Adun Sri Muda: 25 aduan, polis mahu guna Seksyen 111

January 11, 2011
SHAH ALAM, 11 Jan – Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sri Muda Shuhaimi Shafiei tidak hadir ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Shah  Alam di sini bagi memberi keterangan berkaitan laporan yang mendakwa beliau menghina Sultan Selangor, atas nasihat peguam.
Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Tian Chua berkata peguam PKR memutuskan Shuhaimi hanya akan hadir memberikan keterangan sekiranya menerima notis mengikut Seksyen 111, Kanun Tatacara Jenayah.
“Setakat ini tidak ada notis rasmi dikeluarkan bagi mewajibkan Suhaimi datang ke balai... sesiapa yang diperlukan untuk siasatan kami sedia bekerjasama,” katanya kepada pemberita di luar IPD Shah Alam di sini hari ini.
Selain Tian Chua, beberapa penyokong Shuhaimi turut berkumpul  di luar IPD Shah Alam di sini sambil membawa kain rentang dan melaungkan sokongan terhadap Adun berkenaan.
Ditanya mengenai lokasi Shuhaimi ketika ini, beliau berkata wakil  rakyat itu berada di dalam negeri dan sibuk dengan tugasan hariannya.
Sementara itu, Ketua Polis Selangor Datuk Tun Hisan Tun Hamzah ketika dihubungi berkata, notis mengikut Seksyen 111 itu hanya dikeluarkan sekiranya seseorang saksi itu enggan atau tidak hadir ke balai seperti yang diarahkan.
Beliau berkata polis berhak memanggil saksi bagi direkod kenyataan atau rakaman pernyataan mengikut Seksyen 112, Kanun Tatacara Jenayah tetapi sekiranya tidak hadir baru notis mengikut Seksyen 111 dikeluarkan.
“Dia yang berjanji hendak datang tetapi tidak datang, jadi sekarang  baru kita (akan) guna Seksyen 111, namun Seksyen 111 itu bukan bermakna dia  salah, ia untuk rekod kenyataan, kita bukan hendak tangkap dia dan  kalau kita hendak tangkap, buat apa kita keluarkan notis,” katanya.
Mengenai dakwaan Shuhaimi mengenai kedatangan anggota polis ke rumahnya yang disifatkannya seolah-olah cuba mengugutnya, Tun Hisan menjelaskan anggota polis pergi ke rumah Adun itu bagi memaklumkan yang beliau perlu hadir ke balai untuk memberikan keterangan.
“Anggota polis cuma pergi ke rumahnya kerana dia sebelum ini berada di Bandung, Indonesia dan kita pergi ke rumahnya sebab hendak tanya bila  dia hendak datang ke balai.
“Apabila sudah ada 25 laporan polis dibuat terhadap Shuhaimi, polis  mesti menjalankan siasatan dan ini bukan mengenai politik atau tidak,  kaya atau miskin atau bangsa apa, kita hanya pandang dari segi undang-undang,” katanya. – Bernama

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.