Pekerja Puncak Niaga dakwa dipecat secara tidak adil

Seramai 14 daripada 17 kakitangan Puncak Niaga Sdn Bhd (PNSB) yang dipecat kerana prestasi kerja yang didakwa lemah oleh pihak pengurusan mengadakan piket secara aman di hadapan bangunan syarikat konsesi air di Shah Alam, pagi tadi.

NONEMereka mendakwa pemecatan mereka itu tidak sah dan dilakukan secara tidak adil.

Sambil membawa sepanduk yang antaranya tertera 'tuduhan tiada bukti terus pecat', 'kami dianiaya maruah kami tercemar', 'Puncak Niaga kejam dan tidak adil', 'kalau salah kenapa tidak DI', 'ayahku teraniaya dibuang kerja' pekerja juga menuntut supaya diambil balik bekerja.

Perhimpunan yang bermula kira-kira jam 10 pagi tadi itu kemudiannya diarahkan bersurai oleh pihak polis setelah kira-kira setengah jam mereka berkumpul.

NONENamun tidak berpuas hati dengan sekatan mereka untuk berhimpun, pekerja berkenaan kemudiannya berkumpul di luar perkarangan pusat membeli belah Giant berhampiran bangunan Puncak Niaga untuk mengadakan sidang akhbar.

Jurucakap kumpulan itu, Kaharuddin Mohd Ali mendakwa keputusan pemecatan mereka adalah tindakan penganiayaan kerana syarikat hanya mengeluarkan beberapa surat tanpa dalil yang membuktikan prestasi mereka lemah.

NONE“Kami tidak pernah menerima surat tunjuk sebab, surat amaran atau apa-apa tindakan disiplin mahupun siasatan dalaman sebelum dipecat,” katanya.

Semua 17 mereka diberikan notis pemecatan bertarikh 19 Oktober lalu dan tindakan dikuatkuasakan pada 30 Oktober lalu.

Katanya, hanya dua daripada mereka dihadapkan ke lembaga disipilin manakala yang lain langsung tidak diberikan peluang membela diri.

Sebaliknya, Kaharuddin mendakwa mereka, masing-masing diarahkan menjalani empat sesi kaunseling dalam tempoh enam bulan.

Dakwanya, sesi kaunseling berkenaan hanyalah berbentuk sesi temubual sahaja dan tidak menepati tujuan ia dijalankan.

NONE“Sesi-sesi tersebut hanyalah sebagai helah bagi mengaburi pihak berkuasa untuk menghalalkan tindakan mereka (pengurusan Puncak Niaga).

“Semasa sesi kaunseling, petunjuk prestasi utama dan pemberian markah tidak seimbang dengan khidmat bakti yang diberikan tidak seimbang dengan mengambil kira aspek penghasilan kerja, ilmu pengetahuan, kepakaran, hasil usaha kakitangan dan tidak ada penekanan terhadap pembangunan kerja,” katanya.

Malaysiakini telah menghubungi Puncak Niaga untuk mendapatkan ulasan tetapi difahamkan pihak pengurusannya sedang bermesyuarat.

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.