'Bunyi Letupan Itu Seperti Neraka Di Atas Bumi'

 

Tokyo - Cubaan datang bertubi-tubi di Jepun. Mulai dari digoncang gempa bumi, dihentam tsunami. Yang terbaru ancaman bencana nuklir menyusul ledakan Loji Elektrik Tenaga Nuklear Fukushima. Musibah itupun membuat trauma bagi warga Sakura.

Salah seorang isteri yang cedera di dalam insiden letupan reaktor Fukushima, Jany Eudy, mengaku ketakutan saat mendengar suara ledakan dari arah loji Elektrik.

”Bagi saya, itu (bunyi letupan) bagai neraka di atas bumi,” katanya kepada CNN, Minggu (13/2/2011).

Janie, suaminya, dan sejumlah warga lain mengaku ingin segera menjauh dari kawasan fasiliti nuklear kerana takut kesan radiasi kian meluas. Apalagi, khabar tentang letupan di loji elektrik Fukushima telah menjadi sorotan media berbagai negara. Terpaan media semakin membuat warga ketakutan.

Kerana panik dan kurangnya maklumat, masyarakan awam lantas mengaitkan insiden ledakan Fukushima dengan bencana nuklear terburuk sepanjang sejarah dunia, Chernobyl.

Petaka nuklear Chernobyl 1986 maupun Three Mile Island 1979 menjadi bahan perbualan menyusul letupan reaktor nuklir Fukushima.

Persepsi itu tidak salah. Namun, ada baiknya masyarakat menyemak paparan beberapa ilmuwan. Kerana ilmuwan memiliki paparan berupa bukti, perhitungan angka, dan pengukuran secara ilmiah. -okezone




IMBAS KEMBALI

Chernobyl, 1986 - letupan loji nuklear ke-4

Bencana Chernobyl adalah kemalangan nuklear atau radioaktif yang berlaku pada tarikh 26 April 1986, di PLTN Chernobyl di Ukraine (Kesatuan Soviet Sosialis Republik Ukraine kemudian, sebahagian daripada Kesatuan Soviet). hal ini dianggap kekuatan kemalangan loji nuklear terburuk dalam sejarah dan pada peringkat 7 pada skala International Nuclear Event Scale.

Tragedi Chernobyl bermula daripada ledakan reaktor ke-empat di kilang Chernobyl, Kota Pripyat di Republik Sosialis Soviet Ukraine semasa pemeriksaan/ujian sistem dijalankan. lonjakan elektrik berlaku secara tiba-tiba dan ketika usaha pemulihan kecemasan 'shutdown emergency' dilakukan, lebih banyak percikan kuasa berbahaya berlaku yang mana menyebabkan letupan reaktor dan siri letupan.

Kesannya, ledakan reaktor nuklear di Chernobyl, Ukraine pada tahun 26 April 1986, telah mengakibatkan Chernobyl menjadi sebuah kota mati, berbahaya untuk dimasuki, tercemar dengan radiasi yang masih sangat aktif walaupun telah 25 tahun tragedi itu berlaku. Kecelakaan ini merupakan salah satu bencana nuklear yang terdahsyat sehingga kini. Disusuli ledakan dan kebakaran serta gelombang radiasi dari skala paling berbahaya yang jauh melewati batas selamat hingga paling lemah, tersebar hampir ke seluruh Eropah.

Tidak dapat dipastikan berapa sebenarnya jumlah korban akibat tragedi Chernobyl. Organisasi Kesihatan Dunia (WHO) menganggarkan 9.000 terkorban akibat kesan radiasi. Organisasi Greenpeace menganggarkankan jumlah kematian melebihi 9,000 orang dan boleh mencapai sehingga 93.000 orang.

Ratusan dari ribuan mangsa berjaya selamatkan. PBB menganggarkan, seramai 7 juta orang masih hidup di wilayah bahaya di mana radiasi diluar lingkungan tahap selamat. akibatnya, penyakit kanser dan mutasi genetik pada bayi yang baru lahir, kematian dalam jangka waktu yang diramalkan bagi para pekerja semasa membersihkan runtuhan ledakan di kota itu, mutasi genetik luar biasa turun temurun yang tersebar hampir ke sebagian dari wilayah Eropah.

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.