Jurang pendapatan luas tidak bermoral, kata NUBE

December 01, 2010
KUALA LUMPUR, 1 Dis – Kesatuan Kebangsaan Pekerja-pekerja Bank (NUBE) menggesa semua syarikat di Malaysia mengkaji jurang pendapatan dengan serius.
Dalam satu kenyataan hari ini, Setiausaha Agung Nube, J. Solomon, berkata usaha merapatkan jurang pendapatan merupakan perkara penting bagi mencapai kemampanan pembangunan ekonomi yang perlu dikaitkan dengan pembangunan sosial rakyat negara ini.
“Mesej Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bahawa kekayaan harus diagihkan secara saksama memang kena pada masanya dan sentiasa diperjuangkan oleh NUBE.
“Kita menyaksikan jurang pendapatan yang semakin luas dan ini adalah sesuatu yang tidak boleh dibiarkan berlarutan kerana masyarakat akan memberontak,” tegasnya.
Beliau berkata badan-badan korporat harus memainkan peranan sebagai warga korporat yang baik dalam memastikan pekerja masing-masing diberikan ganjaran yang saksama serta memastikan perbezaan gaji dan bonus tidak terlalu besar antara satu kategori dengan satu kategori pekerjaan yang lain.
“Perbezaan bonus dan gaji pokok antara yang bergaji besar dengan golongan berpendapatan rendah dalam industri perkhidmatan kewangan sekarang amat besar dan tidak bermoral.
“Ini tidak boleh dibiarkan berlarutan dan ia tidak mengambil kira sumbangan golongan berpendapatan rendah kepada pembangunan dan kemajuan ekonomi Malaysia,” tegas Solomon. – Bernama

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.