Jet Libya bedil bandar minyak


SEORANG anggota penentang pemimpin Libya, Muammar Gaddafi berjalan dekat sebuah terminal minyak di bandar Ras Lanuf, Libya yang terbakar akibat dibedil kelmarin.


TUNIS - Sumber pemberontak Libya semalam menyatakan tentera yang setia kepada diktator Muammar Gaddafi membedil sejumlah roket dari beberapa kapal tangki ke arah kedudukan mereka di bandar pelabuhan Ras Lanuf.
"Saya melihat sendiri ia berlaku. Kapal-kapal tangki membedil peluru roket ke arah bandar ini (Ras Lanuf)," kata seorang anggota pemberontak, Salem Magrebi.
"Beberapa pesawat turut menggugurkan bom manakala roket turut dibedil dari darat," tambahnya.
Salem berkata, dia bercakap menerusi telefon dari sebuah kawasan perumahan di bandar berkenaan.
"Saya melihat beberapa mayat terbaring di jalan raya," ujarnya.
Perkembangan tersebut berlaku selepas tentera Gaddafi melancarkan penggeboman terbaru ke atas Ras Lanuf semalam.
Bom dan peluru berpandu meledak beberapa kilometer dari loji penapisan minyak Ras Lanuf dan hampir mengenai bangunan syarikat penapisan minyak Emiriyah Arab Bersatu.
Serangan balas oleh tentera yang setia kepada Gaddafi itu telah mengekang kemaraan tentera pemberontak di pesisir pantai timur Libya yang mana mereka terpaksa berundur dari bandar Bin Jawad selepas menerima tentangan sengit.
Dalam pertempuran yang berlaku sejak 15 Februari lalu bagi menuntut peletakan jawatan Gaddafi sebagai pemimpin, seramai 400 orang dilaporkan telah terbunuh.
Kebangkitan rakyat Libya itu didorong oleh kejayaan para penunjuk perasaan di Mesir dan Tunisia yang mengakibatkan para pemimpin di kedua-dua negara terpaksa meletakkan jawatan.
Gaddafi yang berkuasa hampir 42 tahun dilaporkan gagal untuk memerintah dengan baik negara tersebut sebaliknya membazirkan wang negara dengan sesuka hatinya. - Agensi

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.