Solat ibadat semakin terabai

SOLAT adalah ibadat paling istimewa berbanding dengan ibadat-ibadat lain seperti berzakat dan menunaikan haji kerana Rasulullah SAW menerima perintah itu secara terus daripada Allah tanpa perantaraan Malaikat Jibrail iaitu ketika baginda melalui peristiwa Israk dan Mikraj. Perintah Allah itu diterima ketika baginda berada di Sidratulmuntaha.


Apabila Allah mewajibkan semua umat Islam bersolat, Rasulullah tidak pernah berkompromi dengan umatnya dalam soal mengerjakan ibadat tersebut malah mereka yang tidak mahu menunaikannya dianggap telah melakukan satu pekerjaan fasik.

Rasulullah di dalam salah satu hadisnya pernah menyatakan dengan maksudnya ''Yang membezakan di antara orang Islam dan kafir ialah solat".

Dalam satu lagi hadis, Rasulullah pernah bersabda dengan maksudnya ''Solat itu adalah tiang agama (Islam). Maka sesiapa yang mendirikan solat, dia telah menegakkan agama. Dan sesiapa yang meninggalkan solat, bererti dia telah meruntuhkan agama".

Jika diteliti secara lebih mendalam, kedua-dua hadis itu jelas menunjukkan ketegasan yang mahu disampaikan oleh Rasulullah berhubung dengan solat. Mereka yang sakit sekali pun diwajibkan bersolat.

Sebenarnya jumlah keseluruhan dalil yang menyentuh soal solat adalah amat banyak. Ini menunjukkan solat merupakan ibadat terpenting di dalam Islam.

Persoalannya sekarang berapa ramai di antara kita yang menyedari mengenai kepentingan untuk bersolat? Berapa ramai di antara kita yang cukup sembahyangnya sebanyak lima kali sehari semalam? Lebih malang lagi berapa ramai di antara kita yang langsung tidak mendirikan solat?

Bagi mereka yang tidak menunaikan solat, tidakkah terdetik di hati mereka bahawa golongan yang sengaja meninggalkan solat akan diseksa dengan azab yang amat pedih?

Tidak dinafikan pada zaman ini hambatan terhadap kerja-kerja keduniaan terlalu hebat. Manusia dipaksa bekerja kuat untuk mencari rezeki dan kesenangan dunia. Mereka disibukkan dengan kerja-kerja keduniaan dan semuanya itu merupakan ujian Allah untuk menentukan siapakah di antara mereka yang masih taat dengan perintah Allah.

Allah sengaja menganugerahkan mereka dengan pelbagai nikmat. Mereka terlalu leka bekerja hingga sanggup meninggalkan solat. Mereka menganggap wang, kedudukan dan jawatan adalah lebih penting.

Sungguh menyedihkan kerana mereka yang diberikan pelbagai kemewahan dan kesenangan dunia ini tidak mahu sujud kepada Allah. Lebih menyedihkan lagi mereka yang tergolong dalam kumpulan itu berada di sekeliling kita.

Para sahabat pernah bertanya pada Rasulullah mengenai seksaan golongan yang sengaja meninggalkan solat dan Rasulullah menjawab ''Siapa meringan dan melalaikan solat lima waktu yang difardukan ke atasnya, akan menerima seksaan atau azab Allah dengan 15 azab. Enam daripada seksaan itu diterima di dunia, tiga ketika hampir ajalnya, tiga ketika berada di dalam kubur dan tiga lagi ketika berjumpa Allah pada hari kiamat".

Sambungan daripada hadis ini Rasulullah ada menyatakan orang tidak bersolat akan hilang keberkatan rezekinya (walaupun kaya, tetapi kekayaan itu menjadi laknat ke atasnya. Mereka tergolong sebagai manusia istidraj).

Ketika hampir ajalnya Rasulullah ada menyatakan bahawa orang tidak bersolat mereka akan mati dalam kehinaan iaitu rohnya dicabut dengan kasar dan tanpa belas kasihan.

sumber: detikdaily.net

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.