Keputusan Dun tidak boleh dipersoal dalam Mahkamah

SHAH ALAM, 20 Mei (Hrkh) - Keputusan Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Selangor (JKHK) menggantung perkhidmatan serta elaun dan keistemewaan Ketua Pembangkang Selangor, Dato' Seri Dr Mohd Khir Toyo selama setahun tidak boleh dipersoalkan di mana-mana Mahkamah kerana itu adalah peruntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan.

Cadangan keputusan tersebut dimaklumkan oleh Pengerusi JKHK, Teng Chang Khim dalam sidang media selepas mengadakan mesyuarat di bangunan Annex, SUK, Shah Alam 19 Mei lalu.

Beliau menegaskan, mengikut fasa 72 Perlembagaan Persekutuan jelas mengatakan bahawa urusan dalam sidang Dun tidak boleh dipersoalkan dalam mana-mana mahkamah.

Chang Khim yang juga Speaker Dun berkata demikian ketika mengulas kenyataan Khir yang akan membawa perkara tersebut ke mahkamah.

"Jawatankuasa tidak menghalang mana-mana orang termasuk Adun untuk membuat teguran terhadap Jawatankuasa atau Dewan, tetapi hendaklah mematuhi batasan," jelasnya.

Tambah beliau, mengutuk Jawatankuasa yang ditubuhkan oleh Dun sebagai alat politik untuk pihak tertentu adalah melampaui batas.

Dalam sidang media yang turut dihadiri Adun Bangi, Dr Shafie Abu Bakar dan Adun Rawang Gan Pei Nei, beliau berkata Jawatankuasa yang ditubuhkan Dewan itu bukan terdiri daripada satu parti sahaja tetapi Adun daripada pembangkang turut menyertainya.

"Setiap Jawatankuasa untuk sepenggal Dun mempunyai 1/3 daripada Adun pembangkang (BN). Jadi tidak munasabah Jawatankuasa yang ditubuhkan Dewan itu berat sebelah," tegasnya.

Dalam mesyuarat JKHK Teng Chang Khim sebagai pengerusi telah mencadangkan Khir Toyo digantung menghadiri persidangan Dun dan segala kemudahan serta elaun digantung selama setahun.

Hukuman tersebut dijalankan ekoran keengganan Khir menghadiri sesi pendengaran awam Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawab dan Ketelusan (Selcat) Mac lalu.

Adun Sungai Panjang (Khir) didapati bersalah terhadap tiga lagi tuduhan iaitu mengeluarkan kenyataan dalam blog dan akhbar mengutuk integriti Jawatankuasa Selcat dan menuduh sebagai alat politik untuk memburukkan dirinya.

Selcat ditubuhkan dengan kuasa Dun bagi membolehkan pendengaran awam dijalankan berhubung penggunaan wang yang disalurkan kepada Badan Amal dan Kebajikan Isteri-isteri Wakil Rakyat Selangor (Balkis) pada Mac lalu.

Menurut Chang Khim, cadangan keputusan tersebut akan dibahaskan setelah dibawa usul dalam sidang Dun pada Julai nanti.

Katanya, Khir boleh mengambil bahagian dalam perbahasan dan sekiranya beliau dan mana-mana Adun dapat menyakinkan Dewan supaya tidak menerima usul tersebut.

Sebagai Pengerusi beliau tidak mengambil bahagian dalam memutuskan mana-mana ahli yang dituduh itu bersalah atau tidak bersalah kerana dalam peruntukkan Peraturan Tetap Pengerusi tidak boleh mengambil bahagian dalam memutuskan hukuman.

Ditanya adakah keputusan itu kerana berdendam, katanya; "Soal dendam tidak wujud langsung, tidak ada dendam kita kena kerja cara profesional." _

sumber: harakah daily

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.