Jakim: Tawar asrama ILIM sebagai penginapan sementara

February 06, 2011
PUTRAJAYA, 6 Feb — Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) hari ini menawarkan asrama di Institut Latihan Islam Malaysia (ILIM) sebagai penginapan dan persinggahan sementara kepada penuntut dan rakyat tempatan yang baru tiba di tanah air dari Mesir sebelum pulang ke negeri masing-masing.
Ketua Pengarahnya Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz berkata ILIM yang terletak di Bandar Baru Bangi, Selangor mampu menempatkan kira-kira 400 orang pada satu-satu masa dan tawaran juga dibuat kepada anggota keluarga para penuntut yang menunggu ketibaan anak masing-masing.
Katanya Jakim akan menempatkan kaunter di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT) dan Pangkalan Tentera Udara Subang, mulai esok.
“Pastinya jadual penerbangan dari Jeddah ke KLIA tidak menentu untuk membawa pelajar kita pulang dan mungkin ada antara mereka yang memerlukan tempat penginapan sementara.
“Jika pelajar dan keluarga yang mahukan tempat transit untuk berehat sebelum membuat perancangan untuk pulang ke negeri masing-masing, mereka boleh menggunakan kemudahan di ILIM,” katanya kepada pemberita di sini.
Wan Mohamad berkata Jakim turut menyediakan kemudahan pengangkutan kepada para penuntut ke ILIM dan waris yang memerlukan khidmat asrama penginapan tersebut boleh menghubungi Timbalan Pengarah (Pentadbiran) ILIM, Syafini Samsudin di talian 016-2947427 atau Penyelia Asrama ILIM, Siti Aishah Mohd Nor di talian 017-2556038.
Katanya Jakim turut bekerjasama dengan Baitulmal Wilayah Persekutuan untuk memberi bantuan kewangan kepada penuntut yang tidak mempunyai wang untuk membeli tiket pulang ke negeri masing-masing.
“Mungkin ada pelajar yang tidak mempunyai wang apabila semua bank tutup di sana. Jadi, Baitulmal Wilayah akan memberi bantuan kewangan untuk mereka membeli tiket pulang ke kampung,” katanya. — Bernama

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.