Usrah teras jernang. Tarikh: 16.1.11. Kitab fiqh harakah dari sirah nabawiyah.

Usrah teras jernang. Tarikh: 16.1.11. Kitab fiqh harakah dari sirah nabawiyah.

Tujuan pengajaran sirah:

1. Memahami saksiah rasulullah dan situasi yg dialaminya bagi meyakinkan bahawa nabi muhammad itu bukan sekadar seorang tokoh di kalangan kaumnya, tetapi lebih dari itu ialah sbg seorang rasul yg didokong dan disokong dengan wahyu d...an sentiasa mendapat taufiq dan hidayah dari Allah.

2. Mendapat gambaran yg jelas dari contoh yg paling baik di dlm kehidupan yg paling berakhlak dan bernilai tinggi, yg menjadi perlembagaan hidup yg wajib dipegang dan semestinya mendapat kejayaan di dunia & akhirat, yg hanya wujud di dlm perjalanan hidup rasullullah saw.

3. Dapat memahami (kitab Allah) dgn cara yg betul melalui penghayatannya dan merasai roh dan matlamatnya, kerana kebanyakan ayat2 Al-Quran itu ditafsirkan oleh peristiwa yg dilalui oleh rasulullah saw.

4. Dpt mengumpulkan pengetahuan yg sebanyak-banyaknya tntg Islam samada yg berhubung dgn akidah, hukum-hukum atau akhlak, kerana peribadi rasullullah saw itu adalah mengandungi contoh islam yg sebenarnya.

5. Insya Allah menjadi seorang mukmin dan muslim yg dapat meneruskan cita-cita Islam melalui jalan yg ditunjukkan oleh rasullulah saw.

Kepada orang-orang yg meneruskan perjuangan dan slogan-slogan, dgn qasidah-qasidah dan nasyid-nasyid atau sekadar memuji dan memuja hanya dgn lidah yg tidak bertulang dan dgn dakwah yg "cair" itu, diperingatkan dgn firman Allah swt:

"dan tinggalkanlah orang-orang yg menjadikan agama mereka sbg main-main dan senda gurau dan mereka telah ditipu dgn kehidupan dunia, peringatkanlah mereka dgn Al-Quran agar mereka tidak dijerumuskan ke dlm neraka dgn perbuatan mereka sendiri. Tidak akan ada baginya pelindung dan tidak ada pula pemberi syafaat selain dari Allah, dan jika ia menebus dgn segala mcm tebusan pun nescaya tidak akan diterima daripadanya. Mereka itulah orang-orang yg dijerumuskan ke dalam neraka disebabkan perbuatan mereka sendiri. Bagi mereka, disediakan minuman dari air yg sedang mendidih dan azab yg pedih disebabkan kekafiran mereka dahulu (surah al-an'am: ayat 70).

Wallahu'alam.
See More

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.