Demonstrasi Paling Berdarah Di Dunia

Oleh: blalang

"PhotobucketRevolusi selalunya memerlukan pengorbanan. Pengorbanan masa,harta benda,keringat malah jiwa sekali pun. Segala rusuhan aka demonstrasi aka revolusi aka reformasi ini berlaku apabila rakyat sudah mula tidak tahan dengan pemerintah mereka yang bersikap zalim, diktator, menghalang kebebasan bersuara, rasuah, penyelewengan tidak adil, memanipulasi pilhanraya dan sebagainya.

Isu hangat Revolusi di Libya terus berlanjutan. Amerika dikatakan mula sekodeng peluang untuk campur tangan.
Photobucket
Anak Presiden Muamar Gaddafi,Saif Al-Islam, semasa ditemuramah oleh Al Jazeera 20 Feb yang lalu mengakui bahawa jumlah kematian Revolusi Libya ialah sudah 300 orang, termasuk 58 orang tentera.

Berikut adalah revolusi-revolusi yang banyak mengorbankan nyawa perusuh.
1.Revolusi Romania 1989 (1,104 mati)
Photobucket
Revolusi Rumania 1989 melihatkan kekerasan sejak awal, dan kekerasan semakin meningkat sehingga pertempuran berhenti, seminggu selepas dimulakan. Sebelum rusuhan,rakyat di Romania tidak senang dengan berbagai hal.
Punca utamanya ialah Perdana Menteri masa itu Nicolae Ceau yang membuat pelbagai perkara untuk mengurangkan hutang negaranya. Television, makanan, pakaian, elektrik dan banyak lagi dicatu.
Namun pada masa itu dia dan isterinya mengadakan pelbagai pembaziran wang rakyat. Sekatan dibuat juga oleh Polis Rahsia negara tersebut seperti dilarang kebebasan bersuara,buku-buku ditapis, saluran radio dilarang, dan tidak ada yang mengkritik regim.
Semua ini sangat membuatkan rakyat Romania marah dan mula bangkit untuk berevolusi.
2.Direct Action Day 1946 – 4,000 mati
Photobucket
Rusuhan ini adalah rusuhan Islam-Hindu paling melibatkan banyak kematian dalam sejarah.
Direct Action Day, juga dikenali sebagai Great Calcutta Killing, berlaku pada 16 Ogos 1946, dan berakhir dengan 4,000 orang maut dan hampir 10,000 orang kehilangan tempat tinggal.
Rusuhan terjadi di tempat yang sekarang dikenali sebagai Calcutta.
Kerusuhan ini dimulai pada 18 hari Ramadan,dan dirancangkankan untuk berdamai, tetapi menjadi tragedi berdarah.
3.Pemberontakan Arab di Palestin 1936-1939 (5,600 Meninggal)
Photobucket
Pemberontakan Arab di Palestin 1936-1939, mereka yang mengambil bahagian dalam rusuhan itu memprotes dua masalah utama iaitu: pendatang Yahudi yang sangat ramai ke kawasan Palestin dan kembalinya pemerintahan kolonial Inggeris.
Tahun-tahun pertama demonstrasi dipimpin oleh Komuti Tinggi Arab (AHC). Selama ini masalah rusuhan hanya isu besar yang digembar gemburkan; kenyataannya aksi demo mereka hanya mogok dan jenis lain dari protes politik yang tidak menimbulkan kekerasan atau bahaya kepada siapapun.
Namun,perkara ini berubah pada tahun 1937 setelah Inggeris telah berjaya menenangkan demonstrasi yang pertama.
Pada September 1937 rusuhan demonstrasi berubah menjadi kekerasan dan ribuan orang dibunuh. Dikatakan bahawa semasa rusuhan tersebut lebih kurang 10% dari populasi Palestin lelaki yang berumur antara 20-60 dibunuh, dipenjarakan, dan tercedera. Namun, pada akhirnya, demonstrasi yang menjadi rusuhan ini tidak membuahkan hasil.
4.Demonstrasi Soweto – 600 mati
Photobucket
Pemberontakan Soweto dimulakan pada 16 Jun 1976 di Soweto, Afrika Selatan yang melawan pemerintahan yang dikenali sebagai apartheid.
5.1977 Demo Roti di Mesir – 800 mati
Photobucket
Rusuhan gara-gara roti di mesir yang melibatkan sebahagian besar kota terbesar di Mesir.Namun, hal ini cukup jelas bahawa rusuhan terjadi akibat reformasi ekonomi oleh Anwar Sadat tidak membuatkan rakyat gembira.
Konflik dimulakan ketika Sadat membuat pinjaman dari Bank Dunia untuk memberikan subsidi, termasuk makanan. Pada tahun 1977 diumumkan bahawa pemerintah merancang untuk membatalkan subsidi sebanyak $30 juta. Bonus dan kenaikan gaji juga dibatalkan.
Kerana pembatalan ini, ramai orang di seluruh Mesir menjadi sangat marah. Rakyat dari seluruh mesir, termasuk Cairo dan Iskandariah bergabung untuk berjuang agar rancangan presiden itu dibatalkan.
6. Medan Tiananmen 1989 – Lebih 3,000 orang mati.


Insiden mahasiswa pro demokrasi dilakukan setelah mahasiswa melakukan demonstrasi di Dataran Tiananmen di Beijing antara 15 April dan 4 Jun 1989.
Protes ini ditujukan terhadap ketidakstabilan ekonomi dan korupsi politik yang kemudian menjadikan demonstrasi pro-demokrasi. Kerajaan China masa itu dikatakan menggunakan kereta kebal untuk melenyek para penunjuk perasaan.
7.7. Minggu Berdarah 1905 di Russia (1,000 orang mati)
Photobucket
Ribuan warga Russia berdemonstrasi di jalan-jalan Rusia untuk memberikan undian kepada Tsar Nicolas II. Namun, demonstrasi damai menjadi tragedi berdarah kerana pasukan Polis Rahsia Tsar tiba dan menembak para pendemo.
:

"

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.