BN lantik Chua ketua penyelaras rampas negeri Pakatan


Dewan Tertinggi BN hari ini melantik Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek sebagai ketua penyelaras BN bagi merampas semula negeri-negeri yang kini dikuasai Pakatan Rakyat.

Ketika mengumumkan perkara itu, Pengerusi BN, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, ia merupakan jawatan baru yang diperkenalkan 'untuk memfokus terhadap negeri-negeri yang bukan diperintah oleh BN.


Najib juga mengumumkan pelantikan Setiausaha Agung Umno, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor sebagai setiausaha agung BN.

Beliau memberitahu demikian selepas mempengerusikan mesyuarat dewan tersebut di ibunegara hari ini, yang memutuskan untuk tidak bertanding dalam pilihanraya kecil Penanti 31 Mei depan.

Mesyuarat hari ini juga memutuskan pelantikan pengerusi BN di peringkat negeri-negeri.

Kecuali Pulau Pinang, kesemua pengerusi Umno negeri dilantik sebagai pengerusi BN negeri.

Manakala di Pulau Pinang yang diperintah oleh Pakatan, jawatan tersebut disandang oleh Presiden Gerakan, Tan Sri Dr Koh Tsu Koon yang juga menteri di Jabatan Perdana Menteri.

Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud juga kekal menyandang jawatan pengerusi BN negeri tersebut.

Najib juga mengumumkan penubuhan Puteri BN dan setiap parti komponen akan mengambil tindakan susulan untuk menjayakannya.

Sementara itu, Presiden MCA, Datuk Seri Ong Tee Keat berkata, beliau pernah dua kali mencadangkan Chua dilantik memegang jawatan tersebut.

Beliau bagaimanapun menafikan bahawa pelantikan itu bertujuan untuk meredakan rasa tidak puashati Chua yang dilihat dipinggirkan oleh pucuk pimpinan parti.

Sebaliknya, Ong menyifatkan tanggapan bahawa Chua dipinggirkan sebagai satu spekulasi semata-mata.

Reaksi Kayveas

Sementara itu, Pengerusi PPP, Datuk M Kayveas ketika ditemui selepas mesyuarat berkata, T Murugiah bukan lagi ahli parti itu selepas dipecat hujung minggu lalu.

"Sebelum rayuannya diterima, beliau bukanlah ahli parti (PPP)," katanya.

Oleh itu, Kayveas berkata, timbalan menteri tidak layak membuat sebarang kenyataan berhubung parti berkenaan.

Mengenai rancangan Murugiah untuk mengumpul tandatangan bantahan terhadap pemecatannya dan enam orang lagi, Kayveas menyifatkannya sebagai satu 'politik murahan'.

"Saya pun boleh kumpul tandatangan seperti itu. Tetapi saya tak mahu buat," katanya.

sumber: detikdaily.net

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.