Pengaruh nafsu, syahwat.......

Ingatan bagi pelupa: Pengaruh nafsu, syahwat bezakan manusia dengan haiwan



FAHAMAN yang berbahaya jika menular di kalangan suatu bangsa, alamat budi pekerti dan kesopanan bangsa itu akan rosak binasa, akalnya ditumbuhi kejahatan, hati tiap-tiap orang akan penuh dengan tipu daya, sehingga melemahkan pergantungan umat itu dalam kehidupan.



Syahwat dan nafsu angkara murka itulah kelak yang akan menjadi pedoman kehidupan mereka.



Di antara satu dengan lain hilang rasa amanat, percaya mempercayai, akhirnya hilanglah nama umat atau bangsa itu, jatuh kepada melarat dan perhambaan.



Ada golongan yang mengaku pintar, mengatakan bahawa dengan mengingkari Tuhan dia menjadi orang merdeka dan menghidupkan budi pekerti mulia, menegakkan kesopanan serta mengangkat kedudukan suatu bangsa.



Disebabkan kepercayaan salah itu banyak tersiar, berlaku kerosakan kepada negeri dan bangsa, rakyat serta pemerintah sama-sama kehilangan pegangan.



Manusia tersesat berasa tidak cukup dan lengkap hidupnya sebelum tercapai segala kehendak syahwatnya.



Apabila kepercayaan kepada Allah sudah hilang, syahwat yang memerintah. Untuk mencapai kehendak syahwat, ada jalan lurus dan ada yang bengkok, ada baik dan ada mendatangkan malu, ada dikerjakan dengan terus terang.



Jika masyarakat hendak diatur, keamanan dan keharmonian terus dijaga, manusia tidak disamakan hidupnya dengan binatang perlu ada empat rukun untuk dijaga iaitu mempertahankan diri, menjaga kehormatan, mengikut peraturan serta mengakui kekuasaan ghaib melindungi alam dan memberi ganjaran baik buruk di hari kemudian.



(Sumber: Tasauf Moden oleh Prof Dr Hamka)

Beras murah habis

ALOR SETAR - Masalah kesukaran untuk mendapatkan beras Super Tempatan 15 peratus hancur (ST15) kini kembali menghantui orang ramai dan terbaru melibatkan penduduk di Kedah apabila bekalan beras itu dikatakan sudah tidak terdapat di pasaran sejak sebulan lalu.




Presiden Persatuan Pengguna Kedah (Cake), Datuk Yusuff Ismail mendakwa, tinjauan pihaknya di beberapa daerah di negeri tersebut mendapati, bekalan beras ST15 itu sudah tidak ada di pasaran.



"Kita mendapat maklumat mengenai masalah ini daripada orang awam dan kami melakukan tinjauan di beberapa daerah seperti Sik, Kulim, Baling dan Kota Setar dan mendapati memang beras ST15 tiada langsung di pasaran," katanya.



Menurut Yusuff, beliau difahamkan masalah itu berlaku disebabkan pembahagian kuota bagi beras ST15 yang tidak mencukupi oleh pihak Kawal Selia Padi.

Pertikai Kenyataan Ketua Pesuruhjaya SPRM Berkenaan Hebah Aduan Rasuah Kena Penjara

Oleh mohd Ezli Mashut





Angkatan Muda Keadilan Selangor mempertikaikan kenyataan oleh Ketua Pesuruhjaya SPRM yang baharu, Datuk Abu Kassim Mohammad yang mendakwa tindakan mengikut Seksyen 29 (4) Akta SPRM 2009 akan diambil mulai sekarang terhadap pihak yang menghebahkan aduan rasuah yang dibuat kepada SPRM dikenakan tindakan sehingga boleh dipenjara. Peringatan ini diberi kepada pihak pengadu,media dan ahli-ahli politik.



Tindakan SPRM sedemikian mengikut pengamatan AMK Selangor tidak banyak membantu dalam usaha memerangi rasuah di negara ini malahan akan lebih banyak mengundang pelbagai spekulasi negatif kepada SPRM. Berkemungkinan tindakan tersebut bakal menyebabkan lebih banyak para pengadu takut untuk untuk membuat laporan kes rasuah kerana mungkin ada pihak yang mendedahkan aduan tersebut kepada umum yang menyebabkan para pengadu teraniaya.

AMK Selangor juga menggesa agar Ketua Pesuruhjaya SPRM yang baharu ini membawa satu imej yang lebih professional,dinamik dan bebas untuk membawa SPRM menjadi institusi negara yang memerangi rasuah disegani sehingga peringkat antarabangsa. AMK Selangor tidak mahu melihat ada pihak yang akan menerima akibat dipenjara jika membuat hebahan kerana yang perlu diberi keutamaan ialah siasatan aduan kes rasuah yang dikemukakan.



Adalah perlu juga bagi memastikan pihak saksi tampil membantu siasatan. Perlindungan kepada saksi diberi keutamaan khususnya untuk tampil memberi keterangan di mahkamah tanpa sebarang ugutan dan tekanan daripada mana-mana pihak. Bagi memastikan perlindungan saksi ini diberi perhatian serius maka sewajarnya sistem perlindungan saksi seperti negara-negara yang sudah melaksanakan dikaji dan diterapkan di negara ini.



Sehubungan dengan itu, AMK Selangor memohon penjelasan lengkap dan menyeluruh kepada pihak umum berkenaan Sekyen 29(4) Akta SPRM 2009 . Ini kerana ramai masih keliru dan tidak sedar akan perkara ini serta untuk memastikan tiada mana-mana pihak seperti pengadu, pihak media dan mana-mana pihak teraniaya akibat tidak memahami dengan jelas peruntukan tersebut. AMK Selangor tidak melihat peruntukan Sekyen 29 (4) Akta SPRM 2009 ini satu keperluan mendesak untuk dilaksanakan kerana banyak lagi usaha untuk memerangi rasuah di negara ini perlu dilaksanakan.



AMK Selangor melihat keadilan yang perlu dilaksanakan dalam konteks yang lebih meluas. Amat jelas dalam peruntukan undang-undang bahawa seseorang itu tidak lagi disabitkan bersalah sehinggalah benar-benar terbukti bersalah atau ‘One is innocent until proven guilty’. Konsep ini sudah menjelaskan segala-galanya bahawa jika hebahan berkenaan aduan rasuah dibuat ianya tidak akan mempengaruhi perjalanan kes tersebut kerana kes akan akan dibicarakan. Malahan pendedahan kepada umum hanya menjurus kepada maklumat-maklumat asas yang mana tidak akan menjejaskan keseluruhan perjalanan kes tersebut.



Justeru, AMK Selangor berharap pihak SPRM mendapatkan pandangan daripada pelbagai pihak berkenaan perkara ini. AMK Selangor berkeyakinan SPRM mampu menjadi institusi yang hebat dan dipandang tinggi jika menampilkan imej baru yang berani, bebas, professional dan berintegriti tinggi. Persepsi rakyat dan antarabangsa terhadap SPRM masih ditahap yang jatuh merudum akibat kegagalannya melaksanakan siasatan yang telus dan bebas khususnya kes yang berprofil tinggi yang pada persepsi rakyat seolah ada tangan-tangan ghaib yang mempengaruhinya.



AKhirnya, AMK Selangor berharap kepada Ketua Pesuruhjaya SPRM yang baharu ini mampu memperbaiki kedudukan indeks rasuah negara yang semakin jatuh merudum sejak akhir-akhir ini. AMK Selangor bertekad akan terus memerangi rasuah kerana ia adalah ‘kanser pemusnah senyap’ dalam sistem negara yang mampu menghancurkan dan membinasakan negara dan tamadun.



Mohd Ezli Mashut

Ketua Penerangan AMK Selangor

Malaysian Maverick: Ada Plot Memalukan Mahathir, Menghina Orang Melayu Dan Negara

Oleh Abdul Aziz Ismail@IZMAS





SEORANG kawan wartawan dari seberang tambak yang rajin mengikuti perkembangan politik di negara ini menghantar email kepada penulis – setelah membaca buku tulisan Barry Wain, Malaysian Maverick : Malaysian In Turbulant Times - berpendapat wujud unsur-unsur halus dan terancang untuk memalukan orang Melayu, Umno dan kerajaan Malaysia.



Dan yang lebih ketara, pengarang sengaja memperlekeh kepimpinan Tun Dr Mahathir sebagai perdana menteri Malaysia keempat dengan dakwaan sentimen melulu dan menimbulkan fakta sejarah yang mengelirukan.



Barry Wain kelihatan tidak suka Mahathir dan ketara mendedahkan cerita memburuk-burukkan bekas perdana menteri yang banyak berjasa kepada negara dan disegani diperingkat antarabangsa. Barry cuba menutup kemasyhuran nama dan sumbangan Mahathir sebagai pemimpin Islam yang masih dihormati dan lantang bersuara menentang agenda barat/ zionis yang menindas umat Islam serata dunia terutama di Palestin.



Sahabat yang sudah meneliti kandungan buku itu berkata, ini mungkin agenda asing dari barat atau sekutunya di rantau sebelah sini yang cuba menidakkan jasa Mahathir kepada kemajuan dan pembangunan negara ini yang sudah dikagumi dunia dengan idea serta dan ilham beliau yang diakui kebanyakan negara membangun dan Islam.



Menurut beliau , buku itu ditulis sedemikian rupa dengan motif negatif untuk menguji tahap kesabaran dan kebijaksanaan orang Melayu serta kebijaksanaan pemimpin negara di bawah Datuk Seri Najib untuk menangani kandungan buku tersebut yang jelas sengaja menafikan sumbangan besar Mahathir.



Mahathir didakwa memerintah selama 22 tahun secara kuku besi (diktator) dan membazirkan duit rakyat sebanyak RM 100 billion dengan pelbagai projek mega yang dikatakan kononnya tidak menguntungkan dan memberi faedah kepada rakyat. Mahathir didakwa cuba membuat kelainan dengan melaksanakan projek-projek pembangunan mega yang menguntungkan diri dan menjulang namanya (maverick) tetapi membawa kesan sedikit kepada kebaikan negara.



Mahathir dituduh membelanjakan banyak duit kerajaan sesuka hati dalam projewk besar yang dikatakan berubsur agenda peribadi dan sesetengahnya membazir duit rakyat. Soalnya, benarkah semua tuduihan itu? Apakah benar sebesar itu jumlah pembaziran yang dilakukan Mahathir (RM 100 billion) - yang boleh menyebabkan negara jadi muflis sekarang ini jika dakwaan itu benar?



Benarkah semua projek Mahathir membazirkan duit negara dan rakyat Malaysia? Apakah projek PLUS, KLIA, MSC, Menara Berkembar Petronas, Proton, Pelabuhan Tanjung Pelepas, pembangunan Putrajaya dan banyak lagi itu tidak memberi faedah kepada rakyat dan negara?



Apakah Barry - dikatakan salah seorang pakar pemikir (think-tank) bagi pemerintah Singapura - buta mata dan sejarah tentang semua kejayaan yang sudah dibina diktator Mahathir dan dinikmati rakyat selama 22 tahun pemerintahannya?



Banyak negara dan pemimpin negara dunia ketiga dan Islam seluruh dunia mengakui dan memuji kebolehan Mahathir sebagai pemimpin negara membangun yang berjaya kecuali penulis upahan seperti Barry yang sebenarnya menafikan sejarah pembangunan Malaysia yang dicipta di zaman Mahathir?



Kenapa sekarang apa yang disebut Barry sebagai kelemahan dan kediktatoran Mahathir diungkit dan dibangkit secara berlebihan setelah beliau lama bersara? Kenapa tidak buku itu ditulis di zaman Mahathur masih menjadi perdana menteri supaya beliau dan kerajaan dapat menjawab? Sebenarnya siapa dalang di belakang Barry yang telah mengokestrakan penulisan buku tersebut?



Apakah motif sebenar bekas editor Asian Street Journal itu memilih Malaysia dan Mahathir menjadi bahan kritikannya dan tidak pemimpin dan negara Asia lain yang lebih bermasalah dan lebih berkuku besi dari Mahathir? Mengapa Barry menulis buku itu mengenai Malaysia dan pemimpinnya sedangkan jika beliau berani mengkritik pemimpin Asia lain seperti di Singapura, beliau bakal menerima nasib yang amat malang - dikenakan saman berjuta-juta dollar?



Sahabat saya itu berpendapat buku itu seharusnya tidak dibenarkan beredar di negara ini kerana ia menggambarkan imej buruk negara dan boleh menimbulkan kemarahan orang Melayu dan rakyat Malaysia yang mencintai negara ini kerana argumen yang dibentangkan berlandaskan fakta samar, diceduk di sana sini dan tidak tepat serta ditulis mengikut sentimen pengarang yang ketara bencikan Mahathir - atas sebab-sebab agenda peribadi yang tidak diketahui.



Barry juga cuba mahu mengelirukan rakyat kebanyakan tentang fakta sejarah dan tahap kemajuan yang sudah tercipta dan terbina lama dalam pemerintahan Dr Mahathir dengan membangkitkan isu-isu kelemahan-kelemahan lama yang sudah ketinggalan zaman dan tidak sepatutnya diungkit, tidak relevan dan jauh lebih kecil dibandingkan sumbangan besar Mahathir kepada kepesatan kemajuan dan pembangunan negara yang sudah diciptnya.



Barry menuduh Mahathir sebagai pemimpin diktator dari Asia yang amat berkuasa dan mementingkan agenda diri padahal beliau lupa ada pemimpin Asia lain lebih kejam - yang diketahui lebih zalim dan lebih berkuku besi dari Mahathir? Pemerintahan siapa lebih toleran dan bertolakansur jika dibandingkan bekas pemimpin Asia lain yang pernah menjadi diktator dan lama memerintah dibandingkan dengan Mahathir?

Siapa lebih bertimbangrasa dan menghormati suara rakyat di mata pemimpin- pemimpin parti pembangkang di bandingkan dengan bekas perdana menteri Singapura yang ketara lebih kejam dan zalim dari Mahathir? Semua orang tahu berapa banyak pemimpin pembangkang yang jatuh muflis di negara jiran itu akibat tindakan mahkamah yang sengaja dikenakan dan diatur ke atas mereka kerana kritikan yang tidak seberapa terhadap dasar pemerintah Singapura?



Barry sepatutnya mencungkil dan mendedah kisah sebenar kediktatoran dan kekejaman dasar pemimpin Singapura yang lebih ketara kejam dari Mahathir - jauh lebih toleran dan beradab? Barry ketara menulis buku itu dengan mesej memburuk-burukkan pemimpin dan negara Malaysia dengan dakwaan yang sengaja dicungkil untuk tatapan rakyat bukan Melayu supaya membenci Mahathir.



Jelas tulisan Barry sudah menjadi kecaman kebanyakan rakyat Malyisa yang celik sejarah dan cintakan negara ini kecuali segelintir mereka yang berfikiran seperti Barry yang sengaja memperkecil kebolehan pemimpin-pemimpin Melayu.



Jika Barry menulis buku yang sama menghentam semua bekas perdana menteri Singapura - termasuk yang sekarang - beliau boleh digelar penulis jantan yang hebat, tapi beranikah beliau berbuat demikian? Beliau tidak akan berani kerana sedar, takut dan mungkin sudah faham kekejaman pemimpin negara jiran itu yang bersedia membawa siapa saja - termasuk Barry - ke mahkamah dengan saman jutaan ringgit atas dakwaan membawa fitnah dan mengkritik dasar pemerintah yang kononnya tidak benar.



Beliau berani menghentam pemimpin Malaysia kerana undang-undang negara ini agak fleksibel tidak seperti di Singapura. Kerajaan menganggap apa saja kritikan adalah biasa - boleh diterima dan dibenarkan dalam batas kebebasan yang dibenarkan. Namun tulisan Barry agak keterlaluan dan bermotif tidak baik. Sepatutnya beliau boleh didakwa di mahkamah atas dakwaan yang keterlaluan jika Mahathir berhasrat berbuat demikian.

Penubuhan Suruhanjaya Diraja tidak perlu kerana sebuah buku yang dianggap remeh, tidak relevan dan menyebabkan nama beliau disanjung dalam isu terpencil yang menguntungkan dirinya tetapi tidak membawa faedah kepada negara. Barangkali Barry lebih suka bukunya dilarang beredar di negara ini supaya namanya boleh dijulang.



Namun beliau lupa perkara sebaliknya boleh berlaku. Beliau juga boleh menjadi sasaran kritikan dan ancaman kepada rakyat yang setia di negara ini yang mungkin boleh bertindak di luar jangkaan dan luarbiasa terhadap diri beliau dan juga penerbit buku tersebut - berpengakalan di Singapura - jika buku itu dibenarkan beredar di negara ini dan mendapat liputan luas.

Adakah ini motif sebenar Barry dan orang-orang yang berselindung di belakangnya? Adakah beliau sengaja mencetuskan isu yang konterversi supaya rakyat boleh membenci Mahathir sekaligus pemimpin Melayu dan negara ini?



Isu pengunaaan nama Allah sudah menjadi pengajaran terbaik kepada rakyat semua kaum di negara ini bahawa isu yang sensitif dan separuh tidak benar, tidak boleh dipermain dan dipandang rengan. Mungkin pengharaman buku karangan Barry Wain itu adalah jalan terbaik untuk menimbus isu dan memadam niat jahat penulis upahan seperti beliau yang cuba mensabotaj pemimpin dan negara ini.

Kenapa Kartika Belum Disebat Lagi?

Oleh Abdul Aziz Ismail (IZMAS)





HUKUMAN sebat yang seharusnya dilaksanakan selepas bulan Ramadhan tahun lalu terhadap Kartika Seri Dewi Shukarno yang didapati bersalah kerana minum arak di khalayak belum menjadi kenyataan.



Rakyat dari semua gulungan masih hairan, keliru dan berhak bertanya di mana silapnya mengapa hukuman sebat enam kali itu tidak dilaksanakan pada hal yang empunya diri sudah bersedia pada bila-bila masa menerima hukuman itu dengan redha.



Adakah pihak berkuasa mahu melepaskan hukuman sebat itu dengan hukuman yang lebih rengan? Adakah pihak berkuasa ingin memaafkan hukuman itu - dengan bantuan orang atasan - sedangkan hukuman sudah dijatuhkan dan yang empunya diri rela disebat?



Semua ini tidak dimaklumkan kepada umum termasuk Kartika sendiri apakah hukuman sebenar yang patut dilaksankan dan bila?



Jika pihak berkuasa berhasrat melaksanakan hukum sebatan atau mahu merengankannya atau membatalkannya, maka umumkanlah secara resmi kepada rakyat supaya hilang semua kekeliruan dan kecelaruan yang sudah setengah tahun lebih menghantui fikiran rakyat?



Hukuman sebat untuk kaum wanita dikatakan lebih rengan dan tidak menyakitkan, tetapi mengapakah sukar dilaksanakan?



Tindakan tidak bersungguh-sungguh pihak berkuasa memberi jawaban konkrit dan melaksanakan hukuman yang sudah diputuskan itu boleh menjejas kredibiliti Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan yang sudah membuat keputusan mengikut enakmen yang tersedia.



Ia juga membawa maksud hukuman syariah masih sukar direalisasikan di negeri yang sudah membuat keputusan bersandarkan undang-undang yang diluluskan oleh Dewan Undangan Negeri menerusi pindaan 1987 kepada seksyen 136 Enakmen Pentadbiran Agama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang.



Episod ini menjadi isyarat bahawa Mahkamah Syariah belum dapat membuat keputusan secara independence dan telus serta masih tertakluk kepada keputusan pihak atasan dalam hal-hal tertentu yang sudah menjejas kuasa dan kredibiliti hakim di mahkamah Syariah. Adakah ini akan berterusan dan bagaimana tanggapan rakyat tentang hal itu?

Ini juga bermakna pesalah yang melakukan perbuatan sama seperti Kartika pada ketika ini dan akan datang tidak perlu begitu bimbang kerana hukuman ke atas mereka masih samar dan belum dilaksanakan secara muktamad?



Implikasi lebih besar yang dihadapi kerajaan dari kacamata orang luar dan pakar undang-undang dalam episod ini amat membimbangkan dan menyentuh imej negara. Ia memberi isyarat bahawa hukuman yang sudah dijatuhkan oleh Mahkamah Syariah boleh ditangguh, dipinda dan mungkin dibatalkan dengan campur tangan pihak tertentu.



Ia juga seolah-olah memberi gambaran bahawa hukuman Syariah yang cuba diperkenalkan kepada masyarakat Islam di negara ini masih sukar dilaksanakan dan perlu melalui jalan penuh berliku sebelum dapat direalisasikan.



Episod ini sepatutnya tidak boleh disamakan dengan perlaksanan hukum hudud yang dikatakan mengenakan hukuman asas Islam sebenar seperti 100 sebat bagi penzina dan berbagai lagi hukum yang lebih membebankan.



Dalam kes Kartika, hukuman sudah dipinda dan disesuaikan oleh Majlis Agama Islam Pahang. Kartika hanya dikenakan sebat tidak melebihi enam kali dan cara perlaksanaannya juga rengan sesuai kepada tubuh wanita dibanding lelaki, tetapi mengapa sukar dijalankan padahal hukuman itu jauh lebih rengan dari perlaksanaan hukum Islam sebenar?

Episid Kartika seolah-olah menggambarkan negara perlu mengkaji semula perlaksanaan hukuman syariah yang nampaknya sukar dilaksankan jika tidak disertai dengan kekuatan azam politik yang mendalam. Undang-undang di atas kertas yang sudah diluluskan tetapi tidak disertai dengan perlaksanaan yang bersungguh-sungguh bakal menjadi bahan ketawa orang luar dan rakyat sendiri.



Dalam episod Kartika kerajaan sepatutnya menjalankan hukuman yang sudah diputuskan Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan supaya menjadi amaran dan tauladan kepada pihak lain jangan sesuka hati minum arak di khalayak yang boleh mencemarkan imej Islam dan umatnya.



Ini sesuai dengan pengakuan jujur Kartika sendiri yang mahu dirinya disebat tanpa tolak ansur sebagai pelajaran berguna kepada pihak lain supaya menjauhi arak dan mematuhi hukum Islam.



Jika episod Kartika ini berterusan dan tidak dimuktamadkan secara adil dan bijaksana, dikhuatiri ia bakal melibatkan hukuman syariah lain yang lebih besar kesannya seperti kes rogol, perceraian, sumbang mahram, penculikan, pembunuhan dan berbagai lagi yang boleh membawa implikasi mendalam kepada sistem kehakiman dan syariah negara.

Jika kerajaan serius dan mahu menunjukan kepada rakyat khususnya umat Islam bahawa ia bersungguh-sungguh mahu melaksanakan hukum syariah - tidak terpengaruh dengan desakan pihak tertentu dan campur tangan pihak atasan dalam merealisasikan keputusannya - ia harus bermula dari episod kecil Kartika yang boleh menjadi batu asas kepada perlaksanaan hukum dan peraturan Islam lain yang lebih besar dan bermakna.

Jakim : Tiada 2 Undang-undang Berkaitan Isu Kalimah Allah

Sabtu, 2010 Januari 16




Kenyataan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz mula dibidas cabang-cabang kerajaan sendiri.

Kali ini Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) berpendirian bahawa masyarakat Kristian di Semenanjung mahupun di Sabah dan Sarawak tidak boleh menggunakan kalimah Allah.

Pengarah Jakim Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz berkata, tidak boleh ada dua jenis undang-undang dan peraturan berhubung isu Allah.







Badan hal-ehwal Islam persekutuan ini bersama-sama pimpinan gereja Kristian menyanggah kenyataan Nazri yang dilaporkan sebagai berkata Kerajaan Persekutuan bersetuju untuk membenarkan kalimah itu terus digunakan di Sabah dan Sarawak.



Kenyataan Nazri ini disiarkan di muka hadapan akhbar The Borneo Post.



Wan Mohamad berhujah oleh kerana aturan telah ditentukan Kebinet berhubung isu ini, maka kalimah Allah tidak boleh digunakan oleh pihak gereja.



Jakim berpandangan pengecualian untuk Sabah dan Sarawak tidak akan menyelesaikan polemik hari ini ekoran penghijrahan dan mobiliasasi rakyat negeri itu ke Semenanjung.



Wan Mohamad berkata perkara ini hanya boleh diselesaikan secara sistematik, melalui satu undang-undang dan aturan standard.



Beliau berkata demikian dengan merujuk kepada keputusan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad pada 16 Mei 1986 yang memutuskan bahawa kalimah Allah antara perkataan yang tidak boleh diizinkan penggunaannya untuk masyarakat bukan Islam.



Selain kalimah Allah, turut digazet eksklusif untuk masyarakat Islam adalah Baitullah, Solat dan Kaabah dibawah (Warta P.U (A) 15/82) dan (Pekeliling KKDN. S.59/3/6/A) bertarikh Dec 5 1986.



Kabinet sekali lagi menguatkusakan larangan itu pada 18 Oktober 2006 dan 1 November 2006. Kali terkahir dibawah pentadbiran Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi pada 3 Januari 2008.



Sepuluh negeri kecuali Sabah, Sarawak, Pulau Pinang dan Wilayah Persekutuan menguatkuasakan Enakmen Agama-Agama Bukan Islam 1988 yang menyekat penggunaan kalimah Allah secara oral mahupun bercetak

Ustaz Harun Taib makin pulih





Menteri Besar Terengganu, Dato’ Ahmad Said datang melawat Dato’ Harun Taib di Hospital Sultanah Nur Zahirah.





Assalamualaikum w.w.t; Salam untuk semua yang rajin mengikuti perkembangan semasa dan politik semasa bersama laman blog ini. Semoga anda semua tidak jemu dan bosan dengan laporan yang sering kali Awang utarakan untuk tatapan umum. > Allah uji Awang kali ini







Posted by NikHassanAzmi

Sebuah lagi gereja di Seremban jadi sasaran

Sebuah lagi gereja di Seremban - Gereja Grace Global Prayer - menjadi sasaran apabila kaca sebuah tingkapnya dipecahkan.




Ia merupakan rumah ibadat di Seremban yang disasarkan - selepas Gereja Sidang Injil Borneo yang pintunya terbakar akibat perbuatan orang yang tidak dikenali.



Menurut laporan, insiden di Gereja Grace Global Prayer yang terletak di Rasah itu, berlaku antara jam 6 petang Khamis dan petang Jumaat, ketika gereja itu kosong.



Kejadian itu disedari oleh anggota Gereja Grace Global Prayer - yang terletak di sudut barisan rumah kedai dua tingkat - yang tiba untuk bersembahyang dan mendapati kaca sebuah tingkapnya pecah.



Ahli parlimen DAP bagi Rasah Anthony Loke dan ADUN Rahang MK Arumugam mengunjungi tempat kejadian itu malam tadi.



Ia merupakan gereja ke-12 yang menjadi sasaran ekoran keputusan Mahkamah Tinggi yang membenarkan mingguan Katholik, Herald, menggunakan perkataan Allah dalam bahagian bahasa Malaysianya

Nasib umat Islam P.Pinang terus dibela: Kerajaan negeri tambah peruntukan Hal Ehwal Agama Islam




Pulau Pinang tambah peruntukan Hal Ehwal Agama Islam



GEORGETOWN, 15 Jan: Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng berkata, Kerajaan Pakatan Rakyat negeri menambah peruntukan untuk Hal Ehwal Agama Islam pada tahun 2010 berjumlah RM24.3 juta berbanding tahun lalu sebanyak RM20.5 juta.



Menurut beliau, peruntukan tahun lalu pun melebihi apa yang Kerajaan Barisan Nasional (BN) berikan iaitu hanya RM 12.5 juta sahaja.



"Keprihatinan Kerajaan Pakatan Rakyat dapat dilihat apabila menambah peruntukan untuk Hal Ehwal Agama Islam iaitu meliputi peruntukan pembangunan sebanyak RM7.2 juta, peruntukan mengurus RM13.4 juta dan sebagainya RM3.7 juta, " tegasnya pada Majlis Perlantikan Majlis Syura Kerajaan Negeri, di sini, pagi ini.



Pada majlis itu, lapan orang wakil PAS Negeri dilantik menggangotai majlis itu yang diletakan di bawah kelolaan Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang, Haji Abdul Malek Abul Kasim.



Mereka yang menerima watikah perlantikan daripada Guan Eng ialah dua orang Timbalan Pesuruhjaya PAS negeri, Ustaz Taqiudin Hamzah dan Rosidi Husain, Yang Dipertua PAS Kawasan Tasek Gelugor, Ustaz Khalid Man, bekas Ketua Dewan Ulama PAS negeri, Ustaz Mazani Abdullah, Ketua dan Setiausaha Dewan Ulama PAS negeri, Ustaz Soid Mohd Amin dan Ustaz Suhaimi Abdullah, Ketua Dewan Muslimat PAS negeri dan kawasan Bayan Baru , Ustazah Rahmah Md Isa dan Puan Asnah Hashim.



Turut dilantik ialah bekas Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Mohd Hashim Haji Yahya, Yang Dipertua Majlis Agama Islam Pulau Pinang, Ustaz Elias Zakaria, Rektor Kolej Islam Teknologi Antarabangsa Pulau Pinang, Dato' Haji Mustaffa Kasim, Fellow Kanan Akademi Kolej Univesiti Antarabangsa Selangor (KUIS), Prof Madya Univesiti Tun Husein Onn, Dr Wan Salim Wan Mohd Noor, Pakar Motivasi, Dr Danial Zainal Abidin, Timbalan Pengarah Pusat Islam USM, Haji Rhafoor Haji Mahmood, Profesor USM, Prof Kamarulazizi Ibrahim.



Majlis tersebut turut dihadiri olehe Mufti Kerajaan Negeri, Datuk Hassan Haji Ahmad dan Pengarah Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang, Haji Sazali Hussein.



Sumber, harakahdaily

Semata-mata sebab undi

Malaysiakini melaporkan






Selepas beberapa bulan tercetusnya isu penggunaan perkataan Allah oleh bukan Islam, kerajaan BN nampaknya bersetuju kalimah Allah digunakan di Sabah dan Sarawak.



Penganut Kristian di dua negeri Malaysia Timur itu boleh terus menggunakan kalimah Allah bagi terjemahan 'God' dalam cetakan bahasa Malaysia, kerana mereka telah menggunakannya sejak 300 tahun yang lalu.






Kerajaan persekutuan bagaimanapun masih tidak bersetuju penganut Kristian di Semenanjung menggunakan perkataan Allah walaupun dalam cetakan bahasa Malaysia.



Walaupun sebelum ni Umno nampak begitu bersungguh² nak 'halang' penganut bukan Islam guna perkataan 'Allah' macam yang dibenarkan oleh Mahkamah Tinggi kepada Herald, nampaknya usaha tu lebih kepada sebab takut hilang undi.



Belumpun proses rayuan di mahkamah rayuan bermula tiba² hari ni Nazri Aziz dah umumkan keputusan kerajaan yang benarkan perkataan tu diguna oleh penganut kristian bi Sabah dan Sarawak. - Malaysiakini



Takdak lain alasan yang relevan melainkan sebab takut hilang undi. Tambahan pulak Sabah dan Sarawakakan ada pilihanraya tak lama lagi. Umno BN takut hilang undi penganut kristian di Sabah dan Sarawak.



Di Sebelah Semenanjung pulak, Umno BN takut hilang undi orang Islam yang jadi pengundi utma untuk Umno. Dengan tak membenarkan perkataan 'Allah' digunakan oleh orang bukan Islam di Semenanjung Umno harap orang Islam akan 'sanjung' Umno dan terus bagi undi kepada Umno.



Kalau keputusan tu sebab ugama tak spatutnyakeputusan boleh berbeza antara Semenanjung dengan Sabah dan Sarawak. Kalau nak kira pasai majoriti penganut agama, di Penang pun dibenarkan jugak.



Kalau sebab sejarah macam yang Nazri guna, patutnya kerajaan paling kurang pun boleh bagi 'tempoh masa' untuk depa menyesuaikan diri sampai satu tempoh yang padan sebelum dihalang secara mutlak dari digunakan.



Jadinya aku sangat setuju macam yang Penarik Beca tulis kat sini, semua tu semata-mata pasai undi.

Church attacks: Voices from Malaysia

(BBC News) Several Christian churches have been attacked since Friday in Malaysia in a dispute over the use of the word Allah by non-Muslims.




A High Court ruling overturning a government ban on the use of Allah by non-Muslims has raised concerns among Muslim groups that by using a name so closely associated with Islam, Christians are trying to win converts.



Here, Muslims and Christians in Malaysia discuss the issues behind the attacks.



Pat Lu, web consultant, Kuala Lumpur






I am one of the administrators of a Facebook group which calls for everybody in Malaysia to be allowed to use the name Allah. The group has been growing rapidly in the last few days and we now have more than 68,000 members.



Because of the Facebook group, people take me as a leader, so I've received many calls and messages from Christians from all over the country saying how concerned they are about the attacks.



Because violence triggers more violence we are discouraging all Malaysians, irrespective of ethnicity and religion, from joining any street protests. It's better to participate in a cyber rally and have a dialogue online.



This has never happened in Malaysia before - attacking places of worship. Ours is a multi-cultural society, we've always lived in harmony.



The government should take responsibility for what's happened. They should not mix religion with politics and they should allow people to practise their faith. It's none of anybody else's business how I call my God.



Hussin Zin, retired company manager, Petaling Jaya






I appreciate the concerns of some Muslims in Malaysia, but I do not condone violence. The general view here is that this is the work of extremists. Malaysian Muslims are peaceful people, we are not of the terrorist kind.



We enjoy religious tolerance in Malaysia and different religious groups celebrate their festivals together.



There are fringe elements in every society. I am not so concerned about the attacks, but about the way the government is handling this issue.



Instead of banning the word in a Christian journal, they should have pushed for an inter-religious dialogue and invited religious groups to discuss and come up with a solution.



Everyone's been talking about this issue in the last week or so and there has been a strong reaction and many different views.



Most Muslim people, especially those who are well educated, are open-minded. The name "Allah" is used by Christians in the Middle East. Why should there be a problem? It's between you and God.



Nordin Abdullah, businessman, Kuala Lumpur




There is a concern in the country that Muslims could be misled and confused with Christians using Allah to address God. There are concerns that certain Christian groups are trying to convert Muslims this way.



Many Muslims will agree that it's not the use, but the misuse of the word. "Allah" means one, undividable God. It becomes misleading when used outside its historical context.



It's against Islamic teachings to attack churches and I am sure the majority of Malaysians don't think it's acceptable





The main problem is the idea of Allah having a son - this is not the original context of the word.



Whatever the views on this subject, nobody wants to see any kind of tension, whether it's ethnic or religious. The attacks on Christian churches are not the right way to respond to the issue. They are not very Malaysian. Differences should be resolved through an open discussion, not violent attacks.



It's interesting that these attacks are happening at a time when our prime minister is promoting the idea of "One Malaysia", where the emphasis is on the common ground, not on ethnic or religious divisions.



I don't know if this is a coincidence, but it seems strange that this tension is happening at a good time, when things are beginning to get better for everyone.



No-one seems to have the answer. If you ask me - these attacks are not organised, they are not part of something bigger. It's stupidity and it's against Islamic teachings to attack churches and I am sure the majority of Malaysians don't think it's acceptable.



Waihon Liew, university lecturer of global religions, Rawang





The attacks are very sad because we have managed to live harmoniously in the past. I was a bit nervous that they could escalate and get bigger, but I am happy that didn't happen.



The government is taking a lot of security measures around places of worship and I don't feel scared about going to church. Our government is doing the right thing, they are looking to promote dialogue and better understanding of religious issues.



I believe there might be a different agenda behind these attacks, not necessarily to do with the religious issue. It's still early to make a final decision, but it's possible that behind it are people who do not want to see the country as a tolerant and harmonious society. But this is a small group of people.



I think the government is in a tricky situation, it is not an easy task to govern a multi-racial society and it's not possible to please everyone. We need to find a middle ground, we need to cultivate peace and harmony, but we don't want to compromise in terms of religious doctrine.



The name Allah belongs to Judaism, Islam and Christianity. Some Muslims may not even realise that it's been used long before Mohammad by Jews and Christians. Allah cannot be called anything else.

Musa Hassan’s failing fishing expedition

You assume I left Malaysia illegally or on a false or foreign passport. You do not know. You assume I entered another country using a false or foreign passport. You do not know. In fact, you do not even know whether I am still in the country since you can’t trace any evidence that I am not.




NO HOLDS BARRED



Raja Petra Kamarudin



Musa Hassan, Malaysia’s IGP, is embarking on a fishing expedition. He has told his officers to explore all avenues on how to get me. The trouble is: many of his own police officers report to me rather than to him. So I know what he did this morning and what he is doing right now even as you read this.



Musa Hassan thinks he has police officers monitoring my movements. Actually, none of his officers really know where I am and instead I have police officers monitoring his movements and reporting to me every day about what is happening on the top floors of the police headquarters in Bukit Aman.



Initially, they thought they could get me through my son. They beat up my son to get him to plead guilty to various criminal charges. But when the case went to court my son revealed that he had been beaten up and he changed his plea to not guilty.



So they had no choice but to allow the trial to go on and it was revealed during the trial that the allegations against my son were not quite true after all.



They then adjourned the trial and sent my son back to the Sungai Buloh Prison where they beat him up again. Then my son went berserk and they had to admit him into the psychiatric ward. Later, they transferred him to solitary confinement because he was still considered a mental case and too dangerous to be allowed to mix with the other prisoners.



Yes, as much as they thought they could keep this hidden from me I managed to find out. And the message I sent the police was they can go ahead and kill my son in prison for all I care. As much as I hate to say so, my son is collateral damage. We are all collateral damage. Sometimes, in a struggle, people must die, even if it is your own son.



Did we not read about the time of the Islamic Empire in Medina when a mother was told that her last son had died in the war? She cried when told she has lost all her sons. But she cried because she had no more sons to offer the cause.



That is what we have been raised to believe in. The cause is more important than all else. So what do they think they can achieve by beating up my son? They think that will soften me? On the contrary, it will harden me even further as this is now more than just about the cause. This is also about seeing that a debt is paid, blood for blood.



And Musa Hassan thinks that just because he is the top dog of the police force that means he is also the smartest police officer in Malaysia. He probably could not find his dick in the dark if his sex life depended on it.



You want to know what good police work is? Let me teach you good police work. Do you know what the Chief Prosecutor of the MACC, Kevin Morais, did for Christmas? I bet you don’t. Do you know he spent Christmas right through New Year with his English boyfriend many years his senior in Bromley, Kent, UK? I bet you didn’t know that.



And I also know you are threatening the police officers who signed Statutory Declarations alleging your links with the Chinese underworld to change their statements and declare that what they first signed were all lies.



It is a bit too late now. Those Statutory Declarations are two years old. You should have made these police officers sign their second Statutory Declarations the very next day like what you made PI Bala do



Do you wish to deny this? Do you wish to say that RPK and Malaysia Today are lying? Let’s hear you say this and then I will publish copies of all these documents just to prove that you are the one lying. Even the Sabah High Court has called you a liar and in a short while I shall publish this evidence in another article.



The powers-that-be is trying to convince you to retire and to take up a position as an Ambassador. Maybe that is the best thing to do seeing that you are no good as a policeman anyway. But why Ambassador? Why do they always send undesirables such as bottom-pinchers to become Ambassadors?



I can suggest two countries they can send you as an Ambassador. Haiti or Mongolia. I am sure the Mongolians would welcome the man who destroyed evidence of Altantuya’s murder to allow the real murderers to get off scot-free.



So what do you plan to do now, Musa Hassan? Offer ‘evidence’ that I published false Statutory Declarations by police officers so that you can charge me under the Multimedia Act? Why did you not do that with my own Statutory Declaration? Why investigate me for signing a false Statutory Declaration but instead charge me for Criminal Defamation where the truth of the matter is not material to the charge? Are you scared of charging me for signing a false Statutory Declaration lest the truth surface in court?



You assume I left Malaysia illegally or on a false or foreign passport. You do not know. You assume I entered another country using a false or foreign passport. You do not know. In fact, you do not even know whether I am still in the country since you can’t trace any evidence that I am not.



What kind of ‘top cop’ are you? You are outraged because I am making a fool of you when actually you are making a fool of yourself. Your entire game plan is based on assumptions and you do not even know whether your assumptions are right in the first place.



I know more about what you are doing than you know about what I am doing. More of your police officers report to me than to you. You are just guessing as to where I am and what I am up to whereas I know your every move. I even know that your chief henchman, Kevin Morais, was frolicking in bed with another man while you thought you had Dato’ Ramli Yusuff’s and Rosli Dahlan’s balls in your grip.



You think you can outsmart me, Musa Hassan? I know you charged one Indian police officer for Kugan’s murder when it was three police officers that beat him to death in the Subang Jaya Police Station. Why charge just the one Indian police officer? Why not charge the other two Malay police officers as well? Is it because you are scared it may turn into a racial issue if the world finds out that two Malay police officers also beat Kugan to death? So if one Indian police officer murders another Indian then the government is ‘safe’? You think we have forgotten that initially 11 police officers were ‘suspended’ and given a desk job for Kugan’s murder?



Musa Hassan, you are not of my league. You are not even of the league of an IO. And I have met many of your IOs in the course of the last eleven years so I know what I am talking about. You should accept the offer of retirement in exchange for an Ambassadorship to Haiti or Mongolia and put the entire Malaysian Police Force out of its misery. The Malaysian police will hold a 30-day Mardi Gras the day they see you sent out to pasture. Trust me, your police officers report to me, so I know.

Siswa dituduh ulas bom petrol dalam Facebook

kemaskini 5.11pm "Ke nak aku baling bom petrol di sana plak?... harga boleh runding..."




Tulisan dalam Facebook itu telah mengheret seorang pelajar Akademi Seni Budaya dan Warisan (Aswara) ke Mahkamah Sesyen Petaling Jaya hari ini kerana dituduh menggunakan aplikasi dalam Internet untuk membuat komen yang boleh mengancam keselamatan orang lain, lima hari lepas.



Mohamad Tasyrif Tajudin, 25, mengangguk tanda memahami pertuduhan itu, namun tiada pengakuan direkodkan di hadapan Majistret Ho Kong Chin.



Hakim Aslam Zainuddin yang sepatutnya mendengar kes itu mempunyai urusan rasmi di Shah Alam.



Ho kemudian menetapkan Isnin ini untuk sebutan semula dan juga untuk menetapkan jumlah jaminan.



Mohamad Tasyrif, pelajar tahun pertama jurusan perfileman dan tidak diwakili peguam, ditahan sementara menunggu sebutan semula kesnya itu.



Dia didakwa menggunakan aplikasi Internet itu secara sedar untuk memberi komen di laman Facebook dengan niat untuk mengganggu orang lain dengan menggunakan akaun pengguna, Shahrul Maizam, dengan menulis "ke nak aku baling bom petrol di sana plak?... harga boleh runding..."



Kesalahan itu didakwa dilakukan di sebuah rumah B10-17-20, Blok 10, Jalan PJS 2B/1, Desa Mentari 2, Petaling Jaya pada 10 pagi 10 Jan lepas.



Pertuduhan adalah mengikut Seksyen 233(1)(a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 yang membawa hukuman denda sehingga RM50,000 atau penjara sehingga satu tahun atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.



Timbalan pendakwa raya Mohd Dusuki Mokhtar menawarkan wang jaminan RM10,000 dengan seorang penjamin.



- Bernama

Demo di Putrajaya: 2 pelajar, wartawan ditahan

Dua pelajar dan seorang wartawan ditahan sewaktu demonstrasi membantah penggunaan sistem e-undi dalam pilihan raya kampus di depan Kementerian Pengajian Tinggi di Putrajaya petang ini.




Mereka ditahan kerana tidak mengendahkan arahan polis supaya bersurai. Kira-kira 50 pelajar menyertai demonstrasi itu selepas solat Jumaat tengah hari tadi.



Tiga pelajar terbabit ialah Shazni Munir Mohd Ithnin dan Mohd Shahruddin Mohd Rosli yang merupakan aktivis Solidariti Mahasiswa Malaysia (SSM).



Sementara wartawan akhbar rasmi PAS - Harakah - Zainulfaqar Yaacob turut ditahan kerana disyaki sebagai 'pelajar yang menyamar sebagai wartawan'.



Mohd Shahruddin bagaimanapun dibebaskan sejurus selepas itu tanpa direkodkan keterangannya.



Manakala Shazni Munir dan Zainulfaqar dibebaskan kira-kira jam 7 petang ini setelah memberikan keterangan di ibu pejabat polis daerah (IPD) Putrajaya Presint 7.



Menurut Zainulfaqar, mereka berdua disiasat di bawah Seksyen 186 Kanun Keseksaan kerana menghalang tugas penjawat awam.



Seramai 30 anggota polis hadir mengawal sekitar tersebut.



Perhimpunan pelajar hari ini, antaranya bertujuan menyerahkan memorandum kepada Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.



Memorandum itu mengandungi empat tunututan, iaitu:



1. Mengembalikan demokrasi di kampus.



2. Menjamin satu pilihan raya kampus yang adil dan bersih



3. Mengembalikan autonomi universiti dan kebebasan akademik.



4. Memansuhkan sistem e-undi dalam pilihan raya kampus.

Soleh Mohamad Kuantan: gerhana Matahari separa 29 muharam-15 januari

Pada hari Jumaat, 15hb Jan 2010 nanti, sebuah lagi kejadian gerhana matahari akan berlaku. Kali ini, ia merupakan Gerhana Matahari Cincin yang akan dapat dilihat disepanjang laluan sejauh 300km yang merentasi benua Afrika, kemudian melalui Lautan Hindi di mana gerhana akan berada pada fasa paling lama iaitu 11 m 8 saat.








Kemudian ia akan meneruskan laluannya ke India, Bangladesh, Burma dan berakhir di China.Di Malaysia, hanya Gerhana Matahari Separa sahaja dapat dilihat pada tarikh tersebut.







Kiraan waktu gerhana dari lokasi bandar-bandar utama di malaysia adalah seperti berikut:







Kuala Lumpur



Fasa Sentuhan Pertama (Mula Gerhana): 3:01 PM



Fasa Maksimum (41% 28.6% Matahari Tertutup):4:26 PM



Fasa Sentuhan Terakhir (Tamat Gerhana): 5:38 PM





Pahang- (sumber Jabatan Mufti Pahang)



bermula bermula 3.07 pm



Maksimum - 4.29 pm



berakhir- 5.39



Adalah dianjurkan utk solat Sunat Gerhana. Sunat MUAKKAD .gerhana Matahari seterusnya iala pada 9 mac 2016 nanti...



http://www.falak-online.net/portalfalak/content/8/1/2010/gerhana-matahari-separa-15-januari-2010

'Lady Ukhti Fillah Rahimakumullah -Syirik itu tidak hanya sebatas menyembah dan sujud kepada berhala, patung, matahari dan lain-lain,//

Assalamu’alaikum Warohmatullohi Wabarakatuhu...


Bismillaahirrohmaanirrohiim ....



Mewabahnya Virus di Tengah Umat



Sungguh aneh bin ajaib kalau ada seseorang yang mengatakan bahwa pada saat ini dakwah yang menyerukan kepada tauhid dan mengingatkan pada syirik adalah sudah tidak relevan. Sebab di zaman yang modern seperti ini sudah banyak orang yang mempercayai adanya Tuhan dan sangat jarang ditemui ada orang yang menyembah patung, bintang, matahari, berhala dan sebagainya. Mereka juga mengatakan bahwa sekarang ini kita harus memfokuskan dan memperhatikan bagaimana kita harus melawan orang-orang kafir dan merebut kekuasaan.



Pandangan seperti ini muncul karena memang dangkalnya ilmu dan pemahaman yang ada pada orang tersebut, tidak faham apa itu pengertian tauhid dan syirik dengan benar, serta tidak faham dengan inti dakwah setiap rosul. Bukan berarti bahwa melawan orang kafir itu tidak penting. Tidak, sekali-kali tidak! Dengan tulisan ini semoga dapat mendudukkan masalah ini secara benar dan dapat menyadarkan kaum muslimin dari keterlenaannya.





Tauhid Bukan Sekedar Percaya Adanya Tuhan



Sebagian kaum muslimin yang beranggapan bahwa apabila seorang itu telah mengakui adanya Tuhan, maka dia sudah dikatakan bertauhid. Mereka lupa bahwa ini hanyalah bagian dari tauhid, bahkan hanya bagian kecil darinya. Dan belumlah seseorang itu dianggap bertauhid hanya dengan bagian yang ini saja. Sedangkan bagian tauhid yang lain bahkan yang paling pokok di antaranya justru tidak faham. Setiap orang wajib mengesakan Alloh dalam rububiyah, uluhiyah dan asma wa shifat-Nya. Jika ketinggalan satu saja dari ketiga tauhid tersebut belumlah dia dikatakan sebagai seorang yang bertauhid.



Lihatlah kaum musyrik quroisy, bukankah mereka juga mengakui adanya Alloh Subhanallohu wa Ta’ala, bahkan bukankah mereka juga menyembah Alloh? Kenapa mereka masih diperangi oleh Rosululloh? Alloh Subhanallohu wa Ta’ala berfirman, yang artinya: ”Katakanlah: ‘Siapakah yang memberi rezki kepadamu dari langit dan bumi, atau siapakah yang kuasa (menciptakan) pendengaran dan penglihatan, dan siapakah yang mengeluarkan yang hidup dari yang mati dan mengeluarkan yang mati dari yang hidup, dan siapakah yang mengatur segala urusan?’ Maka mereka akan menjawab: ‘Alloh’. Maka katakanlah: ‘Mengapa kamu tidak betakwa (kepada-Nya)?” (QS: Yunus: 31)



Syirik Bukan Sekedar Sujud Kepada Patung



Syirik adalah menyamakan selain Alloh Subhanallohu wa Ta’ala dengan Alloh dalam perkara yang menjadi kekhususan atau hak bagi Alloh Subhanallohu wa Ta’ala. Dari definisi ini, maka jelaslah bagi kita syirik itu tidak hanya sebatas menyembah dan sujud kepada berhala, patung, matahari dan lain-lain, namun lebih luas daripada ini.



Kita lihat juga kaum musyrik yang diperangi oleh Rosululloh shollallohu ’alaihi wassalam dulu, apakah mereka murni benar-benar menyembah atau sujud kepada berhala dan yang lainnya hanya karena mereka batu dan pohon? Ternyata tidak, Alloh Subhanallohu wa Ta’ala menceritakan ucapan mereka, yang artinya: “Tidaklah kami menyembah mereka melainkan agar mereka dapat mendekatkan kami kepada Alloh dengan sedekat-dekatnya.” (QS: Az-Zumar: 3). Mereka menyembah berbagai sesembahan tersebut dengan harapan akan memerantarai pada Alloh.



Syirik juga tidak terhenti di sini, ada juga syirik dalam ketaatan. Tatkala Rosululloh shollallohu ’alaihi wassalam membacakan ayat, yang artinya: “Mereka menjadikan orang-orang alimnya dan rahib-rahib mereka sebagai tandingan (tuhan) selain Alloh.” (QS: At-Taubah: 31). Sahabat Adi bin Abi Hatim yang pada waktu itu baru masuk Islam menyanggah: “Tidaklah kami itu menyembah mereka”. Maka Rosululloh menjawab, yang artinya: “Bukankah mereka mengharamkan apa yang dihalalkan oleh Alloh lalu kalian pun ikut mengharamkan, dan bukankah mereka menghalalkan apa yang diharamkan oleh Alloh lalu kalian pun ikut menghalalkan?” Maka Adi bin Abi Hatim pun menjawab: “Benar”. Rosululloh berkata: ”Itulah peribadahan kepada mereka”. Lalu sekarang, betapa banyak kaum muslimin yang mereka ikut menghalalkan yang semestinya harom dengan landasan hawa nafsu? Na’udzu billah.



Syirik tidak hanya terbatas pada amalan badan, namun juga amalan hati dan lisan. Alloh berfirman, yang artinya: “Dan diantara manusia ada orang-orang yang menyembah tandingan-tandingan selain Alloh; mereka mencintainya sebagaimana mereka mencintai Alloh. Adapun orang-orang yang beriman amat sangat cintanya kepada Alloh.” (QS: Al Baqoroh: 165)



Realita Yang Ada di Masyarakat Sekarang Ini



Sungguh aneh masyarakat kita sekarang ini, mereka akan begitu sangat marah apabila ada orang non islam yang mempropagandakan agama mereka dan mengajak orang lain kepada agama mereka. Namun pada saat yang sama, dia telah membiarkan dirinya, anak-anaknya dan keluarganya untuk diseret dan dipengaruhi oleh kesyirikan dan dijauhkan dari aqidah yang lurus, yakni dengan membiarkan di rumahnya sebuah televisi yang tiap harinya selalu dijejali dengan acara-cara kesyirikan. Seolah-olah mereka mengatakan: “Mari silakan masuk, ajari dan pengaruhi keluarga kami dengan acara-acara syirik, bid’ah dan maksiat kalian”. Na’udzu billah!! Bukankah ini terjadi karena tidak fahamnya mereka terhadap apa itu syirik, ancaman dan bahayanya? Ataukah merasa juga telah merasa aman dan jauh akan terjatuh di dalamnya?



Anak-anak kita sudah terbiasa disuguhi dengan film tentang peri, hantu, dukun, sihir, jimat-jimat dan film misteri yang penuh kesyirikan. Sementara anak mudanya tenggelam dalam ramalan bintang/zodiak. Sadarlah wahai saudaraku! itu semua adalah termasuk amalan-amalan kesyirikan.



Dengan Dalih Budaya dan Adat Istiadat



Lebih ironi lagi, ternyata kita juga hidup disuatu masyarakat yang diantara adat istiadat dan budaya mereka merupakan amalan-amalan kesyirikan. Ketika kita mengingatkan mereka ternyata mereka malah balik menuduh bahwa kita adalah orang yang kaku dan tidak faham terhadap esensi dan transformasi nilai. Namun sayang ketika mereka berusaha untuk dijelaskan dan diajak untuk “sedikit” berpikir, hati mereka sudah diliputi oleh dua penyakit yaitu taqlid (ikut-ikutan) dan ta’ashshub (fanatik). Kalau begitu, bagaimana kebenaran ini akan sampai?



Alloh berfirman: “Dan apabila dikatakan kepada mereka: ‘Ikutilah apa yang telah diturunkan Alloh,’ mereka menjawab: ‘(Tidak), tetapi kami hanya mengikuti apa yang telah kami dapati dari (perbuatan) nenek moyang kami.’ (Apakah mereka akan mengikuti juga), walaupun nenek moyang mereka itu tidak mengetahui suatu apapun, dan tidak mendapat petunjuk?” (QS: Al-Baqoroh: 170)



Kita lihat di sana ada acara nyadran, sekaten, ngelarung, sedekah bumi/laut, suronan dan lain-lain, yang mana acara-acara itu di masyarakat kita sudah mendarah daging, bahkan sudah menjadi komoditi bisnis dan mata pencaharian. Sungguh ironi, mereka beralasan bahwa ini adalah budaya nenek moyang yang harus dilestarikan. Allohu akbar!! Inilah alasan yang menjadi jurus pamungkas kaum musyrikin zaman Rosululloh shollallohu ’alaihi wassalam tatkala mulut mereka tidak mampu lagi menjawab hujjah Alloh Subhanallohu wa Ta’ala, Na’udzu billah.



Mengingat akan parahnya keadaan ini, maka sudah menjadi tugas kita semua untuk saling mengingatkan dan terus untuk mengingatkan. “Dan tetaplah beri peringatan, karena peringatan itu memberikan manfaat terhadap orang-orang yang beriman.” (QS: Adz-Dzariyat: 55)



(Sumber Rujukan: Kitab Tauhid dan berbagai sumber)

Keamanan dan ketenteraman yg didagang olih politik sempit

Saya begitu tertarik dengan DS Hishammudin dan PDRM yg mereka sudah pun mengenal pasti suspek yg terlibat dlm kejadian pengeboman dan pembakaran gereja.Malah wajah suspek pun sudah dikenali. Bila saya membuat kenyataan mempersoalkan apa yg dinyatakan olih mereka yg sangat meragukan saya dgn penghujahan mudah, kalau dah kenal pasti apa yg susah sangat nak buat tangkapan.mereka membalasnya dgn menyatakan mereka perlu mendapat maklumat yg tepat dan terperinci sebelum membuat sabarang tangkapan.ini kata mereka untuk mengelak ada pehak yang mempersoalakan tindakkan penangkapan.



Tiba tiba hari ini 13 januari dilaporkan seorang telah ditahan polis selepas dia mengaku dalam facebooknya melakukan pembakaran gereja.dia kemudiannya dibebaskan dgn jaminan polis selapas menyatakan dia saja buat pengakuan main2.macam mana pula polis bolih bertindak dan menangkap budak ini tanpa penelitian yang rapi terlebih dahulu,sedangkan suspek yang sudah dikenanl pasti polis belum ditangkap.mana ada orang yang bakar lepas itu dia bagi tahu pada polis saya bakar.Tak masuk akal langsung.Setahu saya mana ada orang nak mengaku kata dia yang bakar. Bawa pertuduhan kemahkamah pun tak ada yang mengaku.Tiba2 polis bolih menangkap sesaorang yg mengaku dalam facebook kata dia yg buat.kemudian polis bebas bila budak tersebut menyatakan dia saja main2.



Ini menunjukkan polis terlalu lemah bolih pula percaya buta bila budak ini buat pengakuan dia yang bakar.Kalau ikut alasan polis yang saya katakan diatas patutnya pi la jumpa budak tersebut dirumah dia tanya dulu baru buat keputusan nak tangkap atau tidak.Ini terus tangkap bawa kebalai polis.Ini yang orang ramai persoalkan kebijaksanaan polis kejap kena siasat dan teliti dulu,kejap terus tangkap.Yang jelas polis bolih dipermain dan di tipu olih sesaorang.kalau budak kolej swasta bolih menipu dan mempermainkan polis,sudah tentu umno lebih dahsyat lagi menipu dan memperalatkan polis untuk kepentingan politik umno yg tersepit.jangan2 kes pembakaran gereja akan jadi macam kes enjin jet hilang. Setahun empat bulan polis ambil masa untuk siasat baru dapt tangkap dan dakwa.Itu pun sarjan dgn prebet cabok saja. Yang atas terlepas,yang lagi atas hilang terbang bersama enjin jet.



Inilah nasib raayat malaysia bila keadilan ketenteraman dan keamanan diperdagangkan olih pedagang2 politik UMNO.nampaknya dah sampai giliran raayat pula untuk jual pedagang politik umno macam yang diajar olih seniman agong P.Ramle (Abd Wahub) yg jual bapak mertua dia sendiri sebelum dia dijual olik bapak mertuanya.kalau lambat bertindak raayat akan dijual dan akan ada orang yg dapat komsen 20 persen.



Dato'Hj.Mahfuz Omar

Naib Presiden PAS

Ahli Parlimen Pokok Sena.

Umno terdesak dan akan cuba bersihkan imejnya yang tercalar

Umno kian terdesak dan akan cuba membersihkan imejnya yang tercalar.Umno nampaknya begitu tertekan dan defensif dalam menghadapi kesan dari provokasi mereka keatas isu kalimah Allah serta pengeboman dan pembakaran gereja kristian.



Umno sedang mencari jalan bagaimana untuk melepaskan dari keadaan tersepit untuk membolihkan dia menerkam mangsanya,ibarat pepatah melayu melepas anjing tersepit.saya sangat hairan kenapa hingga kini masih belum ada penangkapan keatas mereka yang melakukan pengeboman dan pembakaran gereja.Dtk Hisyammudin menteri dalam negeri telah menyatakan bahawa polis sudah pun mengenal pasti siapa yg terlibat tapi masih belum membuat apa apa penangkapan.



Saya bimbang jika dibiar tanpa penangkapan segera tidak mustahil akan memungkinkan lebih banyak kejadian seumpama akan berulang.Ini yang menghairankan saya,kalau Datu' Hishammudin kata dah kenal pasti siapa yang melakukannya apa yang susah sangat nak tangkap.Atau memang umno nak keadaan lebih tegang untuk membolih ada alasan bangi kerajaan mengistihar dharurat,atau umno dengan kerjasama pihak berkuasa sedang memujuk orang yang dikenal pasti itu untuk membuat pengakuan bahawa mereka ada lah ahli atau penyokong PR kususnya PAS.tak mustahil apa yg saya jangka ini bolih berlaku kerana umno berhempas pulas nak bebas dari keadaan defensif kepada ofensif.seperti kata pepatah'melapas anjing tersepit'.



Dato'Hj.Mahfuz Omar

Naib Presiden PAS

Ahli Parlimen PAS

Forum "Allah: Siapa yang punya?"

Antara fakta, kebenaran dan kewajaran (I)

Lim Hong Siang
Jan 13, 2010 04:40:14 pm








Masyarakat Malaysia membuktikan kematangan apabila forum terbuka untuk membincangkan kontroversi penggunaan kalimah "Allah", isu agama yang selama ini dianggap sensitif, berlangsung dengan lancar dan aman.



Forum yang berjudul "Allah: Siapa yang punya?" ini membariskan tujuh orang ahli panel yang berbeza pandangan, dihadiri pula hampir 700 orang hadirin dari latar belakang yang berlainan, tetapi berjaya mengendalikan perbezaan masing-masing dengan baik.




Perbahasan hangat di antara ahli panel, termasuk sesi soal jawab dari hadirin kelmarin berlangsung untuk lebih daripada tiga jam, bertempat di Dewan Perhimpunan Cina KL-Selangor (KL-SCAH), mulai jam 8:30 malam.



Meskipun berdepan dengan tekanan daripada pelbagai pihak, penganjurnya, Free Public Forum (FPF), Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMIUM) dan Pemuda SCAH tetap dengan keputusan untuk memulakan forum pertama yang membincangkan isu ini, setelah ianya dihangatkan berikutan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada akhir tahun 2009.



"Nama Am" vs "Nama Khas"



Felo Penyelidik di Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA) Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Khalif Muammar A. Harris yang tidak menyetujui penggunaan kalimah "Allah" oleh bukan Islam, memulakan hujahnya dengan membezakan antara "nama am" dengan "nama khas".




"Bagi kita, seorang muslim, nama Allah adalah nama khas. Bukan nama umum...," sebelum Khalif Muammar (gambar kiri) menjelaskan selanjutnya, "...dan setiap nama khas mengandungi makna dan konsep yang tersendiri."



Malah, Khalif Muammar menganggap bahawa adalah satu jenayah jika beliau mendakwa dirinya YB Khalid Samad. Merujuk kepada isu kalimah "Allah", Khalif Muammar mendakwa bahawa adalah satu kedangkalan jika membenarkan bukan Islam menggunakan nama 'Allah' untuk makna yang umum.



Walaupun menyedari bahawa kalimah "Allah" wujud lebih awal sebelum kedatangan Islam 1400 tahun lalu, tetapi Khalif menganggap proses Islamisasi ilmu, bahasa dan makna setelah kedatangan al-Quran telah mengubah nama "Allah" dari "nama umum" kepada "nama khusus".



"Maknanya kita berundur 1400 tahun ke belakang. Seolah-olah kita tak mengenal siapa Tuhan kita yang sebenar," katanya.



Tiada ayat dalam al-Quran yang benarkan



Khalif Muammar juga mendakwa tiada ayat dalam al-Quran yang menyokong hujah bahawa nama "Allah" boleh digunakan oleh bukan Islam. Beliau tidak menyetujui mereka yang memetik ayat al-Qur'an Surah al-Zumar: 38 yang bermaksud "Dan Demi sesungguhnya! jika Engkau (Wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: 'Siapakah Yang mencipta langit dan bumi?' sudah tentu mereka akan menjawab: 'Allah." untuk memberi lampu hijau kepada bukan Islam agar menggunakan kalimah "Allah".



Khalif Muammar mengingatkan wujudnya perbezaan orang bukan Islam dalam konteks dahulu dengan konteks hari ini, sambil menekankan bahawa seseorang ulama tidak boleh menggunakan zahir nas tersebut tanpa memahami keseluruhan maksud dalam syariah.




Beliau kembali kepada hujah pertamanya, iaitu "Allah" yang dimaksudkan oleh Yahudi dalam konteks tersebut bukanlah "Allah" yang disembah oleh orang Islam. Beliau menjelaskan definisi "Allah" sebagai "Yang Esa... Yang tidak beranak dan tidak diperanakkan, Yang tidak ada yang setara dengannya...", sebelum menyimpulkan bahawa "Tuhan yang tidak menepati sifat ini tidak boleh dinamakan 'Allah'."



Malah, beliau juga menyangkal tanggapan sesetengah yang bertanya, "Bukankah kita beruntung kalau bukan Islam mengaku Allah Tuhan mereka?", secara terus-terang Khalif Muammar berkata, "Itu bagi saya suatu yang naif."



Khalif menjelaskan bahawa beliau tidak menentang hak bukan Islam seandainya itu hak mereka. "(Tetapi) itu bukan hak mereka, kerana nama itu tidak wujud dalam bahasa mereka!", sambil beliau meluahkan keraguannya, "Tapi mengapa mereka gunakan (kalimah 'Allah') itu persoalan besar bagi saya."



"Kita tidak mahu apa yang berlaku di Indonesia berlaku di negara kita, apabila rumah ibadah disebut nantinya, 'Rumah Allah'... nanti kita perlu bertanya, Allah yang mana? Allah Islam atau Allah Kristian?" tanya Khalif yang menjangkakan "kekeliruan" akan berlaku seandainya bukan Islam dibenarkan menggunakan kalimah "Allah".



Definisi "Allah" dalam kamus Oxford, Cambridge




Pengerusi Himpunan Keilmuan Muda (HAKIM), Mohd Farid Mohd Shahran (gambar kanan) menafikan bahawa wujudnya persoalan "siapa nak memonopoli apa", sambil menegaskan bahawa "kita tak nak monopoli apa-apa kalimah sekalipun."



Pensyarah Usuluddin dan Perbandingan Agama Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) ini berkata, "Umumnya menerima bahawa kalimah 'Allah' ini merupakan kalimah yang digunakan oleh masyarakat Islam sedunia untuk merujuk kepada tuhan yang Esa. Saya dah check (semak) kamus-kamus yang besar sama yang Inggeris mahupun Arab, semuanya merujuk kalimah 'Allah' ini sebagai 'God of the muslim'..., paling tidaknya," katanya.



Beliau menambah, "...termasuk Oxford Dictionary dan Cambridge. Paling tidak mereka juga mengakui bahawa istilah kalimah ini merupakan Tuhan yang dipercayai dan diimani oleh orang Islam, walaupun ia juga digunakan sebahagian orang bukan Islam. Saya ingat ini satu fakta penting untuk kita pegang sebagai landasan perbincangan kita."



Fakta tidak semestinya kebenaran



Bagaimanapun, Mohd Farid Mohd Shahran kemudiannya mengajak hadirin untuk menilai sama ada penterjemahan kalimah ini tepat atau tidak, dan implikasinya dalam konteks Malaysia. Malah, beliau melanjutkan pandangan Khalif Muammar bahawa makna kalimah "Allah" telah di-islamisasi-kan, malah mencadangkan alternatif terjemahan Tuhan untuk bukan Islam, misalnya istilah Elohim, Yahweh atau Adonai.



Menyedari bahawa kalimah "Allah" digunakan oleh bukan Islam sejak awal lagi, Mohd Farid Mohd Shahran bagaimanapun menganggap tempoh penggunaan bukan kayu ukur dalam pertimbangan sama ada ianya wajar atau tidak, kerana "fakta tidak semestinya kebenaran".



Kekeliruan untuk bukan Islam




Shah Kirit Kakulal Govindji (gambar kiri) yang pernah hidup sebagai bukan Islam, sambil seloroh menggelar dirinya "makhluk dua alam", mempersoalkan apakah orang Kristian tidak faham seandainya "god" diterjemahkan kepada "tuhan"?



Malah, pendakwah yang kini memeluk Islam ini menganggap kekeliruan bukan sahaja berlaku kepada orang Islam, tetapi juga pada kristian, seandainya "god" diterjemahkan kepada "Allah". Beliau memetik beberapa ayat daripada bible, yang menyatakan Jesus menyembah kepada God, memuji kebesaran God, dan seandainya diterjemah kepada "Allah", adalah tidak menjadi masalah kepada muslim, tetapi apakah orang Kristian akan menerimanya?



Ketika menjawab soalan dari hadirin dan menggulung pembentangannya, Shah Kirit Kakulal Govindji menjelaskan bahawa bukan Islam boleh menggunakan kalimah "Allah" untuk merujuk kepada "Allah" sahaja (Tuhan Islam), tetapi tidak bersetuju seandainya dirujukkan kepada Tuhan yang tidak menepati konsep "Allah".



Beliau mengambil contoh, seandainya seseorang bukan muslim merujuk "Allah" kepada Tuhan berhalanya, atau merujuk kepada "pokok", beliau sebagai seorang muslim tidak akan menyetujuinya. (Bahagian pertama, bersambung: Pandangan yang membenarkan penggunaan kalimah "Allah" oleh bukan Islam)



*Lim Hong Siang ialah Editor MerdekaReview, edisi bahasa Melayu.

Pantau jualan pil khayal, bahan lucah di pasaran terbuka

Hazayani Zakaria


KUALA LUMPUR, 13 Jan: Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat, Ustazah Nuridah Salleh (Gambar) meminta pihak berkuasa dan agensi kerajaan lebih serius membuat pemantauan terhadap lambakan pil, bahan bacaan lucah serta pil perangsang seks yang masih dijual secara terbuka kepada pelajar sekolah menengah dan belia di sekitar ibu negara.



Beliau berkata, pihak yang bertanggungjawab khususnya polis dan agensi-agensi berkaitan seperti Agensi Anti Dadah Kebangsaan dan Jabatan Imigresen Malaysia seharusnya melakukan pemantauan dan serbuan sepanjang masa terhadap pihak yang terlibat, bukan mengikut musim.



"Perkara ini memerlukan gerakan bersepadu daripada semua pihak. Semua pihak khususnya kerajaan harus mengambil inisiatif untuk melakukan pembasmian secara serius, jangan sekadar melepaskan batuk di tangga sahaja," katanya ketika dihubungi Harakahdaily, hari ini.



Semalam, Persatuan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPA) mendedahkan bahawa berdasarkan pemantauan yang dilakukan, didapati cakera padat lucah, pemetik api dan kad permainan daun terup yang memaparkan imej wanita separuh bogel turut dijual secara terbuka.



Presidennya, Ravi Ponnan juga memberi contoh sejenis pil khayal buatan India yang didakwanya boleh menyebabkan kanser boleh didapati dengan harga 60 sen di pasar malam, kedai runcit dan juga restoran mamak.



Menurutnya juga, ubat khayal berupa serbuk kasar yang merupakan campuran pinang dan tembakau boleh memberikan kesan khayal selepas 15 minit memakannya meskipun ia bukan sejenis dadah yang diharamkan di India.



Nuridah berkata, ibu bapa selaku individu yang paling dekat dengan anak-anak harus menanamkan kesedaran dalam diri anak-anak mengenai bahaya bahan-bahan berkenaan dan kesannya kepada kehidupan mereka selain mengadakan kempen di sekolah-sekolah.



"Kalau yang beragama Islam, iman mesti ditanamkan dalam diri anak-anak. Kepada yang bukan Islam pula, kena tanamkan kesedaran dari sudut moral," katanya yang juga Ketua Muslimat PAS Wilayah Persekutuan.



Menurutnya juga, jika kerajaan benar-benar serius mengambil tindakan terhadap pembekal, penjual dan juga pembeli bahan-bahan terlarang tersebut, mustahil ia masih boleh didapati dengan mudah di pasaran terbuka.



"Saya yakin kerajaan, pihak polis mesti tahu dari mana datangnya bahan-bahan itu, siapa pembekalnya. Kalau tiada pembekal, mana mungkin ada di pasaran terbuka. Saya hairan bagaiamna ianya boleh dijual secara terbuka kalau betul semua pihak membuat pemantauan dari awal hingga akhir," tegasnya.



Menurutnya lagi, kerajaan yang telah melaungkan konsep 1Malaysia dengan tema 'Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan' sewajarnya mengambil kira semua aspek kesejahteraan rakyat dari pelbagai peringkat umur.



"Kerajaan yang sudah menawarkan kepada rakyat slogan 1Malaysia seharusnya membuktikan perkara itu, bukan sekadar mengwar-warkannya," katanya.



Hasil pemantauan yang dibuat MCPA sejak November lepas juga mendapati bahan-bahan berkenaan menjadi tarikan kepada pelajar sekolah kerana harganya yang amat murah.



Selain itu, alat renjatan elektrik dan pistol mainan berkualiti tinggi juga boleh didapati dengan mudah dan murah di pasar-pasar awam dan kedai runcit.



Alat renjatan elektrik yang berharga sekitar RM70 hingga RM80 juga boleh didapati dengan mudah di pasar awam termasuk di Kampung Baru di ibu negara.










Nik Aziz rai paderi, sami makan tengah hari

Salmah Mat Husain


KOTA BHARU, 13 Jan: Ketua-ketua agama terdiri daripada alim ulama, paderi dan sami dijemput menghadiri makan tengah hari bersama Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat pada 28 Januari ini di Kota Darulnaim.



Jamuan tersebut dianjurkan kerajaan negeri sebagai meraikan ketua-ketua agama di negeri ini dan mengeratkan hubungan yang sedia terjalin.



Nik Aziz berkata, dianggar lebih 20 ketua agama dijangka menghadiri majlis tersebut yang berkonsepkan muhibah.



“Setakat ini kita telah dimaklumkan seramai 18 orang daripadanya terdiri daripada paderi menyatakan persetujuan hadir, manakala sami belum dapat pastikan bilangan yang akan hadir,” katanya pada sidang media selepas mesyuarat Exco di sini, hari ini.



Tuan Guru Nik Abdul Aziz berkata, jamuan berkenaan diadakan menjelang tengah hari memandangkan sami difahamkan tidak boleh makan selepas jam 12.00 tengah hari.



“Kerajaan negeri meraikan mereka bertujuan mewujudkan suasana tenang dan harmoni di antara agama di negeri ini.



“Walaupun telah wujud keharmonian di Kelantan sejak sekian lama, namun diharap dengan pertemuan tersebut keharmonian bertambah baik,” ujarnya.



Menurutnya, Islam sejak awal lagi mengutamakan keharmonian seperti diajar Rasulullah s.a.w. setelah baginda sampai di Madinah.



Katanya, sebaik sahaja sampai di Madinah, baginda s.a.w. mengadakan perjanjian bertulis yang pertama di muka dunia sehingga melahirkan keharmonian antara kaum.

Ladies, how about four husbands?


JAN 13 — Recently, an article written by Nadine al-Bedair My Four Husbands and I created a furor among the Saudi conservatives. The said essay was picked up by the English media, though it hardly mustered a mention in Malaysia.




Reading it, I thought Khaled Diab’s analysis of al Bedair’s prose as honest, practical and that Bedair put forth her arguments wittily.



Diab commented, “Nadine al-Bedair quite sensibly posed the logical question: if Muslim men are entitled to marry up to four wives, why can’t women, in the spirit of equality between believers, have four husbands?



“I have long questioned why it is men have a monopoly on this right. No one has been able to explain to me convincingly why it is I’m deprived of the right to polyandry,” she complains.



The outspoken Saudi then goes on to deconstruct and question the traditional justifications for polygamy, including that, in a traditional patriarchal society, it is a shelter for widows, divorcees and women who can’t find a spouse; that men have greater sexual appetites than women and get easily bored; that women can’t handle more than one man; and that, if women could have multiple husbands, determining paternity would not be possible (an excuse made obsolete by modern science).”



“They tell me that I, as a woman, can’t handle more than one man physically. I say that women who cheat on their husbands and the ‘sellers of love’ [ie. prostitutes] do much more,” she counters.



I have to agree: what makes people think that women are truly the weaker sex and can barely handle one man’s ferocious appetite for sex?



Because I know many women who play out of their relationships and marriages, and there’s a growing number of polyamorous types walking and living in this city.



And do think about it: with women being more educated and financially independent, what can ONE MAN offer her? Not all men are good in bed, you know.



One man for love, one man for money, one man for sex and one man for great deep meaningful conversation.



And before you boys get riled up and start waving your er, ‘keris’ to prove your manhood, observe the more up-market hotel lounges and coffeehouses. Those ladies who lunch and look like boiled eggs? You think the boys with them are their SONS?



So. Let’s say we want to halalkan zina. Perhaps by legitimising the affairs, women too should be allowed four husbands.



“Ha? You dah gila ke. Laki satu pun dah pening, nak empat lagi?” A friend was incredulous.



Ah, ladies. This is where we err. Allow me to quote a good friend who is KL’s style maven: Dzireena Mahadzir. In her last column she told us to think like a man. And to think like a man is to compartmentalise. Remember!



One man for love



One man for money.



One man for sex



One man for great deep meaningful conversation.



You repeat all the four lines 1,000 times a day in front of you mirror. InsyAllah.



I have this friend who’s a Shiite and she’s younger than me. Devout, she has had six husbands already.



“Oh my God, you’re only 30 and you’ve had six husbands?!”



“Dina, I kahwin mutaah! We Shiites can do so!”



“What on earth is that?” Kahwin lari I had heard. Mutaah no.



According to the Jakim website: “Nikah Mutaah (kahwin kontrak) iaitu meletakkan syarat untuk menjadi pasangan suami isteri buat sementara atau beberapa tahun sahaja.



Para fuqaha’ telah bersepakat telah menyatakan bahawa kahwin mut’ah hanya dibenarkan pada awal perkembangan Islam.Kebenaran pada masa itu adalah dengan tujuan untuk memperkembangkan Islam dan setelah hari pembukaan Mekah perkahwinan seperti itu telah diharamkan dan pengharaman tersebut adalah selama-lamanya. Ia bukan suatu yang bidaah atau yang baru diada-adakan cuma ada antara mazhab dalam Syiah yang membenarkan perkahwinan tersebut.



Dan pada masa ini, berlaku juga persetujuan bersama pasangan suami isteri tentang tempoh tertentu sebagai syarat perkahwinan untuk kepentingan peribadi, harta benda dan sebagainya samada disedari ataupun tidak bahawa meletakkan tempoh tertentu sebagai syarat itu pun menyebabkan tidak sah akad. .” [1], [2]



Wah, I also want la. I want to be Malaysia’s Elizabeth Taylor! I want I want!



Now what is the argument against polyandrous women?



The very enlightening and humorous book on genetics and evolution Why Beautiful People Have More Daughters by Alan S. Miller and Satoshi Kanazawa explains what monogamy, polygyny and polyandry are. Monogamy is the marriage of one man to one woman while polygyny is the marriage of one man to more than one woman.



Polyandry is the marriage of one woman to more than one man. Polygamy is the more popular term for polygyny, though the term refers to both.



“Now, the fact that polyandry is very rare in human society decidedly does not mean that married women have always been faithful to their husbands and mated with one man. On the contrary, human females have been promiscuous throughout their evolutionary history.”



The issue of paternity arises as men decide to stake claims on their progeny, and while polygynous men would be able to discern whose child is whose (which wife), with polyandrous women, it would be much, much harder. Sperm from different males have to fight with each other to impregnate the female.



Which is why the human penis is shaped the way it is.



The book quoted Gordon G Gallup and his collaborators. “The shape of the human penis… is shaped like a wedge.”



When a human male and human female copulate, the thrusting motions the penis makes “would be to draw foreign semen back away from the cervix…



“So in the case of polyandrous females, their males partners will be competing to scoop out rival sperms.



“In other words, the human penis is a semen displacement service.”



It’s a shovel.



So there you have it, my dear readers. The scientific reason behind the move against polyandry: safeguarding your progeny. Me Tarzan you Jane and this is my monkey.



Truth is, at least among my women friends and me, fidelity and monogamy are the most practical options. I quote another friend, “Aiyo, kalau one man dah berapa round, ni nak empat, mati keras aku woi…”



Readers with no sense of humour are not allowed to read my column.



Readers who think they are smarter than everyone else who reads TMI are not allowed to read my column.



Readers who think they are the next Messiah and already have a place in Heaven definitely CANNOT read my column.



[1] Note to readers: you are all Malaysians. If you can quarrel about the Allah issue, you can translate the above into English yourself.



[2] Note to readers II: yes, I am too lazy to translate it for you.

Melaka larang 32 perkataan selain kalimah ‘Allah’

PETALING JAYA, Jan 14 — Majlis Agama Islam Melaka (Maim) menyenaraikan 33 perkataan termasuk kalimah “Allah” dan 15 ungkapan dalam Islam yang tidak boleh digunakan penganut agama lain dalam penerbitan atau percakapan mereka.




Perkataan tersebut ialah firman Allah, ulama, hadis, ibadah, kaabah, kadi, Ilahi, wahyu, mubaligh, syariat, kiblat, haji, mufti, rasul, dan iman.



Selain itu ialah dakwah, solat, khalifah, wali, fatwa, imam, nabi, sheikh, akhirat, azan, al-Quran, al-Sunnah, hauliak, karamah, shahadah, masjid dan Baitullah.



Setiausaha Maim, Idrus Md. Jani berkata, perkara itu terkandung dalam Enakmen Kawalan dan Sekatan Pengembangan Agama Bukan Islam 1988 yang diwartakan di negeri ini.



Bagi ungkapan pula ialah Subhanallah, Alhamdulillah, Lailahaillallah, Walillahilhamd, Allahu Akbar, insya-Allah, Astaghfirullah Azim, Tabaraka Allah, masya-Allah, Lahaula Walaquata Illabillahil Azim, Assalamualaikum, Wallahi, Wabillahi, Watallahi dan Auzubillah.



“Mengikut Seksyen 9(1) enakmen itu, menjadi kesalahan bagi sesiapa terlibat dalam tulisan yang diterbitkan atau dalam apa-apa ucapan atau pernyataan terbuka ditujukan kepada suatu perhimpunan orang yang dirancang.



“Pada masa ucapan atau pernyataan itu dibuat, dia tahu atau patut tahu akan diterbit atau disiarkan menggunakan mana-mana perkataan yang disenaraikan,” kata beliau dipetik Utusan Malaysia.



Di bawah Seksyen 9(2), menjadi kesalahan seseorang bukan Islam menggunakan mana-mana ungkapan yang disenaraikan kecuali sebagai petikan atau rujukan.



“Seseorang yang melakukan kesalahan mengikut sub-Seksyen (1) atau (2) boleh dikenakan denda RM1,000,” ujarnya.



Melaka merupakan antara negeri yang mengguna pakai peruntukan itu.



Awal minggu ini, Pahang mengumumkan ia tidak membenarkan penggunaan 25 perkataan dan 10 ungkapan bersumberkan Islam, termasuk kalimah Allah dalam sebarang terbitan dan ucapan yang dikaitkan dengan agama lain.



Ia dikuatkuaskaan di bawah Enakmen Kawalan dan Sekatan Pengembangan Agama-Agama Bukan Islam 1989 yang diwartakan kerajaan Pahang pada 1990.



Perkataan lain yang tidak boleh diguna dan dikaitkan itu ialah firman Allah, ulama, hadis, ibadat, Kaabah, kadi, Ilahi, wahyu, mubaligh, syariah, kiblat, haji, mufti, rasul, iman, dakwah, injil, solat, khalifah, wali, fatwa, khutbah, nabi dan tabligh.



Ungkapan seperti Subhanallah, Alhamdulillah, Lailahaillallah, Walillahilhamd, Allahu Akbar, Insya-Allah, Astagfirullahal Azim, Tabaraka Allah, Masya-Allah, Lahaula Walaquwata IIlabillahialiyil Azim juga tidak boleh digunakan orang bukan Islam.



Mengikut seksyen 9 (1) enakmen itu, adalah menjadi kesalahan bagi sesiapa jika ia menghasilkan sesuatu tulisan atau ucapan dengan menggunakan perkataan itu atau variasinya untuk menyatakan fakta kepercayaan, idea, konsep, perbuatan dan aktiviti dengan mana-mana agama bukan Islam.



Bagi Seksyen 9(2) enakmen yang sama pula, adalah menjadi kesalahan bagi bukan Islam menggunakan perkataan dan ungkapan berkenaan kecuali sebagai petikan atau rujukan.



Timbalan Yang Dipertua Majlis Agama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang (Maip), Datuk Seri Wan Abdul Wahid Wan Hassan menjelaskan mereka boleh dikenakan denda tidak lebih daripada RM5,000 atau penjara tidak lebih dua tahun atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.



“Enakmen ini adalah undang-undang yang merangkumi semua pihak, termasuk bukan Islam dan mereka yang melakukan kesalahan akan ditahan mengikut Kanun Prosedur Jenayah.



“Ia juga memperuntukkan kuasa kepada pihak polis untuk menjalankan penguatkuasaan dan menangkap tanpa waran mereka yang disyaki melakukan kesalahan,” katanya dipetik Berita Harian awal minggu ini.



Wan Abdul Wahid meminta semua pihak di negeri ini menghormati dan mematuhi enakmen berkenaan yang sudah wujud sejak 20 tahun lalu.



“Jika semua pihak mematuhi enakmen ini maka tidak akan berlaku masalah berbangkit sehingga mencetuskan kemarahan umat Islam,” katanya.



Kesalahan lain mengikut enakmen itu termasuk menghantar atau menyerahkan terbitan mengenai apa-apa agama bukan Islam kepada seorang Islam, mendedahkan seorang Islam kepada pengaruh suatu agama bukan Islam dan mendekati seorang Islam untuk mendedahkannya kepada ucapan atau pertunjukan mengenai perkara berkaitan dengan suatu agama bukan Islam.

Same old, same old MACC — Wong Choon Mei

JAN 14 — If anyone out there held hopes that MACC’s new chief Abul Kassim Mohamed would be the proverbial new broom and sweep cleaner, they must surely be disappointed.



Like many other journalists, I was shocked that he would choose his first major press conference to ban the media from reporting on complaints lodged with his commission as well as on other on-going cases.



“Today I would like to make an announcement that in the future, we will use this provision in the MACC Act for the justice of all parties,” was his rather ambiguous statement.



Immediately, a torrent of questions — both vocalized and not — followed. What is this guy up to? Is he trying to stamp his authority? Why gag the press? Is he trying to protect “some people” or even his own commission from negative publicity? What’s up? Are there sensitive things on the queue waiting to explode into public consciousness?



But the silver-haired and rather suave Abu assured that he was not trying to suppress the media. It’s just that their reporting irked his commission’s work, losing it the vital element of secrecy and surprise against the guilty.



He waved at Section 29(4) of the MACC Act that states any person found guilty of disseminating information on a complaint that has been lodged could face legal action. And that extends not only to reporters and their editors, but also to the complainants.







THE RETURN OF THE BLACK HOLE



Who have been the main complainants of late? No prizes for the right answer, it is definitely politicians and from both sides of the political divide!



Granted, some of them even seem to be making a career out of lodging complaints against their political foes with either the MACC or the police. And it is also true — many of these leaders do inform the media of their intentions and set up press conferences to publicize the event after lodging their reports.



But it is not all just about publicity. Politicians do adore being in the limelight. However, many also do so to ensure that the news gets out to the public.



At risk of antagonizing my friends in the mainstream media, I think they have to admit that quite often chunks of “sensitive” news are completely missing from their pages. As far as cover-up skills go, this is the easiest and the most basic. No need to spin, provide fresh angles or even bother to misinform. Just don’t report or print. No one would be the wiser, especially the public. It’s easy.



But is this really good for Malaysia — will we be richer or poorer for it? Can we grow if news keeps being deliberately blacked out for the sake of “national interest”?



Indeed, what justice does Abu mean? Yes, complainees have rights too, and secrecy and surprise are powerful weapons. But should he — a public servant — ignore the wishes of the people? Why doesn’t he heed the cues expressed by voters in the March 8, 2008 election? Or does he reckon that was just an accident and won’t occur again? Yes, Umno-BN is still the strongest!



But jokes aside, what’s to prevent complaints from falling into a Black Hole of the MACC’s own making? Indeed, why not install check-and-balances first to ensure that the commission itself does not fall prey to corruption?



Should that not be his priority rather than slapping on a confusing media ban and blocking out information to the people? — Harakah Daily



* This article is the personal opinion of the writer or publication. The Malaysian Insider does not endorse the view unless specified.

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.