apa yang saudara shafie sebutkan itu adalah pendapat popular dalam mazhab Syafi`e
boleh rujuk dalam kitab fathul mubiin syarah Ibnu Hajar al haitamiyy dalam mensyarahkan hadis 40 imam nawawi pada hadis yang ke4
الحديث الرابع
[ عن أبي عبد الرحمن عبد الله بن مسعود رضي الله عنه قال : حدثنا رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم وهو الصادق المصدوق : إن أحدكم يجمع خلقه في بطن أمه أربعين يوما نطفة ثم يكون علقة مثل ذلك ثم يكون مضغة مثل ذلك ثم يرسل إليه الملك فينفخ فيه الروح ويؤمر بأربع كلمات : بكتب رزقه وأجله وعمله وشقي أو سعيد فو الله الذي لا إله غيره إن أحدكم ليعمل بعمل أهل الجنة حتى ما يكون بينه وبينها إلا ذراع فيسبق عليه الكتاب فيعمل بعمل أهل النار فيدخلها وإن أحدكم ليعمل بعمل أهل النار حتى ما يكون بينه وبينها إلا ذراع فيسبق عليه الكتاب فيعمل بعمل أهل الجنة فيدخلها ] رواه البخاري ومسلم
Terjemahan boleh cari kat website
Alasannya ialah janin yang belum ditiupkan ruh(selepas 120 hari) belum punyai ruh, jadi tidak dikatakan membunuh sesuatu yang tiada ruh
Kita kena ingat Ibnu Hajar al haitamiyy adalah mufti mazhab Syafi`e di Makkah dizamannya
Namun masalah ini ada perbezaan pendapat ulamak
lebih-lebih lagi jika pengguguran itu akan menggugat nyawa siibu juga
itu bukan bidang saya teserah kepada para doktor untuk memutuskannya
menjaga nyawa adalah kewajiban yang utama
saya hanya menulis diatas sekadar membuktikan dakwaan shafi`e adalah benar (mungkin kita pernah mengenali antara satu sama lain)
Saya tidak sama sekali menyokong perbuatan menggugurkan kandungan
Terima kasih
http://al-madrasah-al-insaaniyyah.blogspot.com/
Keseruan dan Keuntungan Berlimpah dari Bermain Slot Gacor Online
Setahun yang lalu
Tiada ulasan:
Catat Ulasan