Melayu

Melangkaui maGo to fullsize imagesa, sabtu terpaksa datang pejabat nak siapkan sedikit tugasan yang perlu diselesaikan tika dan saat kebanyakan bercuti sempena hari wesak.

Alhamdulillah tepat jam 2 petang segalanya telah selesai dan terus email laporan kepada boss berkenaan.


Masih terlalu awal untuk pulang ke rumah , berjalan kesorangan di KLCC sambil mata memerhati tingkah laku manusia sekeliling.

Tu dia, beberapa kumpulan bangsa asing dari negara Nepal,Indonesia,Myanmar,Bangladesh memenuhi setiap sudut di KLCC.

Mereka datang begitu jauh entah secara halal atau haram untuk mencari rezeki di bumi bertuah Malaysia ini. Sejuta tahniah kepada mereka sanggup berkorban segalanya untuk mencari rezeki.

Aku memerhati gerak geri pemuda melayu, woww remaja melayu dengan fesyen terkini berjalan berkumpulan tanpa arah tuju. Terlalu bangga dengan pakaian yang memaparkan artis tempatan dan antarabangsa.


Kenapa bangsa asing sanggup mencari rezeki di Malaysia walhal mereka tahu upahnya terlalu kecil dan mereka boleh survive.

Mengapa melayu tidak sanggup melakukan kerja yang sama dengan upah yang sama diterima oleh bangsa asing? Alasannya "gaji kecik mana boleh hidup"

Apa beza kedua-dua soalan ini?. Sikap berlagak melayu yang memandang rendah kerja-kerja buruh, "low class" menjadi permainan di bibir. remaja melayu mahukan kerja didalam pejabat yang berhawa dingin dengan gaji yang besar mencecah 4 angka tapi mereka lupa bukan mudah untuk memenuhi segala impian.

Pengorbanan harus dilakukan untuk mencapai segala apa yang dihajatkan. tanpa pengorbanan masa dan tenaga,segala impian tidak akan tercapai.


Melayu atasan yang berpolitik pula sibuk dengan agenda mereka. melaungkan slogan "Membela Nasib Melayu" tapi dalam masa yang sama memalukan melayu seantara dunia. Demi mengejar cita-cita dan kekayaan mereka lupa batu asas perjuangan.

Sanggup menghina sesama melayu untuk mendapatkan kuasa pemerintahan. Rakyat memerhati sikap buruk mereka. inikah contoh orang yang mahu memimpin sedangkan mereka tidak menggunakan akal yang waras dalam sesuatu perkara. Bengong!!.

Perak dan Terengganu menjadi bukti kini. Cakap tak serupa bikin!.

Bila pihak atasan lupa pada permasalahan melayu dibawah, maka melayu yang dibawah pasti lupa pada jasa pemimpin dan tidak tahu bagaimana untuk berbakti pada negara.

Betapa ruginya sebuah negara bernama Malaysia apabila mempunyai rakyat dan pemimpin berfikiran bengong.

sumber: detikdaily.net

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.