Tanah RM16.2 bilion ditawar kepada Malaysia



GAMBAR fail menunjukkan tanah Keretapi Tanah Melayu milik Malaysia di Tanjong Pagar, Singapura.


SINGAPURA - Sebanyak dua bidang tanah yang akan diberikan oleh Singapura kepada sebuah konsortium Malaysia bagi menyelesaikan pertelingkahan berpanjangan di antara kedua-dua buah negara adalah bernilai sehingga S$7 bilion (RM16.2 bilion), kata seorang penganalisis hartanah semalam.
Tanah-tanah itu yang terletak di sekitar Teluk Marina di Singapura ditawarkan dalam satu persetujuan pertukaran tanah.
Persetujuan berkenaan menyatakan, Malaysia pula bersetuju untuk memberikan tanah miliknya yang menempatkan laluan dan stesen kereta api di Singapura sejak era pemerintahan British sebagai tukaran tersebut.
Menurut maklumat Kementerian Pembangunan Nasional Singapura (MND), dua bidang tanah yang ditawarkan oleh negara itu kepada Malaysia adalah seluas 5.29 hektar.
Sebuah syarikat dikenali sebagai M-S Pte Ltd akan diberikan hak pemilikan tanah tersebut untuk tujuan pembangunan.
Sebanyak 60 peratus ekuiti syarikat berkenaan dipegang oleh agensi pelaburan Malaysia, Khazanah Nasional Berhad manakala 40 peratus lagi ekuiti dimiliki syarikat milik Singapura, Temasek Holdings.
Lot-lot tanah itu yang dikenali sebagai Marina Selatan dan Ophir-Rochor diwartakan sebagai 'tanah putih' oleh MND untuk digunakan bagi projek komesial bernilai tinggi seperti pembinaan hotel atau perumahan mewah.
Pengarah Eksekutif Penyelidikan dan Perundingan Firma Perundingan Hartanah Antarabangsa SLP, Nicholas Mak berkata, harga semasa tanah Ophir-Rochor adalah antara S$1.38 bilion (RM3.2 bilion) hingga S$1.9 bilion (RM4.4 bilion).
"Tanah di Teluk Marina pula bernilai antara S$3.5 bilion (RM8.1 bilion) dan S$5 bilion (RM11.6 bilion)," katanya.
Pemilikan tanah kereta api di wilayah Singapura oleh Malaysia menganggu hubungan di antara kedua-dua negara sejak beberapa dekad lalu.
Namun, kedua-dua negara tersebut berikrar untuk menyelesaikan semua isu tertunggak dan menggalakkan kerjasama jangka panjang. - AFP

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.