Sebab-sebab ahli PAS tolak Kerajaan Perpaduan

Sebab-sebab sebenar ahli2 PAS menolak idea ”Muqabalah” dan ”Kerajaan Perpaduan” (Kerajaan Nasional) bukanlah kerana benci kepada Presiden PAS, Haji Hadi.

Ramai ahli dan pemimpin PAS khuatir mereka hanya akan diperalatkan oleh Umno dalam usaha parti itu mendapatkan semula sokongan orang Melayu.

Tuan Guru Nik Aziz sendiri pernah mengingatkan supaya membiarkan Umno yang sedang lemas itu mampuh! Sebab selama ini PAS memang berlawan dengan Umno!

Menyedari ahli-ahli PAS tidak senang dengan idea tersebut, Tn Guru Haji Hadi terpaksa menarik semula idea tersebut dengan memberi alasan '"masih ramai tidak memahami matlamat penubuhan apa yang beliau panggil 'kerajaan perpaduan' itu".Benarkah ramai yang tidak faham?

Saya bersetuju dengan pandangan bahawa kenyataan "Kerajaan Perpaduan" itu dibuat tidak kena pada masanya . Ianya dibuat tatkala rakyat Perak sedang marah kerana kerajaan Pakatan Rakyat dijatuhkan oleh Umno/BN dengan cara yang amat hina sekali. Baca lagi di sini

Kewujudan kerajaan Pakatan Rakyat di Perak dan terlantiknya Nizar sebagai Menteri Besar adalah kerana sikap PAS yang teguh dan menolak untuk bekerjasama dengan Umno.Idea "Kerajaan Perpaduan" dianggap oleh sesetengah pihak sebagai satu cubaan menikam kawan dari belakang.

Ketegasan yang ada pada Tuan Guru Nik Aziz yang terpaksa membidas Tuan Guru Presiden secara terbuka adalah sebagai satu langkah untuk mengembalikan semula keyakinan kawan-kawan dalam Pakatan Rakyat.



---
http://alhusseyn51.blogspot.com/2009/04/sebab-sebab-ahli-pas-tolak-kerajaan.html

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.