Ganesan:"Jangan ingat kuasanya terlalu besar" - Adun Titi Serong

Oleh Idham Lim

Merujuk kepada laporan muka hadapan akhbar Sinar Harian hari ini, "Amaran Speaker" berhubung isu bomoh masuk dewan, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Titi Serong, Drs. Khalil Idham Lim ketika dihubungi melalui telefon hari ini tetap kekal mempertahankan tindakannya untuk tidak hadir ke sesi soal jawab Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Dewan pada pagi ini demi untuk menjaga kesucian Dewan Negeri Perak. Di dalam Laporan akhbar hari ini Ganesan turut menyatakan bahawa sesi soal jawab itu akan tetap diteruskan pada jam 10 pagi ini dipejabatnya.


Mengulas amaran Ganesan , bahawa tindakan tegas akan diambil kepada beliau jika gagal hadir, Adun Titi Serong yang juga Ketua Penerangan PAS Perak , didalam twitternya mengesa agar Ganesan tidak perlulah membuat ugutan dan amaran seperti itu, ini kerana kedudukan Ganesan sebagai Speaker yang dipertikaikan wajar dikaji dengan serius kerana sepanjang sidang yang lepas dia sentiasa dan semudahnya melanggar undang undang termasuk dalam kes usul kepada saya. "ingin saya tegaskan sekali lagi bahawa usul untuk membawa saya ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Dewan adalah tidak sah dan terbatal dengan sendirinya kerana ianya tidak mengikut peraturan.
Khalil bimbang jika sekiranya Ganesan masih berada dikerusi speaker sekarang, lebih banyak kesilapan yang akan berlaku dan ini akan terus mencemarkan Dewan Negeri Perak.
Beliau juga mencadangkan agar BN mengkaji balik kedudukan Ganesan sebagai Speaker DUN Perak.
"BN juga mesti mengkaji dengn serius kedudukan Datuk Ganesan kerana sepanjang sidang yangg lepas dia sentiasa dan semudahnya melanggar undang-undang".
Dengan nada lebih keras beliau mendesak Ganesan untuk meletakkan jawatan.
"Saya nasihatkan dia supaya segera berundur demi menjaga kesucian dewan dari terus dikendalikan oleh speaker yg tidak layak", tegasnya.
Ketika mengakhiri ulasan di twitternya pagi ini, Drs. Khalil Idham Lim turut mengingatkan Ganesan agar tidak terlalu angkuh dan sombong, terhadap kuasanya sebagai speaker Dewan, kerana amaran dan ugutan seperti itu bukan menimbulkan kegerunan kepada beliau dan Adun-Adun Pakatan Rakyat.
"Saya juga ingin tegaskan bahawa saya dan ADUN PR lain bukan budak hingusan yg semudahnya boleh diugut oleh Ganesan", katanya.

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.