Edisi Pahang: Jalanraya Bentong Ke Gua Musang Sesak Serta Sempit, Penduduk Kecewa Kerajaan Pusat Tangguhkan Projek Melebarkan Jalan Itu !!


BENTONG, 24 Sept [8.32 am] - Para penduduk di kawasan Pahang Barat terutamanya di Bentong, Raub dan Lipis kecewa dengan tindakan kerajaan pusat membatalkan projek melebarkan jalan raya yang menghubungkan Seremban ke Gua Musang melalui laluan Simpang Pelangai, Bentong, Karak, Kuala Lipis tidak diluluskan. Kekecewaan itu turut dirasai oleh Kerajaan Negeri Pahang yang dipimpin oleh UMNO BN sendiri sebenarnya. Dalam satu kenyatan pada 2 September lalu Menteri Besar, Dato' Sri Adnan Yaakob juga amat kecewa dan kesal atas pembatalan tersebut. "Mengikut perancangan awal, jalan tersebut bakal dinaik taraf kepada empat lorong dengan membabitkan kos sebanyak RM3.7 bilion. Banyak perbincangan telah diadakan sebelum ini dan berdasarkan perancangan awal, ia sepatutnya merupakan jalan empat lorong tetapi kemudian dikurangkan kepada dua lorong dengan kos RM1.3 bilion. Namun keputusan terakhir, hanya untuk memperbaiki jalan terpilih iaitu tempat-tempat yang dipercayai mempunyai risiko tinggi punca berlaku kemalangan,", katanya. Difahamkan Projek melebarkan jalan berkenaan merupakan sebahagian daripada projek pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER) yang dilancarkan Perdana Menteri ketika itu , Pak Lah Badawi pada 30 Oktober 2007.

Jalanraya Sempit Dan Sesak Timbulkan Masalah
Difahamkan, jalan yang menghubungkan lalun dari Bentong-Raub-Lipis ke Gua Musang amat sesak setiap kali musim perayaan. Ini kerana majoriti warga Kelantan yang ingin balik ke kampung halaman masing-masing akan menggunakan laluan alternatif tersebut. Ini menyebabkan jalanraya di kawasan berkenaan menjadi begitu sibuk akibat dilalui oleh beribu-ribu kenderaan. Masalah timbul apabila, jalan yang terlalu sempit itu digunakan oleh orang awam. Ini menyebabkan penduduk di kawasan sekitar terpaksa membatalkan hasrat mereka untuk keluar ke bandar bagi mendapatkan barangan keperluan masing-masing. Apa tidaknya, mereka terpaksa mengambil masa berjam-jam lamanya hanya kerana ingin membeli barangan keperluan di bandar yang berdekatan. Justeru itu kebanyakan daripada mereka lebih selesa menghabiskan masa dirumah sahaja, bagi mengelakkan masalah yang lebih besar terjadi. Akibat daripada itu juga banyak kemalangan berlaku apabila ada pemandu yang tidak bertimbang rasa cuba memotong kenderaaan lain dalam keadaan jalan sesak dan tidak mengizinkan. Ia adalah fenomana biasa bagi penduduk di kawasan ini sebenarnya. Tambah malang lagi apabila jalan sesak itu turut menghalang laluan pasukan keselamatan seperti bomba dan ambulan untuk menjelaskan tugas. Ini menyebabkan banyak kes-kes kemalangan serius gagal ditangani dengan kadar segera.


Bukti, kekesakan yang amat teruk dijalan berkenaan ketika Hari Raya lalu

Kemalangan akibat jalan sempit dan sikap pemandu tidak bertimbang rasa
[Sebelum ini telah banyak pendedahan dibuat, terbaru yang kami petik dari laman blog Unit Media Baru UMNO Pahang ini sendiri. Mereka amat kecewa dengan tindakan kerajaan pusat yang dipimpin oleh "anak Pahang" sendiri gagal untuk memberi keselesaan dan membawa pembangunan untuk rakyat di negeri ini. Soalnya sekarang, kenapa projek ini dibatalkan selepas segala kos dikurangkan daripada matlamat asalnya. Tambah menyedihkan ialah projek tersebut bermula dari kawasan DUN MB Pahang sendiri iaitu di Simpang Pelangai. Jika projek ini gagal, bermakna MB selaku ADUN kawasan berkenaan juga dilihat gagal untuk membawa pembangunan seperti apa yang dijanjikan kepada rakyat di kawasannya. Masalahnya, kenapa pihak kerajaan negeri tidak mendesak kerajaan pusat supaya meneruskan projek berkenaan?. Kenapa harus akur dengan satu keputusan yang belum tentu muktamad itu. Oleh itu, disarankan agar UMNO BN Pahang mengadakan memorandum agar perkara ini diangkat semula ke kabinet. Mereka tidak tahu menahu akan apa yang berlaku di kawasan terbabit sebenarnya. Apakah dek kerana Kelantan di perintah oleh PAS, maka kerajaan sengaja tidak mahu memberi kemudahan kepada rakyat di negeri itu yang majoritinya menggunakan laluan terbabit untuk pulang ke kampung halaman masing-masing setiap kali musim perayaan. Jika ini alasannya, maka amatlah tidak adil sama sekali. Ini kerana rakyat tempat juga terpaksa menanggung siksaan itu sejak sekian lamanya].

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.