Reaktor Ke-6 Jepun di Loji Fukushima Kehilangan Pendingin

 

Reaktor Ke-6 di loji eletktrik tenaga nuklear Fukushima telah kehilangan kemampuan untuk mendinginkan reaktor utama sejak gempa bumi kuat yang disusuli landaan tsunami di Jepun Jumaat.

Reaktor Nombor 3 di loji elektrik Nombor 1 Fukushima kehilangan fungsi itu setelah reaktor-reaktor Nombor 1 dan 2 pada loji Nombor 1, dan reaktor Nombor 1, 2 dan 4 pada loji Nombor 2 mengalami kesulitan yang sama, kata Tokyo Electric Power Co. (TEPOC), operator dan pemilik loji tersebut hari ini.

Dalam sidang konferens, Ketua Setiuasaha Kabinet Yukio Edano menyatakan, bahawa reaktor tersebut mengeluarkan wap radioaktif setelah ia gagal berfungsi. Sebuah letupan terjadi di loji Nombor 1 Fukushima pada hari semalam, menghancurkan bumbung dan dinding bangunan luar kontainer Nombor 1 reaktor.

Empat orang cedera di loji elektrik, namun tahap radiasi menurun dengan cepat setelah bergelombang keluar untuk sementara setelah letupan itu. Edano mengatakan bahwa TEPOC telah memulai mengoperasikan pendingin baru untuk mengisi reaktor dengan air laut dan menuangkan dengan asam borat untuk mencegah terjadinya kekritisan.

Dia mengatakan bahwa tidak ada perubahan besar dalam hasil pemantauan radioaktiviti di dekat reaktor Nombor 1. Jurucakap pemerintah memperingatkan bahwa masih ada 114 orang tinggal di dalam radius 10 km dari loji Fukushima Nombor 1 dan 180,000 orang di zon pengosongan 20 Km.

Semua warga telah dipindahkan dari radius tiga kilometer dari Instalasi Nombor 2, dan pihak berkuasa telah mulai menmindahkan lebih dari 30,000 orang dari zon 10Km di sekitar bangunan, katanya. Pihak berkuasa semalam telah memperluas zon pengosongonan dari radius 10 km untuk bangunan-banguunan nuklear Fukushima menjadi radius 20 Km.

Secara terpisah, Badan Pengelola Bencana Kebakaran mengatakan 15 orang telah terkena radioaktif dalam radius 10Km dari loji Nombor 1 Fukushima.

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.