PAS menang di DUN Tenang?

Oleh: Abdullah Ngah
Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang berkata tak mustahil PAS boleh menang dalam pilihanraya kecil Dun Tenang yang akan berlangsung pada 30 Januari 2011 ini. Manakala Lim Kit Siang berkata agak berat untuk PAS memenangi kerusi itu.

Tidak semena mena ada pula berita DUN Pelabuhan Klang kosong dan kemungkinan akan ada satu lagi pilihanraya kecil dalam masa terdekat ini.

Lantas muncul berita terbaru, ADUN Merlimau, Melaka meninggal dunia dek konplikasi jantung dan disebut oleh pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Yussof, bahawa SPR akan bermesyuarat dalam masa 10 hari untuk menentukan tarikh pilihanraya kecil yang kosong itu.

Bermakna akan ada pilihanraya kecil Di DUN Merlimau Melaka selepas selesai pilihanraya kecil DUN tenang dek kekosongan itu.

Dun Pelabuhan Klang belum tentu kosong, kerana kes yak hadir dewan olehAhli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pelabuhan Klang, Badrul Hisham Abdullah ini ada persamaan dengan kes yang berlaku di DUN Kota Seputih, Kedah tidak lama dulu.

Sesungguhnya yang mana telah diputuskan oleh mahkamah bahawa DUN itu tidak kosong, maka tak diadakan pilihanraya kecil sepertimana yang diharapkan.

Maka sahlah Dun pelabuhan klang yang diisytiharkan kosong oleh Datuk Teng Chang Khim Speaker Dewan Undangan negeri Selangor tak kosong . Namun pilihanraya kecil tak akan diadakan miskipun SPR disaman kerana campurtangan terhadap keputusan Speaker .

Berbalik kita pada kedudukan DUN Tenang yang disebut sebut oleh presiden PAS bahawa kemenangan akan berpihak kepada PAS dan tidak diyakini oleh Lim Kit Siang.

Ketika bercakap kepada beberapa orang penyokong PAS saya sebut PAS memang di DUN Tenang. Lantas disambut dengan suara "Ya ke". Semacam terkejut besar.

Ini menandakan ketidakyakinan yang PAS boleh menang miskipun kalah dengan majoritinya hanya 2,400 (2008) berbanding 5,000 (2004).

Mengapa tidak? PAS dapat undi China sejumlah 28 peratus. Kan China dah beri kometmen hendak sokong PAS yang membuat Presiden MCA Dr Chua So Lek penuh bimbang dan tak senang duduk diam.

Jadi, jika pengundi China beri undi kepada calon PAS Cikgu Normala Sudirman sudah tentu kemenangan akan berpihak pada PAS.

Ramai yang tak setuju dengan kata kata saya, kerana politik negeri Johor buat masa ini dan selama lamanya sokongan kepada UMNO/BN tidak pernah berubah.

Lebih lebih lagi DUN Tenang berada dalam gugusan pulau Felda yang sudah tentu penerokanya begitu lali dengan gula gula wang habuan sebanyak RM1,400 setiap seorang yang diserahkan baru baru ini membuat mereka ingat UMNO/BN dapat wang tak akan lupa segala galanya.

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.