Abbas mahu pemerintahan baru dengan Hamas




RAMALLAH, Tebing Barat - Presiden Palestin, Mahmoud Abbas (gambar) menegaskan bahawa beliau tidak akan bertanding semula dalam pilihan raya presiden yang dijangka diadakan dalam tempoh enam bulan akan datang.
Ini merupakan kali pertama Abbas menyatakan dengan jelas berhubung kesediaannya untuk tidak akan bertanding. Dalam ucapannya kepada sekutu politiknya, Mahmoud memberitahu keinginannya untuk menjelajah Genting Gaza yang dikuasai oleh pergerakan Hamas bagi mempromosikan pelan damai antara wilayah Palestin yang bersengketa itu dan membentuk satu pemerintah yang bersatu.
Pelan Mahmoud itu termasuk mengadakan satu pilihan raya baru.
Namun, pilihan raya itu tidak dapat diadakan jika Tebing Barat dan Gaza masih berpecah dua.
Ketika ini Tebing Gaza dikuasai pergerakanFatah pimpinan Mahmoud manakala Hamas menguasai Gaza.
Lawatan Mahmoud ke Genting Gaza itu adalah yang pertama dalam tempoh empat tahun.
"Saya mengumumkan bahawa saya sedia untuk pergi ke Gaza esok (hari ini) demi menamatkan persengketaan dan membentuk satu pemerintah yang baru," katanya di hadapan para pemimpin kanan Parti Fatah.
Jurucakap Hamas, Taher Nunu mengakui Perdana Menteri Gaza, Ismail Haniyeh mengalu-alukan maklum balas positif daripada Mahmoud.
Perpecahan Palestin merupakan halangan terbesar untuk menubuhkan sebuah negara yang bebas melibatkan Tebing Barat dan Gaza. - Agensi

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.