Iran Protes Logo Olympic 2012 London

Oleh: blalang

"PhotobucketIsu hangat Logo Olimpik 2012 London, apabila Iran memprotes logo tersebut yang dikatakan berbau rasis kerana mempunyai perkataan seakan-akan perkataan ZION.

Photobucket


2=Z 0=O 1=I 2=N
Gambar untuk lebih jelas,
Photobucket
Apa pula maksud ZION? ZION boleh disamakan dengan pengganas ZIONIS.
Lihat maksud ZION dari terjemahan Advance Version , sumber di sini
Photobucket
Iran kemungkinan akan memboikot acara sukan terbesar itu menurut surat yang mereka hantar kepada IOC (International Olympic Comittee). Dalam surat tersebut juga seakan Iran mendesak negara-negara Islam yang lain mengambil tindakan yang serupa.
Namun begitu Presiden IOC, Jacques Rogge menafikan tuduhan Iran bahawa logo Olimpik London 2012 “rasis”. Rogge mengatakan kepada BBC Sport: “Tidak, ini bukan hal serius. Kami akan menjawab dengan senyap, dan menjelaskan bahawa logo ini tidak ada kaitan dengan rasisme atau politik.”
Rogge juga menambah bahawa logo tersebut telah dilancarkan pada tahun 2007 tetapi mengapa sekarang baru ditimbulkan isu tersebut.
Surat dari Iran kepada Rogge berbunyi:
“Tidak diragukan ada satu sikap lalai dalam masalah ini dari pihak anda akan memberi kesan beberapa negara akan menarik diri, terutama Iran.”
Iran berjaya menggondol satu pingat emas dan satu gangsa pada Sukan Olimpik di Beijing tahun 2008. Pingat emas Iran adalah dari olahraga Taekwando kelas 80Kg menerusi atlit Hadi Saei. Sementara pingat gangsa diraih oleh Seyedmorad Mohammadi dari gusti kelas 60kg.
Selain dari logo Olimpik yang menjadi isu hangat tersebut, maskot Olympic 2012 London ini juga menjadi isu.
Maskot yang bernama Wenlock tersebut bermata satu seperti Dajal.
Photobucket
Di hujung kepalanya juga terdapat bentuk piramid yang sangat mirip dengan logo Freemason.
Photobucket
Ini logo freemason..
Photobucket
Wallahualam. Bagaimana dengan kerajaan Malaysia?

"

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.