PR sempat memerintah Putrajaya hanya 2 tahun?

Oleh Ustaz Saiful Bahri

Menyebut bahawa PR berjaya menawan Putrajaya, ramai yang tersenyum. Mungkin bebenan UMNO-BN yang memerintah lebih separuh abad kini dah tak tertanggung lagi oleh rakyat. Seolah-olah ianya satu sinar kebebasan dan kemerdekaan sebenar. Menghambat penjajah yang dulu hanyalah sekadar kulit dan retorik semata. Kalau tumbangnya Umno-BN, barulah kemerdekaan isi dan hakikinya.

Ditanya, bagaimana kalau kemenangan itu 2 tahun semata. “Pedulilah! Biarkan setahun pun. Yang penting UMNO-BN tumbang juga. Sebelum mati aku nak tengok jugok, Umno geluling sekali.” Kemudian beberapa ketika ditanya: “Ish! Kenapa 2 tahun aje?” UMNO rampas balik ke? Duit dah tiada ke? Singapura tawan Malaysia ke? Huru-hara ke?
Meminjam kata-kata Indon yang sedang berdemo dihadapan kedutaan Malaysia, indon yang berjuta menjadi amah & perkerja buruh di Malaysia, Indon yang mendapat PR untuk mengundi UMNO dalam pilihanraya dan meminjam kata-kata drama dan filem Indon yang setiap pagi dan petang yang ditayangkan di TV & Media dinegara kita…. “Waduhhh!! Kiamat udah dekat!”

Teringat kata-kata seorang guruku masa zaman persekolahan dulu. Apabila dekat dengan kiamat semua peralatan hebat dan canggih tidak boleh digunakan. Manusia akan kembali kepada sistem kehidupan asal sebagaimana awal kehidupan manusia. Meskipun manusia telah mencipta kapal terbang, kereta, peralatan elektrik dan sebagainya, ia akan tersadai begitu sahaja. Kenapa? Sebab apabila semua bahan api tiada. Petrol sudah habis. Diesel sudah habis. Minyak dan gas sudah kering. Arang batu sudah tiada. Elektrik tidak dapat dijanakan kerana sumber penjana sudah tiada. Hidro tak berfungsi kerana air akan kering. Habis apa guna jet dan roket, kereta kebal dan kapal selam? Ya.. semua tak boleh digunakan. Manusia akan kembali menggunakan peralatan tradisional kembali. Manusia akan kembali menggunakan kuda, pedang dan panah. Apa dalilnya? Guru bersandarkan hadis Rasulullah Saw : “Ajarlah anakmu berenang, memanah & menunggang kuda”. Hadis Rasulullah Saw relevan hingga kiamat. Dan sebelum kiamat manusia akan kembali menggunakan kuda dan memanah semula. Rasulullah Saw juga menyebut bahawa takkan berlaku kiamat sehingga semua barang berharga didalam perut bumi habis dikeluarkan. Manusia ketika itu tidak ada harga lagi emas dan perak. Betul ke? Yelah! Itu telahan dan pemahaman beliau peristiwa akhir zaman. Nak percaya ke tidak, ianya bukan rukun iman.
Bagaimana lapuran NASA yang terbaru ini. Menyebabkan penulis teringat kembali kata-kata beliau.


Bumi huru-hara 2013 kerana matahari

LONDON - Aktiviti nyalaan api yang meluap-luap di matahari akan mencetuskan huru-hara di seluruh dunia pada tahun 2013, lapor sebuah akhbar semalam.
Nyalaan api yang meluap-luap itu dijangka memutuskan bekalan elektrik dan komunikasi satelit selain menjejaskan penerbangan, perkhidmatan kewangan dan komunikasi radio di Bumi melibatkan tempoh sehingga beberapa bulan.
Maklumat itu didedahkan oleh Setiausaha Pertahanan Britain, Dr. Liam Fox semasa dia menyampaikan ucapan pada persidangan kelemahan grid elektrik di seluruh dunia di sini pada Ahad lepas.
Sebelum ini, Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan Amerika Syarikat (NASA) memberi amaran nyalaan besar matahari itu akan menghasilkan tahap radiasi yang tinggi sehingga menyebabkan berlakunya ribut magnetik di Bumi sekali gus bakal memusnahkan teknologi manusia.
Nyalaan besar matahari membentuk lingkaran-lingkaran api dengan kuasa letupan 100 bom hidrogen yang boleh mencetuskan kemusnahan ekonomi 20 kali ganda lebih teruk berbanding Taufan Katrina yang melanda negeri Lousiana di Amerika Syarikat (AS) pada 2005.
Hah! Kalau pilihanraya 2011, PR memerintah… dah huru-hara. Sempat 2 tahun je ke?

Sebenarnya tiada siapa tahu bila berlakunya kiamat. Bukan sekali ramalan dan tok nujum menyebut angka dan tarikh. Semuanya temberang belaka. Bahkan ada filem yang dihasilkan oleh Columbia Pictures menggambarkan bagaimana dahsyatnya kedatangan hari kiamat. "2012"? Rasulullah Saw sendiri ditanya oleh malaikat jibril: Bila berlakunya kiamat? Baginda menjawab : Orang yang bertanya lebih tahu daripada yang kena tanya”.
Apapun tanda-tanda dan alamat dia disebut cukup banyak, Sabda Rasulullah s.a.w, “Hari kiamat tidak akan berlaku hinggalah harta benda menjadi melimpah ruah kemudian timbulnya bermacam fitnah dan banyaknya berlaku al-Harj. Sahabat bertanya baginda: Apakah al-Harj itu wahai Rasulullah? Baginda menjawab: Pembunuhan! Pembunuhan! Pembunuhan! Sebanyak tiga kali”. (Riwayat Ibnu Majah)
Lihatlah Malaysia kita sendiri? Apa berita dalam akhbar kini. Pembunuhan! Pembunuhan! Pembunuhan! Perkataan al-Harj jika dilihat di dalam konteks hadis ini ia merangkumi makna yang lebih luas iaitu peperangan, huru-hara dan kacau bilau yang berlaku. Sebabnya semua suasana ini boleh membawa kepada hilangnya rasa selamat dan keamanan hidup manusia. Dalam erti kata lain ia membunuh kesejahteraan hidup manusia.

Di dalam hadis yang lain Nabi s.a.w pernah bersabda, “Barang siapa yang mahu melihat gambaran hari kiamat seolah-olah ia melihat dengan matanya sendiri, maka bacalah (surah-surah): (Apabila matahari digulung) dan (Apabila langit terbelah) dan (Apabila langit berkecai/terbelah)”. (Riwayat Imam Ahmad dan al-Tarmizi).

Ketiga-tiga ayat yang dinyatakan oleh Rasulullah s.a.w di atas ialah surah At-Takwir, Al-Infitar dan Al-Insyiqaq. Di dalam surah Al-Takwir Allah s.w.t menyatakan bahawa pada hari kiamat matahari yang gagah di langit akan digulung, bintang-bintang akan jatuh berguguran, gunung-ganang yang nampak gagah hancur berkecai. Allah juga menyatakan bahawa laut yang luas akan menjadi panas meluap-luap.

Allah SWT berkata kepada Nabi Muhammad tentang hari kiamat seperti berikut:
“Mereka bertanya kepadamu (Muhammad) tentang saat itu (hari kiamat), “Bilakah masa datangnya (hari kiamat itu)?” Katakanlah, “Sesungguhnya maklumat tentang hal itu ada pada Tuhanku. Tiada siapapun yang dapat menerangkan waktu datangnya (hari kiamat itu) melainkan Dia. Amatlah berat (kejadian hari kiamat itu) di langit dan di bumi. (Hari kiamat itu) Tidak datang kepada kamu melainkan secara mengejut.” Mereka bertanya kepadamu (Muhammad) seolah-olah engkau memang tahu tentangnya. Katakanlah (wahai Muhammad), “Sesungguhnya maklumat tentangnya ada pada Allah, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.” (Surah Al-A’raaf: 187)

Banjir besar, gempa-bumi, rebut taufan bahkan Tsunami yang dahsyat pernah berlaku dapat disaksikan sendiri dengan mata kepala kita sendiri. Tidakkah itu sebagai mukaddimahnya. Waktu dan saat kiamat tidak diketahui. Tidak kiamat besar, pun kiamat kecil (maut) pasti akan menjengah kita jua. Orang-orang Barat bahkan dari kalangan atheis sekalipun rupanya menerima bahawa akan berlakunya kehancuran dan kiamat. Semua tanda-tanda kecil kiamat sudah sempurna tinggal lagi tanda-tanda besar bahkan kekadang manusia terlupa… rupa-rupanya kita sendiri melakukan perkara yang menjadi tanda berlakunya kiamat. Apa pun, yang penting ingatan Allah Swt;
يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ
“Wahai manusia! Apakah yang memperdayakanmu hingga sanggup derhaka (waktu di dunia) kepada Tuhanmu Yang Maha Mulia” ( Surah Al-Infitar: 6).

Ustaz Saiful Bahri

Lagi Pemimpin Kanan Cabang PKR Dan AMK Bakal Keluar Parti?

Oleh: Tinta Kita
PEMILIHAN kepimpinan dalam PKR yang sedang berlangsung kini mendapat perhatian semua pihak. Selepas 77 cabang PKR selesai bermesyuarat hujung minggu lalu, Naib Presiden PKR, Azmin Ali Azmin memperolehi 42 pencalonan untuk bertanding jawatan Timbalan Presiden.

Pencabar terdekatnya, Datuk Zaid Ibrahim mendapat 21 pencalonan, manakala Naib Presiden, Mustaffa Kamil Ayub mendapat 10 pencalonan. Tiga lagi yang turut dicalonkan untuk jawatan Timbalan Presiden ialah pengarah Strategik PKR Tian Chua yang mendapat dua pencalonan manakala Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan Ahli Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh masing-masing mendapat satu pencalonan.

Sebanyak 80 cabang PKR telah bermesyuarat sehingga hujung minggu lalu. Bagi jawatan presiden pula, ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim mendapat dua lagi pencalonan untuk bertanding jawatan tersebut, menjadikan tujuh pencalonan sehingga ini.

Ketika pemilihan ini berlangsung dengan hangat, berlaku juga beberapa suasana panas seperti tidak berpuashati dengan tatacara pemilihan, dihalang dari bertanding, tiada demokrasi dan sebagainya. Di tengah kehangatan ini turut berlaku juga peristiwa mengejutkan apabila beberapa pemimpin kanan parti PKR dari Perak yang meletakkan jawatan termasuk Jawatankuasa Wanita dan tiga orang Ketua AMK dari beberapa Cabang. Sebagaimana biasa alasan yang diberikan ialah hilang kepercayaan kepada parti, tidak berpuashati dengan pemimpin atasan serta perjuangan parti sudah nampak berubah dan makin lari dari matlamat perjuangan tidak sebagaimana tujuan PKR di awal penubuhannya dahulu. Menurut sumber beberapa hari sebelum itu sudah kedengaran khabar angin mereka akan meletak jawatan, namun tidak diendahkan atau diambil tindakan oleh pucuk pimpinan parti peringkat negeri.
Berita terbaru pula, beberapa lagi pemimpin kanan PKR termasuk diperingkat Cabang dan AMK yang berjuang sejak di awal meletusnya reformasi dari sebuah negeri di Pantai Timur yang pernah dikuasai oleh Kerajaan PAS akan meletakkan jawatan. Alasan yang diberikan bukan kerana  hilang kepercayaan kepada parti, tetapi tidak berpuas hati kepada PAS kerana sering tidak membantu terhadap program anjuran PKR di negeri ini. Sebagaimana sedia maklum PAS yang sudah lama bertapak kukuh memiliki segala kelengkapan dari segi jentera, peralatan, tenaga kerja, petugas, markas persendirian dan sebagainya. Disebabkan PKR agak kurang memiliki kelebihan ini berbanding PAS, jadi mereka amat memerlukan PAS untuk sama-sama membantu mereka mengendalikan sebarang program terutamanya ceramah bagi memudahkan kerja dan meringankan beban. Sebagai kata pepatah Melayu “Berat sama dipikul, berat sama dijinjing”.
Namun menurut sumber terbabit, perkara yang amat dikesalkan semasa perbincangan bersama beberapa pemimpin Pas Kawasan dilakukan untuk menganjurkan ceramah melibatkan Ketua Umum sebelum bulan puasa lalu, wakil dari PAS membuat keputusan tidak dapat membantu PKR walaupun menyedari parti itu kekurangan segala-segalanya berbanding PAS. Ini menyebabkan aktivis PKR yang kurang tenaga kerja dan segala jentera terpaksa bertungkus lumus secara persendirian menyiapkan segala peralatan termasuk pentas ceramah yang sempat disiapkan sejurus sebelum ceramah.  Keadaan ini sudah pasti membeban dan memenatkan apatah lagi ia melibatkan program yang besar.
Melihat keadaan seolah-olah PAS merasakan diri mereka terlalu kuat serta tidak memerlukan bantuan dari parti-parti lain dalam Pakatan Rakyat menyebabkan beberapa pemimpin kanan PKR  dan anak-anak muda dari AMK ini mula tawar hati untuk meneruskan perjuangan bersama PAS.  Lantas mereka bakal membuat keputusan keluar dari PKR bagi memilih hala tuju sendiri. Paling dibimbangkan seandainya perkara ini dapat dihidu oleh UMNO menyebabkan mereka ditawarkan tempat untuk berjuang bersama parti itu.
Justeru itu, demi sayangkan parti diharap semua pemimpin kanan dari PAS dan PKR wajar duduk semeja bagi menyelesaikan kemelut ini.  Walaupun sudah lama bertapak, PAS pasti memiliki juga kekurangan. Dan kekurangan itu berkemungkinan mampu ditampung oleh PKR.  Dalam Pakatan Rakyat seharusnya kena buangkan sifat “ini orang kita (PAS) atau oleh dia (PKR)”. Seandainya perangai ini masih diamalkan, jangan harap negeri ini mampu ditawan oleh Pakatan Rakyat dalam pilihanraya akan datang, apatah lagi kalau bercita-cita besar untuk tawan negara.

Wabak Mr X Kini Melanda Johor...

Oleh Zabidie Abas
Tentunya rakan-rakan sama seperti pencatat. Acapkali menerima deringan telefon tentang desupan pimpinan ingin ketemu dengan pelbagai hajat.

Ahhh... perasaan benci membaluti benak kepala. Sepanjang dua penggal menjadi Timbalan Ketua AMK dan sepenggal menjadi Ketua AMK, musim pemilihan paling memualkan.

Terdapat 'Mr X' boleh dikatakan sudah ratusan sms, email dan panggilan telefon minta jasa baik bantu PKR Johor. Haram.. satu jawapan pun tidak perolehi.

Jangan kata perkataan " Maaf, saya akan hubungi saudara kemudian" atau "Maaf, saya sibuk urusan DUN, MP & PKN..." Satu sms,email atau call selama 6 tahun tidak pernah berbalas. ( Ahh pencatat ni pendendam rupa-rupanya )

Kini terhegeh-hegeh meminta undi dan pencalonan. Agak malang terdapat bekas pimpinan AMK Johor bersetongkol dengan Mr X ini. Pencatat rasa, tentu sipulan ini perolehi habuan lumayan.

Pencatat berharap YB-YB dari tengah tanahair dan anak seorang YB tesohor yang juga berstatus YB di Dewan Rakyat usah bermuka-muka mencerca pesaingan Mr X. Kelak anda juga menjadi bahan kemualan kami di Johor.

Pencatat berharap YB Nik xxxx jangan keterlaluan mencerca pesaing Mr X ini dimedia .Pencatat bimbang YB juga dipandang rendah/dingin oleh kami.

Walaubagaimanapun pencatat menghargai usaha Mr X untuk mencari pencalonan dan undi kelak. Namun usah mencela pesaing YB. Dahulu pabila diumumkan sipulan ini menyertai PR Mr X lah terkinja-kinja bersorak menyambutnya.

Kini dikatakan hampir diseluruh tanahair dan dimedia kumpulan Mr X mencerca pesaingannya. Pencatat rasa dukacita peristiwa tersebut.

Kepada rakan-rakan PKR Johor dan semua diharap catatan ini tidak mempengaruhi pembaca. Sentimen ini sekadar merasakan kekesalan peribadi.

...
http://amkj.blogspot.com/

Jenayah: Perundangan syariah perlu ambil tempat



Dzulfikar Mashoor   
KUALA LUMPUR, 25 Sept: Ekoran kes jenayah yang tidak berkesudahan, Dewan Pemuda PAS Pusat (DPPP) menggesa kerajaan pusat mula membincangkan secara serius perlaksanaan undang-undang syariah sebagai undang-undang alternatif di negara ini.

Ketuanya, Nasruddin Hassan berkara, kes jutawan kosmetik Sosilawati Lawiya dan tiga individu lain yang dibunuh dan dibakar seakan menggambar sistem perundangan sivil yang sedia ada dilihat kurang berkesan bagi membendung aktiviti jenayah.

"Cadangan kami, iaitu perlaksanaan syariah Islam atau undang-undang jenayah syariah Islam sebagai alternatif bagi mengatasi jenayah yang semakin parah ini," ujarnya.

Beliau berkata demikian pada sidang media petang tadi di Pejabat Agung PAS selepas mesyuarat dewan itu hari ini.

Bagaimanapun katanya, rakyat seharusnya telebih dahulu diberi penjelasan berhubung keadilan perundangan Islam sebelum perlaksanaan dibuat sesuai dengan semangat demokrasi di tanah air.

Komponen BN bakal berpecah.


Komponen BN bakal berpecah.

Singa Baru Dunia !!!


Singa Baru Dunia !!!
Ahmmedinejad Dedahkan Amerika Dalangi Tragedi 11 SeptemberPresiden Iran dakwa Amerika ‘dalangi’ serangan 11 Sept, diplomat PBB pulau ucapanAmerika Syarikat dan beberapa lagi dari Eropah memulaukan sesi Perhimpunan Agung PBB apabila Presiden Iran Mahmoud Ahmadinejad semalam mendakwa kebanyakan orang percaya bahawa pentadbiran Amerika yang mendalangi serangan 11 September demi survival Israel.Dalam ucapannya, pemimpin Iran itu berkata, kebanyakan pegawai kerajaan Amerika percaya satu kumpulan pengganas berada di belakang serangan berani mati yang memusnahkan Pusat Dagangan Dunia dan ke atas bangunan Pentagon pada 2001.Satu lagi teori, kata beliau ialah “beberapa segmen dalam Amerika Syarikat sendiri telah mengadakan serangan ini untuk memulihkan ekonomi yang merudum dan genggaman di Asia Barat dalam usaha menyelamatkan rejim Yahudi.”

Satu Skandal Seks Bakal Dibongkar Menjelang Pilihanraya ke 13

Satu Skandal Seks Bakal Dibongkar Menjelang Pilihanraya ke 13

Menjelang nya pilihanraya umum Ke-13, Sabah akan menjadi medan pembongkaran Skandal Seks para pemimpin UMNO, terutama melibatkan beberapa VVIP yang sedang hangat dijaja di kedai kopi hingga di lobi parlimen dan pejabat Perdana Menteri.

Seorang menteri Kabinet Persekutuan yang mempunyai anak luar nikah dan terpaksa mengahwinkan wanita yang dihamilinya dengan adik kandungnya bagi menutup Skandal Seksnya dikhabarkan mempunyai satu lagi skandal yang baru.

Namun seorang VVIP tidak kurang hebatnya kerana walaupun beragama Islam, namun mempunyai anak luar nikah dengan seorang wanita serani bernama Benebin Peter yang kini menetap di London Endgland.

Benebin merupakan anak seorang bekas Pengurus Besar sebuah syarikat yang ada hubung kait dengan bekas Ketua Menteri Sabah iaitu Bintang Baru kini mempunyai suami, namun masih berhubungan dengan VVIP tersebut.

Anak perempuan hasil hubungan sulit VVIP berkenaan dikhabarkan sudah mengetahui bahawa suami ibunya bukanlah bapa biologinya dan sedang mencari ayahnya yang juga VVIP berkenaan yang turut dikhabarkan mempunyai tiga orang isteri dan lima gundik lain.

Salah seorang gundiknya akan dilantik menjawat jawatan tertinggi bagi sebuah organisasi penting kini kurang senang mendengar perkembangan terbaru tersebut kerana VVIP berkenaan tidak mengaku menjalinkan hubungan dengan bekas Setiausahanya sehingga memperolehi dua orang anak dan kini terpaksa menetap di luar negara.

Nantikan berita gempar dari London!
- midah ladfa Sabah

Panas: Kenyataan Biadap Mahathir Dalam Utusan Malaysia Berbaur Perkauman Dan Perlu Di Ambil Tindakan Yang Tegas Dibawah Akta Hasutan 1948


Apa sudah jadi dengan Mahathir Mohamad agaknya. Semakin tua semakin menjadi-jadi gelagatnya. Apakah beliau sudah nyanyuk atau "mudah lupa"?. Sewajarnya mantan PM itu dikenakan tindakan dibawah Akta Hasutan 1948. Ini kerana beliau cuba memainkan "api perkauman" untuk menimbulkan satu keadaan yang tidak tenteram kepada seluruh rakyat Malaysia. Akhbar Utusan Malaysia dalam tajuk utama muka depannya hari ini (24 Sept) menyiarkan berita "Melayu Hilang Kuasa, Jika Pembangkang Memerintah". Kenyataan ini jelas sekali ingin menakut-nakutkan orang Melayu dalam menghadapai Pilihanraya Umum akan datang. Soalnya, kenapa berita yang disiarkan dalam blog Mahathir itu sengaja disensasikan?. Bukan sebelum ini kami berkali-kali menyatakan yang beliau sememangnya telah dilantik oleh PM Najib Razak, sebagai "Penasihat UMNO BN" sebenarnya. Nah!, kini Mahathir bebas mengeluarkan kata-kata yang berunsur hasutan bagi melaga-lagakan kaum di negara ini. Dalam kenyataan yang dipetik daripada blog beliau tersebut Mahathir mengingatkan orang Melayu bahawa mereka akan kehilangan kuasa dan ‘suara’ jika pakatan pembangkang berjaya mengambil alih pemerintahan negara. Kata beliau, ia terbukti sewaktu Perak diperintah pakatan pembangkang selepas pilihan raya umum lalu apabila DAP lebih berkuasa di negeri itu walaupun Menteri Besar daripada PAS. Nizar Jamaluddin Dikata Boneka Cina Di Perak
“Kita lihat (Datuk Seri) Mohammad Nizar Jamaluddin (foto) di Perak, walaupun dia Menteri Besar tapi dia ikut arahan DAP sehingga (pakatan pembangkang) jatuh. Orang Cina mendakwa ini adalah usaha BN menjatuhkan kerajaan Cina. “Jadi mereka panggil kerajaan Cina, tak mungkin kita juga akan dapat Perdana Menteri yang semacam Nizar, namanya Melayu, agama Islam tetapi dia bukan sebenarnya bebas, dia adalah alat pada orang lain dan ini boleh berlaku,” katanya. Beliau menambah, walaupun Nizar yang mewakili PAS ketika memerintah Perak seolah-olah memperjuangkan Islam, parti itu sebenarnya menggunakan Islam sebagai alat untuk mendapat sokongan. Sementara itu menurutnya, jawatan sebagai Perdana Menteri di negara ini bukan ‘dikhaskan’ buat orang Melayu atau beragama Islam sahaja sebaliknya ia tertakluk kepada sokongan rakyat ke atas seseorang pemimpin. “Tidak ada sekatan dalam undang-undang negara, dalam kita punya Perlembagaan tiada yang menghalang orang Cina atau India jadi Perdana Menteri, apa yang perlu sokongan dari majoriti, kalau majoriti dah setuju, kita tak boleh buat apa-apa.” jelasnya. Kenyataan Mahathir ini jelas sekali membuktikan beliau senagaja mahu menimbulkan suasana yang tidak tenteram kepada rakyat Malaysia. Maka itu, beliau wajar dikenakan tindakan menghasut sebenarnya. Tambah menyedihkan Utusan Malaysia tergamak menyiarkan kenyataan "orang tua nyanyuk" itu di muka hadapan akhbar tersebut. Mahathir membuat kenyataan, seolah-olah lupa bahawa kejatuhan Pakatan Rakyat di Perak adalah satu usaha terancang UMNO BN yang tergamak membeli tiga ADUN Lompat dengan harga yang cukup lumayan. Mahathir lupa bahawa yang dibeli itu adalah dua ADUN Melayu dan hanya satu ADUN Cina dari DAP. Maknanya, yang khianat kepada perjuangan ialah orang Melayu itu sendiri. Soalnya, kenapa beliau tergamak memainkan sentimen ini?. Bukankah ia petanda awal yang pilihanraya umum akan menjelma tidak lama lagi.
Tindakan Tegas Wajar Di Ambil Terhadap Beliau
Sebagai bekas Perdana Menteri, beliau sepatutnya berfikir secara waras sebelum mengeluarkan kenyataan yang berbaur kontroversi. Malah, beliau harus sedar bahawa di zaman pemerintahannya banyak kepincangan dan penyelewengan berlaku. Dasar Penswastaan yang diperkenalkan, jelas sekali menindas rakyat dan dalam masa yang sama memberi habuan lumayan kepada kroni-kroni beliau sendiri. Mahathir harus ingat, kenyataan berunsur hasutan yang dikeluarkan ini boleh mengundang padah sebenarnya. Tambahan pula pada masa ini kaum Cina di negara kita lebih cenderung menyokong Pakatan Rakyat dan bukan UMNO BN lagi. Dek kerana kenyataan membabi buta dan keceluparan Mahathir yang sebenarnya mahu menarik balik sokongan orang Melayu terhadap UMNO. Kami menjangkakan, bukan sahaja UMNO akan terus ditolak rakyat malah kaum Cina itu sendiri semakin benci mendekati UMNO. Mahathir harus bertanggungjawab atas apa yang diucapkan. Beliau lupa, dizamannya jugalah ramai usahawan-usahawan Cina yang diberi muka untuk terus merompak khazanah negara seperti Eric Chia dan ramai lagi Malah, kini di mana-mana negeri yang diperintah oleh UMNO BN sekali pun memang banyak projek-projek yang dijual kepada "Toley Cina". Projek balak, tanah, lombong bijih besi dan sebagainya. Semua ini di "alibaba" kepada kaum Cina atas dasar yang telah diilhamkan oleh Mahathir Mohamad itu sendiri. Makanya, pemimpin UMNO BN itu sebenarnya yang menyembah dan melutut kepada orang Cina untuk terus kekal berkuasa. Soalnya kenapa Mahathir menyalahkan pembangkang terutamanya dalam isu "rampasan kuasa" yang berlaku di Negeri Perak dulu. Terbukti, Mahathir cepat lupa dan semakin tua. Beliau tidak wajar mengeluarkan kenyataan sedemikian rupa dan perlu diambil tindakan tegas oleh pihak berkuasa.

[Soalnya sekarang, apakah kenyataan Mahathir itu akan diambil tindakan oleh pihak berkuasa seandainya ada laporan dibuat terhadap Mantan PM itu. Bayangkan jika kenyataan ini dikeluarkan oleh pemimpin Pakatan Rakyat?. Sudah pastilah Pemuda UMNO, Perkasa, GPMS dan NGO sekutunya akan berlari membuat laporan polis terhadap pemimpin terbabit. Namun, kita nantikan siapakah yang akan berani membuat tindakan atas kenyatan biadap Mahathir itu. Kita agak hairan, dalam usia yang sudah menjangkau tua seperti itu Mahathir masih tergamak untuk meletakkan situasi dirinya dalam keadaan "dibenci dan dihina" oleh majoriti rakyat. Adalah lebih elok Mahathir berdiam diri dari terus mengeluarkan kenyataan yang boleh mencetuskan ketegangan kaum di negara ini. Anehnya, Utusan Malaysia seolah-olah berselera benar menyiarkan setiap kenyataan yang dibuat oleh Mahathir. Mereka seperti diberi kata dua oleh pihak-pihak tertentu agar mensensasikan setiap kenyataan Mahathir berbanding dengan Pak Lah Badawi yang seolah-olah dipinggirkan terus itu].

Edisi Pahang: Jalanraya Bentong Ke Gua Musang Sesak Serta Sempit, Penduduk Kecewa Kerajaan Pusat Tangguhkan Projek Melebarkan Jalan Itu !!


BENTONG, 24 Sept [8.32 am] - Para penduduk di kawasan Pahang Barat terutamanya di Bentong, Raub dan Lipis kecewa dengan tindakan kerajaan pusat membatalkan projek melebarkan jalan raya yang menghubungkan Seremban ke Gua Musang melalui laluan Simpang Pelangai, Bentong, Karak, Kuala Lipis tidak diluluskan. Kekecewaan itu turut dirasai oleh Kerajaan Negeri Pahang yang dipimpin oleh UMNO BN sendiri sebenarnya. Dalam satu kenyatan pada 2 September lalu Menteri Besar, Dato' Sri Adnan Yaakob juga amat kecewa dan kesal atas pembatalan tersebut. "Mengikut perancangan awal, jalan tersebut bakal dinaik taraf kepada empat lorong dengan membabitkan kos sebanyak RM3.7 bilion. Banyak perbincangan telah diadakan sebelum ini dan berdasarkan perancangan awal, ia sepatutnya merupakan jalan empat lorong tetapi kemudian dikurangkan kepada dua lorong dengan kos RM1.3 bilion. Namun keputusan terakhir, hanya untuk memperbaiki jalan terpilih iaitu tempat-tempat yang dipercayai mempunyai risiko tinggi punca berlaku kemalangan,", katanya. Difahamkan Projek melebarkan jalan berkenaan merupakan sebahagian daripada projek pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER) yang dilancarkan Perdana Menteri ketika itu , Pak Lah Badawi pada 30 Oktober 2007.

Jalanraya Sempit Dan Sesak Timbulkan Masalah
Difahamkan, jalan yang menghubungkan lalun dari Bentong-Raub-Lipis ke Gua Musang amat sesak setiap kali musim perayaan. Ini kerana majoriti warga Kelantan yang ingin balik ke kampung halaman masing-masing akan menggunakan laluan alternatif tersebut. Ini menyebabkan jalanraya di kawasan berkenaan menjadi begitu sibuk akibat dilalui oleh beribu-ribu kenderaan. Masalah timbul apabila, jalan yang terlalu sempit itu digunakan oleh orang awam. Ini menyebabkan penduduk di kawasan sekitar terpaksa membatalkan hasrat mereka untuk keluar ke bandar bagi mendapatkan barangan keperluan masing-masing. Apa tidaknya, mereka terpaksa mengambil masa berjam-jam lamanya hanya kerana ingin membeli barangan keperluan di bandar yang berdekatan. Justeru itu kebanyakan daripada mereka lebih selesa menghabiskan masa dirumah sahaja, bagi mengelakkan masalah yang lebih besar terjadi. Akibat daripada itu juga banyak kemalangan berlaku apabila ada pemandu yang tidak bertimbang rasa cuba memotong kenderaaan lain dalam keadaan jalan sesak dan tidak mengizinkan. Ia adalah fenomana biasa bagi penduduk di kawasan ini sebenarnya. Tambah malang lagi apabila jalan sesak itu turut menghalang laluan pasukan keselamatan seperti bomba dan ambulan untuk menjelaskan tugas. Ini menyebabkan banyak kes-kes kemalangan serius gagal ditangani dengan kadar segera.


Bukti, kekesakan yang amat teruk dijalan berkenaan ketika Hari Raya lalu

Kemalangan akibat jalan sempit dan sikap pemandu tidak bertimbang rasa
[Sebelum ini telah banyak pendedahan dibuat, terbaru yang kami petik dari laman blog Unit Media Baru UMNO Pahang ini sendiri. Mereka amat kecewa dengan tindakan kerajaan pusat yang dipimpin oleh "anak Pahang" sendiri gagal untuk memberi keselesaan dan membawa pembangunan untuk rakyat di negeri ini. Soalnya sekarang, kenapa projek ini dibatalkan selepas segala kos dikurangkan daripada matlamat asalnya. Tambah menyedihkan ialah projek tersebut bermula dari kawasan DUN MB Pahang sendiri iaitu di Simpang Pelangai. Jika projek ini gagal, bermakna MB selaku ADUN kawasan berkenaan juga dilihat gagal untuk membawa pembangunan seperti apa yang dijanjikan kepada rakyat di kawasannya. Masalahnya, kenapa pihak kerajaan negeri tidak mendesak kerajaan pusat supaya meneruskan projek berkenaan?. Kenapa harus akur dengan satu keputusan yang belum tentu muktamad itu. Oleh itu, disarankan agar UMNO BN Pahang mengadakan memorandum agar perkara ini diangkat semula ke kabinet. Mereka tidak tahu menahu akan apa yang berlaku di kawasan terbabit sebenarnya. Apakah dek kerana Kelantan di perintah oleh PAS, maka kerajaan sengaja tidak mahu memberi kemudahan kepada rakyat di negeri itu yang majoritinya menggunakan laluan terbabit untuk pulang ke kampung halaman masing-masing setiap kali musim perayaan. Jika ini alasannya, maka amatlah tidak adil sama sekali. Ini kerana rakyat tempat juga terpaksa menanggung siksaan itu sejak sekian lamanya].

Nurul Izzah Sah Bertanding Naib Presiden PKR

Oleh ARIFFUDDIN ISHAK
KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar pada Khamis mengesahkan untuk bertanding jawatan Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) pada pemilihan parti itu yang dijadual berlangsung November ini.

Beliau berkata, kesediaannya menawarkan diri bertanding bagi jawatan itu berdasarkan pencalonan yang diterimanya pada pemilihan peringkat cabang yang bermula 17 September lalu.



"Saya gembira kerana suara ahli hari ini menjadi suara hati saya, saya mengambil peluang untuk memikul tanggungjawab dalam parti," katanya pada sidang media di Pusat Khidmat Parlimen Lembah Pantai di sini.
Selain itu, Nurul Izzah juga menjelaskan bahawa beliau tidak akan mengisyhtiharkan sokongan kepada mana-mana calon yang bertanding dalam pemilihan kali ini.
"Mereka (cabang) bebas membuat pencalonan dan saya juga bertanggungjawab untuk menghormati pilihan mereka," katanya yang kini sudah menerima lapan pencalonan.
Sehingga kini seramai 15 pemimpin layak bertanding jawatan Naib Presiden.
Sementara itu anak sulung kepada pasangan Penasihat dan Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail menegaskan kesediaanya bertanding bagi jawatan berkenaan bukanlah untuk meneruskan 'dinasti' keluarganya dalam parti itu.
"Saya anak kepada Anwar Ibrahim, saya tak nafikan perkara itu. Tapi saya juga 'anak' kepada gerakan reformasi.
"Bagi saya perjuangan selama 12 tahun yang lalu mendorong saya meneruskan perjuangan atas dasar reformasi," katanya.
Ditanya sama ada penyertaannya dalam pemilihan parti diperingkat pusat mendapat restu bapanya, beliau berkata: "Saya fikir yang penting ialah apa yang disuarakan ahli, sudah tentu saya perlu mendapatkan restu keluarga, tapi saya juga didorong oleh restu berdasarkan pencalonan yang saya dapat daripada cabang."
Berhubung sama ada faktor kekeluargaan dengan pemimpin tertinggi parti akan mempengaruhi undi terhadapnya, Nurul Izzah berkata beliau tidak menolak perkara berkenaan.
"Ia boleh jadi begitu, tapi walau apapun saya nak tegaskan bahawa saya adalah diri saya sendiri, kesetian bukan kepada individu tapi kepada parti," katanya. - MStar

Peguam Pelakon Lucah Bela Suspek Pembunuh Datuk Sosilawati

Oleh: PolisPencen

"Kes pembunuhan Datuk Sosilawati makin menarik apabila suspek utama telah dibenarkan berjumpa dengan peguam mereka selama 15 minit di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur (IPKKL). Dalam pertemuan singkat tersebut, suspek utama telah mendakwa tidak diberi peluang untuk mempertahankan diri sebelum ditahan reman.

Suspek juga tidak mengaku salah atas tuduhan pembunuhan ini, malah suspek mendakwa dia ditumbuk dan ditendang oleh anggota polis sehingga cedera di belakang badan. Malah, mengikut kenyataan suspek, permintaannya untuk mendapatkan rawatan di hospital berhubung kecederaan itu juga tidak diendahkan oleh polis.Suspek akan membuat laporan polis berkaiatan dengan kejadian tersebut.

Mengikut laporan daripada Berita Harian;

Peguam Vijandran bersama peguam Ravi Nekoo dan Pushpa Ratnam tiba di IPKKL kira-kira jam 3 petang bersama isteri kedua-dua suspek utama sebelum meninggalkan pekarangan ibu pejabat itu 30 minit kemudian.
Apa yang menarik peguam D.P. Vijandran ini yang dulunya penentang Dato' Seri Samy Vellu, dia juga disebut ebagai penganti kepada Dato' Seri Samy Vellu pada satu ketika duhulu.

Tapi isunya tenggelam kerana pembabitan Vijandran dengan Video Lucah adegan dia sendiri  sebagai pelakon utama. Mengikut maklumat salah seorang "pelakon" wanita dalam video tersebut telah membunuh diri.

Petikan ini membantu untuk pembaca memahaminya;
Pita video lucah Vijandran muncul setelah rumah Timbalan Speaker Dewan Rakyat, D.P Vinjandran dimasuki pencuri pada 8 Ogos 1988 . Pencuri tersebut telah mencuri 11 pita video dipercayai aksi lucah D.P Vijandran yang tersimpan dalam sebuah peti besi . Ibu dan anak saudaranya yang berada di dalam rumah itu turut diugut.

Dua bulan kemudian , Datuk Megat Junid Megat Ayub selaku Timbalan Menteri Dalam Negeri mengumumkan bahawa 4 orang lelaki telah ditahan dan sedang disiasat oleh pihak polis PDRM kerana memiliki pita video tersebut.

Pada 6 Disember 1989 , Karpal Singh seorang peguam dan ahli parlimen Jelutong , Pulau Pinang telah membangkitkan isu pita video lucah tersebut. Pada 11 Disember 1989 beliau menamakan Timbalan Speaker Dewan Rakyat, D.P Vijandran sebagai lelaki dalam video tersebut. D.P Vijandran segera menafikan hal itu dan menutup suis pembesar suara Karpal Singh dan mengarahkan Karpal Singh keluar dari Dewan Rakyat. Tetapi Karpal Singh terus membuat dakwaan di luar parlimen dan mendesak V.P Vijandran meletak jawatan . Lalu D.P Vijandran membuat saman malu terhadapnya.

Datuk Zaman Khan selaku Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah , PDRM menjelaskan bahawa Polis Bukit Aman akan menyerahkan laporan penuh kepada Kementerian Dalam Negeri. Terdapat percanggahan kenyataan antara Datuk Zaman Khan dengan Peguam Negara , Tan Sri Abu Talib Osman.

Tan Sri Abu Talib menasihati polis memusnahkan kesemua 11 pita video dan 4 sampul surat yang dicuri dari rumah D.P Vijandran sedangkan semua itu boleh menjadi barang kes / bahan bukti terpenting di mahkamah. Seksyen 413 Kod Prosedur Jenayah menyatakan hanya majistret mempunyai kuasa memusnahkan bahan bukti. Itupun melalui peraturan yang ketat. Sebaliknya Tan Sri Abu Talib menyatakan beliau tidak melanggar sebarang undang-undang kerana telah mendapat persetujuan daripada pemiliknya, D.P Vijandran, tokoh masa depan MIC.

Ironinya, mengapa D.P Vijandran tidak didakwa di mahkamah di bawah Seksyen 24(1) Akta Penapis Filem 1952 iaitu memiliki video lucah. Denda RM10,000 dan 6 bulan penjara boleh dikenakan atau kedua-duanya sekali serta membuat laporan palsu kepada polis.

Majlis Peguam membidas tindakan Peguam Negara yang bertindak tidak mengikut undang-undang sedia ada. Tetapi Peguam Negara hanya berdiam diri dan enggan menjawab sebarang tohmahan. Pada 1988, Peguam Negara dan Majlis Peguam bertelagah berhubung pemecatan Tun Salleh Abbas selaku Ketua Hskim Negara.

Percanggahan berlaku kerana Tan Sri Abu Talib menyatakan barang kes dimusnahkan setelah mendapat kebenaran D.P Vijandran sementara Datuk Zaman Khan menyatakan polis sedang menyiasat. S.M Mohd Idris selaku Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) hairan bagaimana pita video itu dimusnahkan setahun tahun (1988). Masyarakat mempunyai hak untuk mengetahui perkara sebenar. Peguam Negara sepatutnya memberitahu seawal mungkin , bukan selepas setahun dimusnahkan. Mengapa mesti dimusnahkan ?.

M.G Pandhithan yang juga bekas Naib Presiden MIC ketika itu menyatakan tokoh tertentu jelas terbabit dan D.P Vijandran harus meletakkan jawatan sebelum menjadi isu politik menjelang Pilihan raya umum Malaysia 1990. Datin Paduka Hajah Rahmah Osman selaku Ketua Pergerakan Wanita Semangat 46 mahu D.P Vijandran meletakkan jawatan sebagaimana pemimpin politik Jepun meletakkan jawatan apabila terbabit dengan skandal membabitkan geisha dan skandal penyelewengan dana parti politik.
Nampaknya kes pembunuhan Datuk Sosilawati dan rakan-rakannya akan menjadi menarik kerana pelakon lucah membela pembunuh kejam. Malaysia memang serba boleh!!

http://polispencen.blogspot.com/"

Umno-Bn akan membina sebuah kasino di Sabah ?


Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mendesak Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menjelaskan sama ada kerajaan Umno-BN akan membina sebuah kasino di Sabah sebagai sebahagian daripada ETP (Program Transformasi Ekonomi).

Kasino itu dikatakan sebahagian projek pelancongan hijau di Karambunai yang turut membabitkan pembinaan pusat rekreasi air atas tapak 500 ekar, menurut portal Malaysian Insider. Projek itu dicadangkan oleh Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (Pemandu), sebuah unit di bawah Jabatan Perdana Menteri.


"Kami mahukan pentadbiran Najib untuk bersikap telus dan menyatakan samada ia memang bercadang atau telah pun memberikan kelulusan untuk membina sebuah kasino di Sabah," Anwar dipetik sebagai berkata.

"Ada tanda-tanda bahawa kelulusan untuk membina kasino akan diberikan atas alasan untuk memastikan projek hijau itu berwibawa dan menguntungkan. Perdana Menteri harus memberi pengesahan atau penafian yang tegas atas isu ini," tambah Anwar.

Cadangan pembinaan kasino itu didedahkan setelah kerajaan Umno-Barisan Nasional meluluskan lesen judi sukan kepada sebuah syarikat milik jutawan Vincent Tan. Namun setelah dikritik oleh Pakatan Rakyat dan orang ramai, termasuk masyarakat bukan Islam, Najib menarik balik kelulusan itu.

Tidak dapat dipastikan sama ada pembinaan kasino baru di Sabah, jika diluluskan, akan membabitkan syarikat milik Vincent Tan sebagai 'pampasan' kepada ahli perniagaan itu atas kehilangan lesen judi sukan berkenaan.

"Baru dua bulan isu lesen judi sukan reda, muncul pula berita mengatakan kerajaan mahu membina sebuah kasino. Bagaimanakah ia akan menguntungkan pembayar cukai?," kata Anwar.

"Rakyat berhak untuk mengetahui hala tuju negara ini di bawah pimpinan Najib. Nampaknya apa yang sedang dilakukan oleh pentadbiran Najib ialah untuk mempopularkan judi," kata Anwar. (tvS)

Sumber http://tvselangor.com/v2/

Kontroversi: Keputusan Nurul Izzah Bertanding Jawatan Naib Presiden Bakal Pecahkan Majoriti Undi Wanita PKR Buat Fuziah Salleh Sebenarnya


KUALA LUMPUR, 23 Sept [10.20 pm] - Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar (foto) hari ini telah mengesahkan untuk bertanding jawatan Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) pada pemilihan parti itu yang dijadual berlangsung November ini. Beliau berkata, kesediaannya menawarkan diri bertanding bagi jawatan itu berdasarkan pencalonan yang diterimanya pada pemilihan peringkat cabang yang bermula 17 September lalu. "Saya gembira kerana suara ahli hari ini menjadi suara hati saya, saya mengambil peluang untuk memikul tanggungjawab dalam parti," katanya. Selain itu, Nurul Izzah juga menjelaskan bahawa beliau tidak akan mengisyhtiharkan sokongan kepada mana-mana calon yang bertanding dalam pemilihan kali ini. "Mereka (cabang) bebas membuat pencalonan dan saya juga bertanggungjawab untuk menghormati pilihan mereka," katanya yang kini sudah menerima lapan pencalonan. Sehingga kini seramai 15 pemimpin layak bertanding jawatan Naib Presiden. Sementara itu anak sulung kepada pasangan Penasihat dan Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail menegaskan kesediaanya bertanding bagi jawatan berkenaan bukanlah untuk meneruskan 'dinasti' keluarganya dalam parti itu. "Saya anak kepada Anwar Ibrahim, saya tak nafikan perkara itu. Tapi saya juga 'anak' kepada gerakan reformasi. "Bagi saya perjuangan selama 12 tahun yang lalu mendorong saya meneruskan perjuangan atas dasar reformasi," katanya. "Saya fikir yang penting ialah apa yang disuarakan ahli, sudah tentu saya perlu mendapatkan restu keluarga, tapi saya juga didorong oleh restu berdasarkan pencalonan yang saya dapat daripada cabang", katanya lagi. Berhubung sama ada faktor kekeluargaan dengan pemimpin tertinggi parti akan mempengaruhi undi terhadapnya, Nurul Izzah berkata beliau tidak dapat menolaknya. "Ia boleh jadi begitu, tapi walau apapun saya nak tegaskan bahawa saya adalah diri saya sendiri, kesetian bukan kepada individu tapi kepada parti," katanya.
[Apapun keputusannya, ramai pemerhati melihat bahawa keputusan yang dibuat oleh Nurul Izzah itu bakal memecahkan majoriti undi wanita PKR terhadap satu-satunya calon yang direstui oleh pucuk pimpinan wanita parti itu. Apakah pencalonan ini akan menimbulkan konflik dan akhirnya bakal menyebabkan Fuziah Salleh tersungkur akhirnya?. Daripada 15 calon yang ada, hanya 4 yang akan dipilih. Seandainya Nurul tidak sertai, maka undi wanita sudah pasti kepada Fuziah. Soalnya sekarang, apakah keputusan beliau itu direstui oleh Wanita PKR?. Mungkin juga ia disokong oleh Anwar dan Azizah, namun bagaimana dengan akar umbi. Jika dilihat kepada faktor keluarga, sudah pasti Nurul Izzah berpeluang sebenarnya. Tambahan pula, jika Anwar "berbunyi" agar beliau dipilih sama seperti yang beliau buat kepada "Rafizi Ramli" untuk jawatan Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK). Ada maklumat mengatakan, sebelum ini Anwar juga mahukan Nurul bertanding Ketua AMK. Namun dek kerana gusar dengan suara anak muda maka akhirnya Rafizi yang direstui Anwar. Kini, dengan keputusan membenarkan Nurul Izzah bertanding Naib Presiden, sudah pasti ia akan menimbulkan kontroversi terbaru buat parti itu. Ramai yang berpendapat, Nurul Izzah masih terlalu muda untuk jawatan itu berbanding dengan calon lain yang lebih senior. Apapun pilihan ditangan ahli PKR sendiri untuk menentukan masa depan parti itu].

Kontroversi: Isu Kenyataan Panas Kes Sosilawati, Samsul Harap Polis Mengikuti Prosedur Sebelum Perlu Keluarkan Waran Tangkap Terhadapnya !!

SHAH ALAM 23 Sept [4.00 pm] - Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Shamsul Iskandar Mohd Akin (foto), menegaskan polis tidak perlu mengeluarkan waran tangkap untuk mendapatkan kerjasama beliau berhubung kenyataannya mengenai kes pembunuhan Sosilawati Lawiya. Sebaliknya polis hanya perlu mengikut prosedur yang ditetapkan apabila memerlukan seseorang untuk tampil memberi keterangan, kata beliau. “Adalah sangat tidak adil dan tersasar dari lunas undang-undang jika polis mendakwa saya gagal dihubungi sedangkan tiada sebarang percubaan menurut kaedah undang-undang untuk menghubungi saya dilakukan,” Shamsul berkata dalam laman blognya. Polis semalam berkata ia gagal mendapatkan kerjasama dari Shamsul dan akan mengeluarkan waran tangkap jika beliau terus gagal tampil memberi keterangan bersabit ulasannya mengenai kes Sosilawati. Antara lain Samsul telah mempersoalkan kewibawaan bekas Ketua Polis Negara Musa Hassan apabila polis gagal bertindak ke atas empat kes orang hilang membabitkan suspek utama sebelum Sosilawati dijumpai dibunuh dengan kejam. Ulasannya itu disiarkan oleh TV Selangor pada 13 September 2010 yang lalu. Isnin lalu, polis mengambil keterangan dari wartawan, penyampai berita dan pengarang terbabit dari portal berita itu. Kes itu disiasat di bawah Kanun Prosedur Jenayah. Samsul berkata ugutan polis untuk mengeluarkan waran tangkap sebagai tidak adil. “Sekirannya saya mahu dipanggil, sewajarnya prosedur yang betul dipatuhi, bukannya siasatan melalui media,” tegas beliau. Samsul berkata beliau menyerahkan peguamnya yang juga Ahli Parlimen Balik Pulau, Yusmadi Yusoff untuk berurusan dengan pihak polis. Shamsul berjanji untuk mengulas lanjut kes Sosilawati pada sidang media esok di perkarangan Ibu Pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Putrajaya pada jam 3 petang. Adalah difahamkan Samsul akan membuat laporan kepada SPRM untuk memohon badan itu menyiasat beberapa aspek kes berkenaan yang menimbulkan kecurigaan
[Memang itulah yang sepatutnya. Pihak polis sewajarnya mengikut prosedur yang telah ditetapkan sebelum beriya-iya mengeluarkan warang tangkap kepada Samsul. Anehnya, kenapa Ketua Polis Selangor yang juga bernama Khalid itu begitu rakus mengeluarkan kenyataan sedemikian rupa. Apakah motif beliau sebenarnya?. Kita hairan, tatkala ada laporan polis terhadap mana-mana pemimpin UMNO BN semala ini, kenapa mereka tidak terlalu tergesa-gesa untuk jalankan siasatan. Bila berlaku kepada pemimpin Pakatan Rakyat, maka begitu mudah pula waran tangkap mahu dikeluarkan. Inilah juga yang berlaku kepada Anwar, Mat Sabu dan ramai lagi pemimpin sebelum ini. Polis juga perlu tahu yang Samsul ada keluarkan kenyataan yang dia bersedia pada bila-bila masa untuk membantu siasatan polis terhadap isu yang telah dibangkitkan itu. Makanya, kenapa pihak polis mengatakan dia sukar untuk dihubungi?].

Spekulasi: SPR Bakal Buat Pilihan Raya Umum Ke 13, Selepas Najib Berjaya Pastikan Anwar Ibrahim Dihumbankan Semula Ke Penjara Sg.Buloh Nanti


Pilihanraya Umum Ke-13 bakal menjelang tiba bila-bila masa dari sekarang. Banyak desas-desus mengatakan PM Najib Razak akan membubarkan parlimen selepas sahaja Penasihat Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dihumbankan semula ke Penjara Sg.Buloh. Kononnya, bila Anwar telah terpenjara maka, mudahlah bagi UMNO BN untuk melaksanakan agenda mereka. Biarpun rakyat dikatakan akan turun dijalanan untuk sekali lagi membuat protes besar-besaran andainya Anwar terpenjara lagi. Namun, sukar untuk dinafikan bahawa "gelombang reformasi kedua" yang bakal berlaku itu tidaklah sehebat ketika Anwar dipecat daripada UMNO dan Kerajaan dulu. Soal rakyat boleh menerima atau tidak kini sudah tidak menjadi masalah lagi bagi Najib. Apa yang penting, agenda politik beliau tercapai. Harus diingat juga, musuh politik Anwar dulu iaitu "Mahathir Mohamad" kini merupakan proksi terapat Najib. Jika Mahathir tidak menyerahkan kuasa kepada Pak Lah, maka mana mungkin Najib boleh berkuasa sekarang. Lantaran itulah, Najib terpaksa melantik anak Mahathir iaitu Si Mukhriz menyertai kabinet barunya. Sedangkan Mukhriz telah tewas kepada menantu Pak Lah, Si Khairy Jamaluddin ketika itu.


Mahathir adalah Sifu kepada Anwar, tetapi kini mereka "musuh politik"
Apakah Mahthir tergamak melihat Anwar ditampuk kuasa agaknya


Ini semua adalah rancangan politik licik Najib untuk menguatkan lagi cengkaman Mahathir itu sebenarnya. Tambahan pula, Mahathir kini dilihat sebagai "Penasihat UMNO BN" biar pun tidak secara rasmi. Inilah hakikatnya. Maka itu, bukankah Mahathir dan Anwar masih belum berdamai lagi. Ini pasti akan menyebabkan Mahathir memainkan peranan untuk memastikan Anwar terus merengkok dalam penjara sehingga ke akhir hayatnya. Jika ini berlaku. barulah beliau puas hati dan boleh tidur lena. Beliau sebenarnya kecewa dengan tindakan Pak Lah yang tidak mahu campur tangan mempengaruhi hakim, hingga menyebabkan Anwar akhirnya dibebaskan selepas keputusan-2-1 yang memihak kepadanya. Apakah Mahathir akan berdiam diri melihat Anwar terus disanjung dan mungkin berkuasa suatu hari nanti agaknya.

Datuk JJ Laksana Agenda Najib Di Luar Negara
Mahathir tahu, jika Anwar menang dalam kes liwat II yang dihadapinya ini makanya yang akan mendapat susah ialah beliau sendiri. Tambah berbahaya jika Anwar berjaya pula membawa Pakatan Rakyat menguasai Putrajaya selepas pilihanraya umum nanti. Langkah terbaik ialah memastikan Anwar tewas. Jika tidak, sudah pasti Mahathir akan berhadapan dengan masalah yang lebih besar. Justeru itulah mereka harus berhati-hati untuk memastikan riwayat politik Anwar berakhir kali ini. Langkah bijak Najib pula dalam memastikann masyarakat antarabangsa menerima keputusann yang akan dibuat oleh mahkamah Malaysia terhadap isu Anwar. Beliau telah menghantar proksinya Jamaluddin Jarjis (foto), sebagai Duta Besar Malaysia ke Amerika Syarikat. Bukankah beliau tahu, JJ adalah Ahli Parlimen Rompin yang sepatutnya banyak menghabiskan masa di kawasannya itu. Maka tidak wajar jawatan tersebut diberikan kepada beliau. Ramai lagi calon-calon yang berkelayakan boleh memikul tanggungjawab tersebut. Namun, mengapakah JJ yang menjadi sandaran Najib?. Setelah diamati betul-betul, maka fahamlah kita bahawa keputusan menghantar JJ ke Amerika adalah misi Najib sebenarnya. Beliau mahu JJ memperbetulkan persepsi Amerika Syarikat terhadap keputusan yang akan dijatuhkan terhadap Anwar nanti.

Strategi Dirancang Atas Nasihat APCO Worldwide



JJ akan mendapatkan seberapa banyak sokongan dari Amerika Syarikat dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang berpengkalan di negara itu untuk menerima kenyataan bahawa Anwar memang penjenayah dan tidak layak untuk bergelar pemimpin. Kini, usaha menjatuhkan nama Anwar diluar negara diamanahkan kepada JJ, antara proksi rapat Najib. Mereka mahu masyarakat antarabangsa tidak panik seandainya Anwar dijatuhkan sekali lagi hukuman terhadap kes liwat II yang dihadapinya sekarang. Inilah yang mereka mahukan, selepas itu barulah pilihanraya umum akan dilaksanakan. Semua ini adalah satu strategi politik Najib yang mendapat restu daripada APCO Worldwide (foto) sebenarnya. Akhirnya Anwar akan kembali ke penjara dalam keadaan mereka sudah bersedia meyakinkan masyarakat dunia bahawa Anwar Ibrahim adalah seorang "peliwat". Apakah rakyat boleh menerima kenyataan ini agaknya?

Pilihanraya Menjelma Selepas Anwar Terpenjara!

Selepas semua agenda memburukkan Anwar dan menyakinkan masyarakat antarbangsa bahawa hukuman yang dijatuhkan terhadap Anwar itu adalah "relevan", maka barulah segala tugasan seterusnya akan dipikul oleh Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) iaitu Tan Sri Aziz Yusoff (foto). Beliau akan dipertanggungjawabkan untuk memastikan tarikh pembubaran parlimen dan pilihanraya dapat dijalankan dalam keadaan UMNO BN telah mendapat sokongan padu daripada rakyat. Ketika ini, isu Anwar akan dianggap bukan pokok utama dalam perjuangan mereka. Najib sudah pasti akan menggunakan segala kekuatan untuk memastikan keputusan terhadap Anwar dapat diterima oleh rakyat. Maknanya, pilihanraya seawal-awalnya pasti akan diadakan pada pertengahan atau awal tahun depan. Ini berasaskan kepada keputusan perbicaraan kes liwat II Anwar kelak. Persoalannya, apakah akan terjadi jika Anwar pula didapati tidak bersalah dan menang kes ini?. Inilah yang memusykilkan mereka yang merancang sebenarnya. Lantaran itulah, bagi memastikan segalanya berjalan lancar segala pihak yang terlibat perlulah memainkan peranan untuk memastikan Anwar mesti "dipenjarakan". Maka itu juga, kita tidak hairan dengan senario yang berlaku di mahkamah sekarang ini. Sudahlah Anwar dinafikan hak untuk mendapatkan segala salinan dokumen berkaitan untuk tujuan pembelaan. Malah beliau juga dinafikan hak untuk mendapatkan rayuan yang sewajarnya di mahkamah berkaitan. Alasannya cukup mudah iaitu mahkamah tiada kuasa untuk mendengar rayuan Anwar itu.


Ada makna, Najib dan Anwar ketika minum bersama di lobi parlimen
dulu, Anwar dan Mahathir pun selalu minum bersama sebenarnya
Tambah mengejutkan, apabila Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan juga menolak permohonan "Qazaf" terhadap Saiful Bukhari Azlan dengan berbagai-bagai alasan. Sebab itu kita tidak hairan bila melihat Pengarah JAWI, Dato' Haji Che Mat Che Ali, sendiri sering dilihat bersama Najib , malahan sehingga sampai ke Pekan Pahang sekali pun. Semua ini sama ada disengajakan atau sebaliknya maka hanya PM Najib Razak sendiri yang lebih mengetahuinya. Akhirnya Anwar dinafikan hak untuk mendapat pembelaan berlandaskan Islam itu sendiri. Lebih menghairankan kita ialah kesemua mereka yang menghalang tindakan tersebut adalah mereka yang mempunyai kuasa melaksanakan undang-undang jenayah syariah itu sebenarnya. Semuanya ini adalah bukti kukuh usaha terancang pihak berkenaan untuk memastikan skrip kali ini berjaya.

[Melihat kepada apa yang didedahkan ini, ternyata ia bakal menjadi kenyataan agaknya. Tambahan pula kes Anwar dengan Saiful Bukhari Azlan akan dibicarakan semula tidak lama lagi. Makanya, inilah masa yang paling sesuai untuk memastikan konspirasi ini berjaya. Namun, Najib juga gusar sebenarnya. Andainya apa yang dirancang tidak terlaksana maka sudah pasti ia akhirnya akan memakan diri. Andainya, jika rakyat membuat protes besar-besaran selepas Anwar terpenjara menyebabkan besar kemungkinan UMNO BN akan tumbang dalam pilihanraya umum akan datang. Pilihanraya Negeri Sarawak yang dijangka tiba bila-bila masa ini bakal menjadi penentu terhadap sokongan rakyat kepada UMNO BN di kawasan "talian hayat" mereka itu. Andai mereka tewas di sana seperti yang berlaku di Pilihanraya Kecil Parlimen Sibu sebelum ini, maka sudah pastilah ia akan menjadi petanda kejatuhan UMNO BN di peringkat pusat selepas ini. Apakah agenda menghumbankan Anwar dapat dilaksanakan andai ini berlaku?. Atau mungkin juga ada kompromi lain antara Najib dan Anwar pula akan berlaku. Sama-sama kita nantikan adengan ini. Semuanya akan memanaskan lagi iklim politik negara].

One Member One Vote – Parti Keadilan Rakyat Divisional Elections

PRESS RELEASE:
23rd Sept 2010

For the first time in Malaysian history, “one member one vote” party elections will give the more than 400,000 Parti Keadilan Rakyat (PKR) party members a right to vote directly for their leaders.
PKR members will vote twice. The first time is in elections at the division level which will take place in conjunction with the divisional annual general meetings. And the second time in elections at the national level
This democratization of the party election process and broadening of participation at the grassroots level were made possible by amendments to the party constitution in 2009.
In the ongoing elections at the divisions level, an unprecedented 8,570 candidates are vying for positions at the division, women and youth wings. Of the 204 divisions eligible to conduct the annual general meeting (Mesyuarat Agung Tahunan Cabang) contests are taking place in 145 divisions.
Over the past weekend, divisional annual general meetings were held in 84 divisions with contests taking place in 67 divisions. Among the divisions’ that witnessed a very high voter turnout were Tuaran in Sabah and Tangga Batu in Malacca. This coming weekend a further 83 divisions will conduct their annual general meetings with contests set to take place in 60 divisions.
The task of supervising the conduct of elections at the division and national levels has been entrusted to the Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP). JPP’s duties include monitoring the elections, ensuring free and fair elections, receiving and acting on complaints and objections.
To date, the JPP has received a total of 135 complaints and objections; 86 were related to candidacy, 17 relating to the electoral process and 32 relating to discipline. As an executive and monitoring body, JPP ensures that each and every complaint/objection will be considered in an impartial and serious manner.
The JPP is happy to note that over the first weekend, by and large the Keadilan Secretariat and volunteers conducted themselves professionally and voting, for the large part, took place in a smooth and orderly fashion.
The division level elections, which are currently happening, are taking place over 8 days between 17 September and 2 October 2010. The national level elections will take place over 8 days prior to the party’s annual general congress on 26 and 27 November.
Dr Molly Cheah
Chairperson
Jawatan Pemilihan Pusat (JPP)

Kenyataan Presiden Sempena Pemilihan

Alhamdulillah, pemilihan KeADILan 2010 ternyata mencatat sejarah politik tanah air apabila KeADILan menjadi pelopor kepada kaedah pemilihan berdasarkan satu ahli satu undi. Dalam erti kata sebenarnya, demokrasi dibudayakan sepenuhnya di dalam KeADILan dan bukan sekadar slogan kosong.
Saya yakin pemilihan ini pastinya menarik perhatian segenap lapisan masyarakat seluruh Malaysia. Maka proses yang dilalui seharusnya tersusun dan tidak menampakkan sebarang cacat cela.
Justeru, saya mengharapkan agar ruang Pemilihan kali ini harus dibudayakan dengan penuh tertib dan etika. Sebaran jamak pandangan yang berlaku harus dirai dengan penuh sopan dalam disiplin parti sebagaimana digariskan dalam Etika Pemilihan parti.
Saya juga menyeru agar Pemilihan ini dijadikan platform untuk ahli menilai barisan kepimpinan yang mantap dan segar idealisme bagi memandu KeADILan untuk merealisasikan harapan rakyat ke arah Malaysia yang demokratik dan madani.
DR. WAN AZIZAH WAN ISMAIL
Presiden
Parti Keadilan Rakyat (KeADILan
)

Bonus: Cuepacs harap tidak dikecewakan lagi


14 Syawal 1431 H

Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) berharap kerajaan menimbangkan pemberian bonus kepada penjawat awam pada pembentangan bajet bulan depan.

Presidennya Omar Osman berkata Cuepacs sudah menghantar permohonan mengenai perkara itu kepada kerajaan.

"Sudah dua tahun penjawat awam tidak mendapat bonus sejak 2008 dan adalah diharapkan tahun ini kerajaan mempertimbangkan pemberian bonus tersebut. Kita mohon dua bulan bonus, namun jika tidak boleh dua bulan, sekurang-kurangnya sebulan.

"Bagaimanapun, ia terserah kepada kebijaksanaan dan kemampuan kerajaan. Kita berharap pemberian bonus ini dapat dipertimbangkan memandangkan keadaan ekonomi negara yang semakin menyakinkan," katanya kepada pemberita, di Seremban hari ini.

Beliau yang ditemui selepas majlis Aidilfitri bersama pegawai Jabatan Kemajuan Masyarakat (Kemas) Negeri Sembilan berkata pemberiaan bonus itu sudah pasti dapat meringankan beban tanggungan dan menyuntik semangat baru kepada 1.2 juta penjawat awam di seluruh negara.

Katanya ia juga merupakan ransangan bagi penjawat awam untuk menjayakan setiap dasar kerajaan.

"Penjawat awam merupakan tulang belakang kerajaan...jika mereka ceria maka cerialah kerajaan. Saya harap tidak ada pihak yang mempertikaikan pemberian bonus kepada penjawat awam ini kerana jika tidak Cuepacs tidak memperjuangkan, siapa lagi.

"Selain bonus, Cuepacs dipertanggungjawabkan memperjuangkan kebajikan penjawat awam termasuk masalah gaji, elaun, insentif, perubatan, lanjutan umur persaraan dan sebagainya," katanya.

Mengenai isu berlainan, Omar turut meminta kerajaan supaya segera serapkan 14,500 warga Kemas yang berkhidmat secara kontrak ke jawatan tetap memandangkan perkara itu telah lama tertangguh.

"Dalam kedudukan ini, mereka yang terbabit didapati merasa gusar serta dalam keadaan tidak tenang dan tertekan untuk menjalankan tugas kerana kedudukan mereka yang masih terumbang-ambing dan tidak ada jaminan.

"Perkara ini telah lama dibawa ke pengetahuan kerajaan, namun sehingga kini masih belum dapat jawapan. Oleh itu, kita harap kerajaan dapat mengatasi perkara ini dengan segera, kalau boleh dalam tahun ini juga," katanya.

Malaysiakini/-

PAK LAH,NAIK KOMUTER LAGIKAH SEKARANG?

Oleh: antihadhari92

"

Khamis,21 Ogos 2008 adalah hari yang penulis akan kenang sebagai tindakan luar kelaziman seorang pemimpin UMNO meninjau masalah rakyat.Pada hari ini,Perdana Menteri,Dato' Seri Abdullah Badawi dengan merendah dirinya menggunakan perkhidmatan keretapi Tanah Melayu,KTM(namun,penulis tidak pasti samada beliau membayar wang tambang atau masuk secara percuma!).Dan tindakan beliau walaupun dilihat terlewat dan lebih kepada mencari keuntungan populis,namun harapan tetap penulis beri padanya.

Dan penulis juga yakin pengguna-pengguna KTM yang lain juga menyimpan harapan sama.Cerita ini adalah cerita hampir 2 tahun lepas.Ketika negara masih dalam kehangatan tsunami politik menuju 16 September yang tidak kunjung tiba itu.Pak Lah bersesak-sesak bersama para bodyguardnya,masuk sama ke dalam KTM pada waktu puncak(naiklah luar waktu puncak,baru boleh duduk!).Beliau akhirnya meluahkan kekecewaan pada perkhidmatan tren di Kuala Lumpur.Lembab,tidak ikut waktu dan paling kritikal tidak mampu menampung ramai penumpang. Dan hari ini,penulis menaiki kembali komuter ini dari Stesen Serdang ke KL Sentral.Keadaan sama masih berlaku seperti dua tahun yang lalu.Tiada perubahan yang ketara kesan dari "kunjungan mesra" Pak Lah ketika itu.Mungkin KTM fikir Pak Lah sudah lupa dan tidur.Tidak ada lagi gesaan taraf tertinggi kepada syarikat tersebut.Namun KTM silap.Mungkin Pak Lah telah lupa,tetapi rakyat tidak pernah lupa.Tidak ada langsung perubahan yang diambil.Yang berubah pun hanyalah koc tengah yang kini dikenali sebagai koc merah jambu untuk wanita.Namun,koc itu langsung tidak memberi penyelesaian kepada masalah kesesakan di waktu puncak.Pengguna masih lagi berhimpit-himpit dalam tren tersebut sama seperti pemandangan keretapi di negara mundur.Penulis sebagai warganegara malu alah kepada beberapa orang pelancong asing yang turut berhimpit-himpit di dalam komuter.

Untuk rekod,jadual perjalanan sesebuah komuter adalah 15 minit sekali bermula seawal jam 5.30 pagi.Itu seperti yang tertera di atas kertas.Akan tetapi,hakikatnya tempoh menunggu adalah sekurang-kurangnya 20 minit memandangkan keretapi yang sentiasa berhenti di tengah landasan.Bayangkanlah pada waktu petang,rata-rata pengguna terpaksa menunggu selama hampir satu jam apabila setelah tren tiba pada minit ke 20,gerabak telah penuh dan bersesak.Oleh itu,terpaksalah mereka ini menunggu dengan hati yang ditahan-tahan.Penulis juga hairan,mengapa KTM lebih senang menggunakan gerabak keretapi elektrik menghubungkan KL-Ipoh berbanding menggunakannya untuk komuter di Kuala Lumpur.Jika KTMB melakukan yang sedemikian,kesesakan melampau dapat diatasi walaupun tidak semua.

Bagi melihat adakah kerajaan bersungguh untuk mengatasi masalah ini,penulis telah merujuk kembali NKRA yang diperkenalkan awal tahun ini di bawah menambahbaik pengangkutan awam bandar.

NKRA mensasarkan 600,000 orang akan menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam di Lembah Klang menjelang akhir 2012. Menteri Pengangkutan Datuk Seri Ong Tee Keat menyatakan bahawa 240,000 dari jumlah populasi Lembah Klang ( 10 -12 %) mengunakan pengangkutan awam . Kerajaan berharap 2.5 % (atau 600,000) penduduk Lembah Klang menggunakan pengangkutan awam.
Usaha ke arah itu termasuklah :
  1. Meningkatkan kapasiti pengangkutan awam
  2. Merangsang permintaan menerusi "pendekatan tarikan"
  3. Mengurangkan kesesakan kenderaan berat di kawasan pusat pernigaan (CBD)
  4. Menstruktur semula peraturan untuk kelangsungan yang berpanjangan
  5. Mengadakan pengurusan permintaan masa depan melalui "pendekatan tolakan.
  • Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat akan diwujudkan pada 2010. Ia sebagai kapten industri tunggal untuk menyelaras usaha kepada keseluruhan sistem pengangkutan awam. Kelemahan wujud kerana 12 kementerian terlibat dalam hala tuju pengangkutan awam.
Pengangkutan awam Lembah Klang kini telah tepu terutama bagi perkhidmatan rel (KTM Komuter, RapidKL, LRT dan Monorel. 360,000 pengguna kenderaan persendirian hendaklah beralih kepada pengangkutan awam. Bancian melaporkan bahawa 58 % atau 207,000 orang ini akan menggunakan perkhidmatan rel .42 % atau 153,000 orang akan menggunakan bas. Komuter KTM menyumbang 95,000 penumpang. Laluan LRT Kelana Jaya seramai 62,000. Laluan LRT Ampang LRT seramai 33,000 penumpang.
  • Masa menunggu selama 3 minit di stesen komuter akan dikurangkan kepada 2.5 minit sahaja. KTM Berhad telah membeli lima set tren elektrik (ETS) untuk perkhidmatan antara Ipoh-KL-Seremban menjelang April 2010.
  • Perkhidmatan Bas Transit Lebuhraya (BET) di empat koridor di Lembah Klang dilancarkan pada 2010.Laluan khas untuk bas yang meliputi 12 koridor utama di Lembah Klang diperkenalkan.
  • Bas RapidKL akan ditingkatkan kepada 850 buah bas. 52 laluan baru diperkenakan bagi memudahkan orang ramai ke Lembah Klang.
  • Sistem tiket bersepadu dan struktur tambang di bawah konsep "1Ticket, 1Seamless Journey" meliputi kesemua 16 operator di Lembah Klang.
  • 6,800 tempat baru meletak kenderaan di 14 stesen rel di luar kawasan bandar raya akan ditambah. Perkhidmatan feeder ke stesen rel diperbaiki serta meningkatkan stesen dan terminal bas yang sesak.
  • Terminal bas di Bandar Tasik Selatan (selatan), Gombak (timur) and Sungai Buloh (utara) akan diwujudkan. Terminal di Bandar Tasik Selatan sedang dibina. Terminal Gombak siap 2010. Terminal Sungai Buloh akan menampung bas ekspres ke utara selepas 2012. 750 bas dari selatan dan pantai timur Semenanjung akan dialihkan dari pusat bandar.
  • Hab terminal antara bandar raya di Pasarama Kota, Plaza Rakyat dan Pudu untuk menampung laluan trafik dari pinggir ke dalam bandar raya. 14 Hentian Akhir Bandar turut disediakan.

Berdasarkan NKRA tersebut,dinyatakan kerajaan mempunyai tarikh akhir bagi menentukan kejayaan NKRA ini samada tercapai atau tidak.Pelik juga penulis,setelah dua tahun lebih Pak Lah menaiki KTM,barulah siap kertas kerjanya.Dan penulis rasa pelik pula bila Kementerian Pengangkutan meminta dua tahun sahaja untuk menambahbaik perkhidmatan di bawah penubuhan SPAD.Untuk rekod juga,SPAD yang diluluskan di Parlimen baru-baru ini baru sahaja memulakan perkhidmatannya dalam tempoh dua bulan yang lepas.

Berbalik kepada KTM,penulis rasakan kesesakannya boleh diatasi dengan:
1.membina jejantas dari Stesen LRT Abdullah Hukum ke Midvalley(jejantas seperti di Times Sq).Hal ini kerana kesesakan teruk berlaku apabila pengguna terpaksa "transit" untuk ke Mid Valley.
2.memendekkan masa menunggu kepada 10 minit.
3.Tidak berhenti di Stesen yang berdekatan dengan lrt (bandaraya,Putra dll) kerana kawasan tersebut boleh dihubungi menggunakan lrt.
4.menambah tren jarak pendek (dalam kawasan bandar sahaja).Khusus untuk mereka yang ingin ke kawasan sekitar bandaraya.

Apapun,sebagai rakyat Malaysia,penulis masih menaruh harapan.Pun begitu,janganlah harapan ini disia-siakan begitu sahaja.Kami rakyat yang setia menggunakan perkhidmatan awam saban hari tidak kisah akan transformasi kerajaan yang hanya indah pada nama,tetapi isinya tiada.Kami mahu perjalanan yang selesa ketika pergi balik dari tempat kerja.Selamat berehat,Pak Lah.

Selepas berhimpit,
dalam komuter Serdang-Kuala Lumpur.
 

Mahathir dakwa Melayu akan hilang kuasa jika Pakatan ganti BN-masih buat kaedah politik perkauman untuk kepentingan satu bangsa saje.

September 23, 2010
KUALA LUMPUR, 23 Sept – Sambil berkata beliau bukannya rasis, Tun Dr Mahathir Mohamad mengulangi, orang Melayu akan kehilangan kuasa jika Pakatan Rakyat (PR) mengambil alih pemerintahan negara ini.
Bekas perdana menteri mendakwa apa yang dinyatakan itu bukan satu igauan tetapi telah menjadi kenyataan kerana perkara itu sudah pun berlaku di negeri diterajui PR walaupun ketua pentadbiran di negeri itu di ketuai orang Melayu.
Sebelum ini Dr Mahathir (gambar) pernah mengatakan bahawa orang Melayu akan menjadi kaum minoriti dari segi politik jika PR berkuasa.
Melahirkan pandangannya kepada Umno Online hari ini, bekas presiden Umno ini merujuk kepada bekas menteri besar Perak Datuk Ser Ir Mohd Nizar Jamaluddin selepas pilihan raya umum ke-12.
“Kita lihat Nizar  di Perak, walaupun dia Menteri Besar tapi dia ikut arahan dari DAP sehingga dia jatuh. Orang Cina mendakwa ini adalah usaha BN (Barisan Nasional) menjatuhkan kerajaan Cina.
“Jadi mereka panggil kerajaan Cina, tak mungkin kita juga akan dapat perdana menteri yang semacam Nizar, namanya Melayu, agama Islam tetapi dia bukan sebenarnya bebas, dia adalah alat pada orang lain dan ini boleh berlaku,” katanya.
Dr Mahathir berkata walaupun Nizar itu mewakili PAS yang kononnya memperjuangkan Islam tetapi mereka sebenarnya menggunakan Islam sebagai alat untuk mendapat sokongan.
Menurutnya, menjadi Perdana Menteri negara ini tidak tertakluk kepada orang Melayu atau mereka yang beragama Islam, jawatan berkenaan terbuka kepada sesiapa sahaja, yang utama ialah mendapat sokongan di parlimen.
“Tidak ada sekatan dalam undang-undang negara, dalam kita punya perlembagaan tiada yang menghalang orang Cina atau India jadi perdana menteri, apa yang perlu sokongan dari majoriti, kalau majoriti dah setuju, kita tak boleh buat apa-apa,” katanya.
Dr Mahathir berkata, apa yang dilakukan oleh PKR bukan untuk memperjuangkan orang Melayu tetapi lebih kepada untuk merealisasikan cita-cita peribadi seseorang pemimpin mereka untuk menjadi perdana menteri.
“Malangnya Umno telah gugur orang ini, dalam perasaan marah peluang dia sudah terputus, dia tubuh parti lain, perjuangannya hanya satu sahaja bukannya untuk bangsa, agama dan negara tapi untuk jadi perdana menteri.
“Trend itu tidak lagi menjadi tumpuan, tetapi kepada apa saya dapat, apa kau dapat, lebih kepada peribadi, itunya terbentuk keadilan, keadilan itu nama sahaja. Tubuh Keadilan (PKR) seolah-olah negara ini tidak ada keadilan,” katanya.
Beliau mengingatkan supaya tidak terpedaya dengan apa yang dilakukan oleh PR, mereka itu hanya untuk mengejar cita-cita menjatuhkan BN dari tampuk pemerintahan negara.
Menurutnya apa yang diperkatakan itu bukannya bersifat perkauman, tetapi kepada kestabilan, sedangkan DAP sering membangkit pelbagai perkara berunsur perkauman sejak dahulu lagi.

TPM: Penunjuk perasaan Indonesia tak wajar jejaskan hubungan dua hala


September 23, 2010
KUALA LUMPUR, 23 Sept – Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini membidas tindakan sekumpulan rakyat Indonesia yang berdemonstrasi di hadapan Kedutaan Malaysia di Jakarta semalam yang dianggapnya boleh menjejaskan hubungan baik dua negara yang telah terjalin sekian lama.
Beliau berkata kumpulan penunjuk perasaan itu tidak seharusnya bertindak sedemikian kerana Malaysia juga mempunyai sistem perundangan yang tidak akan membiarkan pihak-pihak yang terbabit dengan jenayah seperti penderaan terlepas daripada hukuman.
“Kalau sesiapa saja yang terjebak dalam hal seperti ini (mangsa penderaan) mereka juga akan ada perlindungan, itu jaminan kerajaan Malaysia, jadi saya harap kalau begitu seharusnya dia (penunjuk perasaan) tidak boleh mencetuskan satu keadaan hingga terputus hubungan baik yang kita sudah jalin antara kedua-dua buah negara,” katanya.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mewakili Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak merasmikan Seminar Serantau “Menjenayahkan Rasuah” Inisiatif Pencegahan Rasuah Bagi Asia dan Pasifik, Bank Pembangunan Asia/Pertubuhan Kerjasama dan Pembangunan Ekonomi yang ke-10 di sini hari ini.
Muhyiddin (gambar) diminta mengulas mengenai protes oleh rakyat Indonesia di luar kedutaan dan kediaman Duta Besar Malaysia di Jakarta Datuk Syed Munshe Afdzaruddin Syed Hassan semalam untuk mengutuk penderaan ke atas pembantu rumah dari negara itu oleh majikan di Malaysia.
Kumpulan Benteng Demokrasi Rakyat (Bendera) juga cuba mengusir rakyat Malaysia yang berbelanja di pusat beli-belah Senayan City agar tidak berada di Indonesia dan keluar dengan segera.
Pembantu rumah yang dikenali Win Faidah, 26, yang berasal dari Jawa Timur, Indonesia dikatakan telah didera secara fizikal dan seksual sejak lebih empat bulan oleh majikannya dan ekoran itu sepasang suami isteri telah ditahan polis pada 19 Sept lalu bagi membantu siasatan berhubung kes itu.
Muhyiddin berkata pendirian kerajaan jelas iaitu tidak akan membiarkan perkara seperti itu berlaku dan akan memastikan bahawa undang-undang dikuatkuasakan bagi membawa pihak terlibat ke mahkamah serta mendapat hukuman tertentu berdasarkan sistem perundangan negara.
“Kalau hendak ditanya saya, saya pun tidak akan endorse (terima), malah kita akan condemn (kutuk) mana-mana pihak yang mengambil tindakan yang boleh membawa kesan kepada sesiapa saja,” katanya.
Beliau berkata apa yang penting adalah sekiranya timbul apa-apa isu berbangkit di antara dua negara, maka ia mesti diselesaikan menerusi saluran diplomatik bagi memastikan hubungan di antara Malaysia dan Indonesia kekal baik.
“Sebagaimana kita maklum, beberapa hari lalu, kedua-dua menteri luar telah mengadakan perbincangan tentang cara bagaimana isu sebegini boleh ditangani, jadi apapun ini mungkin reaksi mereka kepada kes tertentu yang berlaku,” katanya. – Bernama

Gates paling kaya di AS




NEW YORK - Pengasas firma Microsoft, Bill Gates (gambar) kekal menjadi individu paling kaya di Amerika Syarikat (AS) untuk tahun ke-17 berturut-turut dengan anggaran kekayaan AS$54 bilion (RM167 bilion).
Senarai terbaru 400 individu terkaya di AS yang diterbitkan majalah Forbes kelmarin menunjukkan anggaran kekayaan Gates, 54, meningkat AS$4 bilion (RM12.4 bilion) daripada tahun lalu.
Paras minimum kekayaan untuk seseorang individu menyertai senarai 400 orang kaya itu pada tahun ini kembali kepada syarat AS$1 bilion (RM3.1 bilion) berbanding hanya AS$950 juta (RM2.9 bilion) yang ditetapkan untuk tahun lalu.
Berada di tempat kedua ialah pelabur Warren Buffett yang mempunyai anggaran kekayaan berjumlah AS$45 bilion (RM139.29 bilion) meningkat sebanyak AS$5 bilion (RM15.47 bilion).
Pengasas Oracle yang merupakan pengasas syarikat perisian komputer, Larry Ellison berada di tangga ketiga dengan anggaran kekayaan AS$27 bilion (RM83.57 bilion).
Pewaris rangkaian pasar raya Walmart, Christy Walton menduduki tempat keempat dengan anggaran kekayaan AS$24 bilion (RM74.29 bilion). - Reuters

Ketua Polis Temerloh ditukar



AHMAD FADZILLAH


SUNGAI PETANI - Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar berkata, Ketua Polis Daerah Temerloh yang tertembak rakan semasa memburu landak di Lanchang, Pahang pada Sabtu lepas telah ditukarkan.
Beliau berkata, langkah itu diambil bagi memudahkan siasatan kes yang dibuat mengikut prosedur biasa polis tanpa sebarang pengecualian sekalipun melibatkan pegawai kanan polis.
"Tindakan tatatertib sewajarnya juga akan dikenakan selepas siasatan insiden itu siap tidak lama lagi," katanya kepada pemberita selepas menghadiri sambutan Aidilfitri Ibu Pejabat Polis Daerah Kuala Muda di sini semalam.

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.