ASM..."Amanah Saham "Satu Malaysia"...?

ASM..."Amanah Saham "Satu Malaysia".?


Sedikit sejarah mengenai ASM..ianya dilancarkan pada 20 April 2000..berikut adalah perfomance ASM pada tahun 2006 hingga 2008..

2006=6.75 Net Distribution per unit (sen)
2007=6.80 Net Distribution per unit (sen)
2008=7.80 Net Distribution per unit (sen)


Source: Extracted from annual reports of Amanah Saham Malaysia which were audited by an independent certified ..http://asnb.com.my/english/asm

Disebabkan oleh prestasi yg memberangsangkan tidaklah begitu menghairankan kenapa kaum cina begitu berminat dan sememangnya menunggu utk merebut saham tersebut..

Namun begitu mengikut laporan Utusan Malaysia..daripada 1.665 bilion unit baru yang ditawarkan kepada bumiputera, hanya 7.65 juta sahaja berjaya dijual ....

persoalan disini mengapa senario sebegini terjadi kepada kaum Bumiputera/Melayu ?..adakah promosi yang dijalankan oleh PNB tidak berkesan menarik perhatian Bumiputera utk melanggan ASM..namun begitu semasa pelancaran terbaru di Johor baru-baru ini boleh dikatakan peratusan pengunjung yg hadir majoritinya Bumiputera/Melayu...adakah Bumiputera/Melayu ini hanya berminat utk menghadiri majlis pelancaranya sahaja kerana terdapat berbagai-bagai aktiviti yg dijalankan oleh pihak penganjur dari berminat utk melanggan saham-saham yang ditawarkan kepada mereka...?

Apa yg bermain difikiran saya..apakah punca-puncanya kaum Bumiputera/Melayu tidak mempunyai "nafsu" utk merebut saham ASM..disini ingin saya lontarkan pendapat peribadi yg berlegar difikiran sebaik sahaja habis membaca akhbar Utusan Malaysia...

1) Inilah pendedahan sebenar salah satu faktor kegagalan DEB utk menjulang kaum Bumiputera/Melayu...mereka ini tidak mempunyai dana utk simpanan hari masa depan disebabkan faktor ekonomi yang menekan mereka utk berdiri sama tinggi dengan kaum cina khususnya..

2) Peranan Media cetak/elektronik utk memberi pendedahan berterusan mengenai pelaburan didlm saham-saham amanah amatlah mendukacitakan..ramai golongan kelas pertengahan dan bawahan kaum Bumiputera/Melayu boleh dikatakan hampir tidak mengetahui langsung apa itu saham-saham amanah...media dinegara ini majoritinya hanya menfokuskan hiburan semata-semata..

3)Pendedahan awal yang berterusan di peringkat sekolah menengah hinggalah ke universiti mengenai saham-saham amanah boleh dikatakan tiada langsung...oleh itu utk memupuk minat terhadap saham-saham amanah dikalangan Bumiputera/Melayu sememangnya "tiada".

Cukuplah setakat 3 sebab kenapa Bumiputera/Melayu tiada langsung "nafsu" memiliki saham-saham amanah yang ada di Malaysia..


Di dalam pemikiran kedua saya adakah ini satu propoganda untuk menarik sokongan rakyat Malaysia terhadap UMNO/BN yg kini diterajui oleh kepimpinan "Satu Malayasia.. khususnya kaum bukan Bumiputera?...ini dapat dilihat dengan pelancaran unit baru ASM dan unit baru ASW 2020 yang akan dilancarkan pada 27 April ini.Unit baru ASW 2020 akan diagihkan secara percuma dengan peruntukan sebanyak 100juta..namun begitu terdapat beberapa pendapat yg meragui perlaksanaan pengagihan unit ASW 2020 secara percuma itu..ini dapat dilihat dari laporan Utusan Malaysia;-Timbalan Presiden Unit Amanah PNB, Idris Kechot memberitahu Utusan Malaysia, PNB akan mengadakan perbincangan dalam masa terdekat dengan Unit Perancang Ekonomi (EPU) untuk menetapkan model pengagihan ASW 2020 yang diberikan percuma itu.
‘‘Saya tidak boleh mengulas bagaimana pengagihan akan dibuat, kena tunggu rundingan bersama EPU,’’ kata beliau.
Jelasnya, mengambil kira pelaburan maksimum sebanyak 20,000 unit bagi setiap pemegang akaun, setiap golongan miskin itu akan menerima unit amanah bernilai RM5,000 seorang.
Adakah peluang yg ditawarkan ini hanya dinikmati sesetengah golongan sahaja seperti mana telah berlaku kepada Pinjaman Tekun yg mana perlu ditandatangani oleh seseorang yg bergelar Ketua Bahagian parti politik tertentu..?

Ditengah-tengah rakyat cuba melepaskan diri dari belenggu krisis ekonomi global dan dibebani dengan skim pemberhentian pekerja yg mana majoritinya diterima oleh kaum Bumiputera/Melayu sanggupkah mereka mengeluarkan sedikit wang utk jaminan pelaburan di masa hadapan ?..atau menggunakan dahulu wang tersebut utk mengimbangi ekonomi mereka yang semakin menekan dan terus tertekan..?

Ada pendapat yang mengatakan kaum bukan Bumiputera khususnya kaum cina belajar dari krisis matawang Asia yang berlaku pada tahun 1997-1998 dimana menyaksikan mereka mengumpulkan wang/dana utk menghadapi krisis ekonomi yang berkemungkinan akan melanda negara setiap 10 tahun..?...Dengan senario yang berlaku kini telah membenarkan pendapat tersebut dimana unit saham ASM yg diperuntukan oleh kaum cina telah habis dilanggan kini...

Akhir sekali utk menutupkan pemikiran saya ini.......ingin saya melihat satu perubahan yg dapat dilakukan utk menarik minat kaum Bumiputera khususnya utk melanggan unit saham-saham amanah....dan bukan hanya menarik minat utk menghadiri majlis-majlis pelancaranya sahaja...

Pendedahan berterusan untuk memupuk minat yang mendalam dari peringkat awal sekolah menengah sehingga universiti dan juga golongan rakyat kelas menegah dan rendah khususnya Bumiputera/Melayu tentang Unit Saham-Saham Amanah..

Dapat disimpulkan dimana ASM ini juga sepatutnya dikenali sebagai Amanah Saham "Satu Malaysia" yang sememangnya mempunyai agenda yang tersirat................http://apadianie.blogspot.com

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.