Sah: Felda Plantations Adalah Satu Projek Haram, Dan Ternyata Sekali Ianya Jelas "Melanggar" Akta Penempatan Berkelompok (GSA 1960) Sebenarnya

KERDAU, 3 Mac [9.44 am] - Felda Plantations ternyata "projek haram" kerajaan UMNO Barisan Nasional sejak dulu, kini dan selamanya. Kenyataan ini dijelaskan oleh Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (ANAK), Mazlan Aliman (foto) dalam sidang medianya dekat sini semalam. Menurut Mazlan, Felda diasaskan untuk membasmi kemiskinan terutamanya dikalangan orang. Felda katanya mengawal 367,710 hektar ladang yang jelas pemilikannnya bertentangan dengan Akta Penempatan Berkelompok (GSA) 1960. Perkara ini ada disebut menerusi Seksyen 7(2) dan Seksyen 11(1) dan pernah dibacakan dalam Hansard Parlimen bertarikh 27 April 196o. Kenyataan tersebut dibuat oleh bekas Perdana Menteri Tun Razak ketika itu. Apa yang berlaku sekarang, sejak zaman PM Mahathir tanah-tanah yang dibuka oleh Felda tidak lagi diberikan lagi kepada rakyat (peneroka) sebaliknya dijadikan estet perladangan atas nama plantations. Ini bercanggah dengan dasar Felda itu sendiri sebenarnya. "Kami sedang mengkaji untuk membawa kes ini ke mahkamah untuk membolehkan kerajaan negeri mengambil semula tanah-tanah yang telah disalahgunakan oleh Felda itu", kata Mazlan. "Apakah Najib tidak membaca kenyataa ayahandanya itu?. Adakah dia tahu Felda Plantations itu adalah penempatan haram yang bertentangan dengan akta GSA itu sendiri?", katanya. Mazlan turut menegas bahawa Kerajaan Pakatan Rakyat tetap akan memansuhkan Felda Plantations kiranya diberi mandat rakyat untuk memerintah negara ini selepas pilihan raya umum ke-13 nanti. "Keluasan tanah yang telah digunakan untuk plantations itu sebenarnya boleh diagihkan kepada 79,000 orang generasi kedua Felda", katanya.

Sahut Cabaran Dialog Dengan Si Ahmad Maslan

Sementara itu, Mazlan juga berkata yang beliau bersedia untuk menerima jemputan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Felda, Ahmad Maslan (foto) bagi berdialog isu-isu Felda. "Sudah lama saya dan ANAK mengajak beliau berdebat. Jemputan pertama pada bulan Julai 2010 tidak disahut oleh menteri berkenaan. Malah ketika Pilihan Raya Kecil DUN Tenang saya sekali lagi mempelawa beliau berdebat pada 25 Jan 20011. Namun beliau memberikan banyak alasan malah dengan bangganya bersedia untuk berdialog tiga hari tiga malam dengan saya, dengan sayarat ia diadakan di Ibu Pejabat Felda sendiri. Beliau juga menyarankan saya membawa bersama beberapa orang pemimpin ANAK untuk menghadiri majlis dialog tersebut. Maka itulah, kini saya ingin nyatakan ANAK sudah bersedia untuk berdialong isu-isu Felda dengan Ahmad Maslan. Buatlah dimana-mana sekali pun hatta di pejabat beliau sendiri, saya akan hadir bersama 16 hingga 20 orang pemimpin ANAK seperti yang diharapkan", kata Mazlan Aliman .

PM Jangan Tipu Peneroka Dan Generasi Kedua

Dalam pada itu juga, Mazlan hairan dengan tindakan Perdana Menteri Malaysia, Najib Razak (Foto) yang cuba untuk menipu peneroka dalam isu pengembalian wang bantuan tanam semula (SES). "Potongan wang tersebut adalah diambil daripada pendapatan bulanan peneroka terbabit. Potongan dibuat sepanjang tempoh mereka mengusahakan ladang masinng-masing dan akan sudah semestinya ia wajar dikembalikan kepada peneroka apabila mereka mahu gunakannya untuk tanaman semula. Ini tidak, wang tersebut sudahlah disekat malah mereka pula memberi tiga opsyen yang cukup membingungkan peneroka sebenarnya. Anehnya, Najib boleh pula umumkan tiga opsyen untuk peneroka dalam isu ini. Cukup hairan, duit mereka disimpan tapi mereka seolah-olah membuat loan pula untuk mendapatkan semula wang simpanan tersebut. Siapa agaknya yang bagi nasihat kepada Najib berhubung hal ini", katanya.

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.