Sistem Pendinginan Reaktor Ke 2 & Ke 3 Gagal

 

AAncaman baru, sistem pendinginan reaktor ke-2 gagal

Beribu-ribu orang meninggalkan kawasan loji nuklear Jepun yang dilanda gempa bumi kelmarin, selepas berlaku kebocoran dan pihak berkuasa berdepan dengan ancaman baru hari ini ekoran kegagalan sistem pendinginan dalam reaktor kedua.

Seorang kanak-kanak yang tinggal tak jauh dari reaktor nuklear sedang diperiksa dari kemungkinan terkena kesan radiasi, menyusul meletupnya sebuah bangunan di reaktor nuklear di Sendai.

Ketika para pekerja menyimbahkan reaktor terbabit dengan air laut untuk mengelakkan berlaku malapetaka, sebuah lagi reaktor di loji
tersebut berdepan dengan masalah.

Operator loji Tepco berkata, pihaknya sedang bersedia untuk melepaskan stim bagi melegakan tekanan dalam reaktor No 3 di loji yang terletak 240km di utara Tokyo itu - yang akan mengeluarkan jumlah kecil radiasi - ekoran letupan dan kebocoran semalam dari reaktor No. 1.

Pada 11 pagi (10 pagi waktu Malaysia) syarikat berkenaan telah memaklumkan kepada kerajaan bahawa tahap radiasi telah mengatasi had selamat di di kawasan tersebut dan menyifatkannya sebagai "keadaan kecemasan". Tepco bagaimanapun berkata ini tidak bermakna satu ancaman kepada kesihatan manusia.

Pasukan bertungkus lumus untuk menghalang cecair pendingin daripada meruap dan mendedahkan rod bahan api kepada udara, yang boleh mencetuskan kebocoran besar radiasi. Sistem pendingin gagal selepas generator penyokong elektrik rosak dilanda tsunami.

BERITA TERKINI:

Reaktor Ke 3 Juga Gagal

Sebuah reaktor nuklear kedua sedang mengalami masalah serius menyusul gempa yang merusakkan loji eletkrik nombor 1 di Fukushima di Jepun utara, yang mengalami letupan besar pada hari Sabtu.

Operator loji, Tokyo Electric Power (Tepco), menyatakan tekanan meningkat di dalam reaktor No 3 setelah kehilangan sistem pendingin daruratnya. Masalah serupa telah menyebabkan ledakan di reaktor No 1. Para teknisyen sedang berjuang mengatasinya.

Namun laman BBC mengatakan, reaktor kedua adalah jenis yang berbeza dengan reaktor yang meletup pada Sabtu. Reaktor ini menggunakan MOX (plutonium ditambah uranium) yang apabila meledak maka kesannya akan menimbulkan masalah yang lebih parah.

Dikutip oleh Kyodo, sumber Tepco mengatakan puncak batang bahan bakar MOX adalah 3 meter di atas air. Sementara itu, Tepco mengatakan sekurang-kurangnya 15 orang di sebuah hpospital terdekat yang ditemukan telah terkena kesan radioaktif.

Kerajaan Jepun sejauh ini telah menetapkan dua kali lipat ukuran zon pengosongan sekitar Fukushima 1 sampai 20km (12,4 mil) setelah letupan. Kerajaan telah mendesak penduduk setempat untuk tetap tenang dan sedang mempersiapkan untuk membahagiakan yodium kepada siapa pun terkena radio aktif.

Badan pengawas nuklear PBB, Badan Energi Atom Internasional (IAEA), mengatakan dalam sebuah pernyataan, dalam radius 20 km sekitar Fukushima [Nomor 1] Daiichi, yang dianggarkan 170 ribu orang telah dipindahkan.

"Dalam radius 10 kilometer di sekitar Fukushima [Nomor 2] Daini dianggarkan sekitar 30 ribu orang telah dipindahkan dan tindakan pemindahaan setakat ini belum selesai."

Loji Elektrik Tenaga Nuklear adalah penting bagi Jepun. Negara ini sangat bergantung untuk keperluan tenaganya pada Loji Elektrik Tenaga Nuklear, sementara di sisi lain, keadaan alam mereka sangat terdedah terhadap gempa bumi.

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.