Bermandi lumpur selama 35 tahun


Wednesday, 31 March 2010 2:42 PM Oleh Masdar Wahid (Emel penulis ini) TIADA PILIHAN: Jimba (paling kiri) bersama rakan-rakannya
 yang merupakan murid SK Rancangan Sepupok sedang mandi di kolam 
berhampiran sekolah.
KUALA LUMPUR : Sarawak yang diperintah BN sejak puluhan tahun lalu terbukti gagal menyediakan prasarana mencukupi untuk rakyatnya.
Ini terbukti apabila murid yang tinggal di asarama Sekolah Kebangsaan (SK) Rancangan Sepupok, Miri bermandi lumpur sejak 35 tahun lalu.
Sekolah yang jaraknya hanya kira-kira 100 kilometer dari Bandaraya Miri itu menempatkan hampir 100 murid miskin berasrama penuh.
Sejak sekolah itu dibina 35 tahun lalu, kerajaan negeri dan pusat hanya mengumumkan pelbagai rancangan namun sehingga kini gagal melaksanakannya.
Ini termasuklah surat dari Setiausaha Tetap Kementerian Kemudahan Awam bertarikh 28 Disember 2007 dan peruntukan RM5 juta dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) yang antaranya untuk membangunkan sekolah itu tetapi gagal dilaksanakan sehingga ke hari ini.
Jimba Bungat, 9 tahun, salah seorang murid sekolah itu yang kini berada di darjah tiga dan tinggal diasrama sekolah itu misalnya, terpaksa membuang rumput rumpai yang tumbuh di kolam berhampiran sekolah berasramanya itu sebelum mandi.
Rutin itu dilakukannya hampir setiap hari demi untuk membersihkan diri, mandi, memberus gigi serta membasuh pakaian.
Selain ditumbuhi rumput alga, air kolam yang berwarna kehijauan dan berbau hanyir itu juga turut menyebabkan Jimba mengalami gatal-gatal kulit kerana menggunakan air yang tercemar dan kotor.
Namun kolam tersebut terpaksa dihadkan penggunaannya kerana ibu bapa mendakwa pernah melihat beberapa ekor buaya di dalam kolam, menyebabkan murid sekolah terpaksa mandi di tebing kolam yang airnya keruh dan hitam.
Yang Dipertua Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Napi Madang, 48, berkata, walaupun negara sudah lama merdeka namun murid-murid dan guru-guru di sekolah itu masih belum lagi merasai buah kemerdekaan itu.
“Mereka masih bergantung kepada air kolam yang berwarna hijau dan air hujan untuk mandi, memberus gigi, mencuci pakaian dan pinggan mangkuk,” katanya.
Menurutnya, rumput alga yang tumbuh di dalam kolam itu sukar untuk dihapuskan dan ada di antara murid mengalami gatal-gatal kulit kerana rumput dan air kolam yang kotor.
Napi amat berharap agar kerajaan dapat menyediakan bekalan air paip terawat memandangkan jaraknya dari pekan Batu Niah hanya 3.5 kilometer.
Menurut Napi, permohonan bekalan air paip terawat pernah dikemukakan kepada Kementerian Kemudahan Awam Sarawak pada 16 Oktober 2007 dan sehingga kini tiada hasil memuaskan.
Sementara itu, seorang penjaga murid itu, Kalong Arin, 50, berkata mereka benar-benar berharap agar kerajaan dapat menyediakan bekalan air terawat ini untuk keselesaan murid-murid dan kakitangan sekolah.
“Kami begitu sedih melihat anak-anak yang terpaksa ‘bersaing’ setiap hari dengan rumput untuk menggunakan air kolam tersebut,” katanya.
Kalong memberitahu, keadaan itu berlarutan lebih tiga abad yang lalu.
Enju Nyaling, 52, pula berpendapat, sekolah itu sudah lama beroperasi dan sepatutnya sudah mempunyai bekalan air bersih namun sebaliknya air kolam yang digunakan cetek dan berlumpur, tidak ubah seperti tempat kerbau berkubang.
Difahamkan, sekolah berkenaan mempunyai 170 murid termasuk prasekolah daripada lapan rumah panjang di Skim Rancangan Sepupok Niah, dengan sebahagian besar daripada mereka tinggal di asrama sekolah.
Sementara itu, Pegawai dari Unit Komunikasi Korporat Kementerian Pendidikan Malayasia (KPM), Emerly Clarice Joannes dilaporkan berkata, projek bekalan air bersih ke SK Rancangan Sepupok hanya akan dilaksanakan pada pada tahun 2011.
Kongsi berita ini

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.