Mana helikopter Nuri semasa banjir Kedah, betul ke bersedia?

Oleh: amkns

"

Betul ke Malaysia sudah bersedia untuk menghadapi banjir besar, bencana alam dan sebagainya? Betul-betul bersedia? Kalau betul, nak guna helikopter apa untuh misi mencari dan menyelamat, menghantar bantuan, memindahkan orang ramai?


Perasan atau tidak, semasa banjir besar di Kedah dan Perlis baru-baru ini , tiada laporan helikopter Nuri digunakan dalam misi membantu mangsa banjir.
Yang ada ialah helikopter MI-17 milik Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia. Rasanya helikopter MI-17 ni ada beberapa buah sahaja.
Mungkin benarlah apa yang dilaporkan sebelum ini helikopter Nuri hanya ada 5 buah yang selamat untuk digunakan. 
Nak beli Eurocopter entah bila, lepas tu mahal sangat, dapat beli 12 buah saja. Sedangkan kalau beli MI-17 boleh beli 60 buah. 
Helikopter polis, helikopter APMM, helikopter VIP warna putih tu bukannya sesuai untuk misi menghantar bantuan dan pengangkutan sekiranya Malaysia dilanda bencana besar. 
Entahlah, betul ke Malaysia dah bersedia hadapi banjir ? 
Macamana media, TV3, Utusan, Harakah, Suara Keadilan, Roket, TV1 terlepas pandang isu helikopter ini ? 
Hanya 5 helikopter Nuri selamat untuk terbang lapor akhbar Malay Mail pada 15 Jan 2010, kisahnya di http://pasns.blogspot.com/2010/01/parah-hanya-5-helikopter-nuri-boleh.html  
RM 1.6 Billion boleh beli 60 buah helikopter MI-17 berbanding dengan hanya 12 buah helikopter Eurocopter EC725, kisahnya di http://amkns.blogspot.com/2010/07/rm-16-billion-boleh-beli-60-helikopter.html  
Tun Dr Mahathir tidak berapa setuju dengan pembelian Eurocopter untuk menggantikan Nuri , MI-17 lebih banyak kelebihan, kisahnya di http://amkns.blogspot.com/2010/07/dr-mahathir-perli-pembelian-helikopter.html  
Detik News pada 26 Jan 2010 melaporkan Malaysia sedang memesan 30 helikopter dari Indonesia , kisahnya di http://amkns.blogspot.com/2010/01/malaysia-beli-30-helikopter-dari.html  
"

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.