengan cara yang tidak halal  tetapi dibolehkan kerana tujuan kebaikan tadi seperti menyedekahkannya.  Ini kerana,  harta tersebut tidak haram bagi zatnya akan tetapi ianya haram hanya kerana individu tertentu kerana sebab yang tertentu. 
Transaksi harta haram biasanya berlaku dalam 4 keadaan ;
        
I.                Individu tersebut mengambil harta haram itu untuk kegunaan dirinya  dan keluarganya. Keadaan ini telah jelas pengharamannya
     
 II.                Harta haram [Harta riba’ yang diperolehi melalui system perbankan] dibiarkan kekal dalam bank yang berurus niaga secara riba’. Perbuatan ini juga adalah haram
     
III.                Harta yang diterima atau diperolehi melalui hasil yang haram ini  dimusnahkan [dibakar dll]. Hal ini ada di dalam riwayat yang  menceritakan hal keadaan salafus-soleh yang wara’.  Akan tetapi perkara  ini telah ditolak oleh al-Imam al-Ghazali rhm di dalam kitab al-Ihya’.
 IV.            Harta tersebut digunakan dalam transaksi yang bertujuan kepada kebaikan  seperti untuk disedekahkan kepada orang-orang faqir miskin, anak-anak  yatim, ibnu al-Sabil ataupun mana-mana pertubuhan kebajikan, dakwah dan  kemasyarakatan Islam. Perkara sebegini adalah dibenarkan.
Al-Imam al-Ghazali rhm
Sekiranya ada yang bertanyakan apakah dalil yang membolehkan untuk  disedekahkan dengan sesuatu yang haram?, dan bagaimana pula bersedekah  dengan sesuatu yang bukan miliknya[2]  ?. Sedangkan di sana terdapat sekumpulan [ulamak] yang tidak  membenarkan perkara tersebut kerana ia adalah haram. Sememangnya di sana  terdapat satu riwayat yang menyatakan al-Fudhail tidak menerima sedekah  yang diterima dari hasil yang haram.
"Wajib melupuskan harta yang haram ketika bertaubat, ia boleh dilakukan  dengan memulangkan kembali harta itu kepada tuannya (jika diketahui)  atau kepada warisnya, dan jika tidak mampu diketahui, hendaklah  diserahkan kepada faqir miskin bagi memisahkan diri darinya [harta yang  haram] dan bukannya bagi meraih pahala (dari serahan itu).
Jika sesuatu harta yang didapati dari sumber haram itu diketahui  pemiliknya (seperti harta haram hasil curi dan diketahui pemiliknya),  cara melupuskannya adalah dengan memulangkan kembali wang curi itu  kepada tuannya serta meminta maaf dan kemudian melakukan taubat kepada  Allah swt. Sekiranya dia gagal memulangkan kepada tuannya maka hendaklah  dia memulangkan kepada warisnya. Sekiranya dia gagal juga, barulah  harta itu disalurkan kepada sedeqah
Dalil yang membenarkan
فأمر رسول الله صلي الله عليه وسلم، بالتصدُّق بالشاة المصلية التي قدِّمت إليه فكلَّمته بأنها حرام، إذ قال صلي الله عليه
وسلم: "أطعموها الأساري"
Mafhum hadith
Hadith ini menceritakan bahawasanya pernah dihidangkan kepada Nabi saw  daging kambing. Lalu daging tersebut menyatakan kepada Nabi Muhammad saw  bahawa ia adalah haram. Lalu Nabi saw menyuruh sahabat untuk memberikan  ia kepada orang lain untuk dimakan [menyedekahkannya].
Rasional hadith
Perbuatan Nabi saw yang menyedekahkan daging kambing [yang haram] untuk disedekahkan.
al-Athar Saidina Hasan ra
وسئل الحسن رضي الله عنه، عن توبة الغال (مَن يأخذ من مال الغنيمة قبل أن يقسم، وما يؤخذ منه بعد تفرُّق الجيش)،
فقال: يتصدَّق به.
Mafhum athar
Athar ini menceritakan mengenai taubat bagi orang yang mengambil ghanimah sebelum  ianya dibahagikan. Saidina Hasan ra mengatakan bersedekah dengan apa  yang diambilnya tadi membuktikan taubat bagi perbuatannya yang mengambil  harta dengan cara yang haram.
Rasional athar
Walaupun athar ini menceritakan mengenai ghanimah yang pada asalnya halal, tetapi sekiranya ia diambil dengan cara yang tidak betul maka hukumnya tetap haram kerana harta ghanimah bukanlah  pemilikan dia seorang. Ianya perlu dibahagikan mengikut apa yang  diajarkan oleh Allah swt. Tuntasnya, apabila ia tidak diambil dengan  kaedah yang telah digariskan oleh Allah swt maka ianya tetap haram.  Justeru, bagi mereka yang melakukan dosa besar [melakukan sesuatu yang haram]  wajib bertaubat dan Saidina Hasan ra menyatakan salah satu cara  membuktikan dia bertaubat adalah dengan menyedekahkan apa yang telah  diambilnya dengan cara yang salah. 
Persamaan hal ini dengan kes di atas adalah kedua-kedua harta tersebut  adalah diperolehi melalui hasil yang haram. Hukum haramnya tetap ke atas  orang yang melakukan iaitu dia tidak
boleh membelanjakan wang  tersebut demi dirinya atau kepentingan keluarganya. Penyelesaiannya  adalah wang tersebut perlu diberikan kepada orang lain [faqir miskin]  kerana wang tersebut tidak haram pada zatnya untuk orang lain.
Qiyas 
Sheikh Dr Yusuf al-Qardhawi menyatakan  bahawasanya harta sebegini berada dalam timbangan samada untuk  dimusnahkan atau digunakan untuk jalan kebaikan. Ini kerana harta  tersebut telah menjadi rosak di sisi pemiliknya. Secara dharuri melalui pengetahuan kita, menggunakan harta tersebut kearah kebajikan adalah lebih baik dari membuangnya ke dasar lautan [memusnahkannya].  Ini kerana, sekiranya kita membuang ia ke dasar lautan maka  sesungguhnya benda tersebut hilang dari sisi kita tanpa kita memperoleh  faedah daripada perbuatan kita tadi.
Akan tetapi, sekiranya kita menginfaqkan ia kepada faqir miskin nescaya  mereka akan mendoakan pemiliknya keberkatan daripada Allah swt. Selain  itu, mereka yang faqir tadi boleh memenuhi tuntutan keperluan mereka di  samping tuan [harta haram] yang menyedekahkannya tadi memperolehi ganjaran di sisi Allah swt. 
Di  dalam masalah yang berkaitan penerimaan bantuan dari hasil judi dan  situasinya adalah penerima mengetahui wang bantuan tersebut adalah  datang dari hasil judi maka wang tersebut perlulah dikembalikan kepada  orang yang memberikan atau wakil kepada yang memberikan kerana wang yang  diperolehi dari hasil yang haram perlu [wajib] dilupuskan [6].  Ini kerana hukum asal menggunakan wang yang diperolehi dari hasil yang  haram hukumnya juga adalah haram. Hal ini dikuatkan dengan kaedah “  bahawa menolong dan menyebarkan yang haram itu juga adalah haram “[7].
Pendapat kedua
Segala bentuk wang yang haram perlu disimpan [dibekukan].  Ini kerana ditakuti harta tersebut jatuh ke tangan mereka yang zalim  bukan kepada mereka yang adil. Justeru, dengan menyimpan [membekukan]  wang tersebut, ia dapat memelihara harta tersebut daripada jatuh ke  tangan orang yang zalim. Antara yang menggunakan pendapat ini adalah  Sheikh al-Islam Ibn Taimiah[8]
Dalil bagi pendapat kedua adalah
1.    
  Firman Allah swt di  dalam Surah al-Baqarah  
Wahai  orang-orang Yang beriman! belanjakanlah (pada jalan Allah) sebahagian  dari hasil usaha kamu Yang baik-baik, dan sebahagian dari apa Yang Kami  keluarkan dari bumi untuk kamu. dan janganlah kamu sengaja memilih Yang  buruk daripadanya (lalu kamu dermakan atau kamu jadikan pemberian  zakat), padahal kamu sendiri tidak sekali-kali akan mengambil Yang buruk  itu (kalau diberikan kepada kamu), kecuali Dengan memejamkan mata  padanya. dan ketahuilah, Sesungguhnya Allah Maha Kaya, lagi sentiasa  Terpuji “
2.    
  Daripada al-Hadith yang diriwayatkan oleh Ibn Mas’ud ra[9] 
ما رواه ابن مسعود – رضي الله عنه – أن رسول الله - صلى الله عليه وسلم -  قال: "والذي نفسي بيده لا يكسب عبد مالاً من حرام فينفق منه فيبارك له فيه،  ولا يتصدق فيقبل منه ولا يتركه خلف ظهره إلا كان زاده إلى النار"
Rasional dalil
Secara umumnya, dalil di atas menunjukkan bahawasanya Allah tidak akan  menerima sedekah melainkan hal keadaan pemberian itu adalah baik. Jadi  sedekah dengan harta ini tidak akan diterima melainkan dengan harta yang  halal dan diperolehi melalui cara yang mengikut syarak. Syarat untuk  amalan yang baik itu diterima [sedekah] adalah melalui infaq harta yang  halal.
Jawapan al-Imam al-Ghazali[10]
Adapun kata-kata : kita tidak bersedekah dengan harta melainkan dari harta yang baik [halal] adalah apabila kita mengharapkan pahala dari pemberian sedekah tersebut untuk diri kita. Perbincangan kita sekarang adalah pelupusan harta yang haram dari sisi kita bukan untuk kita mendapatkan pahala buat diri kita.  Di antara melupuskan harta tersebut dengan dimusnahkan dan diinfaqkan  maka kami cenderung pada pandangan untuk harta tersebut diinfaqkan.
Pendapat ketiga
Hasil dari harta haram perlu dimusnahkan. Sebahagian kecil daripada ulamak-ulamak salaf seperti Qadhi Fudhail al-‘Iyyadh
Walaupun sebahagian besar ulamak yang menerima pandangan bahawasanya  duit haram yang diperolehi boleh disedekahkan, akan tetapi masih ada  ulamak yang menolak menggunakan duit haram yang disalurkan sebagai  sedekah / bantuan.
وحُكي  عن الفضيل أنه وقع في يده درهمان، فلما علم أنهما من غير وجههما، رماهما  بين الحجارة، وقال: لا أتصدق إلا بالطيِّب، ولا أرضي لغيري ما لا أرضاه  لنفسي!
Cara untuk tassorruf [ transaksi ] dengan harta dari hasil yang haram
Pendapat pertama
Digunakan untuk maslahah[11] umum orang Islam dan ini adalah pendapat Sheikh al-Islam Ibnu Taimiah rhm
Pendapat kedua
Digunakan dengan memberi sedekah secara umum[12] dan ini adalah pandangan Hanafiah, Malikiah, Imam Ahmad dan ulamak-ulamak mazhabnya serta Imam Ghazali daripada mazhab Syafi’e
Pendapat ketiga
Digunakan untuk maslahah umat Islam yang faqir (dll) bukan untuk  membina masjid. Pendapat ini adalah dari Suruhanjaya Fatwa Penerbitan di  Arab Saudi[13] dan Penasihat Gedung Kewangan Kuwait
Pendapat keempat
Digunakan untuk jihad di jalan Allah swt dan ini adalah salah satu pandangan Sheikh al-Islam Ibn Taimiah
_______________________________________________________
Pencerahan [ Nota Tambahan ]
Apa yang dimaksudkan dengan harta itu haram
Harta  yang haram adalah harta yang haram digunakan dan untuk dimanfaatkan  oleh pemiliknya. Contohnya Abu terlibat dengan perniagaan yang  berunsurkan riba’ dan dia mendapat keuntungan melalui riba’. Maka haram  bagi Abu untuk menggunakan keuntungannya tadi demi kepentingan dan  manfaat bagi dirinya dan keluarganya. Akan tetapi, sekiranya duit riba’  tersebut disedekahkan kepada faqir miskin untuk manfaat mereka maka itu  adalah halal kerana pengharamannya adalah dengan sebab riba’ bukan kerana duit tersebut haram.
Allah tidak menerima sedekah melainkan dengan harta [pemberian] yang baik
Harta yang haram sudah tentu bukan dari hasil dan pemberian yang baik.  Malah ia bukan dari milik kita. Bagaimana untuk kita memberi sedekah  pada suatu benda yang bukan dari pemilikan kita?.
Secara mudahnya, memberi sedekah dari harta haram ini merupakan kewajipan untuk memisahkan diri pemilik dari harta yang haram.  Perkataan sedekah itu diterjemah sebagai memberi bantuan kepada  golongan faqir dan miskin. Orang yang menginfaqkan hartanya dari hasil  yang haram tidak akan mendapat pahala kerana bersedekah tetapi dia akan  mendapat pahala dari sudut yang lain[14] antaranya ;1.    
  Menahan dirinya daripada harta tersebut dan mengambil manfaat daripadanya dalam apa jua keadaan.
2.       Meletakkan harta tersebut pada tempatnya iaitu ke jalan kebajikan.
3.       Melaksanakan kewajipan iaitu melupuskan harta haram disisinya dll.
__________________________________________________________________
Mulaahazah [ Perhatian ] 
Membincangkan isu transaksi wang haram yang dibolehkan pada keadaan  tertentu bukan bermakna ia menjadi satu keharusan untuk sebuah kerajaan  mengekalkan atau menggalakkan sesuatu amalan [ muamalah ] yang diharamkan oleh Allah swt.  Sebaliknya persoalan ini , fokus kepada penerima seperti faqir miskin atau rakyat .
Sementara pihak kerajaan [ pemberi ] mempunyai sudut perbahasan yang berbeza dengan perbahasan mengenai penerima [ rakyat ] .
Ringkasnya , bagi sebuah kerajaan sayugia berikhtiar agar membebaskan  diri dari sistem muamalah yang diharamkan oleh Allah swt sebagaimana  menjadi kewajipan jua bagi sebuah kerajaan tidak menjalankan kegiatan -  kegiatan yang diharamkan seperti industri perjudian . Ini bagi  memastikan kerajaan tersebut diredhai oleh Allah swt pentadbiran dan  pembendaharaannya .
Kerajaan yang terpaksa berurusan dengan sumber haram seperti melibatkan  wang cukai dari industri arak [ yang diharamkan kepada orang Islam  tetapi tidak kepada non muslim - berbeza isu judi ] maka ..... 
saya berpendapat , biarpun ada pandangan ulama' yang mengharuskan wang  itu di hulurkan kepada rakyat sebagai bantuan faqir miskin dan  seumpamanya [ sebagaimana perbahasan panjang di atas ] dan rakyat harus menerimanya pula rakyat tidak wajib mengusul periksa sumber kewangan tersebut , namun adalah terlebih afdhal dan wara' [ bagi pihak kerajaan - terutama kerajaan Islam ] mengasingkan tabung atau pembendaharaan yang di perolehi dari sumber yang tidak halal . Kemudiannya memastikan hanya wang yang jelas halal disalurkan [ disuap ] kepada rakyat . Ianya terlebih afdhal jika kerajaan boleh bertindak demikian . 
Wallahualam bissowab .
________________________________________________________