Fitnah 2- Polis Bertindak Ala Gestapo


Dari KeadilanDaily
Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini memberi keterangan di Mahkamah Tinggi dalam perbicaraan kes Fitnah II. Berikutan adalah kronologi perjalanan prosiding:.
2.21 pm- Presiden KEADILAN, Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail, dan Ahli Parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah tiba di galeri awam. Galeri awam sudah penuh sesak dengan orang ramai yang hadir untuk mendengar Anwar memberi keterangan.
2.22 pm- Anwar tiba di mahkamah.
2.27 pm – Setiausaha Agung KEADILAN, Saifuddin Nasution tiba di mahkamah.
2.31 pm – Perbicaraan bermula dengan Karpal memberitahu Hakim Zabidin yang Sankara Nair akan menjadi saksi peguam bela hari ini. Zabidin mengarahkan Sankara masuk ke bilik saksi.
2.32 pm – Anwar masuk ke kandang saksi. Sankara masuk ke bilik saksi.
2.34 pm – Anwar memohon memberi keterangan dalam bahasa Inggeris. Beliau diminta Zabidin untuk mengangkat semula sumpah saksi dalam bahasa Inggeris. Mahkamah tergelak kecil ketika ini.
2.41 pm – DSP Jude Pereira keluar untuk dicam oleh Anwar. Menurut Anwar, beliau ditahan dalam perjalanan pulang ke rumahnya di Segambut pada hari sama beliau bersetuju untuk hadir di Ibu Pejabat Kontingen Polis Kuala Lumpur (IPKKL). Beliau ditahan oleh kira-kira 15 anggota Unit Tindakan Khas (UTK)
2.56 pm – Anwar memberitahu beliau selesai memberi keterangan pada kira-kira jam 5.40 petang. Walaupun dijanjikan akan dilepaskan, Anwar masih ditahan di IPK KL dan pada jam 8.40 malam, beliau di bawa ke Hospital Kuala Lumpur oleh DSP Jude Pereira.
3 pm – Peguam Anwar menasihati beliau supaya tidak memberi sampel DNA-nya kepada hospital. Anwar menjelaskan kepada mahkamah beliau enggan memberikan sampel darahnya kepada hospital kerana pertama, ia merupakan nasihat peguam beliau.
Kedua, pengalaman beliau pada 1998, DNA beliau dimanipulasi polis selepas mendapat sampel itu daripada pihak hospital.
3.02 pm – Beliau diminta menanggalkan pakaiannya sehingga memakai cuma singlet dan seluar dalam. Alat sulit dan d***r beliau diperiksa oleh doktor.
3.15 pm – Menurut Anwar, tandas tempat beliau ditahan terlalu kotor dan lantai simen lokap juga terlalu sejuk untuk seseorang yang sakit belakang seperti beliau.
3.17 pm – Menurut Anwar, cara beliau ditahan seolah-olah beliau seorang penjenayah seperti Botak Chin dan pengganas Al-Qaeda. Anwar juga tidak diberitahu sebab beliau ditahan. Beliau hanya diberitahu berulang kali oleh pegawai yang menahannya bahawa beliau perlu ditahan dan dibawa ke balai.
3.28 pm – Menurutnya lagi, beliau cuma diberitahu yang beliau perlu memberi keterangan berdasarkan Seksyen 112 Kanun Keseksaan Jenayah. Beliau sendiri tidak pernah diberi laporan polis yang dibuat terhadapnya.
3.31 pm – Sankara Nair mengambil tempat di kandang saksi.
3.34 pm – Mahkamah tergelak kecil apabila Sankara berkata pegawai polis yang menahan Anwar pada hari tersebut bersikap seperti robot kerana mengulangi jawapan yang sama apabila ditanya sebab penahanan Anwar.
3.52 pm – Mahkamah ditangguhkan ke jam 9 pagi esok. Peguam bela akan memanggil Sivarasa Rasiah sebagai saksi dan pendakwa raya akan memanggil dua orang saksi dari pihak mereka.

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.