Bangga Tak Pakai Tudung Di Facebook?

Oleh: blalang

"Semra Çelebi,berketurunan Turki yang tinggal di Amsterdam, Belanda mempunyai pendapat yang songsang iaitu tidak perlu pakai tudung untuk jadi muslimah yang baik. Çelebi membuat page Facebook khas: I took off my Hijab.

Photobucket

Tudung-tudungnya masih terletak rapi di almari, di rumah orangtuanya. Semra Çelebi menyimpan dan tidak merancang untuk membuang tudung-tudung yang dulu dikenakannya. Menurutnya tudung adalah sebahagian dari masa lalu, tapi bukan lagi identitinya sekarang.Dia berasa menjadi orang biasa, anonim dan bebas.

Semra memakai tudung kali pertama semasa berusia 10 tahun. Ia mengikuti contoh adiknya yang bersekolah di sekolah Islam. Semra sendiri bersekolah di sekolah Kristian di Barneveld, Belanda.
Pada ayahnya yang berketurunan Turki,tudung sangat penting. Pada mulanya, Semra sukar membiasakan diri ketika baru memakai tudung.
“Rasanya tidak selesa, kerana saya tak tahu bagaimana reaksi rakan-rakan.Saya ingat lagi, teman-teman menarik saya masuk ke dalam kelas kerana saya tak berani menampakkan diri. Tapi saya diterima dengan baik. Kalau penat bermain dan bersukan, saya lepas saja tudungnya.”
Lap dapur
Reaksi terhadap tudungnya kadang-kadang begitu negatif. Seseorang pernah menggelarnya ‘kain lap dapur’. Salah satu perkara lain yang menyakitkan hatinya terjadi ketika ia memohon kerja di kedai mainan yang menolaknya kerana “tidak dapat menyakiti pelanggan dengan mengupah gadis bertudung bekerja.”
Namun kemudian setelah Semra belajar undang-undang di University van Utrecht. Dia pernah menjadi pelatih di Sheffield, New York dan Brussels. Ketika meninggalkan Barneveld yang kecil dan penuh aturan, Semra mulai ragu. Setelah membaca berbagai buku, Semra memutuskan membuka tudungnya.
“Tudung tidak sesuai lagi dengan bagaimana saya ingin menjalankan agama. Bagi saya sekarang, tidak perlu pakai tudung untuk jadi muslimah yang baik. Saya memerlukan masa enam bulan sebelum benar-benar melepas tudung. Sangat sukar. Tudung bukan hanya sekadar selembar kain. Ini sebahagian identiti saya pakai selama enam belas tahun.”
Sekarang, sudah tiga tahun ia melepas penggunaan syariat tudung. Semra membuat page Facebook untuk memberi dukungan terhadap perempuan yang telah atau merancang membuka tudung.
Bagi anda yang ingin join page milik Semra tersebut sila klik link ini,
Tentu saja di page itu kita harus memberikan penjelasan bahawa membuka tudung adalah perbuatan yang dilarang Islam kerana dalam Al Qur’an telah jelas mewajibkan memakai tudung bagi Muslimah. Semoga terbuka hatinya untuk kembali memakai tudung.
:

"

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.