PR Perak Mengalu-alukan Bantuan RM2000 Kerajaan Pulau Pinang Kepada Pelajar Pula

PARIT BUNTAR, 18 Feb : Pakatan Rakyat Perak menyokong penuh usaha kerajaan negeri Pulau Pinang menyalurkan bantuan berbentuk wang sebanyak RM2000 kepada 318 pelajar negeri itu yang akan pulang ke Mesir tidak lama lagi, demikian respon dalam isu berkaitan oleh  ADUN Titi Serong, YB Drs. Khalil Idham Lim.

“PR negeri Perak mengalu-alukan sebarang bentuk bantuan bagi meringankan belanja kos pulang ke Mesir pelajar terbabit, beban rakyat adalah agenda utama PR, tahniah kepada kerajaan negeri Pulau Pinang di atas inisiatif murni ini,” katanya yang juga  Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat Perak, ketika ditemui di sini hari ini.

Tambahnya, kerajaan negeri Pulau Pinang telah melakukan dasar kebajikan rakyat yang wajar serta munasabah berdasarkan kemampuan kewangan negeri melalui proksi badan zakat negeri.

"Sewajarnya asnaf fisabilillah dalam zakat digunakan sepenuhnya untuk menyelesaikan masalah tersebut" katanya.

Beliau yang juga ketua Penerangan Pas Perak mengalu-alukan semua negeri lain mengambil langkah yang sama khususnya bagi negeri yang ditadbir oleh Pakatan Rakyat kerana rakyat berhak terhadap perkara tersebut.

“Langkah menyalurkan bantuan kepada rakyat yang menuntut diluar negera sepatutnya menjadi dasar induk bagi mana-mana kerajaan negeri mahupun pusat jika berlaku perkara yang diluar jangka seperti mana situasi di Mesir baru-baru ini,” katanya.

"Ibubapa dan pelajar sebetulnya tidak boleh dibebankan dengan isu tiket balik ke Mesir kerana masalah ini merupakan satu bentuk masalah yang perlu ditanggung bersama" Jelasnya

Menurutnya juga jika kerajaan sanggup berbelanja besar untuk membawa balik mereka dari mesir, kenapa pula mereka tidak boleh dibantu untuk membiayai tiket kembali ke sana.

“Kepada seluruh pelajar saya doakan semoga semuanya bersabar dan selamat sampai kembali ke Mesir dan dapat menyambung semula serta menumpukan pengajian seperti sedia kala,” ujarnya ketika mengakhiri sesi temuramah.

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.