Spekulasi: SPR Bakal Buat Pilihan Raya Umum Ke 13, Selepas Najib Berjaya Pastikan Anwar Ibrahim Dihumbankan Semula Ke Penjara Sg.Buloh Nanti


Pilihanraya Umum Ke-13 bakal menjelang tiba bila-bila masa dari sekarang. Banyak desas-desus mengatakan PM Najib Razak akan membubarkan parlimen selepas sahaja Penasihat Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dihumbankan semula ke Penjara Sg.Buloh. Kononnya, bila Anwar telah terpenjara maka, mudahlah bagi UMNO BN untuk melaksanakan agenda mereka. Biarpun rakyat dikatakan akan turun dijalanan untuk sekali lagi membuat protes besar-besaran andainya Anwar terpenjara lagi. Namun, sukar untuk dinafikan bahawa "gelombang reformasi kedua" yang bakal berlaku itu tidaklah sehebat ketika Anwar dipecat daripada UMNO dan Kerajaan dulu. Soal rakyat boleh menerima atau tidak kini sudah tidak menjadi masalah lagi bagi Najib. Apa yang penting, agenda politik beliau tercapai. Harus diingat juga, musuh politik Anwar dulu iaitu "Mahathir Mohamad" kini merupakan proksi terapat Najib. Jika Mahathir tidak menyerahkan kuasa kepada Pak Lah, maka mana mungkin Najib boleh berkuasa sekarang. Lantaran itulah, Najib terpaksa melantik anak Mahathir iaitu Si Mukhriz menyertai kabinet barunya. Sedangkan Mukhriz telah tewas kepada menantu Pak Lah, Si Khairy Jamaluddin ketika itu.


Mahathir adalah Sifu kepada Anwar, tetapi kini mereka "musuh politik"
Apakah Mahthir tergamak melihat Anwar ditampuk kuasa agaknya


Ini semua adalah rancangan politik licik Najib untuk menguatkan lagi cengkaman Mahathir itu sebenarnya. Tambahan pula, Mahathir kini dilihat sebagai "Penasihat UMNO BN" biar pun tidak secara rasmi. Inilah hakikatnya. Maka itu, bukankah Mahathir dan Anwar masih belum berdamai lagi. Ini pasti akan menyebabkan Mahathir memainkan peranan untuk memastikan Anwar terus merengkok dalam penjara sehingga ke akhir hayatnya. Jika ini berlaku. barulah beliau puas hati dan boleh tidur lena. Beliau sebenarnya kecewa dengan tindakan Pak Lah yang tidak mahu campur tangan mempengaruhi hakim, hingga menyebabkan Anwar akhirnya dibebaskan selepas keputusan-2-1 yang memihak kepadanya. Apakah Mahathir akan berdiam diri melihat Anwar terus disanjung dan mungkin berkuasa suatu hari nanti agaknya.

Datuk JJ Laksana Agenda Najib Di Luar Negara
Mahathir tahu, jika Anwar menang dalam kes liwat II yang dihadapinya ini makanya yang akan mendapat susah ialah beliau sendiri. Tambah berbahaya jika Anwar berjaya pula membawa Pakatan Rakyat menguasai Putrajaya selepas pilihanraya umum nanti. Langkah terbaik ialah memastikan Anwar tewas. Jika tidak, sudah pasti Mahathir akan berhadapan dengan masalah yang lebih besar. Justeru itulah mereka harus berhati-hati untuk memastikan riwayat politik Anwar berakhir kali ini. Langkah bijak Najib pula dalam memastikann masyarakat antarabangsa menerima keputusann yang akan dibuat oleh mahkamah Malaysia terhadap isu Anwar. Beliau telah menghantar proksinya Jamaluddin Jarjis (foto), sebagai Duta Besar Malaysia ke Amerika Syarikat. Bukankah beliau tahu, JJ adalah Ahli Parlimen Rompin yang sepatutnya banyak menghabiskan masa di kawasannya itu. Maka tidak wajar jawatan tersebut diberikan kepada beliau. Ramai lagi calon-calon yang berkelayakan boleh memikul tanggungjawab tersebut. Namun, mengapakah JJ yang menjadi sandaran Najib?. Setelah diamati betul-betul, maka fahamlah kita bahawa keputusan menghantar JJ ke Amerika adalah misi Najib sebenarnya. Beliau mahu JJ memperbetulkan persepsi Amerika Syarikat terhadap keputusan yang akan dijatuhkan terhadap Anwar nanti.

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.