Sarawak menjelang pilihan raya negeri

Oleh Masdar Wahid






KUALA LUMPUR : Ketua Menteri (KM) Sarawak, Pehin Sri Haji Abdul Taib Mahmud memberitahu pihak media semalam bahawa beliau berkemungkinan akan membubar Dewan Undangan Negeri (Dun) dalam masa terdekat.



Beliau yang menjadi KM sejak era Perdana Menteri Malaysia (PM) yang ketiga, Tun Hussien Onn berkata, senario politik di Sarawak kini amat baik untuk pilihan raya negeri diadakan, sekali gus membayangkan yang pilihan raya itu boleh berlaku pada bila-bila masa sahaja daripada sekarang.



''Delegasi yang menyertai perhimpunan ini telah memberi inspirasi bahawa mereka sudah bersedia sepenuhnya untuk menghadapi pilihan raya negeri.



"Saya sangat gembira malah bercakap mengenai pilihan raya adalah satu perkara yang melucukan, inilah yang dimahukan oleh delegasi (mengadakan pilihan raya),” katanya selepas menyampaikan ucapan penggulungan Perhimpunan Agung PBB Ke-12 di Pusat Konvensyen Borneo Kuching (BCCK) semalam.



Tempoh Dun Sarawak hanya akan berakhir pada Jun tahun depan, namun, suruhanjaya pilihan raya telah mengesahkan bahawa pihaknya telah menemui KM Sarawak itu pada Januari lalu berhubung pilihan raya negeri.



Kali terakhir pilihan raya negeri Sarawak diadakan ialah pada 2006 yang menyaksikan BN hilang sembilan daripada 71 kerusi Dun kepada calon bebas dan pembangkang.

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.