Kontroversi: Keputusan Nurul Izzah Bertanding Jawatan Naib Presiden Bakal Pecahkan Majoriti Undi Wanita PKR Buat Fuziah Salleh Sebenarnya


KUALA LUMPUR, 23 Sept [10.20 pm] - Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar (foto) hari ini telah mengesahkan untuk bertanding jawatan Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) pada pemilihan parti itu yang dijadual berlangsung November ini. Beliau berkata, kesediaannya menawarkan diri bertanding bagi jawatan itu berdasarkan pencalonan yang diterimanya pada pemilihan peringkat cabang yang bermula 17 September lalu. "Saya gembira kerana suara ahli hari ini menjadi suara hati saya, saya mengambil peluang untuk memikul tanggungjawab dalam parti," katanya. Selain itu, Nurul Izzah juga menjelaskan bahawa beliau tidak akan mengisyhtiharkan sokongan kepada mana-mana calon yang bertanding dalam pemilihan kali ini. "Mereka (cabang) bebas membuat pencalonan dan saya juga bertanggungjawab untuk menghormati pilihan mereka," katanya yang kini sudah menerima lapan pencalonan. Sehingga kini seramai 15 pemimpin layak bertanding jawatan Naib Presiden. Sementara itu anak sulung kepada pasangan Penasihat dan Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail menegaskan kesediaanya bertanding bagi jawatan berkenaan bukanlah untuk meneruskan 'dinasti' keluarganya dalam parti itu. "Saya anak kepada Anwar Ibrahim, saya tak nafikan perkara itu. Tapi saya juga 'anak' kepada gerakan reformasi. "Bagi saya perjuangan selama 12 tahun yang lalu mendorong saya meneruskan perjuangan atas dasar reformasi," katanya. "Saya fikir yang penting ialah apa yang disuarakan ahli, sudah tentu saya perlu mendapatkan restu keluarga, tapi saya juga didorong oleh restu berdasarkan pencalonan yang saya dapat daripada cabang", katanya lagi. Berhubung sama ada faktor kekeluargaan dengan pemimpin tertinggi parti akan mempengaruhi undi terhadapnya, Nurul Izzah berkata beliau tidak dapat menolaknya. "Ia boleh jadi begitu, tapi walau apapun saya nak tegaskan bahawa saya adalah diri saya sendiri, kesetian bukan kepada individu tapi kepada parti," katanya.
[Apapun keputusannya, ramai pemerhati melihat bahawa keputusan yang dibuat oleh Nurul Izzah itu bakal memecahkan majoriti undi wanita PKR terhadap satu-satunya calon yang direstui oleh pucuk pimpinan wanita parti itu. Apakah pencalonan ini akan menimbulkan konflik dan akhirnya bakal menyebabkan Fuziah Salleh tersungkur akhirnya?. Daripada 15 calon yang ada, hanya 4 yang akan dipilih. Seandainya Nurul tidak sertai, maka undi wanita sudah pasti kepada Fuziah. Soalnya sekarang, apakah keputusan beliau itu direstui oleh Wanita PKR?. Mungkin juga ia disokong oleh Anwar dan Azizah, namun bagaimana dengan akar umbi. Jika dilihat kepada faktor keluarga, sudah pasti Nurul Izzah berpeluang sebenarnya. Tambahan pula, jika Anwar "berbunyi" agar beliau dipilih sama seperti yang beliau buat kepada "Rafizi Ramli" untuk jawatan Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK). Ada maklumat mengatakan, sebelum ini Anwar juga mahukan Nurul bertanding Ketua AMK. Namun dek kerana gusar dengan suara anak muda maka akhirnya Rafizi yang direstui Anwar. Kini, dengan keputusan membenarkan Nurul Izzah bertanding Naib Presiden, sudah pasti ia akan menimbulkan kontroversi terbaru buat parti itu. Ramai yang berpendapat, Nurul Izzah masih terlalu muda untuk jawatan itu berbanding dengan calon lain yang lebih senior. Apapun pilihan ditangan ahli PKR sendiri untuk menentukan masa depan parti itu].

Kontroversi: Isu Kenyataan Panas Kes Sosilawati, Samsul Harap Polis Mengikuti Prosedur Sebelum Perlu Keluarkan Waran Tangkap Terhadapnya !!

SHAH ALAM 23 Sept [4.00 pm] - Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Shamsul Iskandar Mohd Akin (foto), menegaskan polis tidak perlu mengeluarkan waran tangkap untuk mendapatkan kerjasama beliau berhubung kenyataannya mengenai kes pembunuhan Sosilawati Lawiya. Sebaliknya polis hanya perlu mengikut prosedur yang ditetapkan apabila memerlukan seseorang untuk tampil memberi keterangan, kata beliau. “Adalah sangat tidak adil dan tersasar dari lunas undang-undang jika polis mendakwa saya gagal dihubungi sedangkan tiada sebarang percubaan menurut kaedah undang-undang untuk menghubungi saya dilakukan,” Shamsul berkata dalam laman blognya. Polis semalam berkata ia gagal mendapatkan kerjasama dari Shamsul dan akan mengeluarkan waran tangkap jika beliau terus gagal tampil memberi keterangan bersabit ulasannya mengenai kes Sosilawati. Antara lain Samsul telah mempersoalkan kewibawaan bekas Ketua Polis Negara Musa Hassan apabila polis gagal bertindak ke atas empat kes orang hilang membabitkan suspek utama sebelum Sosilawati dijumpai dibunuh dengan kejam. Ulasannya itu disiarkan oleh TV Selangor pada 13 September 2010 yang lalu. Isnin lalu, polis mengambil keterangan dari wartawan, penyampai berita dan pengarang terbabit dari portal berita itu. Kes itu disiasat di bawah Kanun Prosedur Jenayah. Samsul berkata ugutan polis untuk mengeluarkan waran tangkap sebagai tidak adil. “Sekirannya saya mahu dipanggil, sewajarnya prosedur yang betul dipatuhi, bukannya siasatan melalui media,” tegas beliau. Samsul berkata beliau menyerahkan peguamnya yang juga Ahli Parlimen Balik Pulau, Yusmadi Yusoff untuk berurusan dengan pihak polis. Shamsul berjanji untuk mengulas lanjut kes Sosilawati pada sidang media esok di perkarangan Ibu Pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Putrajaya pada jam 3 petang. Adalah difahamkan Samsul akan membuat laporan kepada SPRM untuk memohon badan itu menyiasat beberapa aspek kes berkenaan yang menimbulkan kecurigaan
[Memang itulah yang sepatutnya. Pihak polis sewajarnya mengikut prosedur yang telah ditetapkan sebelum beriya-iya mengeluarkan warang tangkap kepada Samsul. Anehnya, kenapa Ketua Polis Selangor yang juga bernama Khalid itu begitu rakus mengeluarkan kenyataan sedemikian rupa. Apakah motif beliau sebenarnya?. Kita hairan, tatkala ada laporan polis terhadap mana-mana pemimpin UMNO BN semala ini, kenapa mereka tidak terlalu tergesa-gesa untuk jalankan siasatan. Bila berlaku kepada pemimpin Pakatan Rakyat, maka begitu mudah pula waran tangkap mahu dikeluarkan. Inilah juga yang berlaku kepada Anwar, Mat Sabu dan ramai lagi pemimpin sebelum ini. Polis juga perlu tahu yang Samsul ada keluarkan kenyataan yang dia bersedia pada bila-bila masa untuk membantu siasatan polis terhadap isu yang telah dibangkitkan itu. Makanya, kenapa pihak polis mengatakan dia sukar untuk dihubungi?].

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.