UMNO Gali Kubur Sendiri di DUN Perak

"Seluruh rakyat Malaysia telah melihat semua yang terjadi dalam DUN Perak pada 7 Mei 2009. Sesiapa juga yang menyaksikannya tidak akan mengatakan ADUN Pakatan yang mula buat kacau. Kekacauan berlaku sebaik sahaja Zambry dan semua EXCOnya serta tiga ADUN Bebas tidak mengikut perintah Speaker DUN.

Keengganan itu disebabkan oleh keputusan yang dibuat oleh mahkamah bahawa Speaker tidak berhak menggantung Zambry dan barisan EXCOnya. Hal ini memang diakui oleh Sivakumar. Walau bagaimanapun, yang menggantung Zambry dan barisan EXCOnya bukan Sivakumar, tetapi Jawatankuasa Hak dan Kebebasan DUN yang dipengerusikannya. Mahkamah tidak pernah membuat keputusan tentang ketidaksahihan hukuman yang dijatuhkan oleh jawatankuasa termaklum. Pada masa yang sama, kes tiga ADUN Bebas masih belum diputuskan oleh mahkamah. Atas dasar itulah Speaker mengarahkan kesemua mereka meninggalkan DUN.

Pada saat itu baharulah Zambry dan gangnya sedar dari lamunan. Dah terantuk baru tengadah. Kesilapan yang dilakukan semasa membuat tuntutan di mahkamah tidak mungkin lagi dibetulkan. Benarlah kegopohan mengundang bencana.

Oleh sebab tiada jalan lain lagi untuk menyelamatkan diri, mereka pun berbuatlah segala yang disaksikan oleh seluruh rakyat Malaysia dan dunia itu.

Sememangnya tiada jalan lain untuk menyelesaikan hal ini, kecuali DUN dibubarkan dan diadakan PRU Negeri. Sekiranya mahkamah mengisytiharkan Zambry sebagai MB yang sah pun, krisis ini tidak akan selesai.

sumber: detikdaily.net

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.