Merakyat,Apa Benda ?

Saya ingin menegur kecenderungan dan keghairahan media kita melabel segelintir pemimpin sebagai berjiwa rakyat atau merakyat. Label merakyat atau berjiwa rakyat ini amat 'sacred' dan sungguh luhur sekali.Tiada pemimpin dari mana-mana kumpulan pun setakat ini berhak disematkan dengan label sedemikian bagus.

4. Sekiranya pemimpin tersebut berjalan kaki 3 kilometer (sekali), atau turun minum (sekali) di Puduraya, atau naik lrt/monorel dari stesen KL Sentral (sekali) ke mana-mana destinasi, ia belum dapat dinilai sebagai merakyat, atau berjiwa rakyat.

5. Contoh terbaik merakyat ialah Rasulullah saw. Kemudian, jika kita membaca buku sejarah, seperti Khilafah wal Mulk karangan Abu Ala al Maududi; antara khulafa ar rasyidin pun yang benar-benar merakyat hanyalah pemerintahan Saidina Ali. Amat sedikit contoh dapat dibuat dari pemimpin-pemimpin Islam atau ummah setelah itu kerana sejak Islam ditadbir secara monarki, istilah merakyat hanya digunakan sebagai propaganda politik. Yang ada hanyalah meraja. Seperti yang telah diperlihatkan secara buruknya oleh Muawiyah dan raja-raja seterusnya. Hatta pemerintahan Turki Othmaniyyah yang diwarwar sebagai pemerintahan Islam terakhir pun tidak merakyat. Sila kunjungi istana-istana sultan tersebut yang masih boleh dikunjungi hari ini.

6. Di zaman moden, pemimpin seperti Mahatma Gandhi layak diberi gelar kudus tersebut, iaitu merakyat. Saya kira belum ada lagi pemimpin dari mana-mana parti politik di Malaysia setaraf dengan Mahatma Gandhi; mencontohi Rasulullah saw atau Saidina Ali, Omar mahupun Abu Bakar jauh sekali.

7. Ini bermakna kempen istilah 'merakyat' yang digunakan oleh sesetengah media hanyalah satu retorik kosong.

8. Pada saya, sekadar satu contoh; pemimpin kita hanya boleh dianggap merakyat jika ikut sama terperangkap dalam kemacetan lalu lintas dari Senawang ke Sungai Besi (di lebuhraya Utara-Selatan) dan turut merasai bagaimana kejang letihnya kaki menukar gear kenderaan, atau merasai bagaimana halnya mahu terkincit atau terkencing ketika kereta hanya bergerak-gerak manja sedangkan tiada kemalangan di hadapan. Rasailah bingung dan geram ini seperti mana rakyat rasai. Gejala ini misalnya kerap berlaku ketika musim perayaan atau cuti panjang. Ia misalnya turut berlaku semalam di lebuhraya Utara-Selatan.

9. Itu hanyalah satu contoh murni dari saya. Saudara mungkin ada contoh lain.

10. Saudara dipelawa mencatat contoh-contoh merakyat yang boleh dicuba oleh pemimpin kita seperti 1) memanjat flat dua puluh tingkat ekoran kerosakan lif sejak berbulan-bulan kerana tidak dibaiki pentadbir, atau contoh lain ialah 2) pemimpin hanya dapat dianggap merakyat apabila setiap hari menggunakan komuter dari Rawang ke Bank Negara seraya terpeleot dengan muka terpenyek di cermin jendela komuter, sambil terpaksa mencium bau bacin ketiak pendatang asing. 3) mengharung banjir kilat yang amat menyeksakan. Atau ya...banyak lagi contoh-contoh merakyat yang kita ini rakyat lalui hari-hari.

11. Saya ulangi, kalimah merakyat itu suci, jangan menggunakannya sesuka hati. Kerana ia mungkin akan makan diri. Kita yang benar-benar rakyat ini, silap haribulan boleh naik meluat!

http://tehranifaisal.blogspot.com/

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.