Ambrin: Jangan takut saya, takut jika diaudit

Regina Lee & Wong Teck Chi
Nov 2, 10
3:24pm,Setiap tahun jika seseorang membelek laporan ketua audit negara, perkara yang hampir sama boleh diperhatikan - kepincangan dan salah laku kewangan, projek terbelangkai dan kos yang terus meningkat.

Jika pada laporan ketua audit 2008, pembelian empat pemutar skru pada harga RM224 mencuri tumpuan, tahun lalu pula, pembelian papan tanda tandas berharga RM871 pula menjadi perhatian.

Tetapi bagi Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang, beliau berpendapat prestasi kakitangan awam telah bertambah baik sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Dalam temuramah eksklusif dengan Malaysiakini, beliau juga menjelaskan mengapa segelintir kakitangan awam sukar 'mengikis tabiat buruk mereka”.

Berikut petikannya:

Malaysiakini: Jika diimbas laporan setiap tahun, adakah Tan Sri berpendapat situasi bertambah buruk?

Ambrin Buang: Daripada kenyataan kewangan anda akan dapati sebahagian besar agensi telah mendapat kenyataan audit sijil layak daripada saya. Jadi keadaan bertambah baik.

Juga dari sudut pengurusan kewangan Indeks Akauntabiliti, kita membandingkannya dengan laporan 2008. Dari segi jumlah kementerian yang mendapat pengiktirafan empat bintang, yang saya percaya berjumlah 14, ini satu pencapaian.

Tetapi dari segi prestasi audi, sukar dikatakan kerana setiap tahun ia adalah subjek dan agensi yang berbeza.

Adakah Tan Sri berpendapat sistem 'tender terbuka' adalah cara mengurangkan perkara-perkara yang tidak mengikut peraturan dalam pemerolehan?

Setiap kaedah mempunyai risiko tersendiri, termasuk sistem tender terbuka. Ada kalanya sesetengah pihak meletakkan harga rendah pada kadar yang tidak munasabah dan kemudian mereka melarikkan diri. Bagi memulihkan semula projek berkenaan, tender baru terpaksa diadakan semula dan ia akan melambatkan projek itu. Kemudian mereka terpaksa membuat perkiraan baru untuk menilai sejauh mana projek berkenaan telah dimulakan. Ini menjadikan kos projek semakin tinggi.

Jadi, jika kamu tanya saya sama kita patut amalkan sistem tender terbuka , rundingan terus atau rundingan tender, perkara yang paling penting sebelum melantik seseorang ialah lakukan kerja dengan baik-lah. Siasat latar belakang, yakin dengan kemampuannya untuk menyiapkan kerja dalam tempoh masa yang ditetapkan kerana sesetengah kontraktor mempunyai kerja lain untuk disiapkan.

Kamu mungkin seorang kontraktor yang cuba mendapatkan tender daripada saya tetapi kamu juga mungkin sub-kontraktor yang mempunyai kerja yang besar daripada sektor swasta. Dan jika kamu tidak dedahkan ini kepada saya, saya akan andaikan kamu hanya bekerja untuk saya. Jika mana-mana kerja itu mempunyai masalah, ini akan menggangu aliran tunai dan kamu harus menguruskannya.

Jadi apa cara terbaik mengurangkan perkara yang tidak menurut peraturan?

Untuk mengurangkan risiko, kita tidak boleh buat keputusan terburu-buru. Kamu mesti siasat latar belakang syarikat, sejarahnya dan kedudukan kewangan mereka. Sebagai contoh kamu seorang penender, saya mahu tahu apa kerja-kerja yang telah kamu lakukan.

Jika kamu telah bekerja untuk jabatan lain, saya akan semak dengan jabatan berkenaan. Kemudian baru saya selesa. Ini kerana kita mungkin terpaksa bekerja dengan orang yang tidak kita kenali. Ini yang saya maksudkan sebagai 'usaha wajar' (due diligence). Kamu mesti sangat teliti tetapi risiko tetap ada.

Jika dilihat secara menyeluruh, seolah-olah setiap tahun, masalah hampir sama, adakah Tan Sri bersetuju?

Ya, secara dasarnya ia hampir sama. Masalahnya setiap tahun adalah kekurangan perancangan, pemantauan. Tetapi entiti adalah berlainan.

Jadi mengapa ia sama?

Saya akan jawap secara falsafah. Kita semua adalah manusia dan mempunyai ketidak-sempurnaan masing-masing.

Adakalanya, kesilapan yang dilakukan adalah kecil, ada kalanya besar. Kita tidak mahu kesilapan besar kerana ia akan menakibatkan kerajaan perbelanjaan tambahan.

Tetapi bagi mengharapkan setiap orang mempunyai tahap kecekapan dan kewajaran yang sama adalah tidak realistik kerana dalam perkhidmatan awam, kakitangan kerajaan sentiasa bertukar. Bayangkan seseorang yang tidak berpengalaman ditugaskan membuat pengurusan projek.

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.