Terbukti Ada Unsur Penipuan Projek Bakun, Sime Darby Saman Bekas Pengarah Eksekutif (CEO) Dan Dua Orang Pegawai Kanan Sebanyak RM92.2 Juta!

KUALA LUMPUR, 24 Dis [5.30 pm] - Sime Darby Bhd dan tiga subsidiarinya, Jumaat, memfailkan saman sivil terhadap bekas Ketua Pegawai Eksekutif Datuk Seri Ahmad Zubir Murshid (foto) dan dua eksekutifnya, memohon ganti rugi sekurang-kurangnya RM92.2 juta kerana pecah amanah dan bertanggunggjawab berhubung projek Bakun. Saman itu difail di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi Dagang Baru pagi ini menerusi firma guaman Tetuan Zaid & Co, dan ini merupakan saman kedua difail oleh Sime Darby terhadap mereka. Plaintif dalam saman itu adalah Sime Darby Berhad, Sime Engineering Sdn Bhd, Sime Darby Holdings Berhad dan Sime Darby Energy Sdn Bhd manakala defendan adalah Ahmad Zubir, bekas Naib Presiden Eksekutif Bahagian Tenaga dan Utiliti Kumpulan Datuk Mohamad Shukri Baharom dan bekas Ketua Pegawai Kewangan Bahagian Tenaga dan Utiliti Kumpulan, Abdul Rahim Ismail. Dalam saman itu plaintif membuat tuntutan sekurang-kurangnya RM92.2 juta, serta faedah dan kos yang perlu dibayar oleh defendan kerana pecah amanah dan bertanggungjawab terhadap projek Bakun.
Empangan Bakun Sepatutnya Siap Disember 2010
Kumpulan itu dalam saman mereka antara lain memohon satu perintah mahkamah supaya Ahmad Zubir, Mohamad Shukri dan Abdul Rahim membayar kembali RM74 juta dan RM16.5 juta yang dibayar dengan cara yang salah dalam projek Bakun, dan perintah supaya masing-masing Mohamad Shukri dan Ahmad Rahim, membayar balik RM851,313.49. Plaintif turut memohon satu perintah supaya jumlah kerugian dinilai dan dibayar oleh setiap defendan, kerana memberikan 'plant' kepada Sinohydro dalam projek Bakun, dan satu perintah supaya kerosakan dinilai bagi semua kerugian yang dialami plaintif dalam projek itu. Plaintif juga mahukan satu perintah supaya defendan membayar kerosakan berdasarkan tindakan setiap defendan yang melakukan pecah amanah di samping bertanggungjawab terhadap tugas mereka, serta bayaran faedah dan kos yang difikirkan sesuai oleh mahkamah. Projek Empangan Bakun yang terletak di Sungai Balui, Sungai Rejang, Sarawak, merupakan projek tenaga hidro terbesar di Malaysia, dengan kapasiti yang dicadangkan 2,400 megawatt (MW) apabila disiapkan. Mengikut jadual awal empangan itu dibina pada awal 1994 dan dijangka siap Disember 2010. Mengikut saman itu, menjelang September 2007, lembaga pengarah Sime Darby menyedari bahawa limpahan kos berlaku dalam empat projek termasuk projek Bakun.
[Semalam Sime Darby Berhad, Sime Engineering Sdn Bhd, Sime Darby Energy Sdn Bhd, Sime Darby Marine Sdn Bhd dan Sime Darby Marine (Hong Kong) Sdn Bhd menfailkan saman terhadap Ahmad Zubir, Mohamad Shukri, Abdul Rahim, dan bekas ketua unit perniagaan gas dan minyak bahagian tenaga dan utiliti) Abdul Kadir Alias serta bekas pengurus besar kanan Sime Darby Engineering Sdn Bhd Mohd Zaki Othman, bagi menuntut mereka membayar balik sekurang-kurangnya RM338 juta, dan ganti rugi am dan teruk, serta lain-lain ganti rugi. Dalam satu kenyataan kepada Bursa Malaysia Khamis, syarikat tersebut berkata saman itu berkaitan dengan kerugian yang dialami dalam projek Qatar Petroleum, Maersk Oil Qatar dan projek marin. Saman itu difail menerusi Tetuan Zaid & Co dan mahkamah menetapkan 9 Mac tahun depan untuk pengurusan kes di hadapan Penolong Kanan Pendaftar Mahkamah Tinggi Khairuddin Anhar].

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.