Hayat dan Legasi

" Assalamualaikum

Pastikan hari ini lebih baik daripada hari semalam. Pastikan hari esok akan lebih baik daripada hari ini.

Ini adalah baris-baris yang aku rasa sudah sinonim dengan kehidupan manusia yang berjangka hayat. Berjangka hayat?

Kita ada hari, minggu, bulan dan tahun. Kita ada istilah dekad, suku abad, setengah abad dan satu abad. Kita ada saat, minit dan jam. Semua ini kerana manusia itu berjangka hayat.

Jangka hayat menyebabkan manusia memerlukan sesuatu panduan untuk menongkat survival kehidupan mereka. Sama ada ianya berbentuk assumption/andaian atau fakta kukuh, manusia tetap tidak akan lari daripada mencari sesuatu yang boleh dijadikan sebagai asas kepada tindakan mereka.

Di kala ini misalnya, ahli ekonomi umpama nujum, di mana andaian mereka sangat ditagih oleh pelbagai pihak terutamanya kerajaan. Apa sahaja buah fikiran dan analisa mereka akan diberi fokus yang tinggi, memandangkan suasana semasa ekonomi dunia yang tidak menentu.

Ramalan kaji cuaca, analisa politik, sukan dsb. Semua perkara ini mendapat tempat dalam penilaian manusia yang mahu menilai (sesuatu).

Namun, jika kita selidiki betul-betul, apakah yang sebenarnya perlu dinilai oleh manusia amnya dan Muslim khasnya? Apakah sekadar mengenal pasti solution atau alternatif terhadap sesuatu kemungkinan?

Apa yang seharusnya diadakan agar hari ini akan menjadi lebih baik daripada semalam? Dan apa pula yang perlu dilaksanakan esok agar ianya lebih baik daripada hari ini?

Itulah legasi. Hari ini (semasa) adalah warisan hari semalam. Dan begitulah seterusnya.


Manusia pula memiliki umur. Inilah sifat sesuatu yang berjangka hayat. Umur bukan dibawah kawalan manusia, ia ketentuan Pencipta.

Dan Allah menciptakan kamu dari tanah, kemudian dari air mani, kemudian itu dijadikanNya kamu berpasangan (laki-laki dan perempuan). Seorang perempuan tiada akan mengandung dan tiada akan melahirkan kandungannya, melainkan dengan ilmu Allah. Dan tiada akan dipanjangkan umur orang yang panjang umurnya, dan tiada akan dikurangi umurnya, melainkan tertulis dalam Kitab. Sesungguhnya yang demikian itu bagi Allah mudah belaka.

Surah Faatir. Ayat 011.


Bila jangka hayat ini dihubungkan dengan legasi, manusia seharusnya boleh mencapai satu kepastian yang lebih tepat. Manusia akan lebih nampak realiti yang rasional.

Realiti perlu sesuatu yang bersifat rasional. Realiti semata-mata tetapi tidak rasional akan melahirkan tindakan yang bersifat dangkal, lemah dan yang paling besar sekali adalah bongkak atau penting diri.

Apabila realiti bersifat rasional, pelaku akan meninggalkan sesuatu yang sangat bermanfaat untuk pewaris.

Umpamanya dalam perjuangan. Apabila seseorang yang berada di kerusi pemimpin bertindak tanpa sesuatu yang rasional, realiti yang dilahirkan nanti akan mengundang pelbagai petembungan yang menggugat perjalanan kerja dan perjuangan itu sendiri.

Bukan mencari salah, tetapi inilah kepentingan berpandangan jauh dan bertindak atas prinsip fardhu kifayah.

Lihatlah apa jadi kepada struktur pendidikan negara kita sendiri. Walaupun setiap tahun kita melahirkan para pelajar yang membalun semua A selagi boleh, adakah kita sudah boleh mendabik dada tentang kekuatan bidang ilmu di negara kita, atau setidaknya berpuas hati dengan sistem tersebut?

Cuba renung kembali, bukankah kita masih sahaja bergantung dengan bijak pandai dari luar negara? Kita masih sahaja menagih pelaburan dari syarikat luar, hatta industri makanan sekalipun. Mana perginya semua bjak pandai itu?

Tanpa menafikan kecemerlangan pelajar itu sendiri, aku berpendapat mereka semua akhirnya hanyalah alat yang akan jadi pengukur kepada prestasi pemimpin, dalam konteks ini ialah barisan Kementerian Pendidikan itu sendiri.

Kalau boleh, setiap kali bertukar tangan jawatan-jawatan ini, akan lahirlah sistem baru dan penghapusan sistem lama, tanap menilai sedalam-dalamnya akan keperluan dan rasionalnya mempertahankan atau memansuhkan yang lama.

Inilah antara masalah yang boleh timbul jika tiada kesinambungan dalam legasi. Salah ini harus ditanggung oleh yang lama dan juga penggantinya.

Kita perlu berjuang untuk membentuk legasi perjuangan itu sendiri. Lihatlah apa yang ditunjukkan oleh Rasulullah SAW sendiri. Adakah baginda SAW memohon kepada Allah SWT agar dipanjangkan umur baginda SAW supaya da'awah boleh disambung terutamanya ke kawasan luar Mekah dan Madinah? Tidak bukan!

Baginda SAW telah tinggalkan landasan perjuangan yakni da'awah yang berdasarkan Al Quran dan As Sunnah. Baginda SAW, sebagai manusia normal, yang akan menghadapi kematiaan atau pengakhiran hayat kehidupan telah melakukan sesuatu yang sewajarnya, sesuatu yang kena dan tepat untuk zaman awal Islam, iaitu memperkukuhkan minda dan rohani Muslimin zaman itu.

Lihatalah kesannya. Hasil pembangunan rohani itulah terbentuknya legasi perjuangan yang sangat utuh, di mana Islam tersebar dengan sungguh meluas di zaman para sahabat RA.

Allah menjanjikan kepada orang-orang beriman di antara kamu dan mengerjakan perbuatan baik, bahawa mereka akan diberi warisan kekuasaan di muka bumi, sebagaimana telah diberikan kepada orang-orang yang sebelum mereka, dan akan diteguhkan kedudukan agama mereka yang telah disukai oleh Tuhan, dan akan menukar mereka sesudah ketakutan menjadi aman sentosa. Mereka menyembah Aku dan tidak mempersekutukan barang sesuatu dengan Daku. Barangsiapa yang ingkar sesudah itu, merekalah orang-orang yang jahat.

Surah AnNuur. Ayat 055.


Kita perlu ukur baju di badan sendiri. Kita tidak boleh syok sendiri. Terimalah hakikat tentang hayat dan umur kita, dan mulalah berfikir serta bertindak dengan serasional mungkin, agar landasan yang bakal ditinggalkan adalah yang sebaik mungkin untuk generasi kemudian.

Jika kita sentiasa mahu melihat dengan mata kepala kita sendiri akan kejayaan, nescaya kita akan menghalalkan banyak perkara yang salah. Kita akan jadi penting diri.

Lihatlah perjuangan Israel. Mereka memang perosak yang durjana, tetapi jika kita teliti perancangan mereka, kita boleh lihat betapa bersistemnya hal tersebut.

Mereka ini tidak sedikit pun mengejar darjat peribadi, sebaliknya apa yang mereka sasarkan ialah kemenangan total untuk puak mereka. Setiap pemimpin mereka akan menyambung legasi perjuangan pemimpin terdahulu.

Walaupun tetap ada perubahan, namun ia tidak sehingga merencatkan kesinambungan agenda mereka. Mekanisme sebeginilah yang penting dalam mewujudkan legasi perjuangan yang teratur.

Aku tidak memuji, tetapi sekadar mahu kita berfikir.

Padahal, Rasulullah SAW dan para sahabat RA telah meninggalkan satu legasi yang cukup baik dan kemas. Cumanya, kesilapan demi kesilapan serta sabotaj pihak musuh menyebabkan kita alpa dan tersasar!

Inilah hakikatnya. Perjuangan kebanyakan pihak sekarang adalah bersifat peribadi. Naik pemimpin yang baru, habis dicantasnya tinggalan pemimpin lama, baik perkara positif mahupun negatif.

Perjuangan ini bukan kerana nama. Perjuangan ini adalah tanggungjawab, iaitu bagaimana mahu memastikan da'awah Islam sentiasa relevan.

Kita tiada jaminan akan hidup di zaman kemenangan Islam, tetapi Allah SWT memberikan kita segenap peluang untuk menjadi sebahagian daripada jemaah yang akan mempelopori perjuangan suci ini.

Sekiranya ia berlaku di masa depan, biarlah landasannya di bina daripada sekarang, dan moga kitalah yang menjadi buruhnya.



Barakallahufikum.
http://thetinystone.blogspot.com/

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.