Tentera wataniah di setiap kawasan parlimen?

Menteri Pertahanan yang baru, Zahid Hamidi dilaporkan berkata di Bagan Datoh bahawa kementeriannya akan menubuhkan satu batalion tentera wataniah disetiap 222 kawasan parlimen di seluruh Negara bagi memantapkan sistem pertahanan Negara. Aadalah dijangkakan melalui “exercise’ ini tentera sukarelawanini akan mempunyai 600,000 kekuatan di seluruh Negara dalam tempoh 5 tahun.

Apakah yang boleh anda baca dari perkembangan ini?

Soal pertahanan Negara adalah sesuatu yang serius yang tidak boleh dipandang enteng. Walaubagaimanapun dari sudut kekuatan ketenteraan semasa diperingkat dunia, kekuatan keanggotaan kini bukan lagi keutamaan tetapi lebih ke atas pemilikan persenjataan yang canggih yang dalam situasi tertentu boleh mengambil-alih peranan “foot soldiers”.

Tetapi Menteri Pertahanan baru tanpa menyebutkan jangkaan perbelanjaannya lebih cenderung untuk menambahkan bilangan tentera sukarela atau wataniah ini. Diharapkan tiada agenda tersembunyi dalam usaha ini, kerana ternyata ia suatu yang tidak praktikal dan tidak bertepatan dengan perkembangan semasa. Tetapi kiranya ia punya agenda tersembunyi, malanglah buat Negara.

Lebih baik jangkaan perbelanjaan itu digunakan untuk memperkasakan lagi kelengkapan dan peralatan ketenteraan kita lebih-lebih lagi apabila Negara jiran memiliki kelengkapan dan peralatan yang jauh lebih canggih dari kita.

Jangan kerana agenda politik, akhirnya pertahanan Negara tergadai.

....
http://n32.blogspot.com/

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.