Kritik Isa Samad: Kenapakah CEO Maybank Takut Dengan Kenyataan Sedangkan Terbukti Bekas MB N.Sembilan Itu Memang Terbabit Dengan Rasuah

KUALA LUMPUR 22 Feb [8.01 am] – Kenyataan Ketua Pegawai Eksekutif Maybank Investment Bank Bhd., Tengku Datuk Zafrul Tengku Abdul Aziz (foto), berhubung pelantikan Tan Sri Mohd. Isa Abdul Samad sebagai Pengerusi Felda baru-baru ini merupakan pandangan peribadi beliau. Ketua Eksekutif Kumpulan Maybank, Datuk Seri Abdul Wahid Omar berkata, kehadiran Tengku Zafrul pada forum berkenaan adalah atas kapasiti peribadi dan bukannya mewakili organisasi tersebut. “Beliau sudah memaklumkan kepada saya tentang perkara tersebut dan saya yakin Tengku Zafrul sudah menghantar surat permohonan maaf kepada Pengerusi Felda, Tan Sri Mohd. Isa Abdul Samad,” katanya selepas mengumumkan keputusan kewangan separuh pertama 2011 kumpulan perbankan tersebut di sini semalam. Dalam satu forum baru-baru ini, Tengku Zafrul mengeluarkan kenyataan bahawa pelantikan Mohd. Isa sebagai Pengerusi Felda telah memberi isyarat yang salah kepada pasaran sehingga menyebabkan kebimbangan pelabur. Kritikan terhadap Mohd. Isa yang dilakukan oleh Tengku Zafrul dan Ahli Majlis Penasihat Ekonomi Negara (MPEN), Datuk Dr. Zainal Aznam Mohd. Yusof dalam satu forum anjuran sebuah badan pemikir tempatan dengan bersandarkan alasan, imej bekas Menteri Besar Negeri Sembilan itu pernah tercalar dengan isu rasuah. Berikutan kritikan itu, pelbagai pihak telah mendesak Tengku Zafrul supaya meletakkan jawatan dan ia dilihat seolah-olah mempertikai keputusan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak. Jelas Wahid, surat permohonan maaf telah ditulis selepas forum tersebut.
[Sebenarnya CEP Maybank tidak harus takut dengan kenyataan Tengku Zafrul kerana rakyat memang tahu kenyataan itu sebenarnya. Malah, orang Negeri Sembilan sendiri pun tahu siapa Isa Samad (foto) ketika beliau memegang tampuk sebagai Menteri Besar negeri itu sejak sekian lama. Malah keputusan Lembaga Displin UMNO yang dipengerusikan oleh Tan Sri Tengku Ahmad Rithauddeen pada 24 Jun 2005 yang menjatuhkan hukuman penggantungan keahlian selama 6 tahun (2 penggal) kepada Isa Samad akibat terbabit dengan rasuah (politik wang) mengesahkan lagi bahawa beliau memang tidak layak bergelar Pengerusi Felda. Namun, dek kerana jasa dan usaha beliau menyelamatkan PM Najib dalam beberapa insiden panas di negeri itu menyebabkan Isa akhirnya dihadiahkan jawatan tersebut tanpa memikirkan pandangan rakyat yang sepatutnya didahulukan. NKRA Najib yang mahukan rasuah dihapuskan nampaknya bakal menemui kegagalan bila beliau tergamak melantik orang yang jelas terpalit dengan rasuah sebagai Pengerusi syarikat GLC itu. Makanya kenapa harus Tengku Zafrul dan CEO Maybank takut dengan semua ini. Ia sudah jelas dan terbukti, perlantikan Isa Samad bakal menganggu pasaran seperti yang diperjelaskan oleh Tengku Zafrul. Berani kerana benar, tidak guna rasa takut kepada perkara yang sudah "terang lagi bersuluh" itu].

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.