Kembalikah pelajar kita ke Mesir?

Oleh: tokpepijat

"Kembalikah pelajar kita ke Mesir? Setelah 2 minggu Hosni Mubarak jatuh dan ribuan pelajar Malaysia diangkut balik ke tanahair, pelbagai andaian dibuat mengenai masa depan pelajar Malaysia yang balik. Kita melihat situasi Mesir dahulu sebelum melihat nasib pelajar kita, samada boleh pergi semula ke bumi Anbiya' itu atau tidak.

Situasi Mesir memberi pelbagai warna dan corak selepas kejatuhan Mubarak. Antaranya : i) Mesir kekal di tangan tentera. Bahkan pemerintahannya sama seperti Regim Mubarak iaitu diktator. Segala penentangan rakyat akan dihapuskan secara kejam. ii) Mesir bakal berdepan situasi Algeria. Bermula dengan tentera memberi keizinan pilihanraya untuk rakyat.

Jika pihak pro Islamik menang, secara automatik tentera mencipta " peperangan dan huru hara". iii) Mesir pulih sepenuhnya kepada demokrasi. Ikhwan Muslimin memegang tampuk pemerintahan.Ataupun berkongsi kuasa dengan parti lain. Suasana subur buat jemaah dan gerakan Islam. Jika kita melihat situasi diatas, situasi (i) adalah situasi yang menyenangkan Kerajaan Malaysia untuk menghantar kembali pelajar ke sana. Ianya sama seperti sebelum ini dimana Kelab UMNO dan Gerakan Pelajar yang pro UMNO selesa bergerak dan lepasan Mesir samada jurusan Agama maupun Perubatan akan tetap bersama UMNO bila pulang ke tanahair. Situasi (ii), Kerajaan Malaysia tidak akan menghantar kembali pelajar ke Mesir atas faktor keselamatan.

Manakala jika Mesir menjadi seperti situasi (iii), inilah yang amat menggusarkan pihak kerajaan. Pengaruh Ikhwanul Muslimin(IM) bakal merebak cepat disanubari pelajar. Jika zaman Mubarak yang begitu ketat mengawal pengaruh IM pun, masih ramai pelajar Malaysia terpikat dengan IM dengan membawa balik dakwah dan pengaruh IM ke tanahair, sudah tentu lagi ramai dan cepat pengaruh IM memikat hati-hati pelajar Malaysia tanpa gangguan SB-SB Mesir seperti sebelumnya. Sebab itulah, situasi Mesir sedang diperhatikan dengan penuh langkah berhati-hati oleh kerajaan yang didominasikan UMNO itu agar sebarang langkah untuk menangani isu ini memberi keuntungan politik kepada UMNO. Yang pasti, UMNO pasti menagih nasihat dari penasihatnya APCO."

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.