ISU ARAK : KENAPA TIDAK DESAK TUKAR AKTA??

dipetik daripada blog http://g-82.blogspot.com/

Merujuk kepada isu pengawasan arak di Selangor, dilihat ada beberapa perkara yang dilihat menjadi kerumitan. Iaitu, (1) undang-undang/akta, (2) sentimen orang Islam.

Dalam isu ”arahan” yang didakwa ”nasihat” oleh Ronnie Liu, beliau menyatakan, dalam undang-undang pengawasan arak, dibenarkan penjualannya yang mempunyai kadar alkohol sebagai 8.8 % di kedai-kedai serbaneka, didapati ia disandarkan kepada akta pengawasan arak yang telah digezetkan sejak 1976. ia diguna pakai di seluruh negeri dalam Malaysia. Dimaklumkan bahawa undang-undang ini telah diguna pakai semenjak era british lagi, Cuma digezetkan di zaman UMNO/BN memerintah. (UMNO memang dasar anak didik british)

Lantaran itulah, apabila seorang Ahli Majlis mendesak agar pengarah perlesenan, Haji Rosli bin bakar agar beliau mengeluarkan arahan kepada penguatkuasaan MBSA merampas bir, ternyata tindakan itu adalah bercanggah dengan akta yang telah digezetkan oleh UMNO sejak 1976 itu.

Justeru, tidak hairanlah apabila Ronnie Liu yang kononnya ”menasihati” MBSA, bahawa pihak MBSA terus mengaku bahawa mereka tersilap dari sudut undang-undang, lalu menghantar balik Bir itu ke kedai yang dimaksudkan.

Jika difahami elok-elok dari kejadian ini, punca polimik ini bukanlah bermula dari sentimen orang islam, tetapi ia adalah melibatkan kepada undang-undang. Apabila undang-undang british ini ditaati, disitulah lahirnya polimik yang diselarikan dengan sentimen orang islam.

Padaku, jalan penyelesaian bagi isu ini adalah, PAS diperingkat negeri dan Pusat, hendaklah diadakan desakan penggubalan undang-undang arak ini di peringkat parlimen dan DUN. Jika tidak, golongan yang tidak berpuas hati dengan isu ini akan terus berpanjangan. Malah, tidak hairanlah jika selepas ini akan kedengaran berita saman-menyaman terhadap golongan Islam yang melarang penjualan arak di kedai-kedai serbaneka itu.

Yang lebih menyedihkan lagi, dibimbangi dalam saman-menyaman itu, pihak yang bencikan arak dikira bersalah berdasarkan peruntukan undang-undang yang digezetkan oleh UMNO itu.

Mungkin kita kena belajar juga dari Kelantan, bagaimana pengawasan arak ini berlaku, waimma undang-undang arak yang diciptakan oleh British yang dijadikan sebagai rasmi oleh UMNO ini berjalan di seluruh Malaysia.

Sekian
Wallahu ’Alam

Al-Bakistani

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.