Mesti tandatangan perjanjian dahulu - penduduk

Oleh Masdar Wahid (Emel penulis ini)




KUALA LUMPUR : Seramai 8,000 penduduk Kenyah daripada empat rumah panjang di Belaga, Sarawak menyerahkan resolusi kepada Jabatan Tanah dan Survei (JTS) agar membangunkan tanah pusaka mereka untuk generasi akan datang.



Setiausaha Ahli Jawatankuasa penduduk itu, Lebu Kulit, menjelaskan, mana-mana pihak yang berminat untuk membangunkan tanah mereka terlebih dahulu harus berbincang dan menandatangani perjanjain persefahaman dengan ahli jawatankuasa tersebut.



“Kita mengalu-alukan pihak yang berminat untuk membangunkan (tamah pusakan kami) tetapi mereka (pada masa yang sama) haruslah berbincang dan memeterai perjanjian persefahaman dengan ahli jawatankuasa (yang mereka telah bentuk) dahulu,” katanya.



Resolusi tersebut diserahkan kepada Superintendan JTS Kapit, Alfian Bawi pada majlis ringkas di Uma Bakah Belaga, semalam.



Turut menghadiri majlis itu ialah Naib Pengerusi Edin Anyie dan beberapa ketua kaum daripada keempat-empat rumah panjang terbabit.



Melalui jawatankuasa bersama, Dennis berkata, penduduk Kenyah di Belaga akan dapat membangun seperti kaum-kaum lain.



“Kita boleh membangunkan tanah ini seperti orang lain di negeri ini sekiranya tuntutan ini dipenuhi.



Nenek moyang kami telah diberikan tanah pada awal 1950-an semasa pemerintahan Brooke dan kita memiliki peta yang membuktikan tanah ini memang kepunyaan nenek moyang kami,” kata Dennis.



“Kita akan mengambil setiap peluang perniagaan yang berkaitan seperti penternakan ikan dan pelancongan setelah siapnya Empangan (Hidroelektrik) Bakun nanti,” ujarnya.

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.