Perlu serius atasi kegawatan sosial belia Melayu

Kegawatan Sosial Sekarang Nie Tak Ada Sapa Nak Tengok kaa..terok dah nie..!!

Perlu serius atasi kegawatan sosial belia Melayu

DALAM sibuk kita membincangkan mengenai masalah warga asing, kegawatan ekonomi, bencana alam dan pelbagai lagi isu semasa, kita seolah-olah lupa tentang isu yang tidak kurang pentingnya untuk diberi perhatian dan dibincangkan secara serius yang sedang melanda negara kini.



Isunya ialah ‘kegawatan sosial’. Jika masyarakat sedar dan peka dengan keadaan sekitar, ‘masalah sosial’ sedang melanda negara kita. Masalah ini lebih besar akibatnya daripada segala bencana lain yang kita boleh nampak dari mata kasar dan kerosakan fizikal.



Ini kerana, berpunca daripada masalah sosiallah boleh menyebabkan pelbagai lagi cabang-cabang masalah lain akan timbul.



Para muda-mudi Malaysia (terutamanya Melayu) sedang hanyut dengan pelbagai gejala dan ikutan negatif. Jika anda ke taman-taman, pusat membeli-belah mahupun di tempat-tempat awam, remaja lelaki dan perempuan bebas berpegang tangan dan berpelukan.



Ada sesetengahnya berpakaian ‘ala-ala hawaii’ (tutup depan belakang terbuka). Golongan ‘pengkid’ dan ‘nyah’ di mana-mana saja boleh kita temui.



Pelbagai gejala sosial negatif yang melanda Malaysia kini harus dipandang berat oleh kerajaan sebelum Tuhan murka dan menurunkan bala yang tiada taranya.



Menjadi tanggungjawab kita bersama ‘mengambil kisah’ dan mengambil sikap ‘jaga tepi kain orang’ berkenaan segala kemungkaran yang berlaku di sekeliling kita.



Kerajaan Aceh begitu tegas melaksanakan hukum syariah contohnya menguatkuasakan hukuman berpakaian dan hubungan sosial kerana tidak mahu ditimpa bala sebagaimana yang telah berlaku tsunami pada tahun 2004.



Saya tidak menyeru kerajaan menguatkuasakan hukum seperti mana di Banda Acheh, tetapi masyarakat amnya dan kerajaan Malaysia khasnya harus bertindak memikirkan bagaimana hendak mengekang kegawatan sosial yang sedang berlaku dalam masyarakat kita sekarang dengan mengambil kira kesesuaian untuk pelbagai kaum sebagaimana semangat 1Malaysia.



Mungkin dengan cara memperbanyakkan aktiviti sihat yang melibatkan remaja. Kerana golongan inilah yang mudah terpengaruh dengan budaya negatif dan lebih suka mengejar keseronokan tanpa memikirkan kerosakannya.



Namun yang demikian, pelbagai penguatkuasaan dan pemantauan jangka panjang harus dilakukan oleh pihak berkuasa bukan sahaja untuk remaja tetapi untuk seluruh peringkat masyarakat umumnya.



Saya begitu risaukan remaja Melayu Islam yang semakin terhakis identiti diri, dan hanyut dibawa arus kebaratan. Hidup berpaksikan agama dan moral yang baik adalah tunjang utama keamanan sejagat.





Ampang

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.