Politik "Baru" Bian: Bukan anti-tycoon tapi untuk masa depan


by Lim Hong Siang

Penduduk Semenanjung Malaysia mungkin tidak asing dengan jenaka bahawa "kita lebih tahu mengenai Amerika Syarikat daripada Malaysia Timur", dengan paparan media yang memberi lebih liputan kepada kuasa dunia tersebut. Malah, Sabah dan Sarawak yang kononnya menjadi "deposit tetap" politik Barisan Nasional, hanya diberi tumpuan yang sewajarnya apabila Pakatan Rakyat menguar-uarkan rancangan "16 September"-nya.

Bagaimanapun, keghairahan bahawa "penduduk Malaysia Timur sedia berhijrah ke Pakatan Rakyat" sering terumbang-ambing dengan suasana yang tidak menetap. PRK Batang Ai pada 7 April 2009 semestinya mengecewakan mereka yang dilambung harapan, sebelum diberangsangkan semula dengan PRK Sibu setahun kemudian. PRK Batu Sapi baru-baru ini, sebaliknya memaksa PR untuk berdepan dengan realiti bahawa perjalanan ke Putrajaya masih belum menentu.

Tanah adat - isu yang menjadi ketegangan antara orang asal dengan tycoon di Malaysia Timur, boleh menjadi batu loncatan mahupun batu penghalang kepada PR untuk melangkah ke Putrajaya. Tycoon yang berkepentingan dalam isu ini semestinya terasa tergugat seandainya PR dengan dasar yang memihak kepada orang asal berjaya merampas tampuk kuasa. Lantas tycoon akan mempertahankan status quo, dan ia semestinya menyukarkan PR untuk menawan Sarawak...

Continue reading HERE.

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.